april 28, 2024, 21:02:39 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hvor galt går det når en 1680 slip-in sats skjærer seg?  (Lest 2154 ganger)
JooV
Seniormedlem
****
Innlegg: 292
Bosted: Trondheim



Vis profil
« på: september 23, 2010, 21:42:28 pm »

Ser at aircooled.net anbefaler å styre langt unna 1680-satser, men det funker nok noen mil før det går galt. Har jo hørt folk her inne som har kjørt et godt stykke uten problemer. Men. Hva skjærer seg når det først går varmt? Er det bare å bytte tilbake til originalsats igjen den dagen det ikke går mer, eller ødelegger du blokka?
Loggført

1969 T1 V-1915
2001 Chrysler PT Cruiser Limited
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #1 på: september 24, 2010, 10:13:46 am »

Jeg satte sammen en 1680 for fem år siden av brukte deler. Motoren/blokka ellers fikk heller ikke den omtanke den burde ha fått, men likevel holdt den 10.000km. I år smeltet det hull i et stempel. Jeg byttet blokka og alt inni, unntagen skvalpeblikket  Osteaktig Grunnen til at jeg også byttet blokka, var stoor endeslark og at lagerne hadde banket seg godt inn i blokka gjennom årene
Når stempelet smeltet, ble mye av det flytende metallet slynget rundt inni blokka, så er ikke å anbefale å bare sette på andre sylindere og kjøre videre.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
JooV
Seniormedlem
****
Innlegg: 292
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #2 på: september 24, 2010, 23:16:00 pm »

Ok, høres ikke bra ut nei. Men hva hvis man måler oljetemp med tempsensor i bunnpluggen, rekker man da å få lest av økt temperatur tidlig nok til å unngå havari?
Loggført

1969 T1 V-1915
2001 Chrysler PT Cruiser Limited
holmsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2440
Bosted: oslo



Vis profil
« Svar #3 på: september 25, 2010, 10:12:22 am »

Ok, høres ikke bra ut nei. Men hva hvis man måler oljetemp med tempsensor i bunnpluggen, rekker man da å få lest av økt temperatur tidlig nok til å unngå havari?
Nei.  cht (cylinder head temp) er vel det instrumentet som reagerer raskest på varmeendringer.
Loggført

LOSEN Racing Team
Ultimate Street Bays
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #4 på: september 25, 2010, 11:28:43 am »

Jeg satte sammen en 1680 for fem år siden av brukte deler. Motoren/blokka ellers fikk heller ikke den omtanke den burde ha fått, men likevel holdt den 10.000km. I år smeltet det hull i et stempel. Jeg byttet blokka og alt inni, unntagen skvalpeblikket  Osteaktig Grunnen til at jeg også byttet blokka, var stoor endeslark og at lagerne hadde banket seg godt inn i blokka gjennom årene
Når stempelet smeltet, ble mye av det flytende metallet slynget rundt inni blokka, så er ikke å anbefale å bare sette på andre sylindere og kjøre videre.

Nå er vel ikke 10 tkm den en kaller holdbarhet...  Øyerulling   Vet om trimma T4 motor som har rundet 100 tkm nå og bruker fortsatt ikke nevneverdig med olje..  Da kan en begynne å snakke om holdbarhet.

Skjønner egentlig ikke hvorfor så mange bruker 1680-settet jeg. Må da være bedre å ha litt tykkere vegger og heller gå opp litt i komp. , får like mye hk av det. MÅ ikke opp i volum for å få krefter. Ville da heller ha satset på en smidd 1600 (85,5) sats. Da kan du nærme deg 10:1 i statisk komp. og alikevel ha en ganske så holdbar motor. 10:1 i komp på slip-in-sett holder ikke lenge for å si det sånn.
« Siste redigering: september 25, 2010, 11:56:59 am av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #5 på: september 26, 2010, 10:45:45 am »

Grunnen til at jeg gikk for 1680 satsen den gangen var at jeg fikk den billig siden den var brukt.
Jeg var totalt uerfaren og ville trimme uten å maskinere noe som helst. Er vel ofte derfor mange velger slip-in løsningen.
Viss en ser på tabellen under er det liten tvil om hva som er minst solid.

10k er ikke mye holdbart i mine øyne heller, men med tanke på hvordan den ble satt sammen av deler som muligens allerede var utslitt...   Osteaktig


* syl-dim.jpg (62.56 KB, 623x167 - vist 303 ganger.)
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Rapidspeed
Seniormedlem
****
Innlegg: 306
Bosted: porsgrunn



Vis profil
« Svar #6 på: oktober 08, 2010, 22:42:39 pm »

og mest solid er 1500 motoren? hmmm. joggu....god info.. Glad
Loggført

Andersen Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 555
Bosted: Spydeberg


Vis profil

« Svar #7 på: oktober 10, 2010, 09:35:43 am »

problemet er vel at motorene ikke blir bremset og justert skikkilig får ikke vw motoren suppe nok smelter stempler og alt går galt
mange bruker mye penger på fine deler men når de ikke blir bremset går det som regel mot havari etter noe tid

Andersen Racing
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #8 på: oktober 10, 2010, 10:28:19 am »

problemet er vel at motorene ikke blir bremset og justert skikkilig får ikke vw motoren suppe nok smelter stempler og alt går galt
mange bruker mye penger på fine deler men når de ikke blir bremset går det som regel mot havari etter noe tid

Andersen Racing

X 2

Har mest erfaring med mc, når man har tatt opp ei 4-syl. forgasserrekke på en mc 10-12 ganger, og ennå ikke er fornøyd, er det en fornøyelse å oppleve noen som kan dysing og har benk, gjøre jobben sin.

3-4 run, og sykkelen gikk bedre enn den noen gang hadde gjort, over det meste av registeret. Blunker

Det kan være de billigste hestene du har fått ut av en motor.
Og enda bedre, går bedre over hele registeret. Blir morsommere å kjøre, da.
« Siste redigering: oktober 10, 2010, 10:31:56 am av Kjell Roar » Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
SnowTrac
Juniormedlem
**
Innlegg: 83
Bosted: Elverum


Snø, hvorfor ikke?


Vis profil WWW
« Svar #9 på: november 06, 2010, 22:18:31 pm »

Jeg har en sånn 1680 slip-in sats som jeg skal pakke opp igjen med nye stempellfjører. Det viser seg nå at det er vanskelig og skaffe fjørsett til disse stemplene da det er forskjelig høyde på/bredde på kompfjør øverst og nederst. Er det noen som har vært borti disse stemplene, og som vet hvor jeg kan skaffe et fjørsett
Loggført

-69 Trac Master ST4B (Snow Trac med brede belter)
-Hjemmebygd buggy(bygd på 1302 understell og et gammelt bilcross bur)
-2 stk golf 1 bilcross biler
-08 Bashan 200 ccm ATV
-hjemmelaget belte bil med vw t1 motor og girkasse
http://www.snow-trac.net/
pvwg
Seniormedlem
****
Innlegg: 275
Bosted: Hedmark, Elverum



Vis profil
« Svar #10 på: november 06, 2010, 22:49:24 pm »

Jeg har en sånn 1680 slip-in sats som jeg skal pakke opp igjen med nye stempellfjører. Det viser seg nå at det er vanskelig og skaffe fjørsett til disse stemplene da det er forskjelig høyde på/bredde på kompfjør øverst og nederst. Er det noen som har vært borti disse stemplene, og som vet hvor jeg kan skaffe et fjørsett

Denne motoren ble satt sammen i 1986! Ble da bremset til 106 hk. Fungert feilfritt i alle år. Går ikke varm uansett hvordan man kjører. Ekstern oljekjøler.
Loggført

-58  1200  T1 capri  L335
-67  1600 Notchback. ( custom prosjekt)
-68  1300- Black   (cal. prosjekt)
-68  1500s Beach buggy - Black/Rainbow flake
-74  1303s Big - Ontario blue
-74  1303s - White ( Rullende, German looker prosjekt)
-93  Suzuki DR 800 Big -Black(verdens største 1 sylindra mc 105mmx89mm luftkjølt)
-99 Chevrolet Thaoe
SnowTrac
Juniormedlem
**
Innlegg: 83
Bosted: Elverum


Snø, hvorfor ikke?


Vis profil WWW
« Svar #11 på: november 06, 2010, 23:39:30 pm »

Jeg har en sånn 1680 slip-in sats som jeg skal pakke opp igjen med nye stempellfjører. Det viser seg nå at det er vanskelig og skaffe fjørsett til disse stemplene da det er forskjelig høyde på/bredde på kompfjør øverst og nederst. Er det noen som har vært borti disse stemplene, og som vet hvor jeg kan skaffe et fjørsett

Denne motoren ble satt sammen i 1986! Ble da bremset til 106 hk. Fungert feilfritt i alle år. Går ikke varm uansett hvordan man kjører. Ekstern oljekjøler.
ja, det kan jeg skrive under på. har prøvd å ta livet av den i de siste årene, men har enda ikke fått det til hehe Blunker.men nå er det behov for et nytt stempel fjør sett
« Siste redigering: november 06, 2010, 23:55:45 pm av snowtrac » Loggført

-69 Trac Master ST4B (Snow Trac med brede belter)
-Hjemmebygd buggy(bygd på 1302 understell og et gammelt bilcross bur)
-2 stk golf 1 bilcross biler
-08 Bashan 200 ccm ATV
-hjemmelaget belte bil med vw t1 motor og girkasse
http://www.snow-trac.net/
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!