april 20, 2024, 00:36:45 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Pressing av bærekuler T1  (Lest 3199 ganger)
Anders Røsåsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia



Vis profil
« på: oktober 10, 2010, 21:35:25 pm »

Heisann Glad
Ser det er flere der ute på forumet som spør etter pressing av bærekuler på bobla (kule ledd), men som sliter med å få noen til å gjøre jobben.
i og med je nå har bytte et par sett og fått tekken på det, syns je det er greit å ta på meg noen småjobber med å bytte bærekuler.

For dere som er inntresert i tilbudet tar je 350,- inklusiv bærekule for jobben pr arm.
Da presses den gamle kula ut, armen pusses til bart stål, grunnes og lakkeres og ny kule presses inn Glad

Frakt gjennom posten begge veier betales av eier
http://portotakster.no/norgespakken.html


Mvh Anders
Loggført



VW 1300 69 (Grøfterenser`n)
VW 1303S automatic 73 (SOLGT)
VW 1200 Jeans 73 (SOLGT)
VW 1200 65
VW T2 Bay 1975
VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
KimSan
Medlem
***
Innlegg: 202
Bosted: Asker


Vis profil

« Svar #1 på: oktober 11, 2010, 08:20:44 am »

350,-!? -For bærekule, presse inn/presse ut, pussing, grunning og lakk? For vanlig dødlige dekker det ikke materialkostnadene engang! Møller tok 800 bare for pressingen, og da eksklusivt bærekule. Dette frister jo selvom man har presse Osteaktig

Bra tilbud til folket Glad
Loggført

1300 67-modell Boble: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,10938.0.html
1600 TL 73-modell Fastback
Anders Røsåsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia



Vis profil
« Svar #2 på: oktober 12, 2010, 16:01:16 pm »

Hehe syns 350 er en ok pris.
Tar jo knapt 2 min å presse den kula Glad og materiel kostnader får je billig med rabbaten på jobben Glad
Frakt kostnader kommer i tilegg.
Loggført



VW 1300 69 (Grøfterenser`n)
VW 1303S automatic 73 (SOLGT)
VW 1200 Jeans 73 (SOLGT)
VW 1200 65
VW T2 Bay 1975
VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
gautn
Medlem
***
Innlegg: 106
Bosted: Beeeergen


Vis profil

« Svar #3 på: oktober 14, 2010, 21:12:09 pm »

Kan eg spør korleis du får ut bærekulene frå nedre bærearmen?
Eg har presse, og har prøvd litt, men kulene sitt som bare det!
Vanskelig å få lagt opp skikkelig mot bærearmen.
Har du eit tips? Røyr i nøyaktig dimmensjon kansje?
Eller er det ein forretnings hemmelighet? Blunker

mvh Gaute
Loggført
Are
Medlem
***
Innlegg: 197
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #4 på: oktober 14, 2010, 21:27:07 pm »

Kan eg spør korleis du får ut bærekulene frå nedre bærearmen?
Eller er det ein forretnings hemmelighet? Blunker

mvh Gaute

Varm til du skjemmes, eller at det gløder, så presser du....funka til meg Blunker
Loggført

raaen
Supermedlem
*****
Innlegg: 3603
Bosted: Darbu, Øvre Eiker. tlf. 99615690


Vis profil

« Svar #5 på: oktober 14, 2010, 21:30:11 pm »

hvilken pris tar du for å gjøre det på en transporter ?
Loggført
Anders Røsåsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia



Vis profil
« Svar #6 på: oktober 15, 2010, 00:36:04 am »

Kan eg spør korleis du får ut bærekulene frå nedre bærearmen?
Eg har presse, og har prøvd litt, men kulene sitt som bare det!
Vanskelig å få lagt opp skikkelig mot bærearmen.
Har du eit tips? Røyr i nøyaktig dimmensjon kansje?
Eller er det ein forretnings hemmelighet? Blunker

mvh Gaute

Jepp varm til det begynner og bli rødt i godset i selve bærearmen, da utvider godset seg av varmen og kula slipper lettere, sett armen i skru stikka og bank den ut med en litt grov hammer Glad
Inn igjen så pusser du av rusta inne i armen der kula skal sitte og gjør det reint.
Ta av mansjetten  på bære kula og finn fram en 3/4 langpipe eller et rør som passer nedpå konen som kula sitter skrudd med pipa eller røret skal ligge helt nedpå bærekula, press deretter inn kula, husk å få vandringsveien riktig da det er et lite hakk i kula og armen som skal stemme overens.

Om folk venter en ukes tid skal je gjøre samme prosses på et anna sett her, så folk får se , mulig det blir en tråd av det, vi får se, howe to bytte bærekule Gliser Bilder blir det i alle fall
Loggført



VW 1300 69 (Grøfterenser`n)
VW 1303S automatic 73 (SOLGT)
VW 1200 Jeans 73 (SOLGT)
VW 1200 65
VW T2 Bay 1975
VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
Anders Røsåsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia



Vis profil
« Svar #7 på: oktober 15, 2010, 00:39:07 am »

Foreløpig kun boble raaen, beklager
Loggført



VW 1300 69 (Grøfterenser`n)
VW 1303S automatic 73 (SOLGT)
VW 1200 Jeans 73 (SOLGT)
VW 1200 65
VW T2 Bay 1975
VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
gautn
Medlem
***
Innlegg: 106
Bosted: Beeeergen


Vis profil

« Svar #8 på: oktober 15, 2010, 07:41:20 am »

Varming ja. Var det neste eg hadde tenkt å ty til, men hadde ikkje trudd det satt såpass. Takk for gode tips! Då får eg det nok til! Blunker
Gaute.
Loggført
Karmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1057
Bosted: Kongsberg



Vis profil
« Svar #9 på: oktober 15, 2010, 10:04:11 am »

Hva skjer med styrken og strukturen i metallet i en bærearm når man varmer smidd stål rødglødende?
Loggført
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #10 på: oktober 15, 2010, 10:55:14 am »

Hva skjer med styrken og strukturen i metallet i en bærearm når man varmer smidd stål rødglødende?
tenkte det samme her og sånne ting skal jo normalt ikke varmes pga struktur i metallet og det att det kan deformeres når du da presser den varme tingen.
her må du ha rett verktøy og stor nok presse så går jobben som smurt Blunker
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
gautn
Medlem
***
Innlegg: 106
Bosted: Beeeergen


Vis profil

« Svar #11 på: oktober 15, 2010, 11:22:16 am »

Ja tenkte litt på det eg og, har presse på 25 tonn, så den duger jo.
Men problemet er å få lagt bærearmen skikkelig opp i pressa. Er ikkje mykje gods å legge an mot... Tvilende
Loggført
Anders Røsåsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia



Vis profil
« Svar #12 på: oktober 16, 2010, 01:22:27 am »

Her prater vi armer som er like grove som på traktoren fra 68 på 2,5 tonn som står her ute på gården, og ei boble veier jo itte mer 900 kilo, så trur itte armene lider noen stor belastning og de sprekker ALDRI Glad
Så vil itte tru armene sprekker eller ryker for den grund Glad
Grunnen til at je varmer dem er akkurat det: umulig å legge dem til skikkelig når kula skal ut. speseielt på dem nedeste armene.
Da varmer je og banker kula ut med en stor hammer mot skrustikka. Lar bærearmen kjøle seg i luft føre je presser i den nye kula så det er super minimal sjangs for at noe bøyer seg Glad
Kommer nok noen bilder snart Glad
Måtte til ca 6-7 tonn i starten og jevnt over 5 tonn for å klemme dem noe som sitter GODT Glad
Loggført



VW 1300 69 (Grøfterenser`n)
VW 1303S automatic 73 (SOLGT)
VW 1200 Jeans 73 (SOLGT)
VW 1200 65
VW T2 Bay 1975
VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
gautn
Medlem
***
Innlegg: 106
Bosted: Beeeergen


Vis profil

« Svar #13 på: oktober 16, 2010, 08:22:55 am »

Eg prøvde litt til i går kveld, tenkte det samme, er jo ikkje akkuratt forstilling på ein F-1 bil Gliser
men fekk ikkje nok varme i bærearmane. Har bare ein liten brennar frå Biltema, ser ut som om det blir for pusslete!
Kva brukar du for å få det rødglødande?
Loggført
Anders Røsåsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia



Vis profil
« Svar #14 på: oktober 16, 2010, 13:50:13 pm »

ja akkurat  Glad

Je bruker en stor skjærebrenner, så tviler på at biltema sin brenner holder følge med den je brukte Glad
er rødt på 1  min
Loggført



VW 1300 69 (Grøfterenser`n)
VW 1303S automatic 73 (SOLGT)
VW 1200 Jeans 73 (SOLGT)
VW 1200 65
VW T2 Bay 1975
VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #15 på: oktober 16, 2010, 14:06:28 pm »

Rødt stål blir fort sprøtt stål -varming på den måten betyr at man forandrer herdingen i stålet. IKKE eksempel til etterfølgelse.
Det som derimot mange anbefaler er å presse ut indre delen av kulen slik at bare ringen står igjen, legge en sveisestreng hele veien rundt på denne som gjør at den trekkes sammen og kan "dyttes" ut
Loggført
Anders Røsåsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia



Vis profil
« Svar #16 på: oktober 16, 2010, 14:22:43 pm »

Rødt stål blir fort sprøtt stål -varming på den måten betyr at man forandrer herdingen i stålet. IKKE eksempel til etterfølgelse.
Det som derimot mange anbefaler er å presse ut indre delen av kulen slik at bare ringen står igjen, legge en sveisestreng hele veien rundt på denne som gjør at den trekkes sammen og kan "dyttes" ut

Joda har prøvd det og Glad
Såklart blir stålet sprøere , det er je fult klar over, men når den tåler et press på 10 tonn på 5 kvadratcm som je hadde pressa opp i er det vel ganske sikkert at armen aldri vil knekke under belastningen fra bilen, selv om vi sier  bilen veier et tonn på framhjula under kraftig oppbremsing er det fortsatt bare 250-300 kilo trykk på hver bærearm om je har skjønt det riktig.
Så har jo fortsatt litt tvil på om de noen gang kommer til å knekke.
En annen  mulighet er jo og bare varme forsiktig, men da med mer banking og større hammen med ei pipe bak.
Mulig je tar feil, rett meg i så fall. Flott og ha en liten diskusjon på området da det itte akkurat er oppe til prat hver dag Glad


Anders
Loggført



VW 1300 69 (Grøfterenser`n)
VW 1303S automatic 73 (SOLGT)
VW 1200 Jeans 73 (SOLGT)
VW 1200 65
VW T2 Bay 1975
VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #17 på: oktober 16, 2010, 14:33:04 pm »

Glass tåler et utrolig trykk mot flaten sin, men slår du lett med noe spisst så går det i tusen knas. Stål kan også oppføre seg på samme måte.
Loggført
gautn
Medlem
***
Innlegg: 106
Bosted: Beeeergen


Vis profil

« Svar #18 på: oktober 16, 2010, 17:28:32 pm »

Lånte meg ein litt kraftigare brenner, varma armen forsiktig opp, men ikkje til rødglødande, då kom kula ut fint Glad
håper på at armen ikkje tok skade av det!
Var jo ingen dum ide å sveise ein kant heller!
Men vil ikkje armen bli nesten like varm pga sveisinga?
Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #19 på: november 07, 2010, 12:31:21 pm »

Sveisevarmen er mye mer konsentrert og varmen vekk fra der sveisebuen brenner avtar raskt. Du sveiser på bærekuleringen, ikke selve bærearmen.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!