april 29, 2024, 01:57:54 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hvor mye hk med orig. gasser?  (Lest 2550 ganger)
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« på: mars 23, 2008, 16:03:45 pm »

Fant denne bilen til salgs på nettet. Det jeg jo lurte litt på er hvor mye hk en kan få når motor ser slik ut og er en 1600? Den som skal selge denne skriver at det er en 1,6 med 100 hk.... For meg virker dette usannsynlig ut av bildet her men...   Blunker Ser det sitter en blå coil på den, har jeg undervurdert virkningen av den.. Gliser? Spørsmålet er da alikevel... Er det i det hele tatt mulig og dra ut 100 hk ut av en 1600 med orig. gasser og orig. eksos om du så koster på skjorta inne i motoren...? Jeg mener å huske at Kjell Aaen skrev en gang i tiden at han hadde klart å dra ut drøyt 90 hk ut av en 1915 med modifisert orig.gasser og høy komp. ..


* tryllestavhk.jpg (112.08 KB, 640x424 - vist 277 ganger.)
« Siste redigering: mars 23, 2008, 16:14:03 pm av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #1 på: mars 23, 2008, 16:26:48 pm »

Filteret ser jo ganske sportslig ut.
Loggført

Lars Johansen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1938
Bosted: Lillehammer



Vis profil
« Svar #2 på: mars 23, 2008, 16:38:41 pm »

Fant denne bilen til salgs på nettet. Det jeg jo lurte litt på er hvor mye hk en kan få når motor ser slik ut og er en 1600? Den som skal selge denne skriver at det er en 1,6 med 100 hk.... For meg virker dette usannsynlig ut av bildet her men...   Blunker Ser det sitter en blå coil på den, har jeg undervurdert virkningen av den.. Gliser? Spørsmålet er da alikevel... Er det i det hele tatt mulig og dra ut 100 hk ut av en 1600 med orig. gasser og orig. eksos om du så koster på skjorta inne i motoren...? Jeg mener å huske at Kjell Aaen skrev en gang i tiden at han hadde klart å dra ut drøyt 90 hk ut av en 1915 med modifisert orig.gasser og høy komp. ..

Grunnen til den høye effekten er at det vanligvis går papprør fra viftehuset til forgasseren. Lager en meget bra turbo effekt.
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #3 på: mars 23, 2008, 18:48:55 pm »

På Sørlandets VW Treff i fjor hadde vi besøk av en bil på dyno testen.
De trodde det var en 1600 med orginal gasser helt til nåla viste 97,5Hk.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #4 på: mars 23, 2008, 19:34:01 pm »

Kan nok være litt pulver i en motor med org.gasser. Men den begrenser turtallet veldig!
Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
Dag L
Supermedlem
*****
Innlegg: 3481
Bosted: Skien


Vis profil

« Svar #5 på: mars 23, 2008, 21:15:05 pm »

På Sørlandets VW Treff i fjor hadde vi besøk av en bil på dyno testen.
De trodde det var en 1600 med orginal gasser helt til nåla viste 97,5Hk.

Va'kke det en roadster med ei dame fra Skien da...? Blunker
Loggført

59' 23W Deluxe Beige Grey/Sealing Wax Red
65' Dobbelkabiner L 512 Velvet Green
74' 1300S L31 A Senegal red
74' 1303S L96 M Marathon met.
75’ 1303 L61 H Lofotengrün
86’ T3 Singelkabiner wbx L 90 D
86’ T3 Club Joker wbx Bronze met.
90' T3 Tristar Syncro wbx L 90 D
90 T3 Dobbeltkabiner 110 TDI
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #6 på: mars 23, 2008, 21:17:12 pm »

På Sørlandets VW Treff i fjor hadde vi besøk av en bil på dyno testen.
De trodde det var en 1600 med orginal gasser helt til nåla viste 97,5Hk.

Jeg skulle ha likt å visst hvilket volum det var i den motoren, men tipper at Kjell Aaen hadde sagt at det å få 100 hk med orig. volum,gasser og eksos er MEGET vanskelig..
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Anders Peder
Supermedlem
*****
Innlegg: 1276
Bosted: Brumunddal



Vis profil WWW
« Svar #7 på: mars 23, 2008, 21:44:22 pm »

okei..men hvis jeg spørr:

as41 blokk
82mm veiv
94mm borring
2.stk org 32 type3 gassere
engle w110kam
1:25 vipper
dobbel portet seff men std topper
og ispwest "over the top" eksos m/varmepotter
std oljebad luftfilter.

hva kan man få ut da?
Loggført

Vw Boble type 1 1965
Opel Vectra 1.9 CDTI Opc Line 2007

tlf: 90738323
Boblebaard
Seniormedlem
****
Innlegg: 419
Bosted: Ski



Vis profil
« Svar #8 på: mars 23, 2008, 23:49:42 pm »

Tipper det blir "less drag" med baklampene, noe som medfører at bilen går som om den skulle hatt 100hk!

Mener også at Kjell Aaen snakket om rundt 100hk i en 1915 med en litt modifisert originalforgasser. (hadde byttet dyser, men ellers skulle den være std)
Loggført
Happy Tom
Medlem
***
Innlegg: 164
Bosted:


Vis profil

« Svar #9 på: mars 24, 2008, 14:39:31 pm »

Hei!

Har en gammel Kjell Aaen motor, bygd i -91, på kvitteringen står det motor, 82 hk. På denne står det fortsatt en originalgasser, gull-lakkert av mr. Kvikk. Utseendemessig er motoren original, unntatt ormbo.  En tur på rullen ifjor viste at det bare er 65hk igjen, men har samme spec som i -91. Vet lite om ccm i denne, men PO hevdet det var 1915...
Loggført
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
.
« Svar #10 på: mars 24, 2008, 14:50:56 pm »

.
« Siste redigering: januar 29, 2011, 22:28:20 pm av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!