april 28, 2024, 17:30:01 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hvilken forgasser skal 53 splitt ha?  (Lest 4905 ganger)
Ben
Nybegynner
*
Innlegg: 39
Bosted: Hallingdal


Vis profil

« på: januar 13, 2009, 16:39:12 pm »

Lurer på hvilken forgasser min 1953 splitt skal ha. På den som fulgte med 25 hk motoren jeg kjøpte separat, står det bare Solex.
Noen som vet?
Ben
Loggført
Dr. Ing. Brezelfürsten
Supermedlem
*****
Innlegg: 1358
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« Svar #1 på: januar 13, 2009, 18:42:30 pm »

Lurer på hvilken forgasser min 1953 splitt skal ha. På den som fulgte med 25 hk motoren jeg kjøpte separat, står det bare Solex.
Noen som vet?
Ben


Jah! Det vet jeg. Du skal ha den typen som ved første øyekast ser helt lik ut den som ble levert året etter til 30hk, MEN som IKKE har uttak til vakuum. Samtidig skal denne gasseren også ha et VWmerke på seg av det gamle designet. Så vidt jeg vet har denne gasseren andre dyser enn typen med vakuumuttak også.
Forgassere uten akselerasjonspumpe som ble levert frem til oktober 52 skal du ikke ha.
Loggført

15A 1951
Det skal være ekte sorg når jeg dauer! Ikke ei krone igjen..
http://www.azurbrezel.blogspot.com
Ben
Nybegynner
*
Innlegg: 39
Bosted: Hallingdal


Vis profil

« Svar #2 på: januar 15, 2009, 18:03:13 pm »

Forgasseren der det bare står Solex på, er den til en tidligere VW typ1? Hva står det på en slik forgasser, 26 VFIS el.l. Har du et bilde el.l. så jeg vet hva jeg skal se etter. Takk for hjelpen så langt. Setter pris på det.
Ben
Loggført
52split
Seniormedlem
****
Innlegg: 394
Bosted: KRISTIANSUND


Strandbil


Vis profil
« Svar #3 på: januar 15, 2009, 18:46:31 pm »

Forgasseren der det bare står Solex på, er den til en tidligere VW typ1? Hva står det på en slik forgasser, 26 VFIS el.l. Har du et bilde el.l. så jeg vet hva jeg skal se etter. Takk for hjelpen så langt. Setter pris på det.
Ben


Min 52 har 26 VFIS
Loggført

T1 1966
Brezelkäfer
Folkevognklubben
Seniormedlem
*****
Innlegg: 274
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #4 på: januar 18, 2009, 13:03:56 pm »

Du skal ha 28PCI. Tror nok det var rett forgasser som fulgte med 25 hk motoren om den har vakumpumpe. De første forgasserene var ikke merket med 28PCI. Men skjekk hovedysa. Den skal være 105 på 25 hk motoren og på 30 hk var den 122,5.
« Siste redigering: januar 18, 2009, 13:16:07 pm av Zwitter151 » Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #5 på: januar 18, 2009, 21:40:14 pm »

I godboka mi' står det to forskjellige datoer for overgangen fra 26VFIS til 28PCI :kom med zwitteren, fra 1.10.52 og/eller fra 2.1.53.
Mulig de kjørte begge gasserne om hverandre en stund.
« Siste redigering: januar 18, 2009, 21:41:51 pm av Kjell Roar » Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Brezelkäfer
Folkevognklubben
Seniormedlem
*****
Innlegg: 274
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #6 på: januar 18, 2009, 21:55:26 pm »

I godboka mi' står det to forskjellige datoer for overgangen fra 26VFIS til 28PCI :kom med zwitteren, fra 1.10.52 og/eller fra 2.1.53.
Mulig de kjørte begge gasserne om hverandre en stund.

Det er mulig men ifølge den originale deleboka jeg har fra 1954 ble 26VFIS kun benyttet fram til motornummer 1-481712 som er 1.10.52.
Loggført
Ben
Nybegynner
*
Innlegg: 39
Bosted: Hallingdal


Vis profil

« Svar #7 på: januar 30, 2009, 16:15:17 pm »

Jeg bøyer meg i støvet for dere alle. Takk for tips. Kom gjerne med mere info om noen har det. Jeg er litt av og på internet for tiden. Men jeg stikker innom igjen snart. På forhånd takk.
Ben
PS: Fint om noen hadde flere bilder å vise.
Loggført
Switter_Jan
Nybegynner
*
Innlegg: 37
Bosted:


Vis profil

« Svar #8 på: desember 17, 2009, 19:49:50 pm »

Jeg hiver meg litt på denne selv om det er litt sent. Jeg skal selv igang og gjøre ferdig en 25HK. På sidene til Thesamba.com at motornr: frem til September 1952 er 480355.Mao skal skillet på 26VFIS og 28PCI være sept.1952?

I verkstedhåndboka mi (ikke orginal) er det listet opp 26VFIS fra nr:194696 til 481712.

Min har nr: 435625 og er datert til ca Mai 1952, og skal således ha 26VFIS Hæ

Ut fra dette har jeg kommet frem til at motoren min er for tidlig til å være en korrekt Switter motor. Noen som har noen kloke kommentarer til dette?
Jan
« Siste redigering: desember 17, 2009, 20:07:37 pm av Switter_Jan » Loggført
Dr. Ing. Brezelfürsten
Supermedlem
*****
Innlegg: 1358
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« Svar #9 på: desember 17, 2009, 20:18:09 pm »

Jeg hiver meg litt på denne selv om det er litt sent. Jeg skal selv igang og gjøre ferdig en 25HK. På sidene til VW veteranklubben Norge er det listet opp serienr for 1953 som er fra/til:
1953:  428157 til 575414
I verkstedhåndboka mi (ikke orginal) er det listet opp 26VFIS fra nr:194696 til 481712.
Min har nr: 435625 og er datert til ca Mars 1953
Mao burde 28PCI kommet sommeren 1953, Før dette, 26VFIS

Noen som har noen kloke kommentarer til dette?
Jan

Ja det stemmer til en hvis grad. Motoren din er fra juni 52, altså før zwitter. Rett gasser til den motoren vil være 26VFIS, mens derimot rett gasser til en 53 vil være gasseren med aks pumpe levert før 28 pci kom. 28 pci kom nemlig ikke før 1.1.1954.

Har du 53 modell skal du med sikkerhet ikke ha 26VFIS forgasseren. 26VFIS forsvant enten akkurat med zwitteren eller like etterpå. Jeg har selv sett  gamle bilder tatt i 53 fra samlebåndet i Wolfsburg i boken "A week at the factory". Avbildede motorer der hadde forløperen til 28pci. Altså med aks pumpe, noe mindre dyser og smalere halsring. Om ikke det skulle være nok, så har jeg samlet på disse gasserne i et par års tid også. Det har tatt meg fire år å finne tre av disse. Barndoor fra samme året har også samme gasser, men med litt annerledes dysing. Har til gode å se en original zwitter med 26VFIS. Alle zwittere jeg har sett med matching nr motor har også denne overgangsgasseren med aks.pumpe. Mye som derfor tyder på at 26VFIS forsvant omtrent akkurat da zwitteren forsvant. Er du fremdeles i tvil, så bare husk at denne overgangsgasseren bare ble levert fra omtrent okt.52 ut desember 53. Den er derfor ikke lett å finne, men ser tilsynelatende helt lik ut 28 pci med unntak av vakuumuttaket og at det ikke står 28pci på den.
« Siste redigering: desember 18, 2009, 11:45:46 am av Brezelfürsten » Loggført

15A 1951
Det skal være ekte sorg når jeg dauer! Ikke ei krone igjen..
http://www.azurbrezel.blogspot.com
Switter_Jan
Nybegynner
*
Innlegg: 37
Bosted:


Vis profil

« Svar #10 på: september 07, 2010, 18:39:20 pm »

Brezelfürsten :

Jeg har en slik forgasser liggende! Ut fra det du sier burde jeg kansje restaurere denne? (mangler noen deler, men da kan jeg bruke en 28PCI som donor? Det er kansje noen der ute som har bruk for en slik?

Jan

Loggført
Dr. Ing. Brezelfürsten
Supermedlem
*****
Innlegg: 1358
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« Svar #11 på: september 07, 2010, 20:06:53 pm »

Brezelfürsten :

Jeg har en slik forgasser liggende! Ut fra det du sier burde jeg kansje restaurere denne? (mangler noen deler, men da kan jeg bruke en 28PCI som donor? Det er kansje noen der ute som har bruk for en slik?

Jan



Artig!
Denne er ikke lett å finne. Du kan sikkert fint bruke en vanlig 28pci som donor. Men sjekk dyser og halsringer. De er forskjellige.
Loggført

15A 1951
Det skal være ekte sorg når jeg dauer! Ikke ei krone igjen..
http://www.azurbrezel.blogspot.com
Lars Rosenquist
Supermedlem
*****
Innlegg: 1098
Bosted: Tønsberg

Telefon 90148565


Vis profil

« Svar #12 på: september 08, 2010, 11:02:21 am »

Hei.
http://www.paruzzi.com/webshop/?zoektrefwoord=500125&category=
Vanskelig å finne ?Skjønner ikke hva dere mener... Glad
Lars
Loggført
Dr. Ing. Brezelfürsten
Supermedlem
*****
Innlegg: 1358
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« Svar #13 på: september 08, 2010, 12:51:50 pm »

Hei.
http://www.paruzzi.com/webshop/?zoektrefwoord=500125&category=
Vanskelig å finne ?Skjønner ikke hva dere mener... Glad
Lars

Jeg skjønner veldig godt hva jeg mener... og det er i allefall ikke 26vfis :-) Den ble bare brukt til frem til zwitteren kom. Vi snakker om gasseren som kun ble levert fra og med zwitter til ut desember 1953.  Den du lenker til ble levert opp til zwitter.
Loggført

15A 1951
Det skal være ekte sorg når jeg dauer! Ikke ei krone igjen..
http://www.azurbrezel.blogspot.com
Brezelkäfer
Folkevognklubben
Seniormedlem
*****
Innlegg: 274
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #14 på: september 29, 2010, 08:15:41 am »

Legger ut bilder av mine 2 Zwitterforgassere. Det er en ørliten forskjell på de. Forgasseren til venstre med T-filteret har ingen utsparing som vist med rød pil. Forgasseren til venstre har i tillegg ett annet dyseoppsett. Hoveddysen på denne er 100 den til høyre har 105. Forgasseren til venstre er fra desember 1952 den til høyre er fra januar 1953.


* IMG_7635 (2).jpg (244.51 KB, 1181x1062 - vist 437 ganger.)

* IMG_7638 (2).jpg (253 KB, 1181x1033 - vist 300 ganger.)
« Siste redigering: september 29, 2010, 08:31:03 am av Zwitter151 » Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!