jalokoey
Supermedlem
Innlegg: 1993
Bosted: Jæren- podlest
low and slow...
|
|
« Svar #90 på: februar 01, 2012, 23:59:58 pm » |
|
mexico efi med ms fungerer meget bra. har satt de på en 1835 som står i T-111. bygger nytt nå på en 1600 som skal få seg turbo i tilegg. skal bli kjekt og se hva den kan hente ut.. kjøpte du og mexico deler av andrew trejo i mexico city? Hva slags andre deler brukte du på MS oppsettet? Alt fra Mexico efi? Jepp kjøpte fra Trejo, raskt og billig, veldig fornøyd! andre deler du brukte på 1835 og skal bruke på 1600? kjøpte dyser og dynamofot sammen med innsug og spjeld kjører ms1 v2.0. og vannbokser tenning . der fordeler er låst totalt av. ser mes orginalt ud de. selv om de er meget fancy med edis. må ha temp senos på (vann) på ms. denne har eg satt i olja istede for så får eg opp olje temp på data.. choke del er litt vrien og justere inn da men de funker bra.. mildt porta toper kommer i tilegg . turbo manifold lager eg selv. turbo kommer fra nissan skyline og er fult kulelager turbo. kansje i største lage men trur de skal gå bra. skyline har trossalt to av dem. efi er spennede de..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
|
« Svar #91 på: februar 02, 2012, 16:37:24 pm » |
|
Spennende ting på gang, takk for at du deler med oss andre. Det eneste negative jeg har hørt om det meksikanske EFI settet er at innsugene flower dårlig og at dem ikke har nok gods til mye porting. Samt som du nevner, det trange spjellet. Fyr på med turbotrykk så får dere liv i det meste -BB-
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
Innlegg: 1848
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
|
« Svar #92 på: februar 08, 2012, 18:19:02 pm » |
|
Takk for det BB.
Anngående endestykkene til Mexico sprutet så målte jeg litt på dem og de er ca 29mm, det er helt klart litt trangt rundt dysene men det er så kort at det ikke blir mye tap, dessuten kan det vel gå og porte litt ser det ut for, og kan det virke som om det blir litt lite så får jeg legge på litt ekstra materiale og porte mer, noe jeg neppe kommer til å gjøre.
Mitt plenum har den omtalte kanten rett på nedsiden av spjeldet og det ser virkelig litt rart ut.. uansett regner jeg med å bytte spjeld, så det er ikke så farlig.
Mulig det blir bilder senere i kveld, jeg vasker og sandblåser endestykker.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
rofferen
Supermedlem
Innlegg: 820
Bosted:
|
|
« Svar #93 på: februar 08, 2012, 19:18:21 pm » |
|
grisetøff
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7240
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #94 på: februar 08, 2012, 19:46:14 pm » |
|
Jeg har et tysk plenum og spjellhus liggende, så jeg kan ta bilder av de også for sammenlikning.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
|
« Svar #95 på: februar 08, 2012, 22:37:38 pm » |
|
Takk for det BB.
Anngående endestykkene til Mexico sprutet så målte jeg litt på dem og de er ca 29mm, det er helt klart litt trangt rundt dysene men det er så kort at det ikke blir mye tap, dessuten kan det vel gå og porte litt ser det ut for, og kan det virke som om det blir litt lite så får jeg legge på litt ekstra materiale og porte mer, noe jeg neppe kommer til å gjøre.
Mitt plenum har den omtalte kanten rett på nedsiden av spjeldet og det ser virkelig litt rart ut.. uansett regner jeg med å bytte spjeld, så det er ikke så farlig.
Mulig det blir bilder senere i kveld, jeg vasker og sandblåser endestykker.
Originale innsug er vel såvidt jeg vet 28mm og de flower ganske nøyaktig 100 cfm. Så med 1 bar med boost så har du 200hk. Men du nøyer deg vel ikke med 1 bar Jeg bruker originale innsug på min nye motor. Kuttet og sveist på et 2" rør, portet så mye jeg klarte men de er allikevel noen trange sugerør....eh... blåserør.
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7240
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #97 på: februar 09, 2012, 01:28:18 am » |
|
fikk tatt et par bilder i dag, men noe skjedde i overføringen, så jeg har bare ett tilgjengelig, og det er av spjellhuset på german efi plenumet. Det er ca 51mm ID på toppen, og 45mm i bunnen. Veldig smooth på innsiden:
german TB.jpg (94.76 KB. 600x585 - vist 379 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
|
« Svar #98 på: februar 09, 2012, 08:23:28 am » |
|
bruker du originale innsug med innsveisede dyseholdere? Jeg har planer om å bruke CB sine, men siden jeg liker reodor-løsninger, høres det forlokkende ut med å bruke de originale Ja. Men er det flow du er ute etter så har jo CB nettopp lansert en high flow versjon med og uten dyseholdere. Originale innsug er blitt benyttet i mange år og flere har bremset over 400hk med slike innsug. Men hvorfor ikke benytte det tyske EFI systemet ditt? Plug'n play vel?
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
Innlegg: 1848
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
|
« Svar #99 på: februar 09, 2012, 12:41:49 pm » |
|
Hvordan er det med resonansen oppover i insuget når en kjører Turbo? er ikke dette noe man trenger å tenke på?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jee
|
|
« Svar #100 på: februar 09, 2012, 12:52:43 pm » |
|
Mitt tips er å kappe mer i motorrommet når du er i gang Gunnar. Kapp innskjermene bak så de følger torpedoveggen nedover. Slik at hele motoren er blottet når du tar av rompa på bilen. På den måten kan du ta ut og inn motor med doble gassere på.
Tro meg. Du kommer aldri til å angre. Selv om det sitter dypt å kappe så mye.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
Innlegg: 1848
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
|
« Svar #101 på: februar 09, 2012, 13:08:38 pm » |
|
Jeeeee... Se på bildene av bilen.
Det du sier, er allerede planen, jeg har tenkt å lage en fals i innerskjermen rett nedover fra rillene omtrent og sette i karosseri muttre for hver tiende cm nedover, kanskje også metoden med firkantrør i firkantrør for å tre inn bakparten slik at den henger på plass av seg selv også, hva tror dere?
Men jeg er litt usikker på tettingen i motorrommet for det blir da litt løst der hvor hyllene egentlig er festet i torpedoen, må finne på noe der tror jeg, om det blir tetting i motorrommet i det heletatt da... det er jeg litt usikker på. Kommer også til å legge inn god plass i innerskjermen over "hyllene" da jeg vet av erfaring at det fort blir trang å få plass til dyser og dritt i det området, spesielt om den plutselig må huse en litt annen motor enn en 1600...
Bakspissene er som dere kan se helt ferdige på denne bilen.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #105 på: februar 09, 2012, 14:40:01 pm » |
|
hva er det sølvfargede området da Roy?
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #107 på: februar 09, 2012, 15:22:20 pm » |
|
Åhh... trodde det var en aldri så liten plassutvidelse serru
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7240
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #108 på: februar 09, 2012, 18:04:37 pm » |
|
ja det er det jo, men ikke i bredden Men nå er det nok off-topic i tråden til Gunnar
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7240
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #109 på: februar 09, 2012, 19:53:54 pm » |
|
her er et par bilder av German EFI-bitene. Først kommer selve plenumet, som også fungerer som dynamofot. Ikke det vakreste i byn, men helt klart et eksempel på at form follows function:
plenum.jpg (139.56 KB. 500x422 - vist 400 ganger.) Og disse originale end castingene, og i den enden mot gasser/plenum er det helt klart rom for å smoothe ut litt:
orig end casting.jpg (140.69 KB. 504x490 - vist 345 ganger.) Og så i andre enden:
orig end casting II.jpg (135.5 KB. 600x286 - vist 341 ganger.) Ikke så mye gods å ta av her, men som nevnt er diameter ca 29-30 mm men også her er det rom for å glatte ut en del.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
Innlegg: 1848
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
|
« Svar #110 på: februar 09, 2012, 20:25:36 pm » |
|
Helt ok, Ghia har bedre plass ja det er ikke tvil Men det er utrolig hva lite respekt og vinkelsliper kan få til
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
Innlegg: 1848
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
|
« Svar #111 på: februar 09, 2012, 20:37:16 pm » |
|
Bra Roy, fint med litt sammenligning. Jeg kan måle litt mer og ta flere bilder, resyltatet kan bli omtrent det samme kan jeg tenke meg.
Hvordan Engine analysator bruker dere? Jeg skulle absolutt hatt tak i en, trenger å kalkulere litt.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
|
« Svar #113 på: februar 09, 2012, 21:24:23 pm » |
|
EA er gratis i en prøveperiode. De regner vel med at brukerne blir så hekta at dem kjøper etter prøvetiden. http://performancetrends.com/Engine-Analyzer.htm
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
|
« Svar #114 på: februar 09, 2012, 21:35:14 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
Innlegg: 1848
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
|
« Svar #115 på: mars 03, 2012, 16:05:10 pm » |
|
Har ikke fått gjort annet enn å porte litt i ene porten på den ene mexi enden enda, men her er det helt klart gode muligheter for å få portet slik at det ikke er veldig trangt forbi dysa hvertfall. Har bilder som kommer når jeg kommer meg på rett pc. Liten analyse gjort med gamle formler i excel viser: Bor 86mm Slag 69mm Minste port diameter 29 BMEP 10bar Teoretisk!!! 95HK ved 5438rpm.
Da har jeg noe å jobbe etter. Tenker at jeg bør klare i nærheten av dette. Min nåværende 1600 klarte jo 82hk i seriøst slitt tilstand, og til dette prosjektet tenker jeg mer komp, og en kjent kam.
Men så er det dette med ventilstørrelse, er det noe å hente på større ventiler når innsugsrørene er så små? (29mm)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
Innlegg: 1848
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
|
« Svar #116 på: mars 03, 2012, 16:07:54 pm » |
|
Med bilen har jeg gjort litt sveising, fabrikering av deler tar jammen mye tid.
Slike som holder plata på plass når jeg skal sveise fast, hvor kjøper dere det? gasolin eller er det billigere andre steder?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
|
« Svar #117 på: mars 03, 2012, 16:32:41 pm » |
|
ebay, eller bruk hold,punkt,juster,punkt -teknikken
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
Innlegg: 1848
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
|
« Svar #119 på: mars 03, 2012, 19:38:03 pm » |
|
Må innrømme at min tynnplatesveising har vært lite praktisert de siste åra og har nå begynt å bruke denne som en øvelsesvogn for å kunne det bedre når jeg skal til pers på litt mer ekslusiv bil, les oval.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|