april 28, 2024, 09:01:47 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Launch control og/eller Line lock bryter  (Lest 2278 ganger)
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« på: mars 11, 2008, 18:38:37 pm »

Hei alle drag-race guruer.

Dette er et rent hypotetisk spørsmål  Gliser

Mens karosseriet er på feriekoloni jobber jeg litt med motor og innsprut, og i den forbindelse viser det seg at sprutet mitt har en launch control feature. Det betyr at jeg kan legge inn en inngang fra en bryter som f.eks er koplet til clutchen, slik at en programmerbare turtalls-sperre legger inn når clutchen er i bånn. Denne funksjonen er primært for drag-race starter, hvor man kan legge inn førstegiret, inn med clutchen, spenne opp drivlina, og gassen i bånn. Da er det teoretisk bare å slippe clutchen, så er det fri fart ;-)

Men så til det hypotetiske spørsmålet.

Hvis man (igjen rent hypotetisk) skulle hatt installert line-lock samtidig. hadde det da vært en ide å legge inn line-locken på den samme bryteren?

Hva gjør folket her, bryter på girspaken, rattet, eller er det noen som har en god løsning for en bryter på clutchen? Kanskje en kombinasjon med linelocken på en bryter, og launch controllen på clutchen?

Det ligger også inne en mulighet for fullgassgiring med den samme bryteren, den funker slik at dersom du er over et visst turtall når du kliner clutchen i bånn, setter en ny programmerbar turtalls-sperre inn, så du i teorien kan holde gassen i bånn mens du skifter gir, og sperra slipper i det du slipper clutchen igjen. Moro for en techno-freak, men er det noen vits?

Roy the dragrace noob
Loggført
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #1 på: mars 11, 2008, 21:11:46 pm »

Dette er helt opp til deg selv... og hva du foretrekker.

Jeg har tidligere kun hatt linelock på knapp på girspaken. Har funket helt topp. Straks det skjer noe dramatisk fjerner jeg automatisk hånda fra spaken og opp på rattet... Deretter er den avslått.

Under siste kjøring hadde jeg også ekstern turtallssperre på denne knappen. Da skjedde det noe oppe i hodet på gammern.. og jeg niholdt på spaken til langt forbi starttreet..  Hvorfor vet jeg ikke. Sånt som skjer.

Så jeg vil nå sette rattmontert turtallssperre på tommelknapp, til venstre hånda. Og ser da om det får hodet mitt til å funke igjen...  Osteaktig

Jeg liker ikke tanken på å ha den på clutsj pedalen. Selv om mange har det. Føler liksom ikke at man har kontroll..  Kanksje en stortåknapp inne i raceskoa hadde vært noe  Øyerulling

Prøv deg frem i bruksbilen. Å se hvilken kroppsdel du har best styring på når du er gira som mest  Gliser
Loggført

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2 på: mars 12, 2008, 08:25:55 am »

takker for innspill, andre som har meninger/erfaringer?
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #3 på: mars 12, 2008, 09:03:55 am »

Jeg har også hatt line locken på girspaken og det har fungert helt greit men jeg digger ikke å stage med line lock slik som mange gjør. Det å presse bremse litt inn for å deretter "låse" dem med line locken for så å skyve/slure bilen inn i stage virker for meg tungvint. Men dette har helt sikkert noe med vane å gjøre.

Jeg ruller inn og ut av vanngropa og benytter line locken for å burne. Når jeg føler at nok er nok så slipper jeg den og bilen ruller frem mot start. Deretter stager jeg/strammer opp med håndbrekket. Nå vil det kanskje virke knotete med å ha girhånda på brekket men dette er metoden jeg har blitt mest fortrolig med.

Jeg har sett line lock knapper på girstang, på brekk "knapp" og på original tutering.. alle fungerer sikkert like bra. Smaken er som baken.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #4 på: mars 12, 2008, 10:42:57 am »

Det er en ulempe med å pre-load'e med brekket og det er at du ikke har preloadet selve chassiet i heletatt når du gjør det på den måten. Alle foringer, dekkene og fjær armene vil være helt "fri" inntil man slipper clutchen.

Men jeg tror ikke jeg ville hatt turtalls sperre for hver giring oppover stripa Roy. Så den må isåfall slås av etter første giret?
Loggført

Speed is no substitute for direction
tekken
Seniormedlem
****
Innlegg: 368
Bosted: Gjøvik


Klubbløs #003 www.proturbovw.com


Vis profil WWW
« Svar #5 på: mars 12, 2008, 11:03:33 am »

Prøv å unngå å ha brytere som må trykkes eller slippes ved bestemte tidspunkt under selve draget,kan virke enkelt i teorien men blir fort krøll som Jee nevner når du får horn i panna og slipper clutch'n.Jeg bruker launch control med 3 step.Har linelock knapp på rattet med egen turtalls sperre,videre en knapp på stage brekk/håndbrekk som aktiverer launch turtallet/drar opp turbo.Og til slutt når det drar avgårde og ingen knapp er aktivert,er den siste turtalls sperra aktiv.Litt overkill på en gatebil,men er ihvertfall min måte.
Loggført

72 boble (8.59 og 263 km/t) (0-209km/t og 201m på 5.57 sek)
63 notch
67 fastback
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #6 på: mars 12, 2008, 12:22:05 pm »

Det er en ulempe med å pre-load'e med brekket og det er at du ikke har preloadet selve chassiet i heletatt når du gjør det på den måten. Alle foringer, dekkene og fjær armene vil være helt "fri" inntil man slipper clutchen.

Stemmer... men gammel vane osv osv.. Jeg har hatt et lignende system som det Tekken beskriver minus launch control med en egen sperre for burn out/start og når denne ikke er aktivert en egen maks sperre.

Jeg får prøve å spenne opp ved neste anledning.

Mvh
Kalle
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #7 på: mars 12, 2008, 18:34:51 pm »


Men jeg tror ikke jeg ville hatt turtalls sperre for hver giring oppover stripa Roy. Så den må isåfall slås av etter første giret?

mulig jeg var litt uklar, men poenget var at det er egentlig tre uanhengige sperrer:
1 Line Lock
fungerer som beskrevet over

2 Fulllgassgiring
Hvis turtallet er over et visst tutall, f.eks 3000, så aktiveres denne, og sperra slår inn når clutchen går i bunn, altså ikke noe behov for å skru av eller på noe som helst

3 Normal over-rev sperre
Denne er alltid aktiv

roy
Loggført
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #8 på: mars 12, 2008, 21:32:47 pm »

Hvordan ser egentlig dragracing-miljøet generelt på alle disse dubedittene som folk bruker når de kjører på stripa? Jeg synes det høres litt "feil" ut når det blir så mange hjelpemidler, skal ikke noe av utfordringen være det å holde styr på turtall manuelt (dvs. med foten) under start og giring? (Nå skal nok ikke jeg uttale meg for høyt om dette, har aldri kjørt drag i bil med mer enn originale boble-hester, så jeg regner med at det er plenty ting å holde styr på utenom turtallet)
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #9 på: mars 12, 2008, 22:25:57 pm »

til en vanlig gatebil som kun skal kjøres i ny-og-ne på stripa eller street legal , så mener jeg det holder lenge med en knapp til linelock på evt girspaken/ratt.
LaunchTurtallet må du som regel justere til grepet på enten kjører på gardermoen(les SCC! ) med trackbite eller en smårufsete asfalt stripe i brummundal sentrum.dette gjøres enklest med høyrefoten.
nok annet å holde styr på  Rekker tunge
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #10 på: mars 13, 2008, 00:04:21 am »

er vel ganske enig med de to siste innlegga her, men når en sitter en kveld og leser om alle mulighetene som sprutet har, er det jo interessant å høre hva andre har gjort.

Takk for innspill
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #11 på: mars 13, 2008, 00:18:01 am »

Jeg vet bare at jeg har det utrolig tøft med å holde igjen på startplata...  det kommer nok av 10 år bak rattet på motorsvake biler... "full gass er alltid mest morro" ...men det går ikke så fort da
Loggført

Speed is no substitute for direction
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!