april 28, 2024, 22:38:22 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Fjerne rester av batterisyre  (Lest 10997 ganger)
TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« på: mars 17, 2008, 12:48:26 pm »

Batteriet i Ghiaen har tydeligvis lekket litt og etterlatt seg div greier i form av syre (og har liggi der ei stund) Bare hvitt pulver igjen ...dette vil jeg får bort bort bort og leser at syren kan nøytraliseres med natriumbikarbonat og vann.

Er ikke dette vanlig bakepulver da eller er det spesielle greier som jeg må få på apoteket i stoooore kvanta?

Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
vwjenta
Nybegynner
*
Innlegg: 46
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #1 på: mars 17, 2008, 15:35:11 pm »


Du får kjøpt poser med natriumbikarbonat i poser på 50g i matvare butikken. NATRON   Blunker
Loggført

-66 1300    
-68 Panel    
-71 1302LS 
-72 1302
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #2 på: mars 18, 2008, 16:54:34 pm »

Batteriet i Ghiaen har tydeligvis lekket litt og etterlatt seg div greier i form av syre (og har liggi der ei stund) Bare hvitt pulver igjen ...dette vil jeg får bort bort bort og leser at syren kan nøytraliseres med natriumbikarbonat og vann.

Er ikke dette vanlig bakepulver da eller er det spesielle greier som jeg må få på apoteket i stoooore kvanta?


hvitt pulver sier du. hmmm skeptisk
Loggført
Johnny Oeen
Seniormedlem
****
Innlegg: 280
Bosted: Sogndal



Vis profil
« Svar #3 på: mars 18, 2008, 16:58:27 pm »

Berre bruk kokende varmt vatn, da går dette vanligvis bort.
Loggført

Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #4 på: mars 19, 2008, 20:12:24 pm »

Bruker du vann for å fjerne batterisyre, tynner du riktignok ut syra litt, men du sprer den også over et enda større område. Jeg vil tro det er mye lurere å bruke en basisk løsning for å nøytralisere syra først istedet, og så skylle med vann.
Loggført
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #5 på: mars 20, 2008, 00:40:12 am »

Bruker du vann for å fjerne batterisyre, tynner du riktignok ut syra litt, men du sprer den også over et enda større område. Jeg vil tro det er mye lurere å bruke en basisk løsning for å nøytralisere syra først istedet, og så skylle med vann.
Problemet da er at du ikke vet hvor mye syre (hvor mange mol syremolekyler) som finnes, altså vil du ikke vite hvor mye basisk løsning (med kjent konsentrasjon) du trenger. Dermed vil du enten sitte igjen med syrerester (om du tilsetter for lite base), ingen rester (om du treffer akuratt med mengden base), eller baserester (om du tilsetter for mye base).

Hvordan baser virker inn på korrosjon av metall vet jeg ikke, men jeg vil tro at det fungerer like greit å skylle med store mengder vann.
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #6 på: mars 20, 2008, 20:09:14 pm »

Bruker du en forholdsvis mild base skal det mye til før du klarer å overgå batterisyre helt, men du vil allikevel ha nøytralisert mye av syra. Tror det uansett er bedre enn å spre syra utover et større område med rent vann, for det skal ganske mye vann til før syra blir fortynna skikkelig.
Loggført
herulf
Supermedlem
*****
Innlegg: 1265
Bosted: Lillesand



Vis profil
« Svar #7 på: mars 20, 2008, 21:11:15 pm »

Skylle med fortynnet lut (kaustiksoda) avfetter alt og siden grunne og lakke male. Bakepulver også ok men ikke så alkalisk tar lenger tid
« Siste redigering: mars 20, 2008, 21:16:24 pm av herulf » Loggført

Herulf
47253505
hdettme@hotmail.com
Hvorfor kan ikke alle skrive i profilen hvor di bor?Hæ?
http://boblekameratene.forumakers.com/index.htm
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!