juni 12, 2024, 16:54:03 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: sugeturbo 1600 har ekstrem høy eksostemp på syl 1 og 2  (Lest 2266 ganger)
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« på: juli 30, 2010, 09:38:39 am »

Trodde egentlig motor var klar, og ville begynne på karrosseriet nå. Motoren går veldig pent i motorbukken, bortsett fra sperring som jeg tror jeg må dyse meg frem til en løsning på.
Men: Sylinder 1 har ekstremt høy eksostemp, syli 2 har også velig høy, men mindre enn syl1.
3 og 4 virker normale.
Har kjøpt IR måler som går til over 1000 grader, og når syl.3 viser 200 grader, vises det Overload i displayet når jeg måler syl.1
Etter kun 2minutters kjøring uten belastning blir eksosrøret rødt.
Hva kan dette være? Sugeturbo bruker originalinnsuget, så bensinmengden burde fordele seg jevnt i mellom motorhalvdelene?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

vidar eiane
Supermedlem
*****
Innlegg: 765
Bosted: Sandnes/ Hommersåk



Vis profil WWW
« Svar #1 på: juli 30, 2010, 09:43:27 am »

Ventiltrøbbel gjerne ?
Loggført

Jeg er å nå på telefon 98262190
www.srvwk.com
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #2 på: juli 30, 2010, 09:45:01 am »

Tenkte tanken ja, men hva slags ventiltrøbbel lager høy temp?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

pungar
Medlem
***
Innlegg: 247
Bosted:


Er du i tvil, GI GASS!


Vis profil
« Svar #3 på: juli 30, 2010, 14:33:38 pm »

Jeg tror nok ikke du har over 1000 grader (celsius) i eksosen. Da hadde røret smeltet.
Når eksosrøret begynner å bli rødt, er tempen ca 400-450 grader. (dette er altså tempen i stålet.)

Jeg ville prøvd å stille tenningen et par,tre grader frem. (Jeg regner med at du kjører orginalt tenningstidspunkt nå?) Tror dette burde hjelpe på temperaturen. Gassblandingen i silynderene er nok endel varmere nå som du har turbo, og innsugslengde osv er forandret. Dette gjør at orginalt tenningstidspunkt ikke nødvendigvis er optimalt lengere.

Det er viktig å ha styring på blandingsforholdet. Hvis den går for magert vil den jo bli veldig varmt uansett.

Loggført

vw T2 pickup 1600,     75mod
Lada 1500s                76mod
Ford Cortina 1600       70mod
Audi 80 1,8 16vt,        90mod
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #4 på: juli 30, 2010, 16:05:00 pm »

du har nok for lav tenning , så forbrenninga skjer "langt uti exsosporten"

hva er tenningen din justert til å hva bruker du til tenningsopplegg??
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #5 på: juli 30, 2010, 19:00:12 pm »

Bruker den wbx tenninga med to moduler, den ene for å stabilisere tomgang.
Jeg stilte den inn ved å koble vekk idlestabilisator(Koble pluggene sammen) vakumslange på(på den vanlige utgangen) og kjørte opp til ca. 2-3000 og satte den på rundt 30.
Men hvorfor blir det stor forskjell på motorhalvdelene?
Bruker denne, http://biltema.no/no/Kontor---Teknikk/Batteri-og-Stromforsyning/Batterier/IR-termometer-i-lommeformat/
Men ser heldigvis nå at maks måleområde er 270 grader C. Så når den ene siden måler ca. 90 grader, målder den andre siden over 270.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #6 på: juli 30, 2010, 19:51:03 pm »


Vakum slangen må være av om det er meningen at du skal ha 30 grader fortenning på full belastning
Når du ruser opp motoren uten belastning med vakum slange tilkoblet drar vakumet opp tenningen
Husker ikke sikkert, men mener det blir fort 12-15 grader+ på vakum....
Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #7 på: juli 31, 2010, 09:22:47 am »

Har funnet flere oppskrifter på justering av tenninga, og jeg vil prøve din og.
Men hvorfor blir halve motoren veldig mye varmere?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #8 på: juli 31, 2010, 09:27:39 am »

den kan suge falskluft mellom innsug og topp  f,eks som gjør att du får altforlav blanding der .
for lav blanding = høye temperaturer
den vil jo suge luft så lenge  du har vacum og ikke turboen produserer ladetrykk.
og lekke ut der under ladetrykk.

plukk ut pluggene og sammenlign V&H side

Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #9 på: juli 31, 2010, 10:48:24 am »

Skal ta ut pluggene.
Har og tenkt på om tenning er for høy og at den får altfor mye bensin, men at denne bensinen "samler" seg i 3 og 4 så den siden ikke blir for varm.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #10 på: juli 31, 2010, 13:33:03 pm »


Vakum slangen må være av om det er meningen at du skal ha 30 grader fortenning på full belastning
Når du ruser opp motoren uten belastning med vakum slange tilkoblet drar vakumet opp tenningen
Husker ikke sikkert, men mener det blir fort 12-15 grader+ på vakum....

Mitt tenningsanlegg skulle stilles inn på 5 grader ved 850rpm, med vakumslange på og idle stabilisator forbikoplet.
Vakum trekker 12-16grader. Sentrifugal 16-20 ved 2400 og 21-25 ved 3800.
Har nå stilt etter boka, men det har ikke endret noe.
Kompresjonstest viser 8kg på alle untatt nr. 3 som viser rett over 6kg.
Alle pluggene er svarte og fulle av sot, nå står det i 65F8 tomgangsdyser men har bestilt 55F8 fra Rallybugs.
Hoveddyse er tatt ned fra 175 til 135, mens luft er beholdt på 200.
Akkurat denne weberen er såkalt "late model" nr. 151 og kjennetegnes med hvite kaplser over air correction skruene.
Den skal derfor ha fra 2 til 3 omdreininger på AF miksen i motsetning til de andre DCOE som skal ha 0,5 til 1.
Dette har jeg og justert inn ved å la den gå på tomgang med spjeldene lukket.
Ventilene er justerte, og kompresjon på de sylindrene som blir varme er ok. Om det var noe galt med ventilene, burde ikke det vist på kompresjonsmåling?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #11 på: august 02, 2010, 07:45:36 am »

Ingen som vet?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #12 på: august 02, 2010, 08:37:05 am »

går den ikke som den skal eller er det det IR termometeret som skaper frykt?
når du sjekker plugger ville jeg kjørt i grei cruise hasighet , skrudd av tenning , stoppet  for så å se på pluggene.
de skifter farge relativt kjapt hvis det noe  ustabilt i blandinga.
tenninga bør justeres på høyt turtall.

sylinderlekkasje er jo bedre. hjemmeutgavne kan du mekke sjøl. ved å sveise på en luftnippel på en plugg og sette trykkluft på sylinderen når  stemplet er på topp og ventiler stengt, tennigspunktet. da kan du høre om en lekker mer en andre. evt .
men motor må stå AKKURAT på topp ellers turner motor. det finner du kjapt ut. Glad
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #13 på: august 02, 2010, 13:53:47 pm »

Det som skaper frykt er at eksosen blir rød, eksosbandasjen lukter svidd, og det ryker mye. KUN på EN side.
Når noe er veldig annerledes på kun en side, tror jeg at noe er veldig galt.
Det går noen måneder til jeg kan prøve den i bil, alt skjer på bukken.
Det var ikke dumt å kjøre trykkluft i sylinder. På Biltema selger dem en sånn trykkluftsak for å holde ventilene lukket mens du skifter ventilfjærer. Den må jo være klar til bruk? Skal prøve det. Og skal prøve startgass rundt innsug. Brukte nemlig de gamle metallpakningene om igjen, mulig jeg skal planfrese innsugene og kjøpe nye pakninger.
Takk for godt tips til å sjekke lekkasje i ventiler.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!