april 29, 2024, 11:24:58 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Kobling av 12V lys-rele på en 1961 boble  (Lest 5331 ganger)
Elliot
Supermedlem
*****
Innlegg: 775
Bosted: AALESUND


Tlf 91160684


Vis profil
« på: oktober 27, 2010, 09:57:35 am »

Jeg har bygd om bobla til 12V. I den forbindelse ble jeg veldig usikker på hvordan jeg skal få nær- og langlysene til å funke. Sånn det er i dag, får jeg ikke lys i det hele tatt. Litt skummelt om kvelden med kun parklys...

Hvor skal jeg koble inn releet når der ikke er noe ifra før? Fungerer fotbryteren som rele? Ser for meg at jeg kan koble inn releet etter at signalet kommer fra fotbryteren, men vet ikke hvordan. Noen som kan hjelpe?

* rele.jpg (17.84 KB. 551x421 - vist 992 ganger.)


* wiring.jpg (127.59 KB. 1307x702 - vist 1698 ganger.)


* Forenklet wiring.jpg (25.76 KB. 897x588 - vist 1188 ganger.)


Loggført

'57 T-2 Kombi
'64 T-2 Doka (Castrol)
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #1 på: oktober 27, 2010, 10:03:28 am »

Jeg har alltid brukt fotbryter, og aldri hatt noen problemer med det.
Hvis ingenting virker, så er det bare ta sjekkrunden, sikringer, pærer, løse ledninger..
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Elliot
Supermedlem
*****
Innlegg: 775
Bosted: AALESUND


Tlf 91160684


Vis profil
« Svar #2 på: oktober 27, 2010, 10:35:32 am »

H-MEK - Når du bygger om fra 6V med original fotbryter til 12V, hvordan fungerer det da? Alt sluttet bare å virke. Langlys varsellampen lyser, men ingenting annet...
Loggført

'57 T-2 Kombi
'64 T-2 Doka (Castrol)
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #3 på: oktober 27, 2010, 10:44:30 am »

H-MEK - Når du bygger om fra 6V med original fotbryter til 12V, hvordan fungerer det da? Alt sluttet bare å virke. Langlys varsellampen lyser, men ingenting annet...


Pleier ikke gjøre annet enn å bytte pærer. Sjekk kontakt på sikringer og evt løse ledninger.
Regner med at du har satt inn 12v pærer? Rekker tunge
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Elliot
Supermedlem
*****
Innlegg: 775
Bosted: AALESUND


Tlf 91160684


Vis profil
« Svar #4 på: oktober 27, 2010, 12:13:18 pm »

Tror jeg må gå igjennom å måle litt ja. Var på verkstedet i går kveld fra 1800 til 0200 og skiftet motor. Var temmelig lei når jeg var ferdig og bilen kunne kjøres hjem, dog uten noe særlig med lys... Glad
Har byttet pære kun på ene siden (hadde bare en) men det skulle ikke ha noe med saken å gjøre hadde jeg tenkt meg. 6V burde lyse kraftig en stund før den gikk. Nei, får vel gå ut og måle...
Loggført

'57 T-2 Kombi
'64 T-2 Doka (Castrol)
Elliot
Supermedlem
*****
Innlegg: 775
Bosted: AALESUND


Tlf 91160684


Vis profil
« Svar #5 på: oktober 30, 2010, 11:08:09 am »

H-MEK - Fikk sjekka opp i dette i går. Begge pærene var fuc*ed, både fjærn og nær lys. Kan det gå an? I tillegg var det koblet feil på førersiden. Jord og nærlys var byttet om.
Jeg hadde hengt meg fullstendig opp i releet, så jeg klarte ikke å se dette før du sa at jeg skulle sjekke... Takker & bukker
Loggført

'57 T-2 Kombi
'64 T-2 Doka (Castrol)
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!