april 29, 2024, 00:16:01 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 1600 med doble 40mm og vassere kam. Stripetider fra SCC  (Lest 4129 ganger)
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« på: juni 18, 2010, 10:05:39 am »

Dette er bare en motor som ble satt sammen som følge av at alt annet ikke ble som det skulle. Det er 4år siden jeg satte sammen denna motoren.
Jeg har hørt mye rart angående doble gassere på en "så liten" motor, så her kommer beviset for at det fungerer aldeles utmerket.

Motoren
Blokk, standard 1600 dobbeltredusert
Veiv, standard 69mm
Råder, standard
Stempler og sylindre, standard gamle 85,5mm godt brukt, bare vasket og satt sammen med orginale gamle stempleringer.
Topper ventiler og vippearmer, standard dobbelport, portet og polert hjemme i garasjen på øyemål og etter eget hode.
Kam, av ukjent merke og med ukjente spesifikasjoner, men jeg er ganske sikker på at jeg målte ett løft på kammen til rundt 11mm, men det må jeg måle senere for å garantere.
Forgassere, 2 doble 40mm dellorto
Eksos, orginale varmebokser og billig ekstraktor grenrør, rund 2" turbomuffler fra vangbo, bråker fælt.
Denne motoren er altså ikke maskinert utifra orginal på noen som helst måte og kan bygges hjemme med ganske grunnleggende verktøy

Jeg syntes alltid at bilen har vært forholdsvis fresk i frasparket, til bare å være en 1600ccm.
Dyno tallene er ikke oppsiktsvekkende men sannsynlige og viser at det er mye å hente i en standard 1600 uten å koste på jævlig mye penger.

Bilde av dynopapirene kommer senere, men den toppet rett over 54hk på hjula på rullene, hvor mange prosent som forsvinner fra motoren og ned er omdiskutert så de tallene skal jeg ikke nevne.
Uansett syntes jeg dette er oppløftende tall, det er en sliten gammel motor som bare har fått noen "nye" brukte deler som lett lar seg kjøpe her inne på salgsdelen til ikke mye over 4000kr. pluss pakningssett.

Og det går greit nok også, vi var 3 stk i bilen med alt vi trengte til telting på BugRun, og vi hadde ingen problemer med å ligge å cruise i 100km/t pluss. Og bensinforbruket ligger godt under literen.

* Dyno papirer BR (Large).jpg (56.19 KB. 620x768 - vist 339 ganger.)

« Siste redigering: august 23, 2010, 11:45:08 am av Gunnar|Rennfahrer2 » Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #1 på: juni 18, 2010, 10:39:00 am »

Høres ut som en god motor. Og helt i tråd med det jeg mener er fornuftige forventninger på ytelse på et slikt oppsett.
Kjekt att folk bremser slike motorer så vi får greie på litt mer fakta rundt "bolt on" trimming, selv om du har skiftet kam og portet.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1779
Bosted: Kragerø.....Norway.....


59 T1,64 T1og 65mod 215


Vis profil
« Svar #2 på: juni 18, 2010, 13:51:12 pm »

Høres ut som en veldig grei løsning for å ha litt mere sprut enn originalt, uten å behøve og selge kroppsdeler på det åpne marked.
Loggført

Seaside VW Klubb
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #3 på: juni 19, 2010, 13:47:05 pm »

Som dere ser på kurven har jeg ett skikkelig dødpunkt av tomgang, når jeg går på gassen, gasserne bør renses og kanskje bør jeg ha større lavfartsdyser. Ellers ganske jevnt.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #4 på: juni 19, 2010, 14:16:42 pm »

En fin momentkurve det der. Det er min definisjon av en god motor for meg - rett opp og holder seg på mask moment over lengst mulig turtallsområde.
Loggført
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #5 på: juni 21, 2010, 22:44:23 pm »


* DSC_0669 (Large).jpg (104.95 KB. 1024x680 - vist 322 ganger.)


* DSC_0677 (Large).jpg (70.91 KB. 1024x680 - vist 260 ganger.)

Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #6 på: juni 22, 2010, 21:36:41 pm »

Ikke dårlige resultater!
Jeg klarte ikke å følge denne i fjor til SCC når du ga på. Men en fryd å ligge bak ved pådrag, herlig lyd!!!
Du har ikke et bilde av eksos/bak fra bilen? Øyerulling
Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #7 på: august 23, 2010, 11:33:40 am »

Etter en fantastisk helg på SCC, har jeg fått noen ganske hyggelige tider med bilen og motoren.
I den store sammenhengen er ikke dette så fort akkurat, men iforhold til hva det har kostet er det utrolig moro.
For meg har denne motoren kostet, i tillegg til det jeg hadde liggende i BRUKTE deler, ett nytt pakningssett og noen liter olje.
Jeg har nå papirer på 0-100km/t på ca 10sekunder og 402m på 16.885@125,87km/t
Utrolig moro.

* SCC2010.JPG (38.38 KB. 623x230 - vist 217 ganger.)

Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #8 på: august 23, 2010, 11:42:25 am »

Uansett hvor fort det går.. Å kjøre på stripa er moro. Det beviste du allerede i 2001   Osteaktig

Loggført

Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #9 på: august 23, 2010, 11:52:34 am »

Uansett hvor fort det går.. Å kjøre på stripa er moro. Det beviste du allerede i 2001   Osteaktig



Stemmer det Erik, nesten mer moro nå selv med slappere motor, dette pga at opplegget er så profft, med rutine fra SCC kan man gå videre til ett vanlig drag stevne og vite hvordan ting fungerer.

Anbefales på det sterkeste til alle med en liten dragracer inni seg.

Og SCC er perfekt for kjøring på stripa da det enda er lite venting og MYE kjøring.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Gummiand
Medlem
***
Innlegg: 118
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #10 på: august 25, 2010, 19:27:06 pm »

Tenkte jeg skulle bygge om til doble forgassere, Hvor mye jobb er dette og hvor får jeg tak de? Har en 1600 motor selv.

Takk
Loggført

1.gangs vw eier.
1302s
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #11 på: august 26, 2010, 08:05:28 am »

Tenkte jeg skulle bygge om til doble forgassere, Hvor mye jobb er dette og hvor får jeg tak de? Har en 1600 motor selv.

Takk
doble gassere kan du få tak i brukt her på forumet, eller kjøpe de i en av nettbutikkene som annonserer her på forumet.
Det er lite ombygging men noe er det, du må fjerne forgasseren som sitter orginalt og alle innsug som hører til. Kjøp ett komplett sett med forgassere, innsug, stag og alt annet du trenger. Du vil oppdage at gasswire'n blir for lang, men det er bare å sette festet litt lenger ned på wire'n.

Lykke til!
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Lars Bratteng
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1156
Bosted: Son -Oslo Fjorden Perle


Senkepøbel


Vis profil
« Svar #12 på: august 26, 2010, 08:24:53 am »

Fint og vite om 1600, jeg har en dp 1600 med orginal innsug som er satt sammen av ymse deler ikke noe som var orginalt sammen men det var det vi hadde for hånden, vet ikke hvor mye jeg har fått ut av den men fint at du har forsket litt, sånn at vi andre lærer litt på veien, jeg har ikke noe problemer med varmgang eller drag når jeg cruiser i 100-115km med bussen inn til Oslo. Så takk igjen for litt Fun Facts om 1600 og inspirasjon til å prøve stripa neste år.
Loggført

Kjør Hardt Kjørt Stil, Kjør Turbo Boble Bil

79  - T2 Ratlooker Doka -Solgt
93 -  T4 Ratlooker Multivan - Solgt
68 -  T1 RatLooker med snurre
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #13 på: august 26, 2010, 08:49:08 am »

Det var en høyst respektabel tid på 402. Bare 54hk sa du??
Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar


Vis profil

« Svar #14 på: august 26, 2010, 10:29:01 am »

På SCC i fjor kjørte jeg en dobbelport 1600 med enkle 40 Kadron-gassere, orginalt ALT annet bortsett fra litt
frakkere eksos. Dette ga meg en tid på 17,2 som beste resultat.

Så det er som Gunnar sier lurt å forske litt og se hva man får ut av enkle midler, og ikke minst så er det sinnsykt morro.

Man MÅ ikke ha en dritdyr motor for å ha det gøy på stripa... Blunker
Loggført

Mvh
Reiel
Lars Bratteng
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1156
Bosted: Son -Oslo Fjorden Perle


Senkepøbel


Vis profil
« Svar #15 på: august 26, 2010, 12:18:40 pm »

Nei så på Vemund, hadde ikke øra vært i veien hadde smilet gått helt rundt
Loggført

Kjør Hardt Kjørt Stil, Kjør Turbo Boble Bil

79  - T2 Ratlooker Doka -Solgt
93 -  T4 Ratlooker Multivan - Solgt
68 -  T1 RatLooker med snurre
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #16 på: august 26, 2010, 15:42:43 pm »

På SCC i fjor kjørte jeg en dobbelport 1600 med enkle 40 Kadron-gassere, orginalt ALT annet bortsett fra litt
frakkere eksos. Dette ga meg en tid på 17,2 som beste resultat.

Så det er som Gunnar sier lurt å forske litt og se hva man får ut av enkle midler, og ikke minst så er det sinnsykt morro.

Man MÅ ikke ha en dritdyr motor for å ha det gøy på stripa... Blunker
Skulle ønske enda flere innså dette... :-) Konkurrere mot seg selv og egne tider :-) Er ikke hver dag man får dratt bilen ut på alle gir
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #17 på: august 26, 2010, 16:40:56 pm »

Jeg stiller opp mot deg Gunnar, i Elverumsduell på stripa SCC 2011! Gliser Gliser
Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #18 på: august 26, 2010, 16:42:54 pm »

Håper å få ferdig bil med 1915 i løpet av et år eller to, og hadde siktet meg inn på 16,5 - 17,0 tider, og da ser jeg jo at dette er innen rekkevidde. Vet godt at fører påvirker tiden også, men grunnlaget ligger jo i bilen!
Gledelig lesing er det i alle fall, og gir meg motivasjon!
Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #19 på: august 27, 2010, 07:15:50 am »

Jeg stiller opp mot deg Gunnar, i Elverumsduell på stripa SCC 2011! Gliser Gliser


You are on!.. Spørs nok om jeg ikke må en tur ut i vognskjulet....
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!