april 29, 2024, 19:36:35 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 2 [3] 4
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Arvet Vw 1303s, lurer på diverse..  (Lest 22154 ganger)
Larsr
Juniormedlem
**
Innlegg: 96
Bosted: Averøy



Vis profil
« Svar #60 på: september 05, 2010, 20:57:39 pm »

Hvilken olje på girkassen skal jeg kjøpe?
Loggført

'73 1303S
1300s girkasse AS selges : http://www.vwnorge.no/index.php/topic,59031.0.html
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #61 på: september 05, 2010, 22:07:27 pm »

Vet det er flere som bruker SAE 80W90 hypoidolje fra biltema i alle fall
Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
nime
Supermedlem
*****
Innlegg: 1115
Bosted:


Vis profil

« Svar #62 på: september 05, 2010, 22:17:51 pm »

Castrol TAF-X funker også fint.
Loggført
Lassen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1034
Bosted: Sandnes i Rogaland


Praise the Lowered


Vis profil
« Svar #63 på: september 06, 2010, 15:17:35 pm »

Castrol TAF-X funker også fint.

Kjører TAF-X på min kasse.. er mange som sier att det er stor forskjell på litt dyr olje & billig olje når det gjelder kasse..
Loggført
Larsr
Juniormedlem
**
Innlegg: 96
Bosted: Averøy



Vis profil
« Svar #64 på: september 17, 2010, 14:50:33 pm »

hvor mange liter går på girkaassa? kjøpte 5liter, håper det er nokk Rekker tunge
får man kjøpt haynes bok også på biltema eller? det glemte jeg selvsagt å se etter.... Trist
Loggført

'73 1303S
1300s girkasse AS selges : http://www.vwnorge.no/index.php/topic,59031.0.html
Lassen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1034
Bosted: Sandnes i Rogaland


Praise the Lowered


Vis profil
« Svar #65 på: september 17, 2010, 15:12:23 pm »

hvor mange liter går på girkaassa? kjøpte 5liter, håper det er nokk Rekker tunge
får man kjøpt haynes bok også på biltema eller? det glemte jeg selvsagt å se etter.... Trist

er vel 3 liter i teorien, men det går ikke på mer enn 2.5 Glad
Loggført
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #66 på: september 17, 2010, 16:06:49 pm »

hvor mange liter går på girkaassa? kjøpte 5liter, håper det er nokk Rekker tunge
får man kjøpt haynes bok også på biltema eller? det glemte jeg selvsagt å se etter.... Trist

Jeg kjøpte min der for ca 3-4 år siden i alle fall. Så de har hatt den  Øyerulling
Men hvis de ikke har, så har Unneberg den  Glad
Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #67 på: september 17, 2010, 17:50:15 pm »

hvor mange liter går på girkaassa? kjøpte 5liter, håper det er nokk Rekker tunge
får man kjøpt haynes bok også på biltema eller? det glemte jeg selvsagt å se etter.... Trist

er vel 3 liter i teorien, men det går ikke på mer enn 2.5 Glad

Ved vanlig oljeskift på kassa er det 2,5 liter som skal på. Har kassa vært ute av bilen og alt blitt drenert for girolje, er det 3 liter, ja.
Loggført
Larsr
Juniormedlem
**
Innlegg: 96
Bosted: Averøy



Vis profil
« Svar #68 på: september 17, 2010, 18:17:46 pm »

veit dere hvor mye girolje som skal på med det samme også eller Glad ?
skal få byttet olje imorgen tenker jeg + plugger = D
Loggført

'73 1303S
1300s girkasse AS selges : http://www.vwnorge.no/index.php/topic,59031.0.html
Lassen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1034
Bosted: Sandnes i Rogaland


Praise the Lowered


Vis profil
« Svar #69 på: september 17, 2010, 18:36:53 pm »

veit dere hvor mye girolje som skal på med det samme også eller Glad ?
skal få byttet olje imorgen tenker jeg + plugger = D

du tapper jo ut i bunn, så fyller du jo på sida.. å når olja er akkuratt opp til kanten på påfyllinga så er det fullt å nok..  Gliser

men jeg fikk hvertfall beskjed om att bilen ikke bør stå på jekk når du skifter olje i girkasse, da bakhjula henger nedover..de bør være så rette som mulig.
så det beste er jo å skifte fra smøregrav viss du har tilgang på det.. Blunker

det hadde ikke jeg, men jeg kjøpte meg ett par kjøreramper fra biltema, rygga bilen oppå de, å jekka bilen opp fremme å satte noen bukker under.. Glad

men smøregrav er jo absolutt enklest & best Glad
Loggført
ultimatevw
Seniormedlem
****
Innlegg: 362
Bosted: Sandnessjøen


Vis profil

« Svar #70 på: september 17, 2010, 21:12:34 pm »

Jeg fikk lett veteranforsikring hos sparebank1. Var 22 år den gang og dem spurte ikke engang om jeg hadde en annen bil  (hadde den reg i gjensidige).
79 Golf Cab, 6000km årlig, forsikringsverdi 40k, betaler 800kr årlig.
Loggført

68 VW 1600TL
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #71 på: september 17, 2010, 22:08:35 pm »

veit dere hvor mye girolje som skal på med det samme også eller Glad ?
skal få byttet olje imorgen tenker jeg + plugger = D

Som sagt - 2,5 liter. Eller mente du motorolje? 2,5 liter det også. Ved bytte av girkasseolje gjelder det å være tålmodig...
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #72 på: september 17, 2010, 22:21:21 pm »

.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Larsr
Juniormedlem
**
Innlegg: 96
Bosted: Averøy



Vis profil
« Svar #73 på: september 19, 2010, 21:51:05 pm »

byttet olje på motoren i helga hvertfall. kom rett å slett ikke til for å fylle på girkassa, må kjøpe meg ei sprøyte/pumpe for å fylle på det Glad
Har tilgang til grav ja Glad

Men i helvette, hvilken pluggnøkkel bruker dere? Har ikke noe verktøy som passer slik at jeg får ut pluggene jeg Trist
Loggført

'73 1303S
1300s girkasse AS selges : http://www.vwnorge.no/index.php/topic,59031.0.html
ultimatevw
Seniormedlem
****
Innlegg: 362
Bosted: Sandnessjøen


Vis profil

« Svar #74 på: september 19, 2010, 22:09:34 pm »

Det er vel 17mm umbrako du trenger på Girkassa.
Jeg bruker 21mm stor pluggkopp på pluggene. Samt passende forlenger og skralle
« Siste redigering: september 19, 2010, 22:11:13 pm av ultimatevw » Loggført

68 VW 1600TL
Lassen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1034
Bosted: Sandnes i Rogaland


Praise the Lowered


Vis profil
« Svar #75 på: september 19, 2010, 22:30:36 pm »

byttet olje på motoren i helga hvertfall. kom rett å slett ikke til for å fylle på girkassa, må kjøpe meg ei sprøyte/pumpe for å fylle på det Glad
Har tilgang til grav ja Glad

Men i helvette, hvilken pluggnøkkel bruker dere? Har ikke noe verktøy som passer slik at jeg får ut pluggene jeg Trist

Denne til giroljeskift Glad http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Motorolje/Oljeskiftpumpe/

å her får du løse umbraco i størrelse 17 til pluggen i girkassen Glad http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Kombinasjonsnokler-og-piper/Lose-umbracopiper-12/
Loggført
Larsr
Juniormedlem
**
Innlegg: 96
Bosted: Averøy



Vis profil
« Svar #76 på: september 21, 2010, 17:53:34 pm »

Den var ikke dum nei Glad
Loggført

'73 1303S
1300s girkasse AS selges : http://www.vwnorge.no/index.php/topic,59031.0.html
Larsr
Juniormedlem
**
Innlegg: 96
Bosted: Averøy



Vis profil
« Svar #77 på: oktober 09, 2010, 19:04:24 pm »

kjøpt slik pumpe osv nå, får prøve å bytte neste helg.. går mye tid til jobb fortia!

Må begynne å se meg etter felger også snart, 13" er vell passende?
Loggført

'73 1303S
1300s girkasse AS selges : http://www.vwnorge.no/index.php/topic,59031.0.html
Svein.
Supermedlem
*****
Innlegg: 2424
Bosted: Lørenskog


Vis profil

« Svar #78 på: oktober 09, 2010, 19:57:40 pm »

kjøpt slik pumpe osv nå, får prøve å bytte neste helg.. går mye tid til jobb fortia!

Må begynne å se meg etter felger også snart, 13" er vell passende?

Du må nok se en gang til på dekkene dine Blunker 15" som er orginalt.

Mvh Svein
Loggført

201m  8,063 sek. 136,42km/t
402m 12,708 sek.176,81km/t...
Larsr
Juniormedlem
**
Innlegg: 96
Bosted: Averøy



Vis profil
« Svar #79 på: oktober 09, 2010, 21:11:12 pm »

Har ikke tenkt å slenge på de dekka som står på nå, for å si det sånn :p

15 er etter min smak, aaalt for stort etter min smak :p
Loggført

'73 1303S
1300s girkasse AS selges : http://www.vwnorge.no/index.php/topic,59031.0.html
Larsr
Juniormedlem
**
Innlegg: 96
Bosted: Averøy



Vis profil
« Svar #80 på: oktober 30, 2010, 21:42:11 pm »

Da er bobla satt inn på låven til vinterlagring hvor den har stått de siste 15 år :-)

Vintern skal gå til handling av smådeler og ikke minst FELGER, rop ut hvis dere har noen rå felger Osteaktig
Loggført

'73 1303S
1300s girkasse AS selges : http://www.vwnorge.no/index.php/topic,59031.0.html
Larsr
Juniormedlem
**
Innlegg: 96
Bosted: Averøy



Vis profil
« Svar #81 på: november 09, 2010, 23:26:05 pm »

Hvor mye kan jeg få for bobla mi hvis jeg selger den?

73' 1303s, orginal, 50k km. noe overflaterust, aldri skrudd på, eu godkjent i sommer, har ikke noen bedre bilder enn dem som ligger ute :p

Takk Glad
Loggført

'73 1303S
1300s girkasse AS selges : http://www.vwnorge.no/index.php/topic,59031.0.html
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #82 på: november 09, 2010, 23:29:12 pm »

 1500,- til 50.000,- alt etter kjøpers dagsform.. Kor langt er eit tau?  Blunker
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #83 på: juli 19, 2011, 01:46:19 am »

Denne kan kjøres på 91 blyfri, men jeg hadde kjørt på 95 med blytilsetning

95 går fint.
Blyerstatning trenger ALDRI brukes på std. VW-topper. Unødvedig skvip i vår verden.
Dessverre er myter noe som dominerer i miljøet vårt...
Stålseter i alu. er beregnet for å gå uten blytilsetning eller annen form for spesiell smøring...


Du er en heldig rakker som har arvet denne bilen!
Ta godt vare på den, og ikke minst kos deg!
1303S eier! Gliser
« Siste redigering: juli 19, 2011, 01:54:17 am av tmbryhn » Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #84 på: juli 19, 2011, 01:50:57 am »

Hvor mye kan jeg få for bobla mi hvis jeg selger den?

73' 1303s, orginal, 50k km. noe overflaterust, aldri skrudd på, eu godkjent i sommer, har ikke noen bedre bilder enn dem som ligger ute :p

Takk Glad

Jeg for min del ville aldri gått under 20k for den bilen...

At det kommer an på kjøpers "dagsform" er det latterligste jeg har hørt! Osteaktig Det er noe som heter selgers krav også...
Skal du lure fyren til å selge for vrakpant eller?! Hæ
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #85 på: juli 19, 2011, 02:03:02 am »

Er du heilt edru?

Sist eg sjekka fekk ein selge ein bil for det kjøpar ville gi - som du var fornøgd med - ikkje for det selgar vil ha. Når det gjeld å sette ein pris på ein bil, er det like enkelt å fundere på kor langt eit tau er. Det fins ingen fasit - det veit du nok like godt som alle andre.
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #86 på: juli 19, 2011, 02:08:22 am »

Er du heilt edru?

"1500,- - 50000" Hæ

Er DU helt edru i kveld eller Freddy-boy?!

Når fyren lurer, så hvorfor ikke gi et noen lunde seriøst svar? Vedkommende er ny i gamet, og trenger litt veiledning.
Er du ikke enig i det?

Håper du hadde fått dårlig samvittighet hvis han hadde lagt den ut for 1500,-, men du er kanske heller en av dem som hadde "løpt og kjøpt" til egen vinst?

Jeg håper trådstarter har fått et greit svar på spørsmålet sitt, og at han er fornøyd med det.
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #87 på: juli 19, 2011, 02:26:03 am »

Ikkje forstår eg kvifor du gidd å i heile tatt starte ein kukksvingarkonkurranse her, men om du prøvar å framstå som "seriøs" ved å seie at du ikkje hadde solgt denne for mindre enn 20.000,- og at eg er useriøs ved å seie at bilen er verdt fra 1500,- til 50.000,- alt etter kva kjøpar vil betale - vel, kudos til deg. Men Finn.no er full av bilannonser, AutoDB ligeså. Markedet er fullstendig kjøpars arena, om selgar vil selge for skambud eller ei beror heilt og fullt på kor suglen selgar er på å kvitte seg med bilen.

Ei heller ser eg poenget i at du scrollar i trådar frå november 2010, men det er vel ei heilt anna sak..

Men poenget er at sjølv om trådstartar er ein fersking (eller, i alle fall VAR ein fersking for snart eitt år sidan), så er det ikkje mindre feil å seie at det ikkje eksisterar ein fasit på kva ein bil er verdt og ikkje. Kva DU vel å selge bilen for kontra kva ANDRE vel å selge bilen for, er heilt irrelevant. Det er - når alt kjem til alt - kva sum selgar tilbyr deg der du føler deg fornøgd nok som er avgjerande for kva bilen er verdt.

Når det gjeld antydningane dine om at eg skulle finne på å kjøpe bilen for 1500,- eller med eit anna skambud, som følge av mitt eige råd, har eg i grunn ikkje så mykje å anna å seie enn "up yours".

Og når det gjeld å vere edru, er det ikkje mulig å få seg så mykje som ei lettøl her ute i havet. Så det treng du ikkje vere bekymra for..
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #88 på: juli 19, 2011, 03:15:18 am »

Hehe, ja, jeg tror ikke jeg skal legge meg for mye ut med deg Freddy. Vi har jo vært på tuppa før vi to Osteaktig
"kuksvingerkonkuranse" får bli ditt ord ja... Aner ikke hva du mener med det. Var tross alt ikke min intensjon, men noen ønsker jo å tolke utspill med en annen vindretning som krangling eller direkte motsigelse.

Jeg beklager inderlig at jeg ikke så datoen for posten. Trodde denne var fersk av en eller annen tåpelig grunn...
Min feil.

Eneste jeg er opptatt av er at ingen skal bli lurt, derfor jeg snappet på det upresise prisutsagnet ditt.
Ja, jeg kjenner markedet selv, og for min del føler jeg at den bilen er verdt ganske mange ganger mer enn vrakpanten.

Det er nok av folk der ute som drar nytte av andres mangel på erfaring og kunskap for faget eller markedet, og det synes jeg er utrolig trist for den som blir ført bak lyset og skamlurt av en ev. sleip og egoistisk kjøper Sint
Uten at jeg kjenner dine fremgangsmåter med kjøp/salg, så har jeg ikke og skal jeg heller ikke dømme deg for å være en sleiping, men en kan jo lure på om du har en agenda med det du skriver. Det skjønner du også.

Så må det presiseres at jeg heller aldri har antydet at du prøvde å lure fyren med utsagnet ditt. Jeg stilte rett og slett et enkelt og noe kritisk spørsmål fordi jeg bryr meg om at alle skal ha det bra, og særlig de som er nye og fremstår som ferske i miljøet vårt. Jeg har selv vært der, og synes å huske at jeg satte pris på svar som var veiledenende og spesifike istedetfor villeldende eller intetsigende.

Uten at jeg skal være altfor fordomsfull, så håper jeg at du som voksen mann sparer deg for utrykk som "up yours" i fremtiden, for det resonerer ikke særlig bra med verken folkeskikk, modenhet eller forumnormene.

Med det begraves "stridsøksen" og svartkruttet fra min side, så får du ha en fin sommer på sjøen om det var der du befant deg! Blunker

Har du mere krutt i posen din, så får du heller sende meg en PM med det du måtte ha igjen på hjertet Blunker
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #89 på: juli 19, 2011, 03:52:50 am »

Vel, i fall vi skal ha eit håp om ein konstruktiv samtale, så er det greit å ikkje antyde at nokon har intensjonar om å lure folk opp i stry først. Det blir som å gi ørefiken først, for så å skulle snakke fornuft.. Folk som går hardt ut basert på antagelsar er eg godt vant med fra jobben, så det er ikkje ukjent farvatn. Men då må ein tåle å få svar på tiltale.. Eg kan komme på ganske mange måtar å spørje om folk har ein skjult agenda - som ikkje ligg i nærheten av "Skal du lure fyren til å selge for vrakpant eller?!  Hæ ". Og berre at du i det heile antydar noko slikt, utan at du kjenner mine framgangsmåtar med kjøp og salg - vel, ærlig talt, "up yours" var vel det mildaste eg tenkte å besvare deg med.. Kanskje eg berre er ein 33 år gammal baby.

Når det gjeld min framgangsmåte ved kjøp og salg, er eg nok den teitaste kjøparen på VWNorge - for det fell meg ikkje eingang inn å prute på prisane eg får presentert. Og om eg føler at prisen selgar kjem med er mulig å forsvare ovanfor meg sjølv om kvelden rett før eg skal legge meg til å sove, så handlar eg - gjerne usett. Og det einaste svinet eg har på skogen i VWNorge-miljøet, er nok det famøse salget av ein Type2 til Endre Dambo - der vi nok var like overraska over kva som viste seg av rust og dritt når kappskiva blei satt i "stålet".. Og den handelen gneg meg i grunn endå.

Når det til slutt gjeld prisantydning - så ER det vanskelig å komme med ein fasit - eller i det heiletatt ein prisantydning som ein fersk bobleselgar kan rette seg etter.. Det handlar ikkje om å vere useriøs - det handlar om å flagge at hobbyen vi driv med ikkje har ei prisliste som er "vedtatt" i miljøet. Og at tilbud og etterspørsel er like gyldig i VW-hobbyen som i alt anna i samfunnet. Om ein fersk selgar endar opp med å takke nei til eit bud - og dermed blir sittande med bilen til "evig tid", fordi budet i følge eit anna forummedlem er for lavt sett i forhold til det _han_ forventar - vel.. I mi bok er det vel så kjipt! Men eg er enig i at det er ufint å fråtse i andre folk sin uvitenhet. Det handlar ikkje om å lure godtruande folk - det handlar meir om å prøve å gje dei eit realistisk syn..

Når det gjeld nettopp dette med forventa pris, så er nok min eigen 69 VW Type 2 T2 eit greit eksempel - sidan det i følge enkelte er snakk om "The Holy Grail" blant earlybay - med doubledoor og greier.. Eg har sjølvsagt eit forventa prisnivå - men realiteten er at ikkje eingang ei annonse på TheSamba har medført ein einaste forespørsel på bilen.. Om eg var ein fersking og fekk inntrykket av at eg sat på ei gullgruve - og dermed takka nei til eit halvgodt bud, så hadde eg kanskje følt meg litt lurt etterpå...

Peace out.
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
Sider: 1 2 [3] 4
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!