svenskefan
Nybegynner
Innlegg: 14
Bosted: Stavanger
This is not teambuilding...it`s beetle building!
|
|
« på: august 30, 2010, 23:56:37 pm » |
|
Hei Jeg har en 68 boble som jeg ska bytte motor i og trenger hjelp med tekniske tips osv innfor godkjenning hos biltilsynet, jeg har booket time 21 september og trenger å bytte til skivebremser før den tid Hvis jeg får den igjennom den 21e så ska jeg konkurrere med den den 25 i Bergen i street Legal dragracing å banke driten ur disse 2 tonn tunge amerikanene med V8er i min lille boble med glassfiber skjermer og 4 cyl Hvis noen har brukte til salgs, eller vett noen som har setter jeg OTROLIG stor pris på tips, jeg er interesert i original eller oppgraderte. Har hørt at Porsche 924/944 bremser sko passe "bolt on", gjelder det alle boble eller noen typer? Epost: anders.svensson@posten.noTlf: 41427377 mvh Anders
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7275
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #2 på: august 31, 2010, 07:46:54 am » |
|
har du søkt om godkjenning hos biltilsynet? Normalt så vil de vite litt mer enn "bytte motor" før de godkjenner noe som helst.
Jeg søke om bytte til 1835cc med ca 100 hk, og det får jeg godkjent med det Kerscher-kitet som nevnes under (ventilerte skiver foran, std tromler med større pumper bak). Men jeg tror det er et stort poeng at du søker spesifikt om det du skal gjøre først. Jeg brukte noen uker/måneder med kommunikasjon med en saksbehandler, før vi kom så langt som at jeg fikk et formelt svar om at dette kan godkjennes, og først da skal du begynne å bygge om bilen din... Så, når du er klar med jobben, kan du bestille time.
Min erfaring er at det er lurt å gjøre dette i riktig rekkefølge....
Lykke til
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Paasan
Supermedlem
Innlegg: 602
Bosted: Oslo
Frøkna
|
|
« Svar #3 på: august 31, 2010, 08:24:14 am » |
|
Ta kontakt med det lokale tilsynet så raskt som mulig, forklar prosjektet å se på reaksjon. Store variasjoner mellom forskjellige tilsyn / personer. Ikke begynn før du har snakket med noen (hvis du vil ha godkjent) Lykke til
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
svenskefan
Nybegynner
Innlegg: 14
Bosted: Stavanger
This is not teambuilding...it`s beetle building!
|
|
« Svar #4 på: august 31, 2010, 11:45:18 am » |
|
Hei!
Tusen takk for tips så langt, ja jeg har snakket med den teknikeren på biltilsynet en gang muntlig og sent en e-post med søknad om forhåndsgodkjenning, men ikke fått svar enda. Tenkte jeg sko kjøre ut der idag igjen for å få snakket med han, jeg har nemmelig endret meg fra B20 til B230 etter søknaden og da er jeg plutselig over den 100HK grensen, men hvis det finnes godkjente set for 130HK så er jeg "off the hook" håper jeg....det finnes jo billige kit på ebay, men de er ikke TUV godkjente...og da blir de vel helle rikke godkjente, eller?
Hvor kan jeg finne bruktte Porsche 944 da, det burde jo vare godt nok for 130HK? Er de bare å bolte på?? Noen som vett?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Syncronaut
Supermedlem
Innlegg: 937
Bosted: Trondheim
|
|
« Svar #5 på: august 31, 2010, 12:55:52 pm » |
|
Hei! Hvor kan jeg finne bruktte Porsche 944 da, det burde jo vare godt nok for 130HK? Er de bare å bolte på?? Noen som vett?
Siden du skriver at det er en -68 boble du har, finnes det dessverre ingen Porsche-bremser som er "bolt-on". Det er mulig du kan få godkjent bilen din med Prosche-bremser, men det er isåfall opp til saksbehandler på biltilsynet og din dialog med vedkommende... Du kan søke litt her på forumet om bremser så finner du mye info, men det enkleste alternativet vil nok være å kjøpe et TÜV-godkjent sett fra f eks Kerscher. Lykke til
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
svenskefan
Nybegynner
Innlegg: 14
Bosted: Stavanger
This is not teambuilding...it`s beetle building!
|
|
« Svar #6 på: august 31, 2010, 14:39:44 pm » |
|
ok, takk for oppklaringen, da trenger jeg ikke lete meg ihel etter brukte Porsche bremser da har sent forespørsel om kerscher bremsesett, må nog gå den veien ja. Jeg har vart i dialog med Møller og funnet gamle dokumenter på nett der muligens 100HK kan godkjennes ved å kun montere original skivebremser frem, men hadde håp om at få godkjent 130. Og håpet at noen i dette lange land hadde greid det tidligere og hadde dokumentasjon som jeg kunne bruke, men det ser ikke slik ut...ska man opp til 130 som i mitt tilfelle så er non kerscher eneste alternativ...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #7 på: august 31, 2010, 14:46:12 pm » |
|
Dette svaret fikk jeg når jeg tok kontakt med Statens vegvesen Stor-Oslo distrikt
Kjøretøy id: XX XXXXX
Ombygging av kjøretøy reguleres av kjøretøyforskriftens kap.7. Etter ombygging skal kjøretøyet fortsatt tilfredsstille de krav som gjaldt ved førstegangs registrering (Kjøretøyforskriften (KF) § 1-4 pkt.2).
Dersom du bytter motor til identisk lik motor med samme tekniske data defineres dette som reparasjon og bilen må ikke fremstilles trafikkstasjon for ny godkjenning. Ved å bytte motor til motor med annet slagvolum og motoreffekt er dette definert som ombygging og derav må bilen inn til ny godkjenning.
For VW 1303 innehar vi informasjon fra fabrikant samt en testrapport fra TI som anbefaler maksimal hastighet på 165km/t og 100hk. Forutsettingen for dette er at bilen er utstyrt med skivebremser foran. Ombyggingen til 1600ccm motor kan aksepteres under forutsetting av at det fremlegges dokumentasjon for motoreffekt og dokumentasjon for anskaffelse av motor. Det forutsettes at bilen utsyres med skivebremser foran så det nevnte bremsesettet med TÜV dokumentasjonen vil være ett godt alternativ.
Din henvendelse anses nå som ferdigbehandlet fra vår side.
Med hilsen Statens vegvesen Stor-Oslo distrikt Kjøretøy hallkontroll
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
svenskefan
Nybegynner
Innlegg: 14
Bosted: Stavanger
This is not teambuilding...it`s beetle building!
|
|
« Svar #8 på: august 31, 2010, 15:39:40 pm » |
|
Takk Putte, livet hadde vore så mye enklere med en mondre motor, men gud så mye kjedeligere! :-) Jeg gir ikke opp håpet om å få igjennom min 2,3 liter og 130 HK og fortsetter jakten på svar....ska kontakte TUV tenkte jeg som neste trinn.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #9 på: august 31, 2010, 16:10:04 pm » |
|
Jeg har snakket med tre forskjelige kontaktpersoner hos Vegvesenet i senere tid. Jeg har fortalt disse tre at jeg ønsker å konvertere til skivebremser foran og bak med skivebremser fra Kerscher med tüv papir, coilovers foran og bak fra KW med tüv papir, og 2276 motor med ca. 140 hk (bremsepapir) Samtlige ink. en seniorkonsulent fra Hafslund Trafikkstasjon sa at dette ikke er noe problem. Jeg trengte heller ikke skive noen søknad. Det var bare å bestille time på visning. Men husk alle papir. Bremsepapir på motor, tüv papir på bremser og coilovers og evt. andre endringer.
Så lenge man oppfører seg seriøst og ærlig, og innenfor hva som er forsvarlig skal alt gå som en drøm.
Jeg syntes dette hørtes for enkelt ut. Så jeg ringte nok en person hos Vegvesenet som satt litt høyere oppe i systemet. Han bekreftet det jeg hadde blitt fortalt, å sa at det skulle ikke være noen problem å få bilen godkjent med disse endringene.
Så når "Putte" er klar med ny motor så blir det en tur til Hafslund Trafikkstasjon ;-)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7275
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #10 på: august 31, 2010, 16:48:41 pm » |
|
Takk Putte, livet hadde vore så mye enklere med en mondre motor, men gud så mye kjedeligere! :-) Jeg gir ikke opp håpet om å få igjennom min 2,3 liter og 130 HK og fortsetter jakten på svar....ska kontakte TUV tenkte jeg som neste trinn.
Du har jo fått svar... søk først, og bruk tuv-godkjente bremser opp til 136 hk, så går det greit.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
svenskefan
Nybegynner
Innlegg: 14
Bosted: Stavanger
This is not teambuilding...it`s beetle building!
|
|
« Svar #11 på: september 01, 2010, 10:35:06 am » |
|
Jepp! Tusen takk alle for hjelp! Nå begynner jakten på bremseskiver, noen som vett noen som har et sett liggende?? mvh Anders
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Knechten
|
|
« Svar #12 på: september 01, 2010, 11:52:10 am » |
|
Alikevel ikke noen "automatikk" i at de godkjenner en 2,3 liter Volvo motor for det. Denne veier vel mer enn en std luftkjølt VW motor? Tror prosessen er enklere ved å holde seg til VW motor i første omgang og få bilen godkjent til 130 Hk? Morsomt å lese svaret Putte har fått, det tyder på at det kan gjøres på en skikkelig måte
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
|
« Svar #13 på: september 01, 2010, 11:57:05 am » |
|
Jeg har snakket med tre forskjelige kontaktpersoner hos Vegvesenet i senere tid. Jeg har fortalt disse tre at jeg ønsker å konvertere til skivebremser foran og bak med skivebremser fra Kerscher med tüv papir, coilovers foran og bak fra KW med tüv papir, og 2276 motor med ca. 140 hk (bremsepapir) Samtlige ink. en seniorkonsulent fra Hafslund Trafikkstasjon sa at dette ikke er noe problem. Jeg trengte heller ikke skive noen søknad. Det var bare å bestille time på visning. Men husk alle papir. Bremsepapir på motor, tüv papir på bremser og coilovers og evt. andre endringer.
Så lenge man oppfører seg seriøst og ærlig, og innenfor hva som er forsvarlig skal alt gå som en drøm.
Jeg syntes dette hørtes for enkelt ut. Så jeg ringte nok en person hos Vegvesenet som satt litt høyere oppe i systemet. Han bekreftet det jeg hadde blitt fortalt, å sa at det skulle ikke være noen problem å få bilen godkjent med disse endringene.
Så når "Putte" er klar med ny motor så blir det en tur til Hafslund Trafikkstasjon ;-)
BRAVO!!
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
JTWE
Supermedlem
Innlegg: 2198
Bosted:
|
|
« Svar #14 på: september 01, 2010, 18:00:45 pm » |
|
Jeg har snakket med tre forskjelige kontaktpersoner hos Vegvesenet i senere tid. Jeg har fortalt disse tre at jeg ønsker å konvertere til skivebremser foran og bak med skivebremser fra Kerscher med tüv papir, coilovers foran og bak fra KW med tüv papir, og 2276 motor med ca. 140 hk (bremsepapir) Samtlige ink. en seniorkonsulent fra Hafslund Trafikkstasjon sa at dette ikke er noe problem. Jeg trengte heller ikke skive noen søknad. Det var bare å bestille time på visning. Men husk alle papir. Bremsepapir på motor, tüv papir på bremser og coilovers og evt. andre endringer.
Så lenge man oppfører seg seriøst og ærlig, og innenfor hva som er forsvarlig skal alt gå som en drøm.
Jeg syntes dette hørtes for enkelt ut. Så jeg ringte nok en person hos Vegvesenet som satt litt høyere oppe i systemet. Han bekreftet det jeg hadde blitt fortalt, å sa at det skulle ikke være noen problem å få bilen godkjent med disse endringene.
Så når "Putte" er klar med ny motor så blir det en tur til Hafslund Trafikkstasjon ;-)
BRAVO!!Har du dette skriftlig? For når alt kommer til stykke er ord i telefonen lite verdt når du står der med TÜV-papirene i hånda, og hånda godt plassert i et stort klask over hele ansiktet...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #15 på: september 01, 2010, 22:06:36 pm » |
|
Kan desverre ikke gjøre noe annet en å referere til samtaler på telefonen, og med seniorkonsulenten på Hafslund Trafikstasjon. Men for å være på den aller, aller sikreste siden så skal jeg ta en prat med personen på Hafslund for å det skriftlig før jeg bestiller time hos de.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #16 på: oktober 15, 2010, 15:51:31 pm » |
|
Hvordan går det med bremseoppgraderingen svenskefan?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|