juni 09, 2024, 17:48:45 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hva skal jeg gjøre med denne motoren?  (Lest 1732 ganger)
king.oslo
Seniormedlem
****
Innlegg: 459
Bosted: Oslo



Vis profil
« på: august 08, 2010, 22:02:01 pm »

Jeg har en 1600 blokk, dobbelport med 8mm sylindergjengestenger med innsatser, store oljekanaler og doble overtrykkventiler(eller hva det nå heter) til type 1. Motoren er fra 1973, og alu-/-magnesiumen blokka er støpt av har ikke noen sprekker, men forestiller meg at den begynner å bli ganske sprø. Den trenger forøvring linjeboring.

Jeg planlegger å installere full-flow filter kit og oljetemp. sensor.

Jeg planlegger å bruke bilen som daglig transport over lange distanser. Derfor er det viktig for meg at motoren varer hundre tusen kilometer, men helst mer og har ålreit dreiemoment. Jeg er ikke intr i å bruke høyt turtall eller kompresjon for å få mange hestekrefter. Men viktigst av alt, jeg ønsker ikke å bruke så forbanna mye penger. Poenget med denne bilen var at den skulle spare meg penger. Håper å ikke overstige 10 000,- for deler (men det blir kanskje vanskelig?)

Ting jeg har som er i brukbar stand:
- Veivaksel (litt rust på flaten som svinghjulet skal boltes fast)
- Råder

Ting som er kaputt:
- Stempler har kolapset skjørt (er det det dette heter?)
- Sylindere er rustne og den ene har ripe inni

Jeg mangler:
- Innsug
- Eksos
- Forgasser(e)

Jeg er ikke sikker på toppene ennå. Er dyrt å gjøre dem så gode som nye? I såfall kan jeg like gjerne kjøpe noen nye? Større ventiler? Blyfri bensin?

Burde jeg holde meg unna større slagvolum enn 1600cc?

Hvilke komponenter burde jeg kjøpe? Hvilke burde jeg satse på å få bruktmarkedet, og hvilke burde jeg bestille nye?

Håper på noen detaljerte innspill! Glad Glad

Kommer en ny girkasse etterhvert, for å få ned turtallet.

Mvh,
Marius
« Siste redigering: august 08, 2010, 22:27:12 pm av king.oslo » Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #1 på: august 08, 2010, 22:38:58 pm »

Bud nr.1 få blokka linjebort og kjøp nytt alt av lager.
Bud nr.2 Alt av bevegelege deler i blokka må balanserast. Dvs trykkplata, svinghjul, veiv, og evt reimhjul. Det kostar litt over ein lapp men det har du att for in the long run
Bud nr.3 vektbalansering av råder og stempel

Toppane bør du demontera, rensa for drit(glassblåsing er tingen) og so kan du porta dei, setta inn nye styringar, og fresa nye grader på ventilsetane og på dei nye ventilane som du kjøper.

Blandt anna
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #2 på: august 08, 2010, 22:42:42 pm »

gjør som tistlo sier, øk kompresjon i toppene, port de, morsom kamaksel og mine 36mm IDF gassere som er til salgs Blunker
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

king.oslo
Seniormedlem
****
Innlegg: 459
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #3 på: august 09, 2010, 00:50:16 am »

Hæ? Kompresjon = sliten motor.M
Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4058
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #4 på: august 09, 2010, 06:52:38 am »

tmbryhn har en fin tråd om en 1600 budget motor.. Les lidt hvad han har gjort her og hvad der gik galt mod slutten og hvordan det blev fikset  Glad
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,19477.0.html
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
king.oslo
Seniormedlem
****
Innlegg: 459
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #5 på: august 09, 2010, 09:22:59 am »

Ja, tmbryhn har fin tråd, enig!

Hvorfor burde/burde jeg ikke sette på 90,5 sylindere?M
« Siste redigering: august 09, 2010, 12:29:35 pm av king.oslo » Loggført
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #6 på: august 09, 2010, 12:17:54 pm »

Setter du på 90,5 sylsats må du frese opp topper og blokk. Du vil få 1776ccm. Fine sylindere med tykt gods!
Med større slagvolum må du også justere cc i toppene dine slik at komen ikke blir for lav.
Men både 87sylsatsen(1641ccm9, og 88mm sylsatsen(1680ccm) er mye brukt. Med disse to slipper du maskinering av blokk og topper.
Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #7 på: august 10, 2010, 00:23:36 am »

1776 kittet fåes kjøpt hos Unneberg til 2.500 kr nå. Tilbud  Glad
Og maskinering av blokk og topper kommer på rundt 2000, så blir ikke så veldig mye dyrere med 1776 istedet for 1641-1680
Men så kommer jo spørsmålet om innmat osv, hvor langt man skal gå..
Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4058
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #8 på: august 10, 2010, 06:53:58 am »

Og så det store spørgsmål.. Hvor får vi lineboret og maskineret blokken?
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
« Svar #9 på: august 10, 2010, 09:59:21 am »

Og så det store spørgsmål.. Hvor får vi lineboret og maskineret blokken?

hos Rallybugs sitt firma får dere kvalitets arbeid til en avtalt pris

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,21977.0.html
« Siste redigering: august 10, 2010, 10:04:54 am av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
king.oslo
Seniormedlem
****
Innlegg: 459
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #10 på: august 10, 2010, 10:20:27 am »

Og så det store spørgsmål.. Hvor får vi lineboret og maskineret blokken?

Rally-bugs er glimrende for folk på sørlandet.

For folk i Oslo kan "Jee" gjøre linjeboring. Vet ikke om maskinere blokka. Noen?

1776 kittet fåes kjøpt hos Unneberg til 2.500 kr nå. Tilbud  Glad
Og maskinering av blokk og topper kommer på rundt 2000, så blir ikke så veldig mye dyrere med 1776 istedet for 1641-1680
Men så kommer jo spørsmålet om innmat osv, hvor langt man skal gå..

Hva mener du burde gjøres med innmaten?M
« Siste redigering: august 10, 2010, 10:24:40 am av king.oslo » Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!