april 25, 2024, 08:07:30 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Før jeg bestiller meg mer parts...  (Lest 3530 ganger)
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« på: mars 14, 2008, 01:09:57 am »

Roter rundt i regelverket til Bilsportforbundet. Og trenger bekreftelse..

LYSTGASS!!! er dagens hodepine

I street legal... 10.1 Nitro Oxide/ lystgass Ikke tillatt.  Flau synd. Men akseptabelt. Tydelig regel.

I Sportsman derimot..

1.6 Lystgass
Lystgassflasker skal være fast montert og utstyrt med sikkerhetsventil. Flaskene skal være
stemplet “DOT 1800 pound” trykklasse. Dersom flaskene er montert i kupe skal stengekranene lett
kunne opereres av fører. Slanger skal være høytrykk “steel braided”. Oppvarming av flaskene er
kun tillatt ved bruk av originale varmebelter fra systemets produsent. Se generelle tekniske
bestemmelser 1.8.

9.3 Brannsluknings systemer
Dersom lystgass benyttes, er et fast montert sprinkelanlegg obligatorisk i biler med ET 9.99 eller
raskere.
Dersom slukkemiddel AFFF benyttes i biler som har metanol som drivstoff skal dette være av
metanolresistent type.
Se generelle tekniske bestemmelser 1.9 og 9.2



Ok. Så lenge jeg kun leser her. Så er det fritt frem for biler saktere enn 9,99... Men samtidig blir jeg bedt om å lese generelle tekniske bestemmelser 1.8 og 9.2 (det referes også til 1.9... men så langt jeg kan se omfatter det oljesystem. Og har ingenting med dette å gjøre)

La oss kikke litt på 1.8 og 9.2:

1.8 Lystgass
I de grupper hvor lystgass er tillatt gjelder følgende:
Flasken skal være merket med minimum DOT – 1800 pound og være identifisert som Nitrous
Oxide. Den skal være godt festet til rammen eller gulvet. Det skal være god ventilasjon. Flasken
skal ikke monteres i motorrom. Dersom flasken er montert i nærhet av førerplass skal den være
utstyrt med en sikkerhetsventil som har en utluftning på utsiden av kjøretøy. Alle slanger skal tåle
min. 3000 PSI.
Lystgassens elektriske system skal være separert fra bilens øvrige elektriske system koblet via
reléer. Tenning- og startbrytere skal være adskilte, og avstengningsventilen skal være merket “kill
NOS”. Systemet skal bare kunne aktiveres ved full trottle. Solenoidene skal være produsentens
originale til systemet.
En “pressure safety switch” skal bryte lystgasstilførselen ved trykkfeil i bensinsystemet. Bak på
bilen skal det finnes en hovedbryter for avstenging av lystgassanlegget.


9.2 Brannslukker
Brannslokker er obligatorisk i alle biler med lystgass. Fastmontert brannslukningssystem
bestående av flaske på minimum 6 kg, rør og dyser skal finnes.
Systemet skal kunne slokke brann både i motorrom og kupe. Alle slanger, koblinger og dyser skal
være av metall. Monteringen skal kunne motstå en g-påvirkning under retardasjon på 25 g.
Føreren skal kunne utløse systemet når han sitter fastspent i normal kjørestilling.
Systemet kan bestå av én- eller to flasker, men utløseren skal være felles.
Dysen i kupéen skal ikke være rettet direkte mot føreren.


Oi.. da ble det fort litt vanskeligere. "pressure safety switch", "full trottle switch", Sikkerhetsventil med utlufting og Egen hovedbryter på gassen (Hva skal nå den bryteren styre... en remote bottle opener.. eller holder det å kutte strømmen til anlegget.

Også ble det i tillegg obligatorisk med fast brannslukningsystem...  dobbel Oi.


Missforstår jeg helt. Eller tolker jeg reglene rett. Noen som har innspill?

Saster på midten 11ere med gass... så det ville ikke blitt så ekstremt. Men gidder jeg.  Tvilende


Kanskje noe å informere om før SCC også. Kjedelig for utlendinger om de ikke får brukt gassen sin..

Loggført

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #1 på: mars 14, 2008, 10:17:19 am »

At lystgass ikke er tillatt i street legal er gammel nytt men nå er det heller ikke lov å kjøre 402 meter på et street legal event. Er SCC et street legal event da? På mange måter ja, på andre nei.

Innspill, vel - jeg stusser på avsnitt 9.3 og 9.2 Asnitt 9.3 siste linje " se generelle tekniske bestemmelser 1.9 og 9.3". Dette er en klar henvisning til 9.3. Brannapparat i bilen er ok men fastmontert slukkeutstyr har jeg aldri blitt spurt om.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
n2o
Medlem
***
Innlegg: 159
Bosted:


Vis profil

« Svar #2 på: mars 14, 2008, 16:20:46 pm »

I år må alle ha brannslukker, med dyser mot fører og motorrom. Det løses med et skumapparat med vire-utløsning (en for fører og en til utsiden av bilen) (kjøpte mitt hos rally-gutta)

Pressure safty switch er billig forsikring for ikke å blåse motoren pga for lavt bensintrykk. Enkel/billig sak.

Full trottle switch følger med når du kjøper lystgassanlegget.

Sikkerhetsventil med utlufting sitter på flasken..

Elektrisk styring av lystgassanlegget, skal kunne slåes av i fra utsiden. Det heter seg at alle styringer/releer til gassen skal gå på egen kurs..ikke noe problem dette her.

KJØP GASS DU....RESTEN ER BARE MORRO


...men i tillegg bør du lese avsnittet om bekledning.....jeg må ha 3 lags dress..

Loggført

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #3 på: mars 14, 2008, 19:37:29 pm »

Da var reglene lest igjennom og der var det jo en hel del endringer i rødt; http://bilsport.no/uploads/dragrace_2007.pdf Nå var det ikke store endringene i Street legal men jeg la merke til;

- Ordinært registrert bil med gyldige oblat. OK, hva da med veteranregistrert?
- Krav til mønsterdybde i henhold til vegtrafikkloven. Jaha, hvor mange vil burne med DOT dekkene sine nå? Mønsteret er på grensen selv når dekkene er helt nye.

Spesielt er det de generelle kravene som burde leses nøye da de omhandler alle, uansett klasse.

- Batteri inne i kupeen kun tillatt hvis det er tørrbatteri. 
- Alle biler som kjører 11.99 eller raskere skal ha veltebøyle
- Alle biler som kjører 10.99 eller raskere skal ha fullbur

Bur eller bøyle.... helt ok det, men da må de for helvete se å godkjenne gatebiler som har bur eller bøyle montert. Se på UK som et logisk eksempel, alle som kjører raskere en 14.99 må ha bur - men så er da også lovlig.

Og hvem fan vil ha et sprinkleranlegg i bobla si? Hvem ønsker en stor E på bilen sin ved siden av hovedstrømbryter? Og hvem ønsker å farge den ene Tbarsen med kontrastfarge?

Det var vel bare et spørsmål om når dem kom til å ødelgge morroa med krav. Strenge regler som på mange måter ødelegger en gatebil er med på å bidra til illegal racing.

Mvh
BB
« Siste redigering: mars 14, 2008, 20:12:48 pm av BeetleBug » Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #4 på: mars 14, 2008, 20:08:58 pm »

Tørrbatteri = Gelebatteri = for eks Optima?
Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #5 på: mars 14, 2008, 20:13:00 pm »

Tørrbatteri = Gelebatteri = for eks Optima?

Korrekt
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #6 på: mars 15, 2008, 00:09:24 am »

Det er vel ikke krav til gelebatteri på street legal biler?
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #7 på: mars 15, 2008, 00:10:47 am »

Det er vel ikke krav til gelebatteri på street legal biler?

Iflg de generelle reglene så er det et krav hvis batteriet er inni bilen.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #8 på: mars 15, 2008, 00:18:38 am »

Det er krav til tørrbatteri. Slik har det alltid vært. Men du kan komme utenom med å bruke en batteri-plastkasse. Slik båtgreie som de selger på Tema. Hvem vil egentlig ha batterisyre rennende oppover ryggen når de ligger på hodet å venter på Safety gutta  Hemmelig

Rally-gutta-dot-com ell?  Gliser  Du husker vel ikke hvor du kjøpte det Roar?

Søkte litt rundt på Summit og de har jo system som er overkommerlig i pris. Men med det forbudte stoffet Halon. Et annet system de har, er med noe som heter Dupont FE36!!?Hæ what the fuck..  Skum eller pulver mon tro.
http://store.summitracing.com/partdetail.asp?autofilter=1&part=SAF%2DLT10HAB%2DSFI&N=700+4294925234+4294839021+400473+115&autoview=sku

Men kan såklart ikke sendes med fly....

Har egentlig ikke problem med disse reglene. Men strengt tatt er de skrevet kun for biler med motoren foran. En motorbrann i boble vil aldri bli så dramatisk som i en frontmotor bil. Jeg vil nå velge å kjøre stripa ut med motor i full fyr enn å bli sprutet i trynet med skum i 170 km/t   Øyerulling   Bare for å være litt vrang og urealistisk.

Jeg får tenke litt på det. Rådførete meg med samboeren om det var greit at jeg matet på med litt gass. Og svaret var "Det synes jeg du skal gjøre". Så det er vel egentlig ikke noe å vente på.

Er det en slik som som trengs for "sikkerhetsventil som har en utluftning på utsiden av kjøretøy" ? http://store.summitracing.com/partdetail.asp?autofilter=1&part=NOS%2D16160NOS&N=700+400047+115&autoview=sku

Blir en helt ny ballsport for meg dette...
Loggført

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #9 på: mars 15, 2008, 08:55:59 am »

Men strengt tatt er de skrevet kun for biler med motoren foran. En motorbrann i boble vil aldri bli så dramatisk som i en frontmotor bil. Jeg vil nå velge å kjøre stripa ut med motor i full fyr enn å bli sprutet i trynet med skum i 170 km/t 
Er det en slik som som trengs for "sikkerhetsventil som har en utluftning på utsiden av kjøretøy" ? http://store.summitracing.com/partdetail.asp?autofilter=1&part=NOS%2D16160NOS&N=700+400047+115&autoview=sku

Ja det er en slik blow out tube du trenger. Og jeg kan ikke få sagt hvor enig jeg er med deg vedr motorbrann i en boble! Hos Kollevold; http://www.kollevold.no/ finner du brannslukningssystemer fra Lifeline under nettbutikken.

Mvh
BB
« Siste redigering: mars 15, 2008, 09:38:55 am av BeetleBug » Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #10 på: mars 15, 2008, 08:57:32 am »

Street legal begynner å bli litt latterlig spør du meg .....man må med andre ord passe på å holde seg over 12 sekunder - ikke noe kjempeproblem for meg - men det ødelegger jo litt for mange andre Trist

Da var reglene lest igjennom og der var det jo en hel del endringer i rødt; http://bilsport.no/uploads/dragrace_2007.pdf Nå var det ikke store endringene i Street legal men jeg la merke til;

- Ordinært registrert bil med gyldige oblat. OK, hva da med veteranregistrert?
- Krav til mønsterdybde i henhold til vegtrafikkloven. Jaha, hvor mange vil burne med DOT dekkene sine nå? Mønsteret er på grensen selv når dekkene er helt nye.

Spesielt er det de generelle kravene som burde leses nøye da de omhandler alle, uansett klasse.

- Batteri inne i kupeen kun tillatt hvis det er tørrbatteri. 
- Alle biler som kjører 11.99 eller raskere skal ha veltebøyle
- Alle biler som kjører 10.99 eller raskere skal ha fullbur

Bur eller bøyle.... helt ok det, men da må de for helvete se å godkjenne gatebiler som har bur eller bøyle montert. Se på UK som et logisk eksempel, alle som kjører raskere en 14.99 må ha bur - men så er da også lovlig.

Og hvem fan vil ha et sprinkleranlegg i bobla si? Hvem ønsker en stor E på bilen sin ved siden av hovedstrømbryter? Og hvem ønsker å farge den ene Tbarsen med kontrastfarge?

Det var vel bare et spørsmål om når dem kom til å ødelgge morroa med krav. Strenge regler som på mange måter ødelegger en gatebil er med på å bidra til illegal racing.

Mvh
BB
Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
n2o
Medlem
***
Innlegg: 159
Bosted:


Vis profil

« Svar #11 på: mars 15, 2008, 13:34:12 pm »

Kjøp Pro Race fogger, da har du litt å vokse i....Da følger Blow-down med....må bare ha noen lengere dyserør, så er du good to go...fast

Jeg kjøpte min brannslukker hos Kollevold
Loggført

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!