april 30, 2024, 09:07:03 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Karosserilim eller punktsveising  (Lest 6666 ganger)
Landmann
Medlem
***
Innlegg: 136
Bosted: Ved en fjord i nord

Det du eier det eier deg!


Vis profil

« på: september 30, 2010, 22:02:41 pm »

Har noen erfaring med bruk av karosserilim som erstatning for punktsveising?
Loggført

Då e' deinn 69-modellen berga frå rampen :-)
Det italofile med twin og aluminium hører et annet forum til!
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3452
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #1 på: oktober 01, 2010, 08:30:33 am »

spørs hva du mener med karosserilim da? wurth (og endel andre produsenter) har tokomponent metallim, jeg har brukt dette en god del i jobbsammenheng, har ikke noe å utsette på det jeg, (litt dyrt å ha til privat kjekt å ha bruk men.) limer takplater, bakskjermer, karosserisider på varebiler, bunnplater i bagasjerom osv.. dette er somregel etter repanvisninger fra bilprodusenten, ca 1 time etter påføring kan man justere på plata etter liming (står så på emballasjen), jeg synes det er max 1/2 time før det blir vel seigt å flytte på plata.
dette limet jeg snakker om herder, og blir steinhardt, altså IKKE et fleksibelt lim type "gummiaktig"

husk bare å følge anvisningene til punkt å prikke, bl.a renslipt metall der limet påføres.  Blunker
POWERBOND 2-K KARROSSERILIM 225 ML   
   
   
Produkt Pk./stk.
   
0893450100081 6  POWERBOND 2-K KARROSSERILIM 225 ML  se detaljer 6 

« Siste redigering: oktober 01, 2010, 08:35:14 am av nobrakes » Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
Mcculloch
Nybegynner
*
Innlegg: 5
Bosted:


Vis profil

« Svar #2 på: november 13, 2010, 17:30:45 pm »

hei,
rent styrkemessig er det ikke noe problem å lime metall kontra sveise. Liming av metall benyttes bl a i flyindustrien. Men, man kan ikke tulle med forberedelsene. Punktsveise kan være enklere og sannsynligvis godt nok. Dersom du kun har et punktsveiseapparat der du må ha adgang fra begge sider, ville jeg ha kjøpt et lite munnstykke til MAG'en i steden - dette gir rett avstand til plate, kjør i tillegg på med max strøm og trådmating. Du bør vel egentlig ikke endre den sammenføynings metoden som opprinnelig er brukt. Dersom du bytter en platebit midt på en karosseriside, kan du med fordel lime for å unngå at platene slår seg.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!