mars 29, 2024, 07:20:51 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Xtra Varme Vifte system boble  (Lest 20511 ganger)
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #30 på: oktober 04, 2010, 17:26:27 pm »

Jeg har også prøvd begge deler, og kjørt 412 og transporter i noen år. På 412 og transporter er el.vifta en hjelpevifte i tillegg til vifta på motoren. Dette bidrar mye på lavt turtall, og det er vel det vi bruker mest.

Jeg ser nå at vi kanskje har snakket forbi hverandre , hehe  Glad
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #31 på: oktober 04, 2010, 22:12:10 pm »

Har selv kjørt 412 Coupe, og da brytern til denne vifta gikk dukken og jeg bare hadde fra motor-vifte, så var 412´en omvandlet til "dugg-mobil"
Virker som man får dugg uansett om man ikke har en ekstra vifte
Loggført

Speed is no substitute for direction
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #32 på: oktober 04, 2010, 22:46:04 pm »

Dugg får en jo for at det ikke finnes noe sirkulasjon i t1. Hjelper ikke å dytte inn 20m3 med luft vis ikke noe kommer ut.
Loggført

Mvh

Marius
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #33 på: oktober 04, 2010, 23:13:42 pm »

Ville heller brukt penga på en termodress, lue, hansker, en god isskrape, og evt en boks med De-icer.. Blunker
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #34 på: oktober 05, 2010, 07:58:04 am »

Nei man får koste på litt og fikse hele problemet en gang for alle, bli kvitt restriktive varmepotter og mulig eksosluft.
Sette inn en nyere type bensin eller dieselvarmer og eventuelt ei slik vifte som det er referert til for å få skikkelig blås på ruta.
Det er hvertfall min plan, jeg er grise lei av å lukte "boble" og for prisen av nye varmepotter kan man få kjøpt seg ganske bra ny varme.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
hovdingen
Seniormedlem
****
Innlegg: 411
Bosted: MELBU



Vis profil
« Svar #35 på: oktober 06, 2010, 06:31:31 am »

Så er det bare det da at disse nye ettermarkeds varmepottene ikke har i nærheten samme varmeledningsevnen siden det er mindre og færre kjølefinner på eksosrørert inne i potta. Du kan kjenne det på vekta. NOS er vel umulig å oppdrive, men de er uten sammenligning best. Så lenge det ikke er snakk om eksos lekkasje så ville nå jeg prøvd å reparere de originale pottene.
Loggført

Ola Steimoeggen
Villaveien 11
8445 MELBU
(o\_/o)
1961 T1
1965 T1
1974 1303S
Lillebror 1971 m/fortelt
VWdriver
Seniormedlem
****
Innlegg: 350
Bosted: Asker


VW 1303 Cab-78, VW 1302 Roadster-T4 2,0, P-911S-72


Vis profil
« Svar #36 på: oktober 06, 2010, 08:55:03 am »

HEi igjen

Morsomt med en tråd som engasjerer. Mange gode tips Blunker Lue +++
Kanskje bytte bil hadde vært enklere Osteaktig. Vel er man bit av basillen så er det bare sånn.

Amerikanerne bruker denne Atwodd 300o vifta. den får man for ca 25$ stk pluss frakt.
De monterer den under baksete (inline)
Den er på ca 33w.12v/2,7A Fin effekt, ikke for kraftig
Motoren tåler fuktighet står det. Laget for marine bruk. Eneste er at den er litt stor.

3 tommer i diameter

Marius


* Atwood-blower.jpg (59.86 KB, 450x449 - vist 264 ganger.)
Loggført
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #37 på: oktober 06, 2010, 10:25:22 am »

De ser veldig fine ut slike inline vifter, men de er ikke fine, en slik propell er altfor dårlig til slik bruk, det blir det samme som å bremse lufta fra orginalvifta.
Det må en annen type vifte til.
Og det er det ikke noe spørsmål om, da slike vifter rett og slett ikke har stor nok kapasitet i m3/minutt eller time..
Det er ikke noe å kaste bort penga sine på.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
dmf181
Medlem
***
Innlegg: 166
Bosted: Nannestad


Agder VW klubb


Vis profil
« Svar #38 på: oktober 06, 2010, 10:41:20 am »

Enig med forrige innlegg, 33w høres lite ut..!
Hvor mye effekt er det i vifta i en gjennomsnittlig hårtørker? (Minus varmeelementet da seff..)
Loggført

AgderVWKlubb, medlem 181!
-74 Jeans
-66 1500 brannpumpepower (solgt)
-66 flyndre
-72 1302 Jubileum (solgt)
-58 flyndre
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #39 på: oktober 06, 2010, 10:53:15 am »

Jeg har jo en slik type vifte på badet, og den går jo på 230v, og den hadde jeg ikke giddi å montert i en bil for det hadde ikke vært bedre enn orginalt.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
dmf181
Medlem
***
Innlegg: 166
Bosted: Nannestad


Agder VW klubb


Vis profil
« Svar #40 på: oktober 06, 2010, 11:11:26 am »

Jeg regna litt på en bilstøvsugermotor (se min tidligere link i denne tråden) for å bruke som vifte til varmeanlegget..

Med 12V DC spenning inn og en angitt effekt på 500w, blir ikke det 500:12=41A?  

Altså at den kan trekke opp mot 41 ampere ? ? Det er jo langt over alle sikringer jeg har i bilen..

(Jeg er ikke elektriker (doh) men lurer litt på om det er "Kina-watt" i den støvsugeren..)
Loggført

AgderVWKlubb, medlem 181!
-74 Jeans
-66 1500 brannpumpepower (solgt)
-66 flyndre
-72 1302 Jubileum (solgt)
-58 flyndre
dmf181
Medlem
***
Innlegg: 166
Bosted: Nannestad


Agder VW klubb


Vis profil
« Svar #41 på: oktober 06, 2010, 13:24:03 pm »

Hva med denne vifta?

12V 4,5W, 24m3/time, tåler opp mot 70grader i lufttemperatur  og Ø=ca59mm




http://www.ebmpapst.co.uk/Assets/PDF/catalogues/2009/Compact%20fans%20for%20AC%20&%20DC_2008_EN.pdf
Loggført

AgderVWKlubb, medlem 181!
-74 Jeans
-66 1500 brannpumpepower (solgt)
-66 flyndre
-72 1302 Jubileum (solgt)
-58 flyndre
perpioneer
Supermedlem
*****
Innlegg: 895
Bosted: Arendal



Vis profil
« Svar #42 på: oktober 06, 2010, 13:36:27 pm »

HEi igjen

Morsomt med en tråd som engasjerer. Mange gode tips Blunker Lue +++
Kanskje bytte bil hadde vært enklere Osteaktig. Vel er man bit av basillen så er det bare sånn.

Amerikanerne bruker denne Atwodd 300o vifta. den får man for ca 25$ stk pluss frakt.
De monterer den under baksete (inline)
Den er på ca 33w.12v/2,7A Fin effekt, ikke for kraftig
Motoren tåler fuktighet står det. Laget for marine bruk. Eneste er at den er litt stor.

3 tommer i diameter

Marius
Har en slik vifte fra Mid America Motorworks. Det blåser bra den!
http://tinyurl.com/3ay2xvz
Loggført
VWdriver
Seniormedlem
****
Innlegg: 350
Bosted: Asker


VW 1303 Cab-78, VW 1302 Roadster-T4 2,0, P-911S-72


Vis profil
« Svar #43 på: oktober 06, 2010, 21:52:01 pm »

God kveld folks

Atwood vifta er nesten 10 ganger kraftigere en den ebm vifta.
EBM vidfta er ca 14CFM(cubic feet pr min) 4,5w/12v=0,375Ampere.
Dette er veldig lite og jeg er elektrikker.

Atwood vifta er 145CFM fritt avgitt(100CFM i rørkobling)
Er enig at den kan bremse opp lufta i systemet når den ikke er på.
Problemet med å gå opp på effekten er at dynamoen ikke er for stor på bobla.
Lysene tar opp mot 150-200w så har man tenningssystemet og litt andre småting. Det er ikke masse strøm igjen å ta av. Biltema viftene er på 55w ganger 2(en på hver side) 110w. Begynner å bli mye belastning.

2 atwood vifter eller lignene effekt er omtrent som en H4 pære.

Marius K.
Loggført
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #44 på: oktober 07, 2010, 19:52:07 pm »

Hva er det egentlig du skal oppnå?
Varme eller duggfri bil?
Loggført

Mvh

Marius
Kvams
Nybegynner
*
Innlegg: 10
Bosted: Egersund



Vis profil
« Svar #45 på: oktober 07, 2010, 20:05:10 pm »

jatakk begge deler Osteaktig
Loggført

VW Boble 1200 69
perpioneer
Supermedlem
*****
Innlegg: 895
Bosted: Arendal



Vis profil
« Svar #46 på: oktober 08, 2010, 07:25:10 am »

HEi igjen

Morsomt med en tråd som engasjerer. Mange gode tips Blunker Lue +++
Kanskje bytte bil hadde vært enklere Osteaktig. Vel er man bit av basillen så er det bare sånn.

Amerikanerne bruker denne Atwodd 300o vifta. den får man for ca 25$ stk pluss frakt.
De monterer den under baksete (inline)
Den er på ca 33w.12v/2,7A Fin effekt, ikke for kraftig
Motoren tåler fuktighet står det. Laget for marine bruk. Eneste er at den er litt stor.

3 tommer i diameter

Marius
Har en slik vifte fra Mid America Motorworks. Det blåser bra den!
http://tinyurl.com/3ay2xvz

Ville legge ut monteringanvisning på systemet til MAM, men det ble for stort...
« Siste redigering: oktober 08, 2010, 07:30:29 am av perpioneer » Loggført
VWdriver
Seniormedlem
****
Innlegg: 350
Bosted: Asker


VW 1303 Cab-78, VW 1302 Roadster-T4 2,0, P-911S-72


Vis profil
« Svar #47 på: november 01, 2010, 12:25:48 pm »

Hei folks

En kompis har nå tatt saken i egne hender.
Han fikk tak på Atwood vifta på SEA-SEA båtbutikk på Rud i Bærum.300 kr stykk.
Mye mindre størrelse en biltema sin. Litt svakere men fin blås. Fint åpning innvendig nå vifta ikke går. Bør ikke hindre luften noe særlig.
Den er nå montert etter varmepottene under bilen. blir spennende å høre om det funker.
skal få tatt noen bilder så dere får se.

Marius K.
Loggført
VWdriver
Seniormedlem
****
Innlegg: 350
Bosted: Asker


VW 1303 Cab-78, VW 1302 Roadster-T4 2,0, P-911S-72


Vis profil
« Svar #48 på: november 02, 2010, 22:54:50 pm »

Hei folks

Nå med bilder av monteringen
Atwood vifta har lik dim på rørene som Biltema sin(3"), men resten er mye mindre.


* IMG_5022,1.jpg (78.29 KB. 967x319 - vist 349 ganger.)

* IMG_6039,1.jpg (115.49 KB. 898x669 - vist 270 ganger.)



Fortsettelse følger

Marius

Loggført
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #49 på: november 03, 2010, 09:02:03 am »

I ghia`n har jeg varmepotter som blåser rett ut under baksete, og bensinvarmer som blåser ned på bena forran + opp på ruta. Lufta opp på ruta kan jeg speede opp med transportervifta. Fungerer helt supert! Bensinvarmer som virker er GULL!!




* P1100191.JPG (149.58 KB, 640x480 - vist 448 ganger.)
« Siste redigering: november 03, 2010, 09:03:48 am av BERGER » Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #50 på: november 03, 2010, 13:47:15 pm »

Akk så vakkert! Herlig å se praktisk anvendt teknologi som virker!
Har jo 4 stk BN2 liggende, tenkte litt på dobbelmontering i turboroadster.. 3,5kw bør hjelpe på duggen...
Da kunne jeg hatt en på beina og en på ruta.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

hovdingen
Seniormedlem
****
Innlegg: 411
Bosted: MELBU



Vis profil
« Svar #51 på: november 04, 2010, 10:58:58 am »

Jeg lurer på om jeg skal prøve denne 12v motorromsvifta beregnet på båt. Koster 185,- hos maritim.no! 75 mm rørstusser.

* 4241-12-24.jpg (7.6 KB. 300x204 - vist 201 ganger.)

« Siste redigering: november 04, 2010, 11:00:37 am av hovdingen » Loggført

Ola Steimoeggen
Villaveien 11
8445 MELBU
(o\_/o)
1961 T1
1965 T1
1974 1303S
Lillebror 1971 m/fortelt
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #52 på: november 04, 2010, 14:10:34 pm »

Jeg lurer på om jeg skal prøve denne 12v motorromsvifta beregnet på båt. Koster 185,- hos maritim.no! 75 mm rørstusser.
[ Vedlegg ]
Den er lik den fra biltema den,plastik varer kansje en stund min har funka noen uker nå.
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
StarBugs Geir
Supermedlem
*****
Innlegg: 1204
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #53 på: november 04, 2010, 14:31:50 pm »

En moderne bensin/diesel varmer kombinert med en enkel friskluftvifte som tar inn luft fremme er jo en velprøvd, driftsikker og garantert varm/duggfri løsning. Her blir det jo uansett uorginalt. Må jo selvsagt ha et sted luften kommer ut igjen, men det da ikke vanskelig å få til Glad.
Loggført

1974 1303s
2018 Husqvarna Vitpilen 701
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #54 på: november 04, 2010, 20:46:11 pm »

Dugg får en jo for at det ikke finnes noe sirkulasjon i t1. Hjelper ikke å dytte inn 20m3 med luft vis ikke noe kommer ut.

Du får rett og slett ikke inn noe luft, hvis du ikke blir kvitt noe.
Fysisk umulig. Er som å prøve å fylle mer vann på ei full flaske.
Som du sier, du får ikke noe varm luft inn i kupeen hvis ikke like mye går ut.

Så på bobla kunne man nesten like gjerne satt ei vifte som blåste lufta ut av kupeen ett sted, da ville du hjulpet lufta som kommer inn fra motoren og det originale varmeapparatet.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
StarBugs Geir
Supermedlem
*****
Innlegg: 1204
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #55 på: november 04, 2010, 20:55:13 pm »

Synes det er litt merkelig at det diskuteres hvordan man skal få luften ut......det er jo kun snakk om en åpning en eller annen plass. Det er jo det enkleste å løse. Bare å finne det beste stedet for å slippe ut "trykket" Blunker. En eller annen ventil er jo en grei løsning. Kan jo feks. bruke de gamle inntakene fra varmepottene. Ved å bruke en ventil vil kun overtrykk slippe ut, og eksos vil ikke trekkes inn.

Utfordringen er jo å ha en driftsikker, luktfri og effektiv varmekilde. Da er det ingenting som slår en moderne bensin/diesel-varmer. Når man legger masse arbeid ned i å få det originale mer effektivt, er det allerede uorginalt, så da kan man jo heller gå for det beste..... Blunker
Loggført

1974 1303s
2018 Husqvarna Vitpilen 701
VWdriver
Seniormedlem
****
Innlegg: 350
Bosted: Asker


VW 1303 Cab-78, VW 1302 Roadster-T4 2,0, P-911S-72


Vis profil
« Svar #56 på: november 05, 2010, 23:57:23 pm »

HEi folks

Den vifta fra maritim er den samme som fra biltema. Ganske stor og viftebladene er i plast.
Atwood 3000 vifta fra Sea Sea er samme dim på rør men kortere og samme diameter hele veien(mindre).
Vifte bladene er i bedre kvalitet hard plast. Tåler nok mere varme.
Biltema vifta blåser litt mere, men ikke noe stor forskjell.
Har testet 1303 til kompisen nå og det ble merkbart bedre blås på ruta. En fin økning.
Dette er montert inline og alt annet er "stock". Det liker JEG.

Marius K.
Loggført
janpotet
Supermedlem
*****
Innlegg: 857
Bosted: spikkestad, buskerud


"harry" er ett kompliment!!


Vis profil
« Svar #57 på: november 06, 2010, 08:28:28 am »

hva med bare ha vinduet litt på gløtt?   enkle er ofte det beste   Gliser
Loggført

tlf 90 11 98 33.
morfen
Juniormedlem
**
Innlegg: 69
Bosted: Trøndelag



Vis profil
« Svar #58 på: november 06, 2010, 17:09:41 pm »

Fikk dårlig blås på "rutan" i -67 bobla. Tok av slanger og blåste retur fra front og bakover. Ble faktisk bedre gjenomstrømming, muligheten for at ting blir med  og stryper lufta fram kan forekomme.
« Siste redigering: november 06, 2010, 17:11:38 pm av morfen » Loggført

Boble-54(solgt)T1-64,-67,-71-1302 .Willys Overland 1922,Opel Kaptein-63.10 traktorer.Dnepr 650.Husquarna 98cc-39.Lillebror-61.Opel Astra-98.  Tlf.:90945862
Sider: 1 [2]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!