april 24, 2024, 00:06:39 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 3 4 [5] 6
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Gunnars 1303 '75 Lofoten grün, og andre prosjekter.  (Lest 70724 ganger)
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #120 på: mars 06, 2012, 12:15:59 pm »

Fått portet ferdig og sandblåst, plenum og endestykker, pluss en liten mockup med golf spjeldet. Det svarte røret på toppen av golfspjeldet kan jeg snu 180 grader.


IMAG0217 by Gunnar i Lia, on Flickr
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #121 på: mars 06, 2012, 12:23:16 pm »

Fikk fjernet ganske mye gods rundt, før og etter dysene. godt fornøyd selv om det er trangt.
Hva sier teorien, er det noe vits å ha større ventiler og kanaler i toppen enn det innsugene kan fløde? Allerede ved 6-7mm åpning på en 35mm ventil er arealet med åpning større enn arealet i kanalene og innsugsrøra. Jeg klarer ikke å tenke meg til dette.
Innspill er meget velkomne, både velbegrunnede gjetninger og fakta. Og eventuelle sleivspark.... Gliser


IMAG0223 by Gunnar i Lia, on Flickr
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #122 på: mars 06, 2012, 12:24:17 pm »

Av ren nysgjerrighet, hva er diameteren oppover i innsuget
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #123 på: mars 06, 2012, 12:30:30 pm »

Hvor tenkte du på Kalle?

I plenumet har jeg portet ut slik at diameteren er jevn oppover hele veien, og ned i plenumet er det ca 43mm etter porting, rørene er 29mm til hver sylinder og det er endestykkene også, kanskje bittelitt mindre tversnitt akkurat rundt dysene men ikke mye etter porting.
Kanalene i toppene uten porting har jeg ikke målt, men disse er nok større enn 29mm.

Har du tenkt å fortelle litt om nye musmotoren din Kalle? Vet du har nevnt noe om CB topper med 35 og 40mm ventiler. Hvor nære veggen er egentlig den 40mm ventilen, jeg så på mine 044 med 90,5 borring og der får jeg ikke støtte til 85,5 std sylindre ved siden av innsugsventilen.


IMAG0220 by Gunnar i Lia, on Flickr
« Siste redigering: mars 06, 2012, 12:32:07 pm av Gunnar|Rennfahrer2 » Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #124 på: mars 06, 2012, 12:49:29 pm »

Hvor tenkte du på Kalle?

I plenumet har jeg portet ut slik at diameteren er jevn oppover hele veien, og ned i plenumet er det ca 43mm etter porting, rørene er 29mm til hver sylinder og det er endestykkene også, kanskje bittelitt mindre tversnitt akkurat rundt dysene men ikke mye etter porting.
Kanalene i toppene uten porting har jeg ikke målt, men disse er nok større enn 29mm.

Har du tenkt å fortelle litt om nye musmotoren din Kalle? Vet du har nevnt noe om CB topper med 35 og 40mm ventiler. Hvor nære veggen er egentlig den 40mm ventilen, jeg så på mine 044 med 90,5 borring og der får jeg ikke støtte til 85,5 std sylindre ved siden av innsugsventilen.

Det var akkurat det jeg tenkte, diameteren i innsugene dine. Jeg bruker selv originale innsug som jeg har portet opp så langt det lar seg gjøre og "rundt svingen" er nå 30mm. Noe mer tørr jeg ikke. Originale innsug, uportet er 28mm og disse flower 100 cfm. Dvs, med 1 bar trykk så har man 200hk. Med andre ord er det liten tvil om hvor flaskehalsen er. Jeg vurderer å mekke noen nye innsug som jeg kapper, lager et lite plenum og med injectorene på siden ut mot veggene i motorrommet. Ulempen er at dem må av når motoren skal ut.

Jeg kan gjerne fortelle om musemotoren, ingen hemmeligheter her i gården. Toppene mine er CB044 med 40 x 35 ventil i originalt borr. Det er trangt men det går. De krever en ryddejobb i forbrenningskammeret for å fjerne diverse kanter samt selvsagt også en porting av innsugskanalene. Eksoskanalene har jeg ikke portet nevneverdig men jeg har fjernet den delen av styringen som man ser i eksoskanalen. Velger å tro at den lille ventilen får nok støtte. CB toppene flower, ut av esken, beskjedne 130.5 cfm ved 12mm løft og dette er bekreftet av flere flowbenker:

2mm = 38 cfm
4mm = 66 cfm
6mm = 92 cfm
8mm = 109 cfm
10mm = 125 cfm
12mm = 130.5 cfm

Så allerede ved 8mm løft så flower de originale 044 toppene med 40x35 ventiler mer en de originale innsugene. En liten opprydding i innsugskanalen a la oppskrifter man finner både her og der øker maks flowet til ca 145 cfm. Over det så må kreves det mer innsats. 

Motoren står i bilen, oljetrykk er ok og det eneste som gjenstår er å starte den opp, kjøre inn kammen og sette på plass innerfjøra. Så er det mapping og dyno.

-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #125 på: mars 06, 2012, 14:30:53 pm »

Spennende, lykke til med oppstart!

Mener du at det vil lønne seg å porte toppene litt?, jeg skal bruke orginale 35x32,5 i første omgang, regner med å bestille meg 044 ved neste ombygging.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #126 på: mars 06, 2012, 14:58:14 pm »

Mener du at det vil lønne seg å porte toppene litt?, jeg skal bruke orginale 35x32,5 i første omgang, regner med å bestille meg 044 ved neste ombygging.

Niklas med sin 1641 - 392hk beviser vel at det lønner seg å porte topper med 35 x 32.5 ventiler? Den ene toppen portet han med hodelykt og et par glass med vin på SCC  Glad
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #127 på: mars 06, 2012, 15:51:36 pm »

Ja men han har jo ikke akkurat orginale sugerør ned til toppene da.. han har jo til å mate en 2liter og vel så det.

Tenker at det kanskje er like greit å bare ta litt slik at det blir litt rettere og jevnere og så la det være.

Jeg tenker det at når ejg får lyst på veldig mye mer enn 200 hk da bygger jeg en annen motor.
Og det driver jeg jo med nå alt. og med litt turbo følelese så blir det nok fort turbo på den også.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #128 på: mars 06, 2012, 15:52:48 pm »

Den ene toppen portet han med hodelykt og et par glass med vin på SCC  Glad

PORT vin  Osteaktig
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #129 på: mars 06, 2012, 16:23:03 pm »

Jeg slipte / portet vekk kanten under/over mexi spjellet mitt.


Det var litt gods å gå på i bunn av dyse holderen, og jeg vurderte å maskinere litt dypere der for å få dyser jeg hadde liggende til å passe
Valgte å heller kappe ned den tykke o-ringen dysa monteres i ca 1.5mm og bore litt større hull i skrue hullet på fuel railen.
Gods ble beholdt for å porte, og ut fra bildene ser det ut til at vi har tatt ca like mye rundt dyseholderen.

Er en Oxy med 92mm borging (tykkvegget) og Eagle 2280 kam jeg bygger ... Camper motor
Jeg hadde tenkt WBX sprut i starten - skuddsikkert/enkelt, men det ligger noen megasquirt ecu' er klar her nå..

Artig med flere innsprut prosjekter med større/mindre variasjoner. Vi får dele erfaringer når vi tar de i bruk.
Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #130 på: mars 06, 2012, 17:09:48 pm »

Jeg regner med å gå for en c35 kam jeg har liggende. Tror den har ganske riktig turtalls område
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #131 på: mars 29, 2012, 14:35:34 pm »

Har begynt å lage overgang mellom plenum og spjeldhus.

Spjeld overgang 1 by Gunnar i Lia, on Flickr
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #132 på: mars 29, 2012, 14:38:51 pm »

Har også handlet 86mm stempler som skal tåle en trøkk(les: skikkelig trykk) :-)
Smidde CP
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
ghia69
Supermedlem
*****
Innlegg: 635
Bosted: Bodø


Ghian min


Vis profil
« Svar #133 på: mars 31, 2012, 19:30:14 pm »

Leste tidligere i tråden at du skulle ta turen til BT ang bremsene. har du vært der, og hva fikk du evt av tilbakemeldinger?

ghia69
Loggført

Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #134 på: mars 31, 2012, 21:46:38 pm »

Har dessverre ikke begynt på den prosessen ennå, trenger mer papirer som underlag.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #135 på: april 12, 2012, 18:29:48 pm »

Det ble ikke helt som jeg hadde sett for meg med overgangen så nå har jeg laget en ny i ett slags treverk jeg fant på jobben.


Mellomstykke av tre 2 by Gunnar i Lia, on Flickr


Mellomstykke av tre 1 by Gunnar i Lia, on Flickr

Utformingen er slik at det lille løpet går ned i det store, ikke helt optimalt men jeg regner med at det kommer til å fungere greit nok, det store spjeldet og hullet ned i plenumet er nå begge 44mm.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #136 på: april 16, 2012, 19:27:36 pm »

Hentet 2332 blokka fra maskinering hos JEE, ser bra ut.


2332ccm blokk etter maskinering 001 by Gunnar i Lia, on Flickr


2332ccm blokk etter maskinering 002 by Gunnar i Lia, on Flickr


2332ccm blokk etter maskinering 003 by Gunnar i Lia, on Flickr


2332ccm blokk etter maskinering 006 by Gunnar i Lia, on Flickr
« Siste redigering: april 16, 2012, 19:57:32 pm av Gunnar|Rennfahrer2 » Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #137 på: april 17, 2012, 08:46:00 am »

Er deilig og blankt når det er nymaskinert. Bare så synd det er så kortvarig  Gliser
Loggført

Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #138 på: april 26, 2012, 09:58:40 am »

Nå begynner ting og flaske seg.
har gjort en liten dele test for å se hvordan det blir seendes ut og om motoren vi passe sammen.


1600 mexico efi mock up 001 by Gunnar i Lia, on Flickr
CP stemplene har samme vende høyde som orginal, så det er rett under 2mm uten at det er dratt med moment.


1600 mexico efi mock up 004 by Gunnar i Lia, on Flickr


1600 mexico efi mock up 003 by Gunnar i Lia, on Flickr


1600 mexico efi mock up 002 by Gunnar i Lia, on Flickr

Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7124
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #139 på: april 26, 2012, 10:40:38 am »

ser bra ut Glad

Likte generatorfoten din Blunker
Loggført
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #140 på: april 26, 2012, 11:17:28 am »

Ja det blir litt trangt med orginal fot så jeg måtte finne på noe...

driver og maskinerer litt på en orginal en, prøver å bruke en til likestrøm siden jeg har ett dusin slike liggende.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #141 på: april 30, 2012, 11:11:49 am »

Til inspirasjon:

Original"ish" 1200 motor, turbo, EFI/ECU og vanlig bensin, 174hk:

My build uses the following parts:

- stock 1200 crank, heat treated, balanced and elongated oil entry holes;
- stock-ish pistons, slightly better as used by Oettinger back in the day, NOS set in 77,50mm bore, but still cast, domed and all that. 1,75mm top ring though (original is 2,0 or 2,5mm).
- Webcam with bit more duration and a lot more lift, CB 31mm big-foot lifters, ACN HD alu pushrods;
- 1.1:1 original rockers, porsche swivel feet adjusters, HD shaft;
- DP 1300 (euro-only) heads, 35,5x33 stainless valves, mild porting by me, superfinished valve seats, Bugpack Ti retainers, BP 4046 valve springs (dual);
- 8.3:1 CR set-up
- case is AS41 'Hence en mexico' late case (1981) with 8mm studs (chrmo from CB) and case savers; center mains shuffle pinned;
- 215mm vanagon flywheel enlarged to 228mm to mate to my porsche G50 gearbox...(reconditioned sachs HD 228mm pplate, organic disk) with Berg flywheel bolt;
- 1600i Mex intake with 450cc Siemens injectors (pico style)
- Full DTA S60pro EFI set up as was on my car already;
- Mitsu TD04L-13T turbo with Tial 44mm external gate;
- intercooling air-air, WI and knock control, same as was on my T4, which is temporarily made place for this tiny engine:


* Wally 1200cc.jpg (76.61 KB. 1000x669 - vist 298 ganger.)




Mvh
BB

« Siste redigering: april 30, 2012, 11:15:32 am av BeetleBug » Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #142 på: april 30, 2012, 11:24:28 am »

Takk for den BB, nå har jeg ikke fulgt med i timen, er dettenoe Wally har slengt sammen nå?
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #143 på: april 30, 2012, 11:26:03 am »

Takk for den BB, nå har jeg ikke fulgt med i timen, er dettenoe Wally har slengt sammen nå?

Ja, for en 1200 Dyno Challenge mens hans stormotor er på rehab.

 
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #144 på: april 30, 2012, 15:24:39 pm »

Kikka gjennom hele tråden nå... Kult.

Har jo kikka litt på det han har drivi med før også, jeg liker arbeidet og bilen.
Bilen i seg selv er i utgangspunktet veldig nære slik jeg kunne tenkt meg min 03. Uten ducktail da.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #145 på: april 30, 2012, 15:31:35 pm »

Det er uansett noe framgang, jeg prøvde å bygge om en vanlig 1600 fordeler til å bruke golfens hallgiver og resterende deler i helga, dette ble for mye arbeid, i forhold til å bruke en standard WBX fordeler. var innom høggern en tur og kjøpte en til slik at jeg kan prøve å se om jeg kan få bygget om en slik senere, galskap egentlig da dette kun var for å kunne bruke kontakta som sitter i Digijet ledningsnettet fra golfen som jeg helt sikkert må bygge om uansett...

 
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #146 på: april 30, 2012, 15:34:38 pm »

Ellers så er backup/versjon 2 Innsprutet kommet i posten. MSII v3,57, med relayboard og WB lambda. Funker golfsprutet dårlig så går jeg rett over på MS'en, og hvis det funker tålig greit blir det uansett satt til sides for å kunne brukes på en annen motor senere.
Denne 1600 kommer nok til å få smake overtrykk, ikke veldig lenge etter den blir satt i en bil.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7124
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #147 på: april 30, 2012, 17:54:42 pm »

samme sprutet som jeg kjører, men jeg droppa relay-boarden i siste ombygning
Loggført
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #148 på: april 30, 2012, 20:48:02 pm »

samme sprutet som jeg kjører, men jeg droppa relay-boarden i siste ombygning

Hvorfor droppa du det?
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7124
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #149 på: april 30, 2012, 22:23:09 pm »

hmmm, egentlig så jeg ikke noe behov, jeg har satt konnektorer på alle kabler inn på motoren, så den er kjapp og nappe ut hvis (når..) noe skjer, så da skrudde jeg bare et par releer (Fuel Pump og mains) rett på en plate jeg har på innsiden av torpedoen, og da falt liksom behovet bort. Når samtidig Jørn annonserte at han trengte et relay board, hadde han tydeligvis mer bruk for det enn meg...

Loggført
Sider: 1 ... 3 4 [5] 6
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!