Po
Medlem
  
Innlegg: 132
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« på: august 01, 2010, 21:05:56 pm » |
|
Heisann, hentet hjem min første boble idag! Er hittil veldig fornøyd, men den er veldig tungstartet, selvom den er varm. Selgeren lurte kanskje på om det var en 12v starter (bilen er 6v) siden den går ganske tregt rundt, men jeg lurte på om det kan være noe annet som gjør det slikt? den går fint og er vist relativt nylig blitt justert tenning på av en som hadde peil. Orginalt så sto det en 1500 motor i, men den er blitt byttet med en 1300 med dobbeltport forgasser. Er helt ny på VW, takker for svar! Edit: Uff, jeg klarte vist å poste feil sted, noen som kan flytte? 
|
|
« Siste redigering: august 01, 2010, 21:15:26 pm av Po »
|
Loggført
|
67 1500 m/1300dp, asfaltskraper
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #1 på: august 01, 2010, 21:23:00 pm » |
|
Får den nok bensin?? pumper du litt på pedalen før du startar?
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Ragge
Supermedlem
    
Innlegg: 531
Bosted: Tennfjord
Tlf 95773556
|
 |
« Svar #2 på: august 01, 2010, 21:33:00 pm » |
|
Prøv å kakk litt på starteren og den lille utveksten. Jeg har samme problem selv, og jeg sparker nesten gassen i bånn når jeg hører det minste tegn at den skal starte.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Squareback
Supermedlem
    
Innlegg: 6311
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
 |
« Svar #3 på: august 01, 2010, 21:47:33 pm » |
|
Utslitt (eller feil) starterforing i girkassen tipper jeg. Ny bør alltid monteres ved ny/annen starter eller om starteren roterer tregt. Foringen bør smøres med en bitteliten "dasj" med grease...
|
|
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
Pan
Supermedlem
    
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #4 på: august 01, 2010, 22:01:06 pm » |
|
Det skal ikke være nødvendig å pumpe på gassen ved start av varm motor.
Skal bare trenge å vri om tenningsnøkkelen og gi gass til den starter. Bånn gass kan være nødvendig hvis motoren er skikkelig varm og har stått mer enn fem minutter.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Fredrik S.
Medlem
  
Innlegg: 220
Bosted: Mogreina
|
 |
« Svar #5 på: august 02, 2010, 03:00:49 am » |
|
Heisann, hentet hjem min første boble idag! Er hittil veldig fornøyd, men den er veldig tungstartet, selvom den er varm. Selgeren lurte kanskje på om det var en 12v starter (bilen er 6v) siden den går ganske tregt rundt, men jeg lurte på om det kan være noe annet som gjør det slikt? den går fint og er vist relativt nylig blitt justert tenning på av en som hadde peil. Orginalt så sto det en 1500 motor i, men den er blitt byttet med en 1300 med dobbeltport forgasser. Er helt ny på VW, takker for svar! Edit: Uff, jeg klarte vist å poste feil sted, noen som kan flytte?  Hepp. Du som kjøpte den røde til Rasmus? I så fall, gratulerer med å ha gjort et kupp. Den bilen er sykt bra!!! Håper ikke du gjør for mye med den. Stuket på den er helt rått. Fantastisk bøllete bil, uten alt det juggelet som noen absolutt skal ha på. Anyway, tror ikke det er 12v starter. Er nok heller bare litt sliten starter og foring. Kan også være så enkelt som tenningsjustering. Det er heller ikke unormalt at en 6v bil går litt sakte rundt. Er tross alt bare 6v  Lykke til med bilen. Tror du vil kose deg med den!
|
|
|
Loggført
|
Mvh Fredrik Sørlie
"If it doesn't take me to heaven - I'll drive it straight to hell!"
|
|
|
Po
Medlem
  
Innlegg: 132
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #6 på: august 02, 2010, 11:21:10 am » |
|
Kjøpte den røde til Rasmus ja, men et kupp vet jeg ikke? jeg må bytte trustelageret og clutch, samt at det er noe veeeldig galt med forstilling. Og det var nok ikke en dobbeltport 1300, ganske sikker på at det er en sliten 1600.
|
|
« Siste redigering: august 02, 2010, 11:30:31 am av Po »
|
Loggført
|
67 1500 m/1300dp, asfaltskraper
|
|
|
Varj
Supermedlem
    
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #7 på: august 02, 2010, 12:20:28 pm » |
|
Heisann, hentet hjem min første boble idag! Er hittil veldig fornøyd, men den er veldig tungstartet, selvom den er varm. Selgeren lurte kanskje på om det var en 12v starter (bilen er 6v) siden den går ganske tregt rundt, men jeg lurte på om det kan være noe annet som gjør det slikt? den går fint og er vist relativt nylig blitt justert tenning på av en som hadde peil. Orginalt så sto det en 1500 motor i, men den er blitt byttet med en 1300 med dobbeltport forgasser. Er helt ny på VW, takker for svar! Edit: Uff, jeg klarte vist å poste feil sted, noen som kan flytte?  Dårlig batteri kan også være problemet.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Fredrik S.
Medlem
  
Innlegg: 220
Bosted: Mogreina
|
 |
« Svar #8 på: august 02, 2010, 20:29:36 pm » |
|
Kjøpte den røde til Rasmus ja, men et kupp vet jeg ikke? jeg må bytte trustelageret og clutch, samt at det er noe veeeldig galt med forstilling. Og det var nok ikke en dobbeltport 1300, ganske sikker på at det er en sliten 1600.
Rustfri '67 1500 er gromt, så jo, du har gjort et kupp. Clutchen er litt kødden, men ikke utslitt. Er bare wiren som er litt slakk. Går ikke an å stramme den mer da den er gammel og har strekt seg litt, men vi hadde på en skive bak ved armen som hjalp veldig. Dog kan denne ha falt av eller noe. Om du får strammet wiren på noe vis så har clutchen mange mil igjen. Forstillinga har nye bærekuler, endeledd og senkespindler, men husker at den virket litt tight og hadde dårlig selvoppretting. Selvopprettingen skyldes nok bare senk, men det at den var tight kan skyldes de nye bærekulene. Mulig det vil gå seg til?` Ikke umulig at det er en 1600. Det er i så fall gromt, sliten eller ei. Var vel ikke hverken endeslakk eller lekkasjer som jeg kan huske, så tviler på at den er spesielt sliten. Tvert i mot, den går vel ganske bra så vidt jeg kan huske?
|
|
|
Loggført
|
Mvh Fredrik Sørlie
"If it doesn't take me to heaven - I'll drive it straight to hell!"
|
|
|
Po
Medlem
  
Innlegg: 132
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #9 på: august 02, 2010, 22:45:46 pm » |
|
Motoren har veldig dårlig komp. kan hende det er derfor den er tungstartet.
Kan ikke tenke meg at det blir så utrolig hard på rattet når man bytter vanlige slitedeler, den er jo verre enn en stor amerikaner uten servo og med utrolig slark i endeledd på høyreside, som mulig er skyld i heftig vandring så er den livsfarlig å kjøre med.
Men kaross er veldig fint, så det er et fint prosjekt, men betalte nok litt mye for et bobleprosjekt.
|
|
|
Loggført
|
67 1500 m/1300dp, asfaltskraper
|
|
|
Fredrik S.
Medlem
  
Innlegg: 220
Bosted: Mogreina
|
 |
« Svar #10 på: august 03, 2010, 15:30:48 pm » |
|
Motoren har veldig dårlig komp. kan hende det er derfor den er tungstartet.
Kan ikke tenke meg at det blir så utrolig hard på rattet når man bytter vanlige slitedeler, den er jo verre enn en stor amerikaner uten servo og med utrolig slark i endeledd på høyreside, som mulig er skyld i heftig vandring så er den livsfarlig å kjøre med.
Men kaross er veldig fint, så det er et fint prosjekt, men betalte nok litt mye for et bobleprosjekt.
Dårlig komp vil jo ikke gjøre at motoren går saktere rundt. Er ikke all verdens med komp i en original 1600 heller. Men litt slitte stempelringer kan det jo være i en gammel bil. Har vært borti at nye bærekuler kan knipe. Om dette skyldes feilmontering eller noe vet jeg ikke. Vet bare at den var slik når Rasmus kjøpte den og at det ikke var noe vi stusset mye over. Når det gjelder prisen så mener jeg at du ga alt for lite. Det vil alltid være ting som kan/bør byttes/fikses på en 43 år gammel bil som aldri har vært restaurert! Bilen er one year only, rustfri, EU-godkjent, i kjørbar stand og har nye deler for nesten 10 lapper. Tro meg, du fikk den billig 
|
|
|
Loggført
|
Mvh Fredrik Sørlie
"If it doesn't take me to heaven - I'll drive it straight to hell!"
|
|
|
Varj
Supermedlem
    
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #11 på: august 03, 2010, 15:42:04 pm » |
|
Altså når du vrir om nøkkelen, så sveiver bilen treigt?
Skal ikke se bort ifra at starteren kan være feil, eller som nevnt tidligere foringen.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Varj
Supermedlem
    
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #12 på: august 03, 2010, 15:44:08 pm » |
|
Heisann, hentet hjem min første boble idag! Er hittil veldig fornøyd, men den er veldig tungstartet, selvom den er varm. Selgeren lurte kanskje på om det var en 12v starter (bilen er 6v) siden den går ganske tregt rundt, men jeg lurte på om det kan være noe annet som gjør det slikt? den går fint og er vist relativt nylig blitt justert tenning på av en som hadde peil. Orginalt så sto det en 1500 motor i, men den er blitt byttet med en 1300 med dobbeltport forgasser. Er helt ny på VW, takker for svar! Edit: Uff, jeg klarte vist å poste feil sted, noen som kan flytte?  ... Anyway, tror ikke det er 12v starter. Er nok heller bare litt sliten starter og foring. Kan også være så enkelt som tenningsjustering. Det er heller ikke unormalt at en 6v bil går litt sakte rundt. Er tross alt bare 6v  Lykke til med bilen. Tror du vil kose deg med den! Nåja, skal ikke gå treigt rundt for det.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Fredrik S.
Medlem
  
Innlegg: 220
Bosted: Mogreina
|
 |
« Svar #13 på: august 03, 2010, 17:37:43 pm » |
|
Ikke pga. 6v i seg selv, men en 6v bil er vel litt mer følsom for spenningsfall i ledningsnett etc. Dog tror jeg ikke det er tilfelle på denne bilen. Tror heller at det er litt sliten starter/foring. Evt. i kombinasjon med at den skal dra rundt det som kanskje er en dobbeltportet 1600 
|
|
|
Loggført
|
Mvh Fredrik Sørlie
"If it doesn't take me to heaven - I'll drive it straight to hell!"
|
|
|
Po
Medlem
  
Innlegg: 132
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #14 på: august 03, 2010, 20:29:49 pm » |
|
Har fått mer og mer dreis på startingen, det var vel bare at jeg var uerfaren! nå starter den relativt lett, mYe lettere!
|
|
|
Loggført
|
67 1500 m/1300dp, asfaltskraper
|
|
|
Varj
Supermedlem
    
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #15 på: august 03, 2010, 20:32:11 pm » |
|
Vridde du nøkkelen feil da eller? Hva var problemet?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Po
Medlem
  
Innlegg: 132
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #16 på: august 03, 2010, 20:48:49 pm » |
|
Er nok ikke så grønn, jeg ga den vel for mye bensin, når den var kald, og for lite bensin når den var varm. Har ikke orginal luftfilterboks på, og choken funker ikke..
|
|
|
Loggført
|
67 1500 m/1300dp, asfaltskraper
|
|
|
|