mai 17, 2025, 14:09:39 pm
Velkommen,
Gjest
. Vennligst
logg inn
eller
registrer deg
.
Har du ikke mottatt
e-post for aktivering
?
1 time
1 dag
1 uke
1 måned
Alltid
Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Hovedside
Hjelp
Søk
Logg inn
Registrer
VWNorge
>
Forum
>
Teknisk, teori og praksis
>
Hva må til for å bytte til 5-bolt mønster på en kasse/bakstilling med 4-bolt?
Sider: [
1
]
Skriv ut
Skrevet av
Emne: Hva må til for å bytte til 5-bolt mønster på en kasse/bakstilling med 4-bolt? (Lest 1404 ganger)
Espen S. Andresen
Supermedlem
Innlegg: 654
Bosted: Ellingsrudåsen, Oslo
tlf 94 38 27 88
Hva må til for å bytte til 5-bolt mønster på en kasse/bakstilling med 4-bolt?
«
på:
mars 06, 2008, 14:21:20 pm »
Har gearkasse og bakhjulsoppheng med ukjent opphav og type, men det er 4-bolts tromler.
Skulle gjerne ha bytta til 5-205 boltmønster.
Hvordan?
Nye tromler med passende mønster? borre opp de gamle? dyrt? godkjent? osv...
Fås kjøpt? hvor?
Loggført
'71 1302, Marinablau
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
Sv: Hva må til for å bytte til 5-bolt mønster på en kasse/bakstilling med 4-bolt?
«
Svar #1 på:
mars 06, 2008, 14:29:51 pm »
Jeg byttet like greit alt av bremser(bånd, trommel, pumpe, bakplate) og la på en distanseskive mellom mutter og trommel..
Loggført
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017
"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Espen S. Andresen
Supermedlem
Innlegg: 654
Bosted: Ellingsrudåsen, Oslo
tlf 94 38 27 88
Sv: Hva må til for å bytte til 5-bolt mønster på en kasse/bakstilling med 4-bolt
«
Svar #2 på:
mars 06, 2008, 14:58:20 pm »
Sitat fra: Trond Dahl på mars 06, 2008, 14:29:51 pm
Jeg byttet like greit alt av bremser(bånd, trommel, pumpe, bakplate) og la på en distanseskive mellom mutter og trommel..
Distanseskive fordi 5-boltstromler er smalere antar jeg?
Og med "pumpe" mener du bremsesylinder'n bak og ikke masterpumpa?
Jeg ser jo i etterkant at det ikke går overhodet å bytte bare trommelen da den også har forskjellig diameter og 5x205 vel er større enn hele 4-bolts-trommelen
er det noen forskjell ift. en-krets og to-krets i forhold til den jobben?
Loggført
'71 1302, Marinablau
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
Sv: Hva må til for å bytte til 5-bolt mønster på en kasse/bakstilling med 4-bolt
«
Svar #3 på:
mars 06, 2008, 15:04:13 pm »
Sitat fra: Espen S. Andresen på mars 06, 2008, 14:58:20 pm
Sitat fra: Trond Dahl på mars 06, 2008, 14:29:51 pm
Jeg byttet like greit alt av bremser(bånd, trommel, pumpe, bakplate) og la på en distanseskive mellom mutter og trommel..
Distanseskive fordi 5-boltstromler er smalere antar jeg?
husker ikke om det er pga akslingen eller bredden på trommelen, men måtte hvertfall til.
Og med "pumpe" mener du bremsesylinder'n bak og ikke masterpumpa?
ja
Jeg ser jo i etterkant at det ikke går overhodet å bytte bare trommelen da den også har forskjellig diameter og 5x205 vel er større enn hele 4-bolts-trommelen
og fordi det er forskjellig form på bakplata, plassering av bremsesylinder eller no slikt synes jeg å huske.. jeg endte hvertfall opp med å bytte bytte det og... Jeg husker ikke helt målene på skiva, men siden splitten fremdeles er uhenta så kan jeg måle om du ønsker
er det noen forskjell ift. en-krets og to-krets i forhold til den jobben?
nei tror ikke det, men så hadde jeg allerede bygd om til to-krets på den bilen.
Loggført
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017
"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Sider: [
1
]
Skriv ut
Gå til:
Vennligst velg en destinasjon:
-----------------------------
Forum
-----------------------------
=> Snikk-snakk
=> Originalprat
===> Krigsmodeller
===> Type 1 1946-1957
===> Type 1 1958-1967
===> Type 1 1968-1979
===> 1302/1303
===> Type 2
===> Type 3 og 4
===> Ghia
=> Problemløseren
=> Teknisk, teori og praksis
=> Smak og behag
===> German/Euro-look
===> Rat-look
===> Resto-look
===> Cal-look
===> Old speed
===> Porsche-look
===> Ombygd
===> Drag-race
===> Rundt og rundt/bakkeløp
===> Buggy
=> Hva skjer?
=> Forumexpressen
=> Prosjektgarasjen
-----------------------------
Bruktbørsen
-----------------------------
=> Biler selges
=> Biler ønskes kjøpt
=> Deler selges
=> Deler ønskes kjøpt
=> Eksterne salgs linker
=> Tilbud fra forhandlere
===> Boblegården
===> Dalhems
===> Gasolin
===> Grelland
===> HotShop
===> SCC
===> T-Mek AS
-----------------------------
Min klubb
-----------------------------
=> Agder VW klubb
=> Die Käfer Loge (DKL)
=> Folkevognklubben Østfold
===> Klubb snakk
===> Hva skjer
=> Folk&Vogn
=> Follo VW Klubb
=> Inntrøndelag Volkswagen klubb
=> LP
=> Nord-Rogaland VW Klubb
=> Salten VW
=> Screwdrivers
=> Seaside Volkswagen-club
=> Stormtroopers
=> Sør-Rogaland VW Klubb
=> Telehiv Jumpers Vestfold
===> Hva skjer?
=> Totenbugs
=> Trondheim VW Klubb
=> Vestfold Aircoolers
===> Klubbsnakk
===> Hva skjer
=> Veteran Schwimmwagen Norden
=> Volkswagen Auto Club Mjøsa
=> Volks West
===> Treff og turer
Henter...