april 30, 2024, 23:41:00 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: off topic, men ikke helt. hvilket fotokamera??  (Lest 1309 ganger)
bælan
Medlem
***
Innlegg: 138
Bosted: fetsund



Vis profil
« på: august 10, 2010, 10:34:09 am »

heisann.

litt OT men ikke helt, har i grunn sett at det er mange her inne som tar mye bilder på treff å legger ut. ikke alle bruker mobil kamera.
er selv litt grønn på dette kamera greiene, men skal nå gå til innkjøp av ett speilreflekskamera tenkte jeg, kanskej jeg får tatt litt fine bilder på scc å andre treff utover.

som sagt litt grønn på dette så lurte på om det er noen her inne som har litt peil på kamera å erfaringer med hva man bør holde seg unna, å hva man bør kjøpe.
er ingen proff fotoraf men vil gjerne ha litt ordentlig kamera, prisklassen ligger mellom 0 kr og opp til 5-6000 tenkte jeg. gidder ikke de aller dyreste, men ett fint nybegynner kamera.

noen hobbyfotografer her inne med tips?
Loggført

1969 bay panel
Member of mandagsklubben
GeirH
Supermedlem
*****
Innlegg: 552
Bosted: Borgen, ca. 4 mil nord for Oslo.



Vis profil
« Svar #1 på: august 10, 2010, 10:45:53 am »

Hobbyfotograf her og. Masse fine kameraer å få kjøpt idag.
Skulle jeg handlet idag, så hadde det nok blitt Canon 550 eller Nikon D90.
Canon 500 og 550 kommer VELDIG bra ut i de fleste tester, 550 er vel ettefølgeren til 500, tror jeg.
Selv endte jeg opp med et Nikon D80 for noen år siden, rakk så klart å kjøpe dette før prisen på disse falt dramatisk.
Litt usikker på hvilken av disse fabrikatene som har best objektivutvalg, men tipper det er andre mer "proffe" fotografer her inne som kan informere mer om dette. Foto er gøy.
Lykke til med kjøpet.
Loggført

Har laaang VW-pause.
bælan
Medlem
***
Innlegg: 138
Bosted: fetsund



Vis profil
« Svar #2 på: august 10, 2010, 11:16:41 am »

Hobbyfotograf her og. Masse fine kameraer å få kjøpt idag.
Skulle jeg handlet idag, så hadde det nok blitt Canon 550 eller Nikon D90.
Canon 500 og 550 kommer VELDIG bra ut i de fleste tester, 550 er vel ettefølgeren til 500, tror jeg.
Selv endte jeg opp med et Nikon D80 for noen år siden, rakk så klart å kjøpe dette før prisen på disse falt dramatisk.
Litt usikker på hvilken av disse fabrikatene som har best objektivutvalg, men tipper det er andre mer "proffe" fotografer her inne som kan informere mer om dette. Foto er gøy.
Lykke til med kjøpet.
takk for svar. sett litt på canon 550 ja. virker jo som ett fint kamera, sikkert flere med innspill på dette
Loggført

1969 bay panel
Member of mandagsklubben
tambur4
Seniormedlem
****
Innlegg: 367
Bosted: Halden


Vis profil

« Svar #3 på: august 10, 2010, 13:56:24 pm »

Det beste du kan gjøre er å ta en tur i butikken og kjenn på de aktuelle kameraene.
Det meste av det man får kjøpt i Norge er bra for en nybegynner.
Noen hus er små, noen er store. Viktig at det føles "riktig" for deg.
Sjekk også ut meny-systemene til de forskjellige kameraene.
Tenk også litt på hva du skal bruke kameraet til(nå og senere), og kjøp med objektiv ihht det.

Jeg valgte Nikon etter å ha testet litt, men sikkert ikke bedre/dårligere enn andre.

Husk å kjøpe et UV-filter for å beskytte linsa!
Loggført

VW 1303 BIG 1973 Sauer&Sohn
VW Golf Variant 1,9Tdi Sportline 2008
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6108
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #4 på: august 10, 2010, 18:27:16 pm »

Fotografiapparater er nesten som religion..,men innen speilrefleks er det et visst bruktmarked for Nikon og Canon. De andre er like gode men vanskeligere å selge brukt om du tenker så langt fram.  Hilsen Nikonist  (FM2&D80)
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Rune
Seniormedlem
****
Innlegg: 463
Bosted: Hamar


Tlf: 97753310


Vis profil
« Svar #5 på: august 10, 2010, 18:28:23 pm »

Jeg også er nybegynner på speilrefleks. Kameraene er jo litt større og tyngre å dra med seg rundt enn et kompaktkamera, det er på en måte den første "terskelen". Kommer man faktisk til å dra det med seg overalt?
Jeg valgte å kjøpe et litt rimeligere hus (Nikon D3000) og la litt ekstra kroner i et Sigma 18-200 objektiv med billedstabilisering.. Hoya UV filter kjøpte jeg på E-bay..
Et helt greit innstegskamera til speilrefleks verden, som jeg så langt er veldig fornøyd med. Helt klart mye morsommere å ta bilder nå enn med et treigt kompaktkamera. Jeg har det stort sett med i bilen hele tide.
Loggført

bælan
Medlem
***
Innlegg: 138
Bosted: fetsund



Vis profil
« Svar #6 på: august 10, 2010, 20:40:15 pm »

takker for alle svar å innspill. blir jo selvfølgelig ett større kamera, så tar det sikkert ikke med overalt men trur det vil brukes ganske mye for det.
får ta en titt i litt butikker å sjekke litt forskjellige kameraer.
satse på å få ddet i hus til scc, så jg får noen fine bilder der
Loggført

1969 bay panel
Member of mandagsklubben
pettert
Nybegynner
*
Innlegg: 38
Bosted:


Vis profil

« Svar #7 på: august 10, 2010, 20:43:27 pm »

Jeg er selv veldig fornøyd med mitt nikon kamera. Bruker et nikon d40 x med 10,4 megapixler. (tror jeg)
Har i tilegg til det objektivet om fulgte med en 70-300 linse fra sigma. Føler kameraet funker til det meste. Har i hvertfall mer enn nok zoom med den linsa..
Har prøvd mange av nokon sine speilreflekser og synes alle fungerte bra. Alt fra det billigste huset til de med pris mellom 10 og 20 lapper.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!