april 29, 2024, 02:19:19 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: What the...?  (Lest 2024 ganger)
mattias
Seniormedlem
****
Innlegg: 288
Bosted: Oslo



Vis profil
« på: september 27, 2010, 20:37:10 pm »

Byttet dynamoen i dag (T1 1200 61mod) og fikk jokka det til både ut og inn. Fikk litt problemer med å få viftehuset helt ned igjen på venstre side. Stod igjen ca 8mm og når jeg vrir på dynamoen skraper vifta litt. Jeg startet den opp bare kjapt får å sjekke om den ladet noe den gjorde men tror du f.... ikke oljespruten sto? det fosset ut olje mellom viftehuset og kjøleblikket nederst til venstre for gasseren.. herpa oljekjøleren?? Høres jo sprøtt ut det..
Takker for svar!
Loggført

-1961 T1
-1961 T1
-1958 T2
-1976 T2
roarrag57
Seniormedlem
****
Innlegg: 380
Bosted: dokka



Vis profil
« Svar #1 på: september 27, 2010, 20:50:01 pm »

hadde samme problem. bytta pakningene mellom kjøleren og blokka og da ble det bra. de hadde blitt harde som stein og måtte byttes.
nå veit ikke jeg om det er det i ditt tilfelle Hæ
Loggført

bumblebee
Kim Larsen
Seniormedlem
****
Innlegg: 302
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #2 på: september 27, 2010, 20:53:57 pm »

Oljekjøleren din har nok fått seg en knekk der den sitter skrudd mot blokka.
Det samme skjedde med en kompis av meg rett før SCC i år.
Han fikk bøyd litt på oljekjøleren når han monterte viftehuset på en 25hk/1200 motor.
Så da sprika kjøleren litt fra blokka,og olja tøyt ut ved pakkningen.
Mvh Kim
Loggført
mattias
Seniormedlem
****
Innlegg: 288
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #3 på: september 27, 2010, 21:26:18 pm »

Satan! jaja flaks jeg tok med pakningsett fra scc Blunker Klarer jeg å få av viftehuset uten å plukke ut motoren? Har som regel hatt motoren på bukk når jeg hart skrudd..
Et spørsmål til.. Hvorfor er det alltid den siste skruen, bolten eller mutteren som er vrien? Er det en måte å lure dem på? Tenke at man skal ta den siste til slutt men så og lure den og ta den først. Da vil jo de andre være overbevist om at ikke noen av de er den siste og gå som smurt helt til da siste mann svuuup sitter på plass og ble lurt? Noen tanker?
 Osteaktig
Loggført

-1961 T1
-1961 T1
-1958 T2
-1976 T2
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #4 på: september 27, 2010, 21:28:43 pm »

Du får ut viftehus uten å ta ut motoren, men da må du kanskje ta av motorlokket og armene som det henger i Blunker
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #5 på: september 27, 2010, 21:35:36 pm »

Satan! jaja flaks jeg tok med pakningsett fra scc Blunker Klarer jeg å få av viftehuset uten å plukke ut motoren? Har som regel hatt motoren på bukk når jeg hart skrudd..
Et spørsmål til.. Hvorfor er det alltid den siste skruen, bolten eller mutteren som er vrien? Er det en måte å lure dem på? Tenke at man skal ta den siste til slutt men så og lure den og ta den først. Da vil jo de andre være overbevist om at ikke noen av de er den siste og gå som smurt helt til da siste mann svuuup sitter på plass og ble lurt? Noen tanker?
 Osteaktig
For meg funker det alltid å tenke at man skal ta den siste til slutt men så og lure den og ta den først. Men om det skal virke over tid, må du variere litt, da vil jo de andre være overbevist om at ikke noen av de er den siste og gå som smurt helt til da siste mann svuuup sitter på plass og ble lurt hver gang.
Men tror ikke du har herpa kjøleren. Prøv å bytte pakning, og finn hvorfor ikke viftehuset går helt ned. Prøv et biltema inspeksjonsspeil og lykt?
« Siste redigering: september 27, 2010, 21:37:19 pm av Formula Vee » Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

mattias
Seniormedlem
****
Innlegg: 288
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #6 på: september 27, 2010, 22:00:27 pm »

Ja skal prøve igjen men trenger noen dager å manne meg opp på Glad
Loggført

-1961 T1
-1961 T1
-1958 T2
-1976 T2
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar


Vis profil

« Svar #7 på: september 30, 2010, 16:20:02 pm »

Viftehuset får du ut men ta av motorlokk og armene det henger i. La dynamoen sitte i huset så har du noe å holde i, det gjør jeg alltid.
Husk å ta av termostaten som henger mellom sylinder 1 og 2. Denne er festet i blokka...
Lett som snus detta.... Blunker
Loggført

Mvh
Reiel
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #8 på: september 30, 2010, 16:34:50 pm »

Viftehuset får du ut men ta av motorlokk og armene det henger i. La dynamoen sitte i huset så har du noe å holde i, det gjør jeg alltid.
Husk å ta av termostaten som henger mellom sylinder 1 og 2. Denne er festet i blokka...
Lett som snus detta.... Blunker

Er det sånn termostat på gammel 1200? Er ikke der en sånn "trakt" bak i vifta?
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
justandy
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1110
Bosted: moss


stæsj hore og hard barket senkepøbel


Vis profil
« Svar #9 på: september 30, 2010, 23:30:51 pm »

da må du vel skru ut "trakten med to 10mm muttere bak der. start med å ta av luka så får du tittet bak vifte huset så ser du jo hvordan det sitter og hva du må skru av Blunker

jeg slet med det samme i fjor, ny dynamo og alt var fint helt til jeg startet opp, da rant det olje ut av viftehuset. ble lettere stresset siden det var kvelden før internasjonal  Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
mattias
Seniormedlem
****
Innlegg: 288
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #10 på: oktober 01, 2010, 17:43:42 pm »

Ja da fikk jeg ny energi og fikk plukka det fra hverandre. Stemmer med trakten. Konklusjon på hele f..skaper blir ny blokk Sint Det ene festet til oljekjøleren var knekt og jeg legger meg nå under dynen og håper at et troll eller kanskje en fe ordner det i natt Glad
Noen som har en blokk jeg kan hente i morgen? Har ikke all verden av cash men trenger kun en blokk som er ok. Resten bytter jeg over. Altså 1200 fra 61 med løs fot og med den type termostat regulering som nevnt over med trakt og ikke spjel.

Ring meg gjerne utover kvelden om noen får rota frem noe..
Skulle gjerne lagt ut bilder av bilen jeg kjøpte i sommer..hvordan?

Mvh Mattias
92246759
« Siste redigering: oktober 01, 2010, 18:12:54 pm av mattias » Loggført

-1961 T1
-1961 T1
-1958 T2
-1976 T2
hovdingen
Seniormedlem
****
Innlegg: 411
Bosted: MELBU



Vis profil
« Svar #11 på: oktober 01, 2010, 20:03:24 pm »

Trollene er ikke noe å lite på. Derimot tror jeg det er mange her på forumet som har en motor tilovers. Kanskje du til og med får tak i deg en litt større motor. Med hensyn til kjølinga på motoren er vel viftehuset med innvendige spjell best (nest etter original 1600 med doghouse).
Loggført

Ola Steimoeggen
Villaveien 11
8445 MELBU
(o\_/o)
1961 T1
1965 T1
1974 1303S
Lillebror 1971 m/fortelt
mattias
Seniormedlem
****
Innlegg: 288
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #12 på: oktober 02, 2010, 02:12:15 am »

Har også tenk på større motor men tror denne bilen blir kjip og orginal. Har kjørt på 6v denne sommeren og den sparket helt ok. Skal det gå fort kjører jeg heller bruksbilen Glad Så si ifra om noen har en blokk stående!
Loggført

-1961 T1
-1961 T1
-1958 T2
-1976 T2
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!