mars 29, 2024, 14:42:46 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2 3
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: -66 Type 3 Variant Prosjekt  (Lest 22281 ganger)
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« på: mars 09, 2008, 00:45:28 am »

Lager en prosjekttråd om min Type 3 Variant.Ligger en del info på vw2you , men legger inn det meste her etterhvert.
Bilen er pr dags dato reltivt ferdig , men som ett skikkelig prosjekt skal være er det alltid noen planer på gang.
Bilen er opprinnelig en 1966 variant 1500 som blei kjøpt som delebil for 2000.- og måtte hentes i en potetåker etter påbegynnt restaurering
og stått ute i maaange år.

Fødselbeviset fra Volkswagen museumet sier dette:
Model 365 vw 1500 Squareback
Colour:L 633 VW-blue
Buildt: 26MArch1966
Left factory:13April1966
Destination:Norway

Extras:
M246 Ebersprecher heater
M267 Additional suspension for rear axle
M286 Rear bumper prepared for numberplate
M265 Welded-in side window panels: center and rear

Så det har vært en varebil da.

Bilder fra starten av restaurering:



Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #1 på: mars 09, 2008, 00:47:12 am »

forrige eier hadde tiltenkt og påbegynnt èn hel siderute så jeg sveiset inn "C" stolpe fra en donorbil + att jeg ville ha den som en "S" modell med Pop-out's +++
BIlen hadde også en liten frontskade














« Siste redigering: mars 09, 2008, 01:05:39 am av KnastenradUndKnotenblech » Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #2 på: mars 09, 2008, 00:51:15 am »

bilen var ganske bra for rust, men noe var det selvom den var sandblåst og grunnet før den blei satt i åker'n
Kanalene var heldigvis hulromsbeskyttet tidlig og var like hele.
noen rustbilder:







Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #3 på: mars 09, 2008, 00:53:53 am »

så blei det sandblåsing. leide utstyr og gjorde jobben sjøl... i minus 18° som resulterte i litt sykdom.
Og bilder av grunnet/kit'et skal





Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #4 på: mars 09, 2008, 00:55:31 am »

Som de fleste Type 3 karosser som har vært satt på bakken , så var denne bakplata også bulkete .
Valgte å bytte denne kontra å rette.



Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #5 på: mars 09, 2008, 11:29:23 am »

deta vette gydd Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6083
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #6 på: mars 11, 2008, 00:55:46 am »

Og når skal denne være klar?

Du greier vel denne til sesongen?

Halvard
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #7 på: mars 11, 2008, 06:30:23 am »

Og når skal denne være klar?

Du greier vel denne til sesongen?

Halvard

Trur han greidde den til forrige sesong, eg..
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
anders.
Supermedlem
*****
Innlegg: 1926
Bosted: tønsberg



Vis profil
« Svar #8 på: mars 11, 2008, 15:18:25 pm »

hehe. ja det er ikke en ny en etter hva jeg leser i første post. det er helt konge dette prosjektet her . ja til mer bilder Gliser
Loggført

1 up
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6083
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #9 på: mars 11, 2008, 18:10:42 pm »

Hallo i luken...

Da er jeg på nett igjen...Jeg trodde pinadø at du var på gang med en til....

Vi kjenner jo til din arbeidskapasitet....du pusser jo opp en bil eller to per år...?

Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #10 på: mars 12, 2008, 22:15:44 pm »

Artig at du legger ut hele prosjektet selv om bilen er "ferdig" siden tråden på tuju begynte når den var godt i gang. Helt ferdig blir den vel aldri...
Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #11 på: mars 12, 2008, 22:46:56 pm »

Glad slapp av det er den gamle varianten ja. 
Legger ut bilder fra det jeg har av prosjektet,sikkert noen som synes det er artig med bilder/info til inspirasjon.
tross alt der jeg får MYE av egen inspirasjon ved å snoke rundt på andres prosjekter.  Rekker tunge
Blir en liten stund før jeg pusser opp helt lik bil....     Hemmelig


Planen i utgangspunktet var å lage Cruisebil med 3 trinns automat og en lettere  trimmet WBX ,men så blei det en iten pause med oppussinga og i mellomtiden blei jeg lurt inn i strid med dragkjøring/turbo..og da var løpet kjørt.
Varianten måtte også ha TURBO  Rekker tunge

HEr er den første bunnplata jeg pusset opp (AUtomat)









Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #12 på: mars 12, 2008, 22:49:15 pm »

og så den originale manuelle kasse plata:
Skilleveggen under baksete blei fjærnet da det lurte litt rust under der og forsterkninger under bunnplata fra nyere modeller blei montert










Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #13 på: mai 01, 2008, 21:56:03 pm »

Videre blei det gått på bakstilling.
Brukte den originale svingakselbakstillinga og sveiste inn IRS braketter.
Ville ha mere motor/girfester enn den som IRS bakstillinga har, som bare er opphengt foran og ett tverrstag bak.
Lagde også ett par extra fester











« Siste redigering: mai 01, 2008, 22:10:19 pm av KnastenradUndKnotenblech » Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #14 på: mai 01, 2008, 22:05:23 pm »

Så var det kjølingens tur.

Kjøleslanger blei lagt inne i tunnelen.
Radiator fra Transporter T-4 med dobble vifter passet veldig fiint inn her.
Disse vifteene er super kraftige på 450w stk.
Sveiste inn riller fra 1303 bakluke i frontplata og i tilleg laget hull under.
Maks kjøling var tanken





















Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #15 på: mai 01, 2008, 22:19:25 pm »

så kom bunn og karross sammen.



Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #16 på: mai 01, 2008, 22:26:36 pm »

grunnarbeide på deler.
Fikk tak i NOS baskjermer og forskjermer.
Oiginale dørene blei brukt , selvom de var ganske bulkete, + for att de var rustfrie(som er ganske vanlig på type 3).
passformen var bra 















Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #17 på: mai 01, 2008, 22:36:49 pm »

så blei det farge på den etter noen forsøk inkl fargeforskjeller og problemer med vannbasert base/skjolder.




















Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #18 på: mai 01, 2008, 22:38:56 pm »

alle inneskjermer og inv. skjermer blei sprøytet med sprøytekit fra Innotec for beskyttelse og støydemping



Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #19 på: mai 01, 2008, 22:52:08 pm »

Motor
2,2 WBX turbo.PWR vannkjølt intercooler og Megasquirt datasprut og Megajolt fordelerløs tenning.
Wiseco 96mm smidd syl sats ellers er det en std WBX  med original  topper(noe dekomprimert)/ventiler/veiv/råder og tilnærmet org kam.
Bremset 260HK/356NM v/1 bar.
Intercoolerene har eget kjølesystem bygd inn i høyre innerskjerm
Wastegateløsning er bygget om etter disse bildene.






















Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
OAS
Nybegynner
*
Innlegg: 42
Bosted: BREKSTAD


Vis profil

« Svar #20 på: mai 01, 2008, 22:56:15 pm »

Meget bra. Glad Glad
Ser ut te og vere veldig godt gjennomtenkt og godt gjennomført arbeid.
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #21 på: mai 02, 2008, 20:02:37 pm »

Detta ser kjempeflott ut Glad
Endå ein dele/åker-bil er reddet Blunker
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
taigagreen
Juniormedlem
**
Innlegg: 72
Bosted: Hemnesberget



Vis profil WWW
« Svar #22 på: september 13, 2008, 22:45:51 pm »

Ble du ferdig med tråden? Vet jo at bilen er ferdig men dette er gromgod lesning....
Loggført

For mange T3...
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #23 på: september 15, 2008, 17:41:10 pm »

tjo
Som du sier er bilen jo "ferdig" eller ferdig blir den vel aldri da det er alltid noe som skal ordnes/fixes/forbedres/testes  Glad
har brukt sommeren på å teste et par motorløsniger. og funnet felgløsning jeg er fornøyd med.
Havnet på 6x16" Fuchs foran og bak.
Skal til JPMotorsport og måle effekten på motoren neste helg.'
kommer en liten oppdatering da  Osteaktig

Ellers vært og kjørt på ett par stevner
Beste tid 12.20@185Km/t  på 402m
her noen action bilder fra SCC2008  Rekker tunge










Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #24 på: september 15, 2008, 18:54:18 pm »

Knalltøff bil!!
Fet motor, fet lakk, fet bil osv osv  Blunker

Likte spesielt luftrillene fra boblelokket, utrolig kult!  Gliser
Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #25 på: september 28, 2008, 20:49:36 pm »

phu.. akkurat kommet hjem fra JPM i sverige nå og målt effekten  i motoren
Resultatet blei litt over forventet   Gliser
Hadde tippet mellom 300-330hk /400+NM på en god dag
slik blei lappen:
343HK/506NM i moment. alt under 6000.
(332HK på hjula)

de originale toppene/ventilene og det originale plenumkammeret/runners må strupe motoren på høyt turtall utifra momentkurven
 da den bare gjør en peak og faller . og att toppeffekten er såpass lavt i turtallet(tror jeg)
med den kam'en jeg har nå skulle momentet vært mere flatt lenger opp i turtallet+maks effekt høyere opp i turtallet
har levert topper for bearbeiding og montere større ventiler og skal bygge om til separate spjeldhus i vinter + litt mere ladetrykk.
men med de tallene som utganspunkt håper jeg på 100-150 hk til etter ombygging


Rekker tunge
« Siste redigering: september 28, 2008, 20:57:23 pm av KnastenradUndKnotenblech » Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #26 på: september 28, 2008, 20:55:50 pm »

Oi! Gratulerar Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
BABOON
Supermedlem
*****
Innlegg: 1105
Bosted: Kolsås



Vis profil
« Svar #27 på: september 28, 2008, 20:56:27 pm »

Utrolig bra Jørn. Gratulerer. Var festen bra??
Loggført
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4525
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #28 på: september 28, 2008, 20:57:38 pm »

Herlige tall, gratulerer :-) alltid kjekt når ting går forbi forventninger :-)
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #29 på: september 28, 2008, 21:01:23 pm »

*tak*
Festen var fin , men mere action i fjor.
DE tørsteste var hjemme i norge   Blunker

Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Sider: [1] 2 3
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!