kammiz
Supermedlem
Innlegg: 702
Bosted: Oslo
Slammed Stockers Crew
|
|
« på: oktober 12, 2010, 20:20:16 pm » |
|
hvor mye kan splittbuss senkes uten å måtte tubbe? uten at dekka subber og man beholder litt kjørekomfort?
får man bedre plass ved å montere smalere forstilling? tenker på subbing i svinger feks. jeg hadde 4" på bobla og likte looken, kan man montere 4" på buss uten å modifisere karosseriet?
er det best å montere forstilling med senkeskruer og i tillegg ha senkespindler? dette er jo best på boble for å beholde riktigst mulig fjæringsvei.
|
|
« Siste redigering: oktober 12, 2010, 20:30:39 pm av kammiz »
|
Loggført
|
Thomas Kamrud Jahnsen Tveita, Oslo
|
|
|
Martin
Supermedlem
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold
|
|
« Svar #1 på: oktober 12, 2010, 21:27:26 pm » |
|
4" på buss er vel ingen problem, å looken er det heller ikke snoe å si på. har jo 4,5" på min, men det er bay da. og har ingen problem med subbing ved svinging. klin til, var det ikke en som solgte en 4" korta her inne for litt siden?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Espen/VW54
Supermedlem
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)
|
|
« Svar #2 på: oktober 12, 2010, 21:33:41 pm » |
|
4" på buss er vel ingen problem, å looken er det heller ikke snoe å si på. har jo 4,5" på min, men det er bay da. og har ingen problem med subbing ved svinging. klin til, var det ikke en som solgte en 4" korta her inne for litt siden?
Looken kan jo diskuteres, smaken er som kjent som baken..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Zero
Seniormedlem
Innlegg: 398
Bosted: Playa del Røra, porsgrunn
Zero. (Tidligere keito)
|
|
« Svar #3 på: oktober 12, 2010, 21:38:06 pm » |
|
Vi har alle forskjellige smak. Noe liker mora og andre liker dattera... ( å godt er det)
|
|
|
Loggført
|
T1-63 Zero
|
|
|
Martin
Supermedlem
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold
|
|
« Svar #4 på: oktober 12, 2010, 21:41:39 pm » |
|
4" på buss er vel ingen problem, å looken er det heller ikke snoe å si på. har jo 4,5" på min, men det er bay da. og har ingen problem med subbing ved svinging. klin til, var det ikke en som solgte en 4" korta her inne for litt siden?
Looken kan jo diskuteres, smaken er som kjent som baken.. jada jada....... men fy fader å rått det når det er smalt og lavt Kammiz det er ikke noe å lure på
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Togge
Medlem
Innlegg: 120
Bosted: Lørenskog - Fjellhamar
Fun to drive and a joy to the eyes!
|
|
« Svar #5 på: oktober 12, 2010, 21:43:31 pm » |
|
4" på buss er vel ingen problem, å looken er det heller ikke snoe å si på. har jo 4,5" på min, men det er bay da. og har ingen problem med subbing ved svinging. klin til, var det ikke en som solgte en 4" korta her inne for litt siden?
Hvordan er det med senka 4" og fartsdumper, subber bilen nedi da? Jeg har en Earlybay jeg skal senke etterhvert, lav som mulig men uten at den subber i bakken på hver homp jeg kjører over:P Hva anbefaler du av senking til buss? Hva har du gjort?
|
|
|
Loggført
|
VW Early Bay - panel 1969mod VW Golf GL - 1986mod
|
|
|
nobrakes
Supermedlem
Innlegg: 3453
Bosted: oppland
|
|
« Svar #6 på: oktober 12, 2010, 23:22:25 pm » |
|
du bør kanskje tenke litt på å heve snekka også... skal du ha den så lav som jeg tror så vil nok det lønne seg
|
|
|
Loggført
|
If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
|
|
|
kammiz
Supermedlem
Innlegg: 702
Bosted: Oslo
Slammed Stockers Crew
|
|
« Svar #7 på: oktober 12, 2010, 23:49:30 pm » |
|
du bør kanskje tenke litt på å heve snekka også... skal du ha den så lav som jeg tror så vil nok det lønne seg hehe nei denne skal ikke skamsenkes. planen er å bruke den på ferieturer og litt camping, så det blir ikke som bobla.
|
|
|
Loggført
|
Thomas Kamrud Jahnsen Tveita, Oslo
|
|
|
nobrakes
Supermedlem
Innlegg: 3453
Bosted: oppland
|
|
« Svar #8 på: oktober 13, 2010, 07:54:01 am » |
|
he he, ok, da kan du bare se bort fra mitt innlegg
|
|
|
Loggført
|
If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
|
|
|
Lars Bratteng
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 1156
Bosted: Son -Oslo Fjorden Perle
Senkepøbel
|
|
« Svar #9 på: oktober 13, 2010, 09:26:12 am » |
|
Jeg har en late bay og jeg skal ha min lenger ned men sliter med at hjula er for store. Jeg kjører drop+justerbar senke forstilling og har ikke begynt å justere ned ennå for det subber. så her skal det bare mindre hjul på og lenger ned. mulig korting etter hvert. Sliter også med at clutch pedalen slår ned i bakken ved inntrykk pedal og litt gal helling på veien. Men det må man leve med når man er med i Senkemafian
|
|
|
Loggført
|
Kjør Hardt Kjørt Stil, Kjør Turbo Boble Bil
79 - T2 Ratlooker Doka -Solgt 93 - T4 Ratlooker Multivan - Solgt 68 - T1 RatLooker med snurre
|
|
|
kammiz
Supermedlem
Innlegg: 702
Bosted: Oslo
Slammed Stockers Crew
|
|
« Svar #10 på: oktober 13, 2010, 11:10:16 am » |
|
Jeg har en late bay og jeg skal ha min lenger ned men sliter med at hjula er for store. Jeg kjører drop+justerbar senke forstilling og har ikke begynt å justere ned ennå for det subber. så her skal det bare mindre hjul på og lenger ned. mulig korting etter hvert. Sliter også med at clutch pedalen slår ned i bakken ved inntrykk pedal og litt gal helling på veien. Men det må man leve med når man er med i Senkemafian
betyr det med andre ord at man ikke trenger dropspindler hvis man ønsker å unngå subbing? funderer på å kjøpe en weedeater 4", men det er kanskje ikke noe poeng med dropspindler i tillegg? den som sitter på bilen nå er en original forstilling med innsveiset justering. går jo like så gjerne an å korte inn denne såklart. det sitter i tillegg 14" felger på bilen, det gjør jo at man kan ha mindre dekk og dermed mer fjæringsvei. så på bildene av dokaen din, høyden ser bra ut den. lav, men kjørbar?
|
|
|
Loggført
|
Thomas Kamrud Jahnsen Tveita, Oslo
|
|
|
Lars Bratteng
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 1156
Bosted: Son -Oslo Fjorden Perle
Senkepøbel
|
|
« Svar #11 på: oktober 13, 2010, 15:20:53 pm » |
|
Ja den funker, kjører litt stor hjul så det subber med full bil og har skive bremser rundt hele så de bygger lenger ut bak så de subber på innsiden av ytterskjermen. skal sette på stålfelg neste år så da blir det bedre regner jeg med. Fin kjøre høyde men jeg skal ha den helt ned så jer blir det 2 rundre elektroteip på felgen så er det tut og vinke jeg er flink . Den skal være litt mere bøllete så det må ned.
|
|
|
Loggført
|
Kjør Hardt Kjørt Stil, Kjør Turbo Boble Bil
79 - T2 Ratlooker Doka -Solgt 93 - T4 Ratlooker Multivan - Solgt 68 - T1 RatLooker med snurre
|
|
|
|
unge lovende
Seniormedlem
Innlegg: 271
Bosted: jessheim
|
|
« Svar #13 på: oktober 13, 2010, 19:54:43 pm » |
|
Viktig å få de ned men snekka bør gjøres noe med
|
|
|
Loggført
|
If it was meant to go fast, it wouldn't be brick shaped !
|
|
|
|
kammiz
Supermedlem
Innlegg: 702
Bosted: Oslo
Slammed Stockers Crew
|
|
« Svar #15 på: oktober 13, 2010, 20:07:14 pm » |
|
hvordan er den å kjøre med slik senk?
|
|
|
Loggført
|
Thomas Kamrud Jahnsen Tveita, Oslo
|
|
|
unge lovende
Seniormedlem
Innlegg: 271
Bosted: jessheim
|
|
« Svar #16 på: oktober 13, 2010, 20:30:46 pm » |
|
Som nevnt så bør snekka heves for den får litt mye juling , selv når jeg har hevet den under kjøring. Men må vel innrømme at den har blitt en dårlig langtur bil foreløpig
|
|
|
Loggført
|
If it was meant to go fast, it wouldn't be brick shaped !
|
|
|
Del
Medlem
Innlegg: 185
Bosted: -
|
|
« Svar #17 på: oktober 13, 2010, 20:44:32 pm » |
|
Faktisk vil jeg påstå at det er best uten senkespindler, dersom man skal ha lav Transporter som skal kjøres mye. Bilen får for mye fjæringsvei med droppspindler samtidig med mye senk, og hjula vil bånne i hjulkassene i et kjør. (Event må du kjøre med super små lavprofildekk for å kompensere)
En bakdel med droppspindlene er at de gir noe ugunstig forstillingsvinkler og kan gjøre bilen sporømfintlig. (Hi jackers foran er forresten helt ulovlig, og er neppe anbefalt som kompensasjon for myk forstilling.)
Det jeg vil anbefale er en weedeater beam (type smal) fra Creative Eng. kombinert med deres justerbare GAZ dempere for en god allround og sikker lav kjøreopplevelse. Selvfølgelig kombinert med nyoverhalte forstillingskomponenter forøvrig. Hvis du tubber hjulkassene foran derimot kan du sikkert ha både pose og sekk for å komme lavest mulig.
(Synsing basert på at bilen skal kjøres ofte, og ikke bare posere på treff i ny og ne.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
rl
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 635
Bosted: kodal
|
|
« Svar #18 på: oktober 13, 2010, 20:49:19 pm » |
|
hvorfor ikke gjøre som jørn tangen? http://www.red9design.com/type2.htm
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Togge
Medlem
Innlegg: 120
Bosted: Lørenskog - Fjellhamar
Fun to drive and a joy to the eyes!
|
|
« Svar #19 på: oktober 13, 2010, 22:22:42 pm » |
|
Må jo være sykt dyrt å få fraktet noe slikt hjem hit til Norge? og toll?
|
|
|
Loggført
|
VW Early Bay - panel 1969mod VW Golf GL - 1986mod
|
|
|
kammiz
Supermedlem
Innlegg: 702
Bosted: Oslo
Slammed Stockers Crew
|
|
« Svar #20 på: oktober 14, 2010, 09:18:56 am » |
|
Faktisk vil jeg påstå at det er best uten senkespindler, dersom man skal ha lav Transporter som skal kjøres mye. Bilen får for mye fjæringsvei med droppspindler samtidig med mye senk, og hjula vil bånne i hjulkassene i et kjør. (Event må du kjøre med super små lavprofildekk for å kompensere)
En bakdel med droppspindlene er at de gir noe ugunstig forstillingsvinkler og kan gjøre bilen sporømfintlig. (Hi jackers foran er forresten helt ulovlig, og er neppe anbefalt som kompensasjon for myk forstilling.)
Det jeg vil anbefale er en weedeater beam (type smal) fra Creative Eng. kombinert med deres justerbare GAZ dempere for en god allround og sikker lav kjøreopplevelse. Selvfølgelig kombinert med nyoverhalte forstillingskomponenter forøvrig. Hvis du tubber hjulkassene foran derimot kan du sikkert ha både pose og sekk for å komme lavest mulig.
(Synsing basert på at bilen skal kjøres ofte, og ikke bare posere på treff i ny og ne.)
takk for et godt svar. har sett på weedeater-beam allerede. ser nok ut som det blir det ja. men da bør jeg altså stå over senkespindler skjønner jeg. det kan jo evt ettermonteres uansett. mange snakker om flipped spindles, hva er egentlig det?
|
|
|
Loggført
|
Thomas Kamrud Jahnsen Tveita, Oslo
|
|
|
Del
Medlem
Innlegg: 185
Bosted: -
|
|
« Svar #21 på: oktober 14, 2010, 09:37:33 am » |
|
Flipped spindles er et annet ord for dropspindler til splittbuss så vidt jeg skjønner. Det er tredelte orginale kingbolt spindler som er modifisert og montert sammen på en annen (flippa) måte som gir dem drop.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #22 på: oktober 14, 2010, 10:21:30 am » |
|
Geometrien er forskjellig på splittbus og bay, en bay vil få mindre caster (som gir rettningstabilitet), mens en splitt beholder casteren tilnærmet lik når den blir senket. Begge bilene får en god del bumpsteer. Jeg kjørte 50 profil og 6" felger på min og hadde kraftig subbing i svingene før jeg monterte stabilisatorstag fra en 66 modell da forsvant problemet helt. Styresnekka grunnstøtte av og til i fartshumper men bilen var god å kjøre og taklet fint turer til inn og utland.
Det verste var egentlig styringen som har for mange overføringer for å bli skikkelig god, og ved senking så ødelegger man mer enn man fikser. Jeg begynte jobben med å bygge tannstangs styring i 2000, og det var da jeg fant ut hvordan man bygger om styringen riktig. I løpet av et år eller to skal også en buss versjon av forstillingen være tilgjengelig over disk. Helt uten bumpsteer for splitt og 99% bra for bay.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
kammiz
Supermedlem
Innlegg: 702
Bosted: Oslo
Slammed Stockers Crew
|
|
« Svar #23 på: oktober 14, 2010, 12:17:02 pm » |
|
Geometrien er forskjellig på splittbus og bay, en bay vil få mindre caster (som gir rettningstabilitet), mens en splitt beholder casteren tilnærmet lik når den blir senket. Begge bilene får en god del bumpsteer. Jeg kjørte 50 profil og 6" felger på min og hadde kraftig subbing i svingene før jeg monterte stabilisatorstag fra en 66 modell da forsvant problemet helt. Styresnekka grunnstøtte av og til i fartshumper men bilen var god å kjøre og taklet fint turer til inn og utland.
Det verste var egentlig styringen som har for mange overføringer for å bli skikkelig god, og ved senking så ødelegger man mer enn man fikser. Jeg begynte jobben med å bygge tannstangs styring i 2000, og det var da jeg fant ut hvordan man bygger om styringen riktig. I løpet av et år eller to skal også en buss versjon av forstillingen være tilgjengelig over disk. Helt uten bumpsteer for splitt og 99% bra for bay.
stabilisatorstag frta en 66modell, finnes dette staget på en 61 modell? evt når ble det introdusert?
|
|
|
Loggført
|
Thomas Kamrud Jahnsen Tveita, Oslo
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #24 på: oktober 14, 2010, 12:19:42 pm » |
|
Husker ikke hvilket år de kom, men de siste to årene hadde i hvertfall. Min er en 61 og jeg kan ikke huske at det satt det på den.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
kammiz
Supermedlem
Innlegg: 702
Bosted: Oslo
Slammed Stockers Crew
|
|
« Svar #25 på: oktober 14, 2010, 12:41:13 pm » |
|
Husker ikke hvilket år de kom, men de siste to årene hadde i hvertfall. Min er en 61 og jeg kan ikke huske at det satt det på den.
oki, den er god. har kontaktet creative engineering nå og fått tilbud på weedeater. finnes det ettermarked stabstag?
|
|
|
Loggført
|
Thomas Kamrud Jahnsen Tveita, Oslo
|
|
|
mags
|
|
« Svar #26 på: oktober 14, 2010, 15:30:48 pm » |
|
Så Ville jeg ha flytta snekka opp 65mm.
|
|
|
Loggført
|
Good Work ain`t cheap Cheap work ain`t good Mags 90508914.
|
|
|
kammiz
Supermedlem
Innlegg: 702
Bosted: Oslo
Slammed Stockers Crew
|
|
« Svar #27 på: oktober 14, 2010, 18:36:16 pm » |
|
Så Ville jeg ha flytta snekka opp 65mm.
jeg ser man får kjøpt kit for å gjøre dette .er det mye jobb?
|
|
|
Loggført
|
Thomas Kamrud Jahnsen Tveita, Oslo
|
|
|
|
kammiz
Supermedlem
Innlegg: 702
Bosted: Oslo
Slammed Stockers Crew
|
|
« Svar #29 på: oktober 14, 2010, 21:05:19 pm » |
|
med med moderat senking, altså slik senk at den er kjørbar uten subbing, er det virkelig nødvendig å heve den? bilen skal være brukbar, om jeg kan si det sånn. skal kunne kjøre norge rundt om jeg vil. det hadde jeg ikke orket med den skamsenka bobla mi
|
|
|
Loggført
|
Thomas Kamrud Jahnsen Tveita, Oslo
|
|
|
|