mars 28, 2024, 22:48:24 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2 3
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Bug-Tech shifter  (Lest 24044 ganger)
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« på: august 23, 2010, 15:10:53 pm »

Har noen kjøpt og montern en sånn i sin boble?


* bugtechshifter31.jpg (22.25 KB. 295x640 - vist 496 ganger.)

Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #1 på: august 23, 2010, 18:34:42 pm »

EspenX har det vel i bussen sin. Skal visst være helt konge.
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #2 på: august 23, 2010, 19:36:01 pm »

Hva utgjør egentlig en god skifter?
Oppgven den har er jo egentlig utrolig enkel, og selv tror jeg den viktigste delen sitter lenger bak og under. Selv om en kortere vandring gjør underverker også, men hvor stor forskjell, minus kvalitet, er det egentlig på skifterene?

Loggført
Bahnrennen
Nybegynner
*
Innlegg: 22
Bosted:


Vis profil

« Svar #3 på: august 23, 2010, 20:27:29 pm »

Har en slik i min. anbefales.
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #4 på: august 23, 2010, 21:02:21 pm »

Hva utgjør egentlig en god skifter?
Oppgven den har er jo egentlig utrolig enkel, og selv tror jeg den viktigste delen sitter lenger bak og under. Selv om en kortere vandring gjør underverker også, men hvor stor forskjell, minus kvalitet, er det egentlig på skifterene?

Det er en enorm forskjell på skiftere. Både i funksjon, utførelse og "feeling".
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #5 på: august 24, 2010, 07:10:59 am »

Har en slik i min. anbefales.

Fikk du kjøpt det i Norge eller bestilte fra Tyskland? Er det kanskje noen som importerer de og det er mulig å kjøpe de her i Norge...?
Så lurte jeg på høyden av "pinnen". Hvordan er det i forhold til originalen?
 
Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #6 på: august 24, 2010, 07:32:59 am »

Hva utgjør egentlig en god skifter?
Oppgven den har er jo egentlig utrolig enkel, og selv tror jeg den viktigste delen sitter lenger bak og under. Selv om en kortere vandring gjør underverker også, men hvor stor forskjell, minus kvalitet, er det egentlig på skifterene?

Kvalitet er bare en ting... ikke slakk i kula... og at kula nederst på spaken faktisk passer i girvelgerstanga.
Loggført

Speed is no substitute for direction
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #7 på: august 24, 2010, 07:48:49 am »

Hva utgjør egentlig en god skifter?
Oppgven den har er jo egentlig utrolig enkel, og selv tror jeg den viktigste delen sitter lenger bak og under. Selv om en kortere vandring gjør underverker også, men hvor stor forskjell, minus kvalitet, er det egentlig på skifterene?

Kvalitet er bare en ting... ikke slakk i kula... og at kula nederst på spaken faktisk passer i girvelgerstanga.

Det er akkurat det jeg sliter med. Sjøring i 4. gir er bare en helvette med den vibrasjon og ulyder bra kula  Sint Har prøvd å smøre med noe sikkelig "fet" men det vibrer ut igjen og ulyden kommer opp... Eneste som hjelper nå er å holde i girsjifter, men det er vel ikke så behagelig på tanken om lengre turer. Det står til og med i bruksboka at å holde i girsjifter er ikke bra for girkassa... Blunker

Jeg har tekt å fikse saken for altid og oppgradere samtidig.
Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #8 på: august 24, 2010, 08:59:44 am »

Hva utgjør egentlig en god skifter?
Oppgven den har er jo egentlig utrolig enkel, og selv tror jeg den viktigste delen sitter lenger bak og under. Selv om en kortere vandring gjør underverker også, men hvor stor forskjell, minus kvalitet, er det egentlig på skifterene?

Kvalitet er bare en ting... ikke slakk i kula... og at kula nederst på spaken faktisk passer i girvelgerstanga.

Det er akkurat det jeg sliter med. Sjøring i 4. gir er bare en helvette med den vibrasjon og ulyder bra kula  Sint Har prøvd å smøre med noe sikkelig "fet" men det vibrer ut igjen og ulyden kommer opp... Eneste som hjelper nå er å holde i girsjifter, men det er vel ikke så behagelig på tanken om lengre turer. Det står til og med i bruksboka at å holde i girsjifter er ikke bra for girkassa... Blunker

Jeg har tekt å fikse saken for altid og oppgradere samtidig.

Har du sjekket plastforingen som ligger i giroverføringfestet? Du finner braketten hvis du titter ned i tunnelen ved skifterhullet og bakover. Er denne slitt og/eller borte så vil ikke verdens beste skifter hjelpe deg. Koster nesten ikkeno og er nokså enkelt å erstatte.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #9 på: august 24, 2010, 09:23:11 am »

Ut i fra det at ulyden ble borte ettar at jeg satt masse smørmiddel inn i girvelgerstanga, der kulen komer inn, antok jeg at det er "for mye plass" for kulen...

Bytting av all plast inn i der er også på lista.

Men jeg har også planer å bytte til 5gir og da må jeg tenke på forhånd når jeg kjøper girstag. Bug-Tech selger jo til både 4 og 5 gir. Litt dårlig investering å kjøpe inn stag for 4 gir og bytte girkasse til 5 girs om 1 år :/
Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #10 på: august 24, 2010, 09:33:08 am »

Heisann,

Kult å lese om planene dine og husk at du må holde oss orientert om prosjektet ditt  Glad

Er plastforingen slitt eller borte så "faller" stanga litt ned og du vil få for mye plass for kulen. Sjekk denne før du kjøper ny girvelger og heller kjøp deg en rimelig sak som du kan bruke inntil du bygger om til 5 speed. Personlig skjønner jeg ikke hvorfor du skal bygge om til 5 gir med mindre du går for en Porsche kasse. Du ender opp med en svakere kasse sammenliknet med feks en 1300S kasse som gir deg samme turtall.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #11 på: august 24, 2010, 20:55:57 pm »

Hva utgjør egentlig en god skifter?
Oppgven den har er jo egentlig utrolig enkel, og selv tror jeg den viktigste delen sitter lenger bak og under. Selv om en kortere vandring gjør underverker også, men hvor stor forskjell, minus kvalitet, er det egentlig på skifterene?

Kvalitet er bare en ting... ikke slakk i kula... og at kula nederst på spaken faktisk passer i girvelgerstanga.

Det er det jeg også mener - det er jo bare en vektarm som skal kunne flyttes frem, tilbake og sidelengs - så så lenge ting passer, er det da noen videre forskjell? Slaglengden ja, om det er fjærer etc som gir en fast følelse og holder den sentrert osv... Hva mere?
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #12 på: august 24, 2010, 21:53:28 pm »

Hva mere?

Hva skiller en kirke fra en stor steinbygning med høyt under taket? Tro!
Loggført

Speed is no substitute for direction
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #13 på: august 25, 2010, 17:43:09 pm »

Heisann,

Kult å lese om planene dine og husk at du må holde oss orientert om prosjektet ditt  Glad

Er plastforingen slitt eller borte så "faller" stanga litt ned og du vil få for mye plass for kulen. Sjekk denne før du kjøper ny girvelger og heller kjøp deg en rimelig sak som du kan bruke inntil du bygger om til 5 speed. Personlig skjønner jeg ikke hvorfor du skal bygge om til 5 gir med mindre du går for en Porsche kasse. Du ender opp med en svakere kasse sammenliknet med feks en 1300S kasse som gir deg samme turtall.

Mvh
BB

Takk for tips! Skal holde orientert, må bare komme i gang så få jeg lage en tråd på bobla mi...

Det som gjelder 5 girkassa, så har jeg ikke så veldig mye kunskap, men tanken var å få mindre rpm når jeg kjører på lengre turer. 4.gir og 110km er litt bråkete synes jeg Glad Men som sagt 5 girskassa er kun planer så her må jeg undersøke litt mer...
Har dere none tips hvor kunne jeg finne bra info vedr. girkasser?
Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #14 på: august 25, 2010, 18:52:29 pm »

Det er ikke noe forskjell i turtallet fra en 1300S kasse og en 5 trinns kasse. Du sparer deg for mange penger og en del strul med å kjøpe en S kasse.

Jeg vet om en med riktig nesekon til eldre biler hvis du er interresert.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Karmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1057
Bosted: Kongsberg



Vis profil
« Svar #15 på: august 25, 2010, 19:13:21 pm »

Det er ikke noe forskjell i turtallet fra en 1300S kasse og en 5 trinns kasse.
Mvh
BB

Nå klarer ikke jeg helt å finne ut hvilken 5 speed kasser dere prater om her men at turtallet ikke er forskjellig ift 4 speed stemmer ikke i alle tilfeller ihvertfall.
Loggført
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #16 på: august 26, 2010, 09:12:41 am »

Jeg kjører 1303s med original girkasse (så lenge jeg vet) Glad og som sagt har jeg fortsatt lite kunskap om 4 og 5 girkasser men har lest i for eks. VolksWorld at folk i USA setter 5 gir for rimeligere kjøring på motorvei. Vi har ikke så mye motorvei her på landet men jeg liker å kjøre langt og utenlands og dermed tenkte jeg at det kunne være noe for meg også.

Siden det ble en diskusjon vedr. 4-5 girkasser så burde det kanskje vært en separat diskusjonstråd slik at andre kunne delta..? passer ikke helt under tittelen her Glad
Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
Bahnrennen
Nybegynner
*
Innlegg: 22
Bosted:


Vis profil

« Svar #17 på: august 26, 2010, 14:57:10 pm »

Kjøpte min fra bugtech,vet ikke om noen forhandlere i norge.
Ellers så har du jo cae shifting technology sine spaker som er veldig populære blant de som driver med baneracing. de selger til 4-5 trinns kasser.
Loggført
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #18 på: september 07, 2010, 13:59:00 pm »

"cae shifting technology" er vel ment for banekjøring og ikke gatebruk. Jeg ser for en boble som er godkjent for gatebruk.
Så lenge jeg har fått intrykk så skal Bugtech holde begge deler for min bruk Glad
Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #19 på: september 08, 2010, 07:21:31 am »

En girspak er en røre pinne... den aner ikke om du er på bane eller ikke.
Loggført

Speed is no substitute for direction
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #20 på: september 08, 2010, 08:06:19 am »

 Osteaktig ikke sant!
 Jeg synes det er morsomt å ha boble med modifikasjoner som er godkjent for gatebruk og når produsenten mener at produktet er ikke for gatebruk så blir det litt feil å se bort fra det. Formula 1 har også mange fine dingser men å ta det i bruk i en gatebil er vel kanskje overdrevet Blunker
Uansett så sitter jeg nå på "handlingsterskel" og balanserer... Vil ikke investere før jeg har bestemt meg hva er planer for girkassa i framtiden.
Dersom jeg vil gå til 5 gir så vil jeg heller fikse/sette i topstand original girvelgerstag og venter til 5gir kommer i boks mens ellers kunne jeg bare kjøpe Bugtech og kjøre med 4 gir dersom det blir lite forskjel.

Setter i gang info samling om girkasser og alt som gjelder girkassemodifikasjoner til 5 gir.
Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #21 på: september 08, 2010, 08:34:51 am »

når produsenten mener at produktet er ikke for gatebruk

Her innrømmer produsenten at greiene krever oppfølging/smøring for å holde.... eller de vet at greiene ikke varer lenge nok til at du kan bruke det hver dag.
Styr unna.
Fem girs problematikken handler om vandringen sideveis på girspaken...  en ren praktisk utfordring, nesten alle spaker kan modifiseres for dette.
Loggført

Speed is no substitute for direction
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #22 på: september 08, 2010, 08:44:07 am »

En 1300S kasse i kombinasjon med en 40 eller 60% Gene Berg skifter. Bolt on, fint turtall på veien og de mest presise girskiftene. For ikke å snakke om hvor mye penger og tid du sparer. Berg spaken ser kanskje ikke så high TECH ut men hvem bryr seg vel om det?

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #23 på: september 08, 2010, 08:53:45 am »


Fem girs problematikken handler om vandringen sideveis på girspaken...  en ren praktisk utfordring, nesten alle spaker kan modifiseres for dette.
[/quote]

Men om Bugtech selger en 5 girs spakk vil det ikke si at detter problemet er løst? Eller må jeg likevel tilpasse noe mer?
Skal ta kontakt med BugTech for å finne hvor mye mod. må jeg regne med for å få den på plass både med 4 gir og event. med 5 gir.
Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #24 på: september 08, 2010, 09:27:27 am »

Kjøp 5 girs utgaven, og lag deg en midlertidig sperre som stopper vandringen mot venstre.
Loggført

Speed is no substitute for direction
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #25 på: september 08, 2010, 09:52:15 am »

En 1300S kasse i kombinasjon med en 40 eller 60% Gene Berg skifter. Bolt on, fint turtall på veien og de mest presise girskiftene. For ikke å snakke om hvor mye penger og tid du sparer. Berg spaken ser kanskje ikke så high TECH ut men hvem bryr seg vel om det?

Mvh
BB

Når du sier 1300S kasse og fint turtall - mener du da girkasse med 5 gir eller synes du at 4 gir gir deg fint turtall når du kjører over 100km/t?

Og, ja, jeg bryr meg om hvordan ting ser ut. Sånn er jeg bare... Kult Og Berg ser litt for Old School for min smak (dette har ikke noe med teknisk virkning å gjøre!). Det er derfor jeg lurte på om Berg og BugTech fungerer like bra begge to? Gjør de det da velger jeg BugTech siden den passer mer for min smak og "look" jeg er etter Glad
Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #26 på: september 08, 2010, 09:56:55 am »

Kjøp 5 girs utgaven, og lag deg en midlertidig sperre som stopper vandringen mot venstre.

Så det er mulig det også!? Da var det lys i tunellen satt på Blunker
Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #27 på: september 08, 2010, 10:00:56 am »

Old school?


*  (107.9 KB. 1037x778 - vist 541 ganger.)


Berg er best - BASTA! Så er det opptil deg om du vil betale mer for en dårligere spak.

3.88 R/P i kombinasjon med 0,89 4`de gir så kan du regne ut turtall selv utifra rulleomkrets. I kombinasjon med noen dekk med litt høyde så vil du finne at turtallet passer perfekt for cruise. Garantert noen her inne som har den kombinasjonen og som kan gi deg nøyaktig turtall hvis du ikke vil regne selv.

Mvh
BB


« Siste redigering: september 08, 2010, 10:06:06 am av BeetleBug » Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #28 på: september 08, 2010, 10:05:47 am »

hmm... fikk plutselig lyst til å lage en egen girspak... Har en original Formula Vee i smidd stål i FV, vil bruke den som mal og lage en "racing-billett" til turboroadster...
Blir en egen prosjekttråd dette .
Jeg bruker forresten 1300S kassa med 205/65 15 og har under 3.000 i 100kmt.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #29 på: september 08, 2010, 10:19:16 am »

Berg er best

Så lenge Berg bruker plast foringer inne i spaken sin så kommer en Berg spak å ha en holbarhetsdato.
Spaker som bruker tette kulelager er derfor bedre i det henseendet, men det er få baser som tåler så mye juling som Berg/Bugpack basen (de bruker/brukte samme).

Girspaken er den minst viktige komponenten i hele driverket... faktisk så lite viktig at i høyere dragracing gidder de ikke ha dem med. De bruker i stedet spaker som er forbundet direkte med skiftegaflene (uten vridning). 
Loggført

Speed is no substitute for direction
Sider: [1] 2 3
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!