mars 28, 2024, 15:18:58 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: "Stress bars"  (Lest 30927 ganger)
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« på: august 20, 2010, 12:41:53 pm »

Har leita etter noe sånne stag men kan ikke finne noen som selger de. Har noen sett de for salg Hæ
Hvurderer å lage de selv...


* stress bars front 1.jpg (40.69 KB. 600x450 - vist 849 ganger.)


* stress bars front.jpg (46.35 KB. 600x450 - vist 903 ganger.)


CSP og Kerscher selger noe enkle stag som er ikke regulerbare. Tvilende

« Siste redigering: september 08, 2010, 09:32:38 am av BeetleBug » Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #1 på: august 20, 2010, 17:31:08 pm »

Regulerbarheten er kun for å ta opp ulikheter mellom bil til bil i mine øyne - lager du selv kan du sveise dem fast om så.
Loggført
Bahnrennen
Nybegynner
*
Innlegg: 22
Bosted:


Vis profil

« Svar #2 på: august 20, 2010, 19:00:50 pm »

Heigo selger disse. Heigo.de
Loggført
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #3 på: august 22, 2010, 19:09:48 pm »

Takk for link Bahnrennen.
Prisen ligger på 300 EUR  + frakt fra Tyskland + moms i Norge...  Tvilende

Skal prøve å få lage noe lignende ut fra stål siden den har nesten 50% mindre varmeutvidelseskofisient + lettere å få tak i (billigere) + kan sveise hjemme med hjelp av kammeraten som er prof. sveiser.  Vekten blir noe strørre, men det får jeg bare leve med  Osteaktig

Så langt tanken er å få det konstruert slik at tverstag kan bli stående mens X delen kunne tas vekk ved behov for større bagasjerom. Skal starte med tverstag først...
Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
Bahnrennen
Nybegynner
*
Innlegg: 22
Bosted:


Vis profil

« Svar #4 på: august 22, 2010, 20:40:49 pm »

har vært inne på tanken selv,men det stoppet i å få laget stag med justering.
Har laget et enkelt tverrstag og da brukte jeg mannesmann rør. Fås i både galv, rustfri og er ganske lette.
Varsle hvis du skal lage flere da jeg er intressert.
Loggført
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #5 på: august 23, 2010, 09:11:54 am »

Ut i fra diskusjon med sveiser så mente han at rustfritt er veldig myk så den skal jeg ikke bruke. Det blir mest sansynlig stål hvor overflaten behandles etter på.

Det som er veldig fint med justering er at du slipper å lage det så prikknøyaktig. Det kan bygges festepunkter først så kan du montere stag imellom. Lettere å få det på og av (?), selv om det skal stå der for mest parten av kjøring Glad

Justerings/monterings ledd blir som en svakpunkt men da må det prosjekteres som mer solid  så skal det gå bra tror jeg...

Dette er ikke noe hemlig prosjekt/sak så om det blir bra til slutt, kan flere få nytte av det Blunker Bare kom med tips/erfaring/idéer!
Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #6 på: august 25, 2010, 12:06:00 pm »

Jeg fikk begynne med modelering... Material valg kommer etter hvert. Så langt har jeg lagt model bare over høyre coilover. Venstre siden skal være speilvent versjon. Mellom stag skal være ca 1m samt X stagene.

Legger ved noen bilder.


* P1010114stress bar.jpg (62.06 KB. 600x450 - vist 833 ganger.)

først løsna jeg tre skruer som holder coilover mot karoseri.


* P1010116stress bar.jpg (60.3 KB. 600x450 - vist 829 ganger.)

Brukte msakerings tape for å dekke hele område


* P1010118stress bar.jpg (70.72 KB. 600x450 - vist 813 ganger.)

Så markerte jeg formen på malen. Tanken her var å få bruke mest mulig av flat areal rundt. Markerte også huller.


* P1010120stress bar.jpg (56.25 KB. 600x450 - vist 785 ganger.)

Tok av tapen som et lag og limte på større papir ark.


* P1010122stress bar.jpg (75.26 KB. 600x450 - vist 797 ganger.)

Klipte malen ut. Bilde viser at den passer like bra på venstre side bare at den er flipt over.


* P1010126stress bar.jpg (66 KB. 600x450 - vist 812 ganger.)

Videre fant jeg en blikkkanne om hadde samme diameter som trengs og brukte det i modelen. Klipte den ut slik at den kigg på plass. Så brukte jeg en pinne for å "koble" senter punkter på begge coilover´s. Her skal stag stå og forstarknings trekant skal monteres i festekrone på samme retning.
Det samme gjelder med diagonaler. Bare at pinen skal gå fra senter til coilover til motsatt hjørne i bagasjerom.


* P1010133stress bar.jpg (59.04 KB. 600x450 - vist 845 ganger.)

Og her er endelige resultatet. Neste steg skal være material valg så kan det begynnes med ekte produkt Glad

Det var gøy og jeg gleder meg til metalversjon Glad Jeg trenger noen tips på hvor får jeg take i justeringsbolter eller hva kan jeg bruke for justeringen. Det er ikke klart ennå om jeg skal lage justering på tverstag men diagonaler har jeg lyst å ha avtagbare...





Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #7 på: september 08, 2010, 08:24:02 am »

Samler materialer. Noen kanksje har erfaring på hvilke dimensjoner jeg skal bruke? Selve stag f.eks?
Feste braketter/punkter er vel noe sånn ca ferdig prosjektert.

Har noen link til butikker som selger sånne stag her i landet (Oslo område passer best)? Ville gjerner titte på de. Må ikke være for boble, bare ville se regulerings mekanismen og finne ut om kanskje noen selger slike regulerings "ledd"?
Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #8 på: september 08, 2010, 08:36:39 am »

Reguleringsmekanismen kalles "strekkfisker" og selges i alle byggevarehus Jernavare handel og på Biltema.
Loggført

Speed is no substitute for direction
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #9 på: september 20, 2010, 18:46:10 pm »

Reguleringsmekanismen kalles "strekkfisker" og selges i alle byggevarehus Jernavare handel og på Biltema.

Takk for enda et nytt ord i ordboka mi Blunker

Legger et par skisser som jeg laga. Har tenkt at dette er mulig å lage selv. Noe jeg har ikke skjønt er hvordan rør festes mot gjengestag som stikker inn i røret.


* 0001DH_copy.jpg (48.14 KB. 600x423 - vist 826 ganger.)



* 00029T_copy.jpg (39.8 KB. 600x423 - vist 784 ganger.)


Dette er kun enden på stag mot festebraketten, dvs der stag ender ved fjærbein. Meningen er at bolt (2) skrus på gjengestag (3) helt til festebrakett (4) så dyttes gjengestag inn i røret (1). For å stramme må bolten skrus slik at rør "dyttes" av gjengestag. Siden rør er festet på samme måte i andre enden skal stag strammes inn.

Det som jeg mangler er forankring mellom rør og gjengestag. Men er det egentlig nødvendig? Tenker på å bruke gjengestag med utvendig diameter lik til invendig diameter for rør. For at bolten skal ikke løsne seg av vibrasjon kan det brukes to bolter for å få en slaks lås.

Kan noen bidra med kritikken, erfaring eller ideer???


Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #10 på: september 20, 2010, 18:55:49 pm »

Så at Herbie har brukt noen lignende for å stivne bakforstillinga...


* DSC_0035 (Small).jpg (38.94 KB. 360x480 - vist 1030 ganger.)


Her ser du stag som har strammemulighet på hver enden.

Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
Bahnrennen
Nybegynner
*
Innlegg: 22
Bosted:


Vis profil

« Svar #11 på: september 20, 2010, 20:51:01 pm »

Enn om du får tak i rør som kan gjenges innvendig og da kan du bruke mutter som låsing. Event bruke links gjenger på ene siden. Bare noen forslag.
Ta en titt på kartek offroad eller spidertrax offroad kanskje du finner noen ideer der.Tøft prosjekt. Glad
Loggført
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #12 på: september 21, 2010, 09:08:21 am »

Enn om du får tak i rør som kan gjenges innvendig og da kan du bruke mutter som låsing. Event bruke links gjenger på ene siden. Bare noen forslag.
Ta en titt på kartek offroad eller spidertrax offroad kanskje du finner noen ideer der.Tøft prosjekt. Glad

Det som kan være mulig er å gjenge rør invendig på begge sider med motsatt gjeng. Da går det å stramme stag ved å rotere rør. Lurer om når en slik stag skal strammes inn, er det nok med hånd kraft eller må det brukes boltnøkkel. Hvis jeg må bruke boltnøkkel så må jeg sveise på noe ekstra i rørendene slik at boltnøkkel kan brukes...

Mange tanker, men håper å komme til en optimal løsning.

Takk for tips Bahnrennen! Jeg titta på offroad deler og det ble litt mer forståelig hvordan ting fungerer Glad
Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #13 på: september 21, 2010, 10:39:43 am »

Når du finner ut hva fingjenget gjengetapp koster i passe størrelse, så spår jeg at du kjøper hele saken ferdig (over disk).
Prisen er grunnen til at jeg tipser om Biltema og byggvare hus lenger opp i tråden. Del de i to og sveis inn et passende stykke.
Det er avgjørende at du kan låse både ut og inn på staget.. ellers ender du opp med å bredde panseret etterhvert Gliser
Loggført

Speed is no substitute for direction
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #14 på: september 21, 2010, 12:14:41 pm »

Skikkelig gjerrigknark opplegg kan enkelt lages av styrestag fra liten lastebil, eller stor varebil.
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #15 på: september 21, 2010, 12:27:22 pm »

og enda mer gjerrigknark er uten justering...
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #16 på: september 21, 2010, 12:28:26 pm »

og enda mer gjerrigknark er uten justering...

Og mye mer hardcore!
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #17 på: september 21, 2010, 13:08:11 pm »

Enig i det dere sier men kan gi cc tall mellom fjærbeinboltene? Ut i fra det kunne jeg bygge stag som har riktig lengde i forhold til riktig karoseri. Eller blir det bra nok å heve bilen og så ta virkelig mål.
Tror jeg går for det Glad
Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
Bahnrennen
Nybegynner
*
Innlegg: 22
Bosted:


Vis profil

« Svar #18 på: september 21, 2010, 19:57:10 pm »

Kommer med enda ett kjempeforslag Øyerulling
Gå inn på unneberg bil søk på varenr ac412011. Kanskje du finner noen ideer der. Laget ett stag engang hvor jeg hadde to stykk skjøtemuttrer som passet inni røret og de sveiset jeg fast,brukte så muttrer på gjengestag bitene for låsing.
Man får kjøpt innvendi gjengenippler for å stikke inn i rør for deretter sveise fast.
Loggført
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #19 på: oktober 12, 2010, 13:18:38 pm »

Har hatt sveiser på besøk og vi drøfta litt på mulig utføring av disse stagene. Konklusjon var at vi går mot en enkel stag uten justering. Kanskje litt for kjedelig men i hvert fall sikker utføting.

Har lånt bilde fra annen tråd her for ilustrasjon. Noe sånt blir da. Jeg har et aluminiums stag som har 300mm diameter og er hel, dvs det er ikke et rør. Så lurer jeg om aluminium har forskjellig stivheter eller er aluminiun er bare en type? Tenkte å bruke det staget...
Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #20 på: oktober 12, 2010, 13:19:24 pm »


* stag.jpg (228.14 KB. 640x480 - vist 984 ganger.)

Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #21 på: juli 09, 2011, 12:23:56 pm »

Siden jeg kom ikke lengre en tegninger og flere fine ideer, bestilte jeg i dag ferdig "kreuz domstrebe" fra heigo.de

Jeg kan ikke tysk så det blir spennende om jeg får det jeg tror jeg kjøpte... spent, veldig spent... Glad
Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #22 på: juli 09, 2011, 20:33:15 pm »

Skulle vel bli dette det da? Blunker Blir nok bra det!

Loggført
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #23 på: juli 10, 2011, 16:12:30 pm »

Ja, det er det jeg er etter...
Det var ikke noe betaling på nette, bare bestilling, leveringsadressen samt fakturaadressen... Så fikk jeg email om at de tar kontakt vedr. levering. Da venter jeg først litt så få vi se hva som skjer... Glad
Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #24 på: oktober 27, 2011, 18:06:28 pm »

Et halvt år seinere har jeg fått stag hjem til meg...

Jeg er veldig fornøyd så lenge. Kvaliteten ser bra ut og alt føles veldig solid ut. Vi få se hvordan dette fungerer i neste sesong og så lenge så legger jeg ut detaljbilder for bedre oversikt...

Må si at det er ikke ren aluminium. Noe slags blanding.



























Eneste som la meg skrape hode var manglende sveising fra "innsiden" eller på undersiden. Kanskje det er ikke nødvendig...
Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #25 på: oktober 27, 2011, 18:08:24 pm »

Det med sveising så mener jeg det som vises i bildet 7-8.
Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
slowbug
Medlem
***
Innlegg: 227
Bosted: Skien



Vis profil WWW
« Svar #26 på: oktober 27, 2011, 18:42:25 pm »

Det med sveising så mener jeg det som vises i bildet 7-8.

Jeg tror problemet er å komme til på baksiden med tig'en. Ellers syntes jeg det ser kanon bra ut og ser ikke helt behovet for sveis på innsiden.
Loggført

scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #27 på: oktober 28, 2011, 22:51:35 pm »

Har prøvd å sette inn.Alt passer fint. Bare en god del jobb før de kanskrus på plass...

Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #28 på: oktober 29, 2011, 09:36:48 am »

Ser skikkelig bra ut!
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Ketil S.
Supermedlem
*****
Innlegg: 1710
Bosted: Bryne


Vis profil

« Svar #29 på: oktober 29, 2011, 09:50:12 am »

Får jo ikke plass til en kasse pils i brønnen en gang jo!
Loggført

T1 1963
T1 1974 -03
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!