juni 01, 2024, 05:49:46 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Godkjenning av veteran - Tekniske dokumenter osv  (Lest 2061 ganger)
StianExi
Nybegynner
*
Innlegg: 37
Bosted: Oslo



Vis profil
« på: august 30, 2010, 11:29:45 am »

Hallois.


Har nylig endret bilretning og har 3 gamle travere på "tunet" og er mye jeg ikke kan om gammelt metall  Glad
2 av disse er hentet fra Sverige og skal enkeltgodkjennes denne måneden.

Og her kommer vanskelighetene...tekniske dokumenter(TD)Sjokkert

Om bilen skal godkjennes som "bevaringsverdig" slipper man og vise TD, men da må bilen være original og det blir visse begrensninger i vognkortet og i forhold til eventuelle fremtidige modifikasjoner/oppgraderinger.
Skal den godkjennes på "vanlig" grunnlag kreves det TD, og disse koster tydeligvis litt penger og oppdrive slik jeg forstår?

Bay`n min skal inn på Torsdag og den er så godt som original, så den viser jeg som "bevaringsverdig", men om noen har tips til hvor/hvem steder jeg kan få TD uten at det koster skjorta(Møller) så hadde det vært knall Glad

Er da også på utkikk etter TD til Passat b1 LS Automatic 74modell... Tvilende

Erfaringer og innspill tas imot med stor takk Gliser
Loggført
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #1 på: august 30, 2010, 16:29:43 pm »

Hvorfor i alle dager skal det være en privatpersons oppgave å oppdrive slike tekniske dokumenter? Har bilene vært typegodtkjent i Norge da de ble laget nye, burde myndighetene være fint i stand til å finne dette selv. Offentlig tjeneste? Jommen sa jeg smør.
Loggført
StianExi
Nybegynner
*
Innlegg: 37
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #2 på: august 30, 2010, 17:11:32 pm »

Hvorfor i alle dager skal det være en privatpersons oppgave å oppdrive slike tekniske dokumenter? Har bilene vært typegodtkjent i Norge da de ble laget nye, burde myndighetene være fint i stand til å finne dette selv. Offentlig tjeneste? Jommen sa jeg smør.

Spurte om nettopp det samme...hva skal liksom være forskjellen på en original bil man får godkjent so bevaringsverdig kontra en original bil som skal ha vanlig godkjenning!

Men godt vi har noe og klage på i dette landet Øyerulling
Loggført
Lars Bratteng
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1156
Bosted: Son -Oslo Fjorden Perle


Senkepøbel


Vis profil
« Svar #3 på: august 30, 2010, 21:06:38 pm »

hva er vitsen med å ta den inn under bevaringsverdig? Blir bare vanskligere å gjøre noe som hels på bilen i etterkant, alt MÅvære orginal deler.
 
Loggført

Kjør Hardt Kjørt Stil, Kjør Turbo Boble Bil

79  - T2 Ratlooker Doka -Solgt
93 -  T4 Ratlooker Multivan - Solgt
68 -  T1 RatLooker med snurre
StianExi
Nybegynner
*
Innlegg: 37
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #4 på: august 31, 2010, 08:37:10 am »

hva er vitsen med å ta den inn under bevaringsverdig? Blir bare vanskligere å gjøre noe som hels på bilen i etterkant, alt MÅvære orginal deler.
 

Fullt klar over det, men kmmer helt ann på hva man har av planer det...så du skal ikke sitte og stresse deg ihjel over det Blunker

Prøver og få tak i ECE-dok fra Tyskland da det er mye rimeligere enn og skaffe det gjennom Møller her hjemme. Satser på at jeg får det før Torsdag eller så utsetter jeg godkjenningen inntill jeg har de nødvendige papirene.
Loggført
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3452
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #5 på: august 31, 2010, 11:27:53 am »

nå ble ikke ECE dokumentene satt i bruk offisielt før i 1983/4... så å kreve ece på en bil før den dato er egentlig dødfødt, , men produsenten, eller importør, eller en tuv-stasjon , eller DEKRA, kan skrive en bekreftelse på at bremser, beltefester, lys ,og styrin tilfredstiller krav som var det året bilen ble produsert. registrerer du bilen som bevaringsverdig, slipper du maset, og får en "enkeltgodkjenning"
du kan senere endre bruksvilkårene til "vanlig" veteran...   Glad
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
StianExi
Nybegynner
*
Innlegg: 37
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #6 på: august 31, 2010, 11:41:28 am »

nå ble ikke ECE dokumentene satt i bruk offisielt før i 1983/4... så å kreve ece på en bil før den dato er egentlig dødfødt, , men produsenten, eller importør, eller en tuv-stasjon , eller DEKRA, kan skrive en bekreftelse på at bremser, beltefester, lys ,og styrin tilfredstiller krav som var det året bilen ble produsert. registrerer du bilen som bevaringsverdig, slipper du maset, og får en "enkeltgodkjenning"
du kan senere endre bruksvilkårene til "vanlig" veteran...   Glad

Biltilsynet = Dødfødt? Øyerulling

Var det jeg tenkte...at det er vel bare og få tak i de papirene ved en senere anledning og endre vilkårene?
Så lenge ikke det er en evig mølle det også da...men hører fra flere at de ikke hadde med seg noe annet en det utenlandske vognkortet på sin veteran og fikk den godkjent som vanlig veteran Hæ
Loggført
nime
Supermedlem
*****
Innlegg: 1115
Bosted:


Vis profil

« Svar #7 på: august 31, 2010, 11:55:50 am »

Skal vel ikke være nødvendig med alle mulige papirer, så lenge samme (type) bil er solgt ny i Norge med typegodkjenning her?
Det svenske vognkortet og salgsmelding bør holde.
Loggført
1303S73
Supermedlem
*****
Innlegg: 735
Bosted: Haugesund NRVWK


1303LS Org. Cab. & Gullhuset


Vis profil
« Svar #8 på: august 31, 2010, 20:52:53 pm »

Hallo.

Jeg måtte ha tekniske dokumenter for å få registrert caben, som er importert fra Frankrike.
Hjalp ikke at samme bil er typegodkjent i Norge.

Fikk tak i  papirene fra Møller.
Loggført

1973 1303LS Org. Cab
1966 VW panel Gullhuset
1985 VW transporter syncro
StianExi
Nybegynner
*
Innlegg: 37
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #9 på: august 31, 2010, 21:58:01 pm »

Hallo.

Jeg måtte ha tekniske dokumenter for å få registrert caben, som er importert fra Frankrike.
Hjalp ikke at samme bil er typegodkjent i Norge.

Fikk tak i  papirene fra Møller.

Ikke sant...

Hva betalte du for papirene?
Loggført
1303S73
Supermedlem
*****
Innlegg: 735
Bosted: Haugesund NRVWK


1303LS Org. Cab. & Gullhuset


Vis profil
« Svar #10 på: september 01, 2010, 21:02:59 pm »

Sendt deg PM.

Hilsen Geir.
Loggført

1973 1303LS Org. Cab
1966 VW panel Gullhuset
1985 VW transporter syncro
StianExi
Nybegynner
*
Innlegg: 37
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #11 på: september 01, 2010, 21:04:50 pm »

Sendt deg PM.

Hilsen Geir.


Og du har fått svar på den med ett nytt spm i retur:)
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!