april 29, 2024, 20:29:24 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2 3
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: div spm om å senke splittbuss :)  (Lest 9930 ganger)
kammiz
Supermedlem
*****
Innlegg: 702
Bosted: Oslo


Slammed Stockers Crew


Vis profil
« på: oktober 12, 2010, 19:20:16 pm »

hvor mye kan splittbuss senkes uten å måtte tubbe? uten at dekka subber og man beholder litt kjørekomfort?

får man bedre plass ved å montere smalere forstilling? tenker på subbing i svinger feks. jeg hadde 4" på bobla og likte looken, kan man montere 4" på buss uten å modifisere karosseriet?

er det best å montere forstilling med senkeskruer og i tillegg ha senkespindler? dette er jo best på boble for å beholde riktigst mulig fjæringsvei.
« Siste redigering: oktober 12, 2010, 19:30:39 pm av kammiz » Loggført

Thomas Kamrud Jahnsen
Tveita, Oslo
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #1 på: oktober 12, 2010, 20:27:26 pm »

4" på buss er vel ingen problem, å looken er det heller ikke snoe å si på. har jo 4,5" på min, men det er bay da. og har ingen problem med subbing ved svinging.
klin til, var det ikke en som solgte en 4" korta her inne for litt siden?
Loggført
Espen/VW54
Supermedlem
*****
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)



Vis profil
« Svar #2 på: oktober 12, 2010, 20:33:41 pm »

4" på buss er vel ingen problem, å looken er det heller ikke snoe å si på. har jo 4,5" på min, men det er bay da. og har ingen problem med subbing ved svinging.
klin til, var det ikke en som solgte en 4" korta her inne for litt siden?

Looken kan jo diskuteres, smaken er som kjent som baken.. 
Loggført
Zero
Seniormedlem
****
Innlegg: 398
Bosted: Playa del Røra, porsgrunn


Zero. (Tidligere keito)


Vis profil
« Svar #3 på: oktober 12, 2010, 20:38:06 pm »

Vi har alle forskjellige smak. Noe liker mora og andre liker dattera... Rekker tunge  Gliser ( å godt er det)
Loggført

T1-63 Zero
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #4 på: oktober 12, 2010, 20:41:39 pm »

4" på buss er vel ingen problem, å looken er det heller ikke snoe å si på. har jo 4,5" på min, men det er bay da. og har ingen problem med subbing ved svinging.
klin til, var det ikke en som solgte en 4" korta her inne for litt siden?

Looken kan jo diskuteres, smaken er som kjent som baken..  
jada jada....... men fy fader å rått det når det er smalt og lavt  Kult  Kammiz det er ikke noe å lure på
Loggført
Togge
Medlem
***
Innlegg: 120
Bosted: Lørenskog - Fjellhamar


Fun to drive and a joy to the eyes!


Vis profil
« Svar #5 på: oktober 12, 2010, 20:43:31 pm »

4" på buss er vel ingen problem, å looken er det heller ikke snoe å si på. har jo 4,5" på min, men det er bay da. og har ingen problem med subbing ved svinging.
klin til, var det ikke en som solgte en 4" korta her inne for litt siden?

Hvordan er det med senka 4" og fartsdumper, subber bilen nedi da?

Jeg har en Earlybay jeg skal senke etterhvert, lav som mulig men uten at den subber i bakken på hver homp jeg kjører over:P Hva anbefaler du av senking til buss? Hva har du gjort?
Loggført

VW Early Bay - panel 1969mod
VW Golf GL - 1986mod
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3452
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #6 på: oktober 12, 2010, 22:22:25 pm »

du bør kanskje tenke litt på å heve snekka også... skal du ha den så lav som jeg tror så vil nok det lønne seg  Blunker
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
kammiz
Supermedlem
*****
Innlegg: 702
Bosted: Oslo


Slammed Stockers Crew


Vis profil
« Svar #7 på: oktober 12, 2010, 22:49:30 pm »

du bør kanskje tenke litt på å heve snekka også... skal du ha den så lav som jeg tror så vil nok det lønne seg  Blunker
hehe nei denne skal ikke skamsenkes. planen er å bruke den på ferieturer og litt camping, så det blir ikke som bobla. Glad
Loggført

Thomas Kamrud Jahnsen
Tveita, Oslo
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3452
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #8 på: oktober 13, 2010, 06:54:01 am »

he he, ok, da kan du bare se bort fra mitt innlegg  Gliser
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
Lars Bratteng
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1156
Bosted: Son -Oslo Fjorden Perle


Senkepøbel


Vis profil
« Svar #9 på: oktober 13, 2010, 08:26:12 am »

Jeg har en late bay og jeg skal ha min lenger ned men sliter med at hjula er for store. Jeg kjører drop+justerbar senke forstilling og har ikke begynt å justere ned ennå for det subber. så her skal det bare mindre hjul på og lenger ned. mulig korting etter hvert.
Sliter også med at clutch pedalen slår ned i bakken ved inntrykk pedal og litt gal helling på veien. Men det må man leve med når man er med i Senkemafian
Loggført

Kjør Hardt Kjørt Stil, Kjør Turbo Boble Bil

79  - T2 Ratlooker Doka -Solgt
93 -  T4 Ratlooker Multivan - Solgt
68 -  T1 RatLooker med snurre
kammiz
Supermedlem
*****
Innlegg: 702
Bosted: Oslo


Slammed Stockers Crew


Vis profil
« Svar #10 på: oktober 13, 2010, 10:10:16 am »

Jeg har en late bay og jeg skal ha min lenger ned men sliter med at hjula er for store. Jeg kjører drop+justerbar senke forstilling og har ikke begynt å justere ned ennå for det subber. så her skal det bare mindre hjul på og lenger ned. mulig korting etter hvert.
Sliter også med at clutch pedalen slår ned i bakken ved inntrykk pedal og litt gal helling på veien. Men det må man leve med når man er med i Senkemafian

betyr det med andre ord at man ikke trenger dropspindler hvis man ønsker å unngå subbing? funderer på å kjøpe en weedeater 4", men det er kanskje ikke noe poeng med dropspindler i tillegg? den som sitter på bilen nå er en original forstilling med innsveiset justering. går jo like så gjerne an å korte inn denne såklart.

det sitter i tillegg 14" felger på bilen, det gjør jo at man kan ha mindre dekk og dermed mer fjæringsvei. så på bildene av dokaen din, høyden ser bra ut den. lav, men kjørbar?
Loggført

Thomas Kamrud Jahnsen
Tveita, Oslo
Lars Bratteng
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1156
Bosted: Son -Oslo Fjorden Perle


Senkepøbel


Vis profil
« Svar #11 på: oktober 13, 2010, 14:20:53 pm »

Ja den funker, kjører litt stor hjul så det subber med full bil og har skive bremser rundt hele så de bygger lenger ut bak så de subber på innsiden av ytterskjermen. skal sette på stålfelg  neste år så da blir det bedre regner jeg med.
Fin kjøre høyde men jeg skal ha den helt ned så jer blir det 2 rundre elektroteip på felgen så er det tut og vinke jeg er flink .
Den skal være litt mere bøllete så det må ned.
Loggført

Kjør Hardt Kjørt Stil, Kjør Turbo Boble Bil

79  - T2 Ratlooker Doka -Solgt
93 -  T4 Ratlooker Multivan - Solgt
68 -  T1 RatLooker med snurre
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #12 på: oktober 13, 2010, 15:14:10 pm »

4,5" smalna forstilling med droppspindler (de dropper over 2,5" ikke overdiskspindler) samt senkeren står på midt posisjon åsså har jeg hi-jacker foran i tillegg så den kan heve den 4-5 cm  Blunker


* DSC00381.JPG (131.06 KB, 615x820 - vist 172 ganger.)
Loggført
unge lovende
Seniormedlem
****
Innlegg: 271
Bosted: jessheim



Vis profil
« Svar #13 på: oktober 13, 2010, 18:54:43 pm »

Viktig å få de ned men snekka bør gjøres noe med  Glad


* IMG_6184.jpg (92.02 KB, 640x427 - vist 261 ganger.)

* IMG_6231.jpg (78.56 KB, 640x427 - vist 201 ganger.)
Loggført

If it was meant to go fast, it wouldn't be brick shaped !
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #14 på: oktober 13, 2010, 18:59:24 pm »

 Sjokkert var borte å glante noen ganger på denne på scc, sykt feiter den blei med felg å skikkelig senk ja good work  Kult
Loggført
kammiz
Supermedlem
*****
Innlegg: 702
Bosted: Oslo


Slammed Stockers Crew


Vis profil
« Svar #15 på: oktober 13, 2010, 19:07:14 pm »

hvordan er den å kjøre med slik senk?
Loggført

Thomas Kamrud Jahnsen
Tveita, Oslo
unge lovende
Seniormedlem
****
Innlegg: 271
Bosted: jessheim



Vis profil
« Svar #16 på: oktober 13, 2010, 19:30:46 pm »

Som nevnt så bør snekka heves for den får litt mye juling , selv når jeg har hevet den under kjøring.
Men må vel innrømme at den har blitt en dårlig langtur bil foreløpig  Gliser
Loggført

If it was meant to go fast, it wouldn't be brick shaped !
Del
Medlem
***
Innlegg: 185
Bosted: -


Vis profil

« Svar #17 på: oktober 13, 2010, 19:44:32 pm »

Faktisk vil jeg påstå at det er best uten senkespindler, dersom man skal ha lav Transporter som skal kjøres mye.
Bilen får for mye fjæringsvei med droppspindler samtidig med mye senk, og hjula vil bånne i hjulkassene i et kjør.
(Event må du kjøre med super små lavprofildekk for å kompensere)

En bakdel med droppspindlene er at de gir noe ugunstig forstillingsvinkler og kan gjøre bilen sporømfintlig.
(Hi jackers foran er forresten helt ulovlig, og er neppe anbefalt som kompensasjon for myk forstilling.)

Det jeg vil anbefale er en weedeater beam  (type smal) fra Creative Eng.  kombinert med deres justerbare GAZ dempere
for en god allround og sikker  lav kjøreopplevelse. Selvfølgelig kombinert med nyoverhalte forstillingskomponenter forøvrig.
 
Hvis du tubber hjulkassene foran derimot kan du sikkert ha både pose og sekk for å komme lavest mulig.

(Synsing basert på at bilen skal kjøres ofte, og ikke bare posere på treff i ny og ne.)
Loggført
rl
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 635
Bosted: kodal


Vis profil

« Svar #18 på: oktober 13, 2010, 19:49:19 pm »

hvorfor ikke gjøre som jørn tangen?
http://www.red9design.com/type2.htm
Loggført
Togge
Medlem
***
Innlegg: 120
Bosted: Lørenskog - Fjellhamar


Fun to drive and a joy to the eyes!


Vis profil
« Svar #19 på: oktober 13, 2010, 21:22:42 pm »

hvorfor ikke gjøre som jørn tangen?
http://www.red9design.com/type2.htm

Må jo være sykt dyrt å få fraktet noe slikt hjem hit til Norge? og toll?
Loggført

VW Early Bay - panel 1969mod
VW Golf GL - 1986mod
kammiz
Supermedlem
*****
Innlegg: 702
Bosted: Oslo


Slammed Stockers Crew


Vis profil
« Svar #20 på: oktober 14, 2010, 08:18:56 am »

Faktisk vil jeg påstå at det er best uten senkespindler, dersom man skal ha lav Transporter som skal kjøres mye.
Bilen får for mye fjæringsvei med droppspindler samtidig med mye senk, og hjula vil bånne i hjulkassene i et kjør.
(Event må du kjøre med super små lavprofildekk for å kompensere)

En bakdel med droppspindlene er at de gir noe ugunstig forstillingsvinkler og kan gjøre bilen sporømfintlig.
(Hi jackers foran er forresten helt ulovlig, og er neppe anbefalt som kompensasjon for myk forstilling.)

Det jeg vil anbefale er en weedeater beam  (type smal) fra Creative Eng.  kombinert med deres justerbare GAZ dempere
for en god allround og sikker  lav kjøreopplevelse. Selvfølgelig kombinert med nyoverhalte forstillingskomponenter forøvrig.
 
Hvis du tubber hjulkassene foran derimot kan du sikkert ha både pose og sekk for å komme lavest mulig.

(Synsing basert på at bilen skal kjøres ofte, og ikke bare posere på treff i ny og ne.)

takk for et godt svar. har sett på weedeater-beam allerede. ser nok ut som det blir det ja. Glad men da bør jeg altså stå over senkespindler skjønner jeg. det kan jo evt ettermonteres uansett.

mange snakker om flipped spindles, hva er egentlig det?
Loggført

Thomas Kamrud Jahnsen
Tveita, Oslo
Del
Medlem
***
Innlegg: 185
Bosted: -


Vis profil

« Svar #21 på: oktober 14, 2010, 08:37:33 am »

Flipped spindles er et annet ord for dropspindler til splittbuss så vidt jeg skjønner.
Det er tredelte orginale kingbolt spindler som er modifisert og montert sammen på en annen (flippa) måte
som gir dem drop.
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #22 på: oktober 14, 2010, 09:21:30 am »

Geometrien er forskjellig på splittbus og bay, en bay vil få mindre caster (som gir rettningstabilitet), mens en splitt beholder casteren tilnærmet lik når den blir senket.
Begge bilene får en god del bumpsteer.
Jeg kjørte 50 profil og 6" felger på min og hadde kraftig subbing i svingene før jeg monterte stabilisatorstag fra en 66 modell da forsvant problemet helt.
Styresnekka grunnstøtte  av og til i fartshumper men bilen var god å kjøre og taklet fint turer til inn og utland.

Det verste var egentlig styringen som har for mange overføringer for å bli skikkelig god, og ved senking så ødelegger man mer enn man fikser. Jeg begynte jobben med å bygge tannstangs styring i 2000, og det var da jeg fant ut hvordan man bygger om styringen riktig. I løpet av et år eller to skal også en buss versjon av forstillingen være tilgjengelig over disk. Helt uten bumpsteer for splitt og 99% bra for bay.
Loggført

Speed is no substitute for direction
kammiz
Supermedlem
*****
Innlegg: 702
Bosted: Oslo


Slammed Stockers Crew


Vis profil
« Svar #23 på: oktober 14, 2010, 11:17:02 am »

Geometrien er forskjellig på splittbus og bay, en bay vil få mindre caster (som gir rettningstabilitet), mens en splitt beholder casteren tilnærmet lik når den blir senket.
Begge bilene får en god del bumpsteer.
Jeg kjørte 50 profil og 6" felger på min og hadde kraftig subbing i svingene før jeg monterte stabilisatorstag fra en 66 modell da forsvant problemet helt.
Styresnekka grunnstøtte  av og til i fartshumper men bilen var god å kjøre og taklet fint turer til inn og utland.

Det verste var egentlig styringen som har for mange overføringer for å bli skikkelig god, og ved senking så ødelegger man mer enn man fikser. Jeg begynte jobben med å bygge tannstangs styring i 2000, og det var da jeg fant ut hvordan man bygger om styringen riktig. I løpet av et år eller to skal også en buss versjon av forstillingen være tilgjengelig over disk. Helt uten bumpsteer for splitt og 99% bra for bay.

stabilisatorstag frta en 66modell, finnes dette staget på en 61 modell? evt når ble det introdusert?
Loggført

Thomas Kamrud Jahnsen
Tveita, Oslo
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #24 på: oktober 14, 2010, 11:19:42 am »

Husker ikke hvilket år de kom, men de siste to årene hadde i hvertfall. Min er en 61 og jeg kan ikke huske at det satt det på den.
Loggført

Speed is no substitute for direction
kammiz
Supermedlem
*****
Innlegg: 702
Bosted: Oslo


Slammed Stockers Crew


Vis profil
« Svar #25 på: oktober 14, 2010, 11:41:13 am »

Husker ikke hvilket år de kom, men de siste to årene hadde i hvertfall. Min er en 61 og jeg kan ikke huske at det satt det på den.

oki, den er god. Glad har kontaktet creative engineering nå og fått tilbud på weedeater.

finnes det ettermarked stabstag?
Loggført

Thomas Kamrud Jahnsen
Tveita, Oslo
mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3531
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« Svar #26 på: oktober 14, 2010, 14:30:48 pm »

Så Ville jeg ha flytta snekka opp 65mm.
Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
kammiz
Supermedlem
*****
Innlegg: 702
Bosted: Oslo


Slammed Stockers Crew


Vis profil
« Svar #27 på: oktober 14, 2010, 17:36:16 pm »

Så Ville jeg ha flytta snekka opp 65mm.

jeg ser man får kjøpt kit for å gjøre dette .er det mye jobb?
Loggført

Thomas Kamrud Jahnsen
Tveita, Oslo
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #28 på: oktober 14, 2010, 17:46:01 pm »

les her om heving av snekko: http://www.kustomcoachwerks.com/forums/viewtopic.php?t=631&sid=ced3db3af4cb38a8c9f8b34484f00884

Du flyttar ramma opp og forsterkar + kortar inn rattstamma so mykje du hevar.
Viktig og å kappa ramma i samme vinkel som rattstamma står sånn rattstamma passar på snekko etterpå
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
kammiz
Supermedlem
*****
Innlegg: 702
Bosted: Oslo


Slammed Stockers Crew


Vis profil
« Svar #29 på: oktober 14, 2010, 20:05:19 pm »

med med moderat senking, altså slik senk at den er kjørbar uten subbing, er det virkelig nødvendig å heve den? bilen skal være brukbar, om jeg kan si det sånn. skal kunne kjøre norge rundt om jeg vil. det hadde jeg ikke orket med den skamsenka bobla mi Rekker tunge
Loggført

Thomas Kamrud Jahnsen
Tveita, Oslo
Sider: [1] 2 3
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!