april 19, 2024, 16:09:39 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: "Align bore cutting" av "main bearing bore" (der veiva går)  (Lest 2046 ganger)
king.oslo
Seniormedlem
****
Innlegg: 459
Bosted: Oslo



Vis profil
« på: august 05, 2010, 20:22:39 pm »

God aften,

Jeg leser "How to rebuild your Volkswagen air cooled engine" av Tom Wilson. (http://www.amazon.co.uk/Rebuild-Your-Volkswagen-Air-cooled-Engine/dp/0895862255/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=books&qid=1281035368&sr=8-1)

Jeg lager en ny tråd til hvert av spørsmålene jeg har.

- Tom Wilson snakker om å skjære "Main bearing bore" (hva er dette på norsk?) slik at de kommer i linje og eggformede "main bearing bores" blir runde.
- Jeg lurer på hvem som utfører slikt arbeid i Osloområdet. Han sier at man skal gå til en VW spesialist machine shop, men denen boken er fra 1978, så jeg tipper disse for lengst er borte.
- Han snakker også om "End thrust", hva i all verden er det? Det står ikke forklart, og jeg skjønner rett og slett ikke hva det er?? Gliser Ser ut som det er noe på svinghjulsiden. Han snakker om å slipe det ned. Hva i all verden er dette?

Takk takk.

Mvh,
Marius
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #1 på: august 05, 2010, 20:31:26 pm »

linjeborring:-) send pm til jee du ;-)
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

king.oslo
Seniormedlem
****
Innlegg: 459
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #2 på: august 05, 2010, 20:42:54 pm »

Supert! Takk!

Hva er dette End-Thrust opplegget som er på svingjulsiden av blokka?
Og omtrent hva koster linjeboring?

Mvh,
Marius
« Siste redigering: august 05, 2010, 20:56:03 pm av king.oslo » Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #3 på: august 05, 2010, 21:10:45 pm »

Linjeborring: 1000blanke fritt etter hukommelsen

End thrust er endeslakk, og er nødvendig fordi veiven vokser når den blir varm. Måles ved at svinghjulet presses mot blokka. Skal etter hukommelsen være mellom 0,06 og 0,13mm :-)  hvis det måles anderledes må svinghjulet shimses
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #4 på: august 05, 2010, 21:18:52 pm »

Og viss gamle lageret har ligget og romestert litt kan det være at blokka må trustes, for å gjøre plass til et lager med tykkere trust.
Slik som på Tistlo sin blokk: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,8632.msg224623.html#msg224623
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
king.oslo
Seniormedlem
****
Innlegg: 459
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #5 på: august 06, 2010, 20:38:59 pm »

Ja takk SveinT, sjekka ut innlegget ditt. bra info, men hva er for mye?

Jeg målte og den greia nermest svinghjulet er 21,97 mm. Det er ekstremt nære 22mm. Bør jeg skjære ned til 21mm eller det akseptabelt?

I henhold til endeslakk: Skal jeg bare presse et svinghjul et sted på blokka og måle hva? "Shimses" svinghjulet? Jeg skjønte ikke dette. Skal jeg har veivakselen i blokka når jeg gjør dette?

Mvh,
Marius
« Siste redigering: august 06, 2010, 20:48:23 pm av king.oslo » Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #6 på: august 07, 2010, 08:04:46 am »

Tror ikke VW har utgitt noe minstemål på aksialslark på dette lageret, men hullet skal maks være 3 hundredeler større, og endeslarken skal jo også være 0,1mm +/- 3hundredeler (0,07-0,13mm) Så hadde ikke forundret meg om det ble 3 hundredeler her også som er slitegrensen.

Endeslakken på motoren måles ved å måle hvor mye veiv/svinghjul kan draes frem og tilbake når alt er satt sammen. Mellom svinghjul og lager skal det ligge 3 shims, som fåes i forskjellige tykkelser.


* 09.jpg (83.71 KB, 450x410 - vist 239 ganger.)
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
king.oslo
Seniormedlem
****
Innlegg: 459
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #7 på: august 07, 2010, 11:25:11 am »

Supert. Lageret er 21,98mm. Det er 0,01mm avvik. Burde være akseptabelt, synes du ikke?

Så endeslakk bekymrer jeg meg først over etter motoren er satt sammen, eller?M
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #8 på: august 07, 2010, 15:27:14 pm »

Er det kun en hundredel, hadde jeg ikke tenkt noe mer på å det, nei.
Endeslakken er heller ikke noe å bekymre seg for, kun kontrollere og shimse når blokka er satt sammen.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!