mai 07, 2024, 09:27:45 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: HOW-TO: Installere Elektrisk vindusspyler og intervallbryter  (Lest 9895 ganger)
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« på: oktober 14, 2010, 22:30:47 pm »

Har lenge ønsket å installere intervallbryter og elektrisk spyler i bade 1302en og 1303en. Fikk god hjelp av 1303SS her og positive folk på thesamba, og fikk etter en del studier ”knekt koden”.

Her er et forsøk på å forklare hvordan det gjøres. NB! Gjelder ”late models”, dvs biler som har visker og spyler i egen hendel til høyre på rattstammen.






Forklaring følger i tråden nedenfor. Klikk på linken under her for koblingsskjema:
NB! Fant en feil i dette skjemaet: 53S og 53M skal bytte plass (53M går til "motor", 53S går til "switch"). Da funker det. Beklager glippen - rettet opp i vedlegget.

* Koblingsskjema intervall og elektrisk visker.pdf (132.14 KB - lastet ned 487 ganger.)
« Siste redigering: august 22, 2012, 22:02:11 pm av JFP » Loggført
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #1 på: oktober 14, 2010, 22:33:49 pm »

ELEKTRISK VINDUSSPYLER

Trykkluftsystemet i boblen er jo en kuriositet, men det er mye tull med det. Systemet står under 2-3 bars konstant trykk, lekkasjer oppstår med gamle gummislanger. Mange setter i elektrisk spyler med en egen knapp. Hvordan få pumpen til å virke fra hendelen?

Man trenger en viskerbryter fra 1974 eller nyere. Den er allerede forberedt for elektrisk spyler og for intervallbryter (mer om det senere). Bryteren ser slik ut:



Koblingsskjemaet er ganske rett frem: Bruk ledningen som allerede er forberedt for spyleren. Hvis ledningen mangler (som på bildet over), må du lodde på en ledning slik som på bildet her (pil nr 1):




Forleng ledningen frem til spylermotorens pluss-kontakt, og koble jord til den andre kontakten. Ledningen får 12V når du drar i viskerspaken. Jeg foretrekker å bruke den originale beholderen. Det går an å sette inn uoriginal beholder med integrert motor, selvfølgelig.




Hvis du har eldre bryter kan du ikke koble direkte. Da kan du legge inn en mikrobryter i stedet for. Vet ikke hvor man får tak i slike – fant dette bildet på nettet. I så fall kobles det en egen krets til denne.

« Siste redigering: oktober 14, 2010, 23:24:25 pm av JFP » Loggført
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #2 på: oktober 14, 2010, 22:36:11 pm »


INTERVALLBRYTER (original med fast intervall)

Intervallbrytere ble visstnok levert på cab’er først fra 77 og utover, men det er ikke forberedt ledningsnett. Det er med andre ord ikke bare å sette inn et relé, her må det kobles en del.

Det du er på jakt etter er ’Intermittent Relay’ VW nr 111 955 531. De ligger ute på e-bay til $100 eller mer (dyrt!). Tips: Du kan også bruke Porsche 477 955 531, det er eksakt samme relé, men av en eller annen grunn er de langt billigere.

« Siste redigering: oktober 14, 2010, 23:00:37 pm av JFP » Loggført
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #3 på: oktober 14, 2010, 22:37:53 pm »

Så er det bare å koble det til.

Det er en liten plastsperre i beskyttelsen på rattstammen. Den knekkes av slik at viskerhendelen kan gå til nedre posisjon.

En liten merknad: Det sitter en liten kobberbit i bryteren som lett kan falle av. Er den borte funker ikke opplegget som det skal. Sjekk at du har denne biten (pil nr 2 på bildet):



Hvis alt er gjort riktig skal det funke. Du har nå fått viskerautomatikk, dvs når du trekker til deg hendelen så starter spyleren, og viskeren tar automatisk 2-3 sveip. Når hendelen settes i nedre posisjon får du intervallfunksjon med fast intervall på 6 sekunder.
« Siste redigering: oktober 14, 2010, 23:39:33 pm av JFP » Loggført
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #4 på: oktober 14, 2010, 22:39:06 pm »


INTERVALLBRYTER (programmerbar/variabelt intervall)

Det finnes et enda mer fancy opplegg: Tar du deg tid til litt mer kobling kan du få programmerbar intervallbryter. Dette var noe som ble levert på Golf 1 og andre modeller på slutten av 70-tallet. Poenget var at i stedet for å lage en egen bryter for å stille inn frekvensen, så ble "intelligensen" bygget inn i relét i stedet.

Betjenes slik:

Ta hendelen ned én gang og deretter tilbake til ”av”-posisjon. Viskerne tar ett sveip. Vent så lenge du ønsker, og sett hendelen ned i nedre posisjon igjen. Reléet husker forsinkelsen og begynner å gå med dette tidsintervallet. Systemet er justerbart fra 2-40 sekunder. Viskerautomatikk (2-3  sveip når du spyler) er også lagt inn.

Det du trenger er et relé som heter VW 357 955 531, merket ”99” (evt 3B0 955 531, "197”). Mange av disse er i omløp siden Golfene kom med dette og prisen er OK. Søk på skroten eller e-bay.



« Siste redigering: august 22, 2012, 22:08:02 pm av JFP » Loggført
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #5 på: oktober 14, 2010, 22:39:55 pm »

I tillegg trenger du et ”normally closed relay”, dvs et standardrele som har kontakten 87a. Fås på Biltema, sikkert også andre steder.

Her er det litt mer å koble, men det er bare å ta det steg for steg. I stedet for å ligge i halvmørket under panseret på 1302en med små kontakter og enda mindre tall, forberedte jeg mest mulig på forhånd.



« Siste redigering: oktober 14, 2010, 23:41:11 pm av JFP » Loggført
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #6 på: oktober 15, 2010, 06:42:27 am »

Veldig bra!! Har montert elektrisk spyler på min 03, men det ser litt klønete ut med en lysbryter fra 1300S... da var det bare å begynne å lete etter de rette bitene, takker!
Loggført
Syncronaut
Supermedlem
*****
Innlegg: 934
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #7 på: oktober 15, 2010, 06:43:03 am »

INTERVALLBRYTER (programmerbar/variabelt intervall)
Det du trenger er et relé som heter VW 357 955 531, merket ”99” (evt 3B0 955 531, "197”). Mange av disse er i omløp siden Golfene kom med dette og prisen er OK. Søk på skroten eller e-bay.

Hmmm, mener du at det programmerbare reléet kom allerede på 70-tallet altså? Det er standard i T4 (Transporter og Caravelle 1992-2003), og siden delenr er fra Passat fra samme tidsepoke kan vi vel anta at det er standard også på de, i tillegg til Golf 3 (og sikkert 4...).

Fin How-to dette Glad En mulighet jeg har tenkt litt på er å gjøre noe av det samme på de eldre modellene med vribryter på dashbordet; er det noe som irriterer meg når jeg er ute og kjører i regn er det den evinnelige av- og påskruinga av viskeren... Tanken min er å forsøke å få til en kobling hvor første trinn på bryteren er programmerbar intervall mens andre trinn er visker på normal hastighet (høy hastighet på viskeren bruker jeg uansett sjelden, så den kan jeg leve uten...).

Jeg har også sett en hjemmelaget krets for programmerbar intervallvisker på Earlybay som ligger på Samba.
Loggført

Gorm
Medlem TVWK og Dora Custom
http://tvwk.no/
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #8 på: oktober 15, 2010, 17:15:23 pm »

Hmmm, mener du at det programmerbare reléet kom allerede på 70-tallet altså? Det er standard i T4 (Transporter og Caravelle 1992-2003), og siden delenr er fra Passat fra samme tidsepoke kan vi vel anta at det er standard også på de, i tillegg til Golf 3 (og sikkert 4...).

Jepp, du har nok helt rett - releet er fra en senere tidsepoke. De tre første sifferne tror jeg skal være 117 for tidlige Golfer og 191 for 80-tallsgolfer. Vet ikke hvordan disse relene funker, men 357 955 531 (og 3B0 955 531) skal virke, altså.

« Siste redigering: oktober 15, 2010, 20:30:52 pm av JFP » Loggført
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #9 på: oktober 15, 2010, 17:28:52 pm »

En mulighet jeg har tenkt litt på er å gjøre noe av det samme på de eldre modellene med vribryter på dashbordet; er det noe som irriterer meg når jeg er ute og kjører i regn er det den evinnelige av- og påskruinga av viskeren... Tanken min er å forsøke å få til en kobling hvor første trinn på bryteren er programmerbar intervall mens andre trinn er visker på normal hastighet (høy hastighet på viskeren bruker jeg uansett sjelden, så den kan jeg leve uten...).

Jeg har også sett en hjemmelaget krets for programmerbar intervallvisker på Earlybay som ligger på Samba.

På de programmerbare reléene er "I" intervall. I motsetning til de gamle reléene skal "I" ha 12V for å funke. Dermed kan man koble hvilken som helst bryter til "I"en for å få intervallfunksjonen til å virke. Legger du på egen bryter kan man kutte ut "normally closed"-reléet.

Vil du ha det oppsettet du nevner tror jeg det skulle gå med å koble strøm til ekstrabryteren din, la en ledning gå til "I" for intervall på reléet, og la en ledning gå til 53 på viskermotoren (svart ledning) for "Lav hastighet".
Loggført
Syncronaut
Supermedlem
*****
Innlegg: 934
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #10 på: oktober 18, 2010, 11:19:44 am »

En mulighet jeg har tenkt litt på er å gjøre noe av det samme på de eldre modellene med vribryter på dashbordet; er det noe som irriterer meg når jeg er ute og kjører i regn er det den evinnelige av- og påskruinga av viskeren... Tanken min er å forsøke å få til en kobling hvor første trinn på bryteren er programmerbar intervall mens andre trinn er visker på normal hastighet (høy hastighet på viskeren bruker jeg uansett sjelden, så den kan jeg leve uten...).

Jeg har også sett en hjemmelaget krets for programmerbar intervallvisker på Earlybay som ligger på Samba.

På de programmerbare reléene er "I" intervall. I motsetning til de gamle reléene skal "I" ha 12V for å funke. Dermed kan man koble hvilken som helst bryter til "I"en for å få intervallfunksjonen til å virke. Legger du på egen bryter kan man kutte ut "normally closed"-reléet.

Vil du ha det oppsettet du nevner tror jeg det skulle gå med å koble strøm til ekstrabryteren din, la en ledning gå til "I" for intervall på reléet, og la en ledning gå til 53 på viskermotoren (svart ledning) for "Lav hastighet".
Ok, får se om jeg finner en ledig kveldsstund en dag og får sett litt nærmere på dette - skulle helst fått til å brukt kun den originale bryteren... Hmmm, tenke tenke Glad
Loggført

Gorm
Medlem TVWK og Dora Custom
http://tvwk.no/
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!