april 28, 2024, 06:24:46 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: V-1915, En T1 1969 med 2,1L WBX  (Lest 5917 ganger)
JooV
Seniormedlem
****
Innlegg: 292
Bosted: Trondheim



Vis profil
« på: oktober 17, 2010, 17:53:30 pm »

Da har tiden kommet for å få litt mere fres i bobla. Jeg burde kanskje gått for en 1915 siden jeg er så heldig å ha regnr. V-1915, men nå har valget falt på en 2,1L wasserboxer. Jeg skal hente motoren i mårra og er ganske spent på hvordan den ser ut, men den skal være i bra stand.
Litt om bilen:
1969-mod 1500
1600cc motor for øyeblikket
Puma
Originale skiver foran, skal byttes til Kercher skiver godkjente for 136hk
Alfa Romeo skinnstoler
Snowflake baklykter
Stående lykter foran for øyeblikket, men disse skal byttes til liggende
ATS 7" foran og 9" bak
Ragtop

Noen bilder:

* 101001_203287.jpg (75.44 KB. 800x600 - vist 316 ganger.)


* 101001_203310.jpg (42.47 KB. 450x600 - vist 253 ganger.)


* 101017_184568.jpg (44.43 KB. 450x600 - vist 258 ganger.)


* V-1915 2.jpg (65.65 KB. 520x388 - vist 378 ganger.)


* V-1915 bak.jpg (55.01 KB. 520x388 - vist 276 ganger.)


* V-1915 inn.jpg (60.18 KB. 520x388 - vist 325 ganger.)


* V-1915.jpg (71.71 KB. 520x388 - vist 354 ganger.)


Jeg kan i utgangspunktet veldig lite om dette, men hiver meg bare på det og satser på å lære det nødvendige underveis Osteaktig


Loggført

1969 T1 V-1915
2001 Chrysler PT Cruiser Limited
JooV
Seniormedlem
****
Innlegg: 292
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #1 på: oktober 19, 2010, 21:11:25 pm »

Da var motoren på plass i garasjen! Selfølgelig skitten og stygg, men den skal være teknisk god stand.
Men noen spørsmål:
Har hørt at 215mm svinghjul med et ekstra nållager er det beste siden jeg har tenkt å beholde originalkassa.
Hvor bør jeg kjøpe dette?
Og kan jeg bruke noe fra transporterclutchen (228mm) eller må jeg ha en helt ny komplett 215mm clutch?


* motor.jpg (61.96 KB, 720x540 - vist 323 ganger.)
« Siste redigering: oktober 19, 2010, 21:32:02 pm av JooV » Loggført

1969 T1 V-1915
2001 Chrysler PT Cruiser Limited
K.H
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 979
Bosted: Verdal



Vis profil
« Svar #2 på: oktober 19, 2010, 22:11:46 pm »

215 mm svinghjul går, 228 clutchen passer ikke i det svinghjulet.
Du kan også kjøpe et 200 mm T4 svinghjul. Da kan du bruke bobleclutcher som er billigere

http://www.unneberg-bil.no/webshop?referer=none&p=i&id=118649
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #3 på: oktober 20, 2010, 14:11:46 pm »

Du vet sikkert at du må frese ut litt i girkassen til svinghjulet, og fjerne de to "hyllene" i motorrommet siden den er litt bredere.
Hva gjør du med kjøling? Radiator i reservehjulsbrønnen? Og tenke på startmotoren, at den og passer til svinghjulet.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

cato®
Supermedlem
*****
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen



Vis profil
« Svar #4 på: oktober 21, 2010, 22:09:35 pm »

Trenger ikke frese i kassen med 200 / 210 eller 215 svinghjul , orginal starter passer også til disse sv. hjul
Loggført
JooV
Seniormedlem
****
Innlegg: 292
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #5 på: oktober 22, 2010, 22:32:52 pm »

Virker som folk er litt uenige, så jeg får sette meg litt inn i det selv og se hva jeg går for når det gjelder svinghjul. Det høres fristende ut med 215mm, null modding av kassa og std starter, men det blir jo noen kroner i clutch og svinghjul. Så jeg skal se litt hvor mye fresing som skal til for å få inn 228'n.

Har lest og kikka litt på andre prosjekt, og ser at folk generelt har dårlig erfaringer med kun viftekjøling, og jeg tør ikke "belly-mount'e" (under) pga alle fartsputene vi har i trondheim. Så det blir frontmontert ja. Tenkte å tegne en trakt/spoiler i autocad og få laga noe som leder lufta fra ei leppe under fronten og opp til radiatoren som er skjult.
Loggført

1969 T1 V-1915
2001 Chrysler PT Cruiser Limited
Jalle
Supermedlem
*****
Innlegg: 1049
Bosted: Lørenskog


Klubbløs #006


Vis profil
« Svar #6 på: oktober 23, 2010, 01:05:46 am »

Så gøy å se gamlebilen igjen, det var denne som skapte "galskapen" og det var jeg som døpte den V1915. Ser at det ikke er mye forandret fra den var i mitt eie, men den hadde elefant baklykter da.

Mvh Jalle
Loggført

All klaring er god klaring, tut og kjør !! ©
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #7 på: oktober 23, 2010, 09:42:15 am »

Er den omlakkert siden noen har hugd av glassfiberskjermene bak? Den bilen har jeg jobbet et par timer på!  Osteaktig
Loggført
JooV
Seniormedlem
****
Innlegg: 292
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #8 på: oktober 30, 2010, 13:41:59 pm »

Det er ikke gjort skremmende mye med den nei, det er jeg som har fått skjært løs skjermene og stigtrinnene, og fått på snowflakes og originale stigtrinn (De gamle var sprukne og rusta). Var bare forsiktig når jeg skjærte av, så jeg har ikke lakkert hele bilen nei, kun skjermene. Jeg skal prøve å ødelegge så lite som mulig av bilen når jeg får inn radiatoren og div, så don't worry Blunker
Loggført

1969 T1 V-1915
2001 Chrysler PT Cruiser Limited
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #9 på: oktober 30, 2010, 18:33:50 pm »

Tøff bil!
Selv ville jeg heller gått for de framskjermene som er og bredda bak med elefantlykt. syns bakenden kler bedre elefantlyktene, når du har det brede motorlokket med riller og vet det sitter "ny" WBX i den.
Men det viktigste er vel at en selv er fornøyd  Blunker Lykke til Glad
Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
JooV
Seniormedlem
****
Innlegg: 292
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #10 på: desember 30, 2010, 12:47:55 pm »

Takker, ja, kunne egentlig tenkt meg eldre bakluke, men det blir seinere.

Kjenner noen til http://www.aapistons.com ? Jeg har fått tilbud derfra på
215mm svinghjul, 140 USD
215mm lamell,      91 USD
Trykkplate         128 USD

Skulle få svinghjulet ferdig levert med innpressa nålelager.

Bør jeg bare fleske til på dette? Og jeg bør vel over på Saxomat-starter med dette oppsettet?
Loggført

1969 T1 V-1915
2001 Chrysler PT Cruiser Limited
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #11 på: desember 30, 2010, 13:23:39 pm »

Takker, ja, kunne egentlig tenkt meg eldre bakluke, men det blir seinere.

Kjenner noen til http://www.aapistons.com ? Jeg har fått tilbud derfra på
215mm svinghjul, 140 USD
215mm lamell,      91 USD
Trykkplate         128 USD

Skulle få svinghjulet ferdig levert med innpressa nålelager.

Bør jeg bare fleske til på dette? Og jeg bør vel over på Saxomat-starter med dette oppsettet?

Kan bruke standard starter på dette oppsettet.
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
jalokoey
Supermedlem
*****
Innlegg: 1993
Bosted: Jæren- podlest


low and slow...


Vis profil
« Svar #12 på: desember 31, 2010, 13:49:23 pm »

hei har selv 2.1 i en bil.. og bruke du wbx svinghjule så må du frese i kassen og bruke automat starter fra transporter eller en porcshe starter .

bruke du t4 svinghjul og clutch kan du bruke std starter. (kan slite med og dra den rundt)

eg gjekk for overste og det funker bra. Gliser
Loggført
JooV
Seniormedlem
****
Innlegg: 292
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #13 på: januar 01, 2011, 12:53:50 pm »

Høres ut som man må frese såpass mye for å få inn 228mm-hjulet at jeg tenkte å stå over det (har hørt at det blir hull på tynne steder i kassa). Så jeg tenkte å gå for t4-svinghjulet.
Loggført

1969 T1 V-1915
2001 Chrysler PT Cruiser Limited
jalokoey
Supermedlem
*****
Innlegg: 1993
Bosted: Jæren- podlest


low and slow...


Vis profil
« Svar #14 på: januar 01, 2011, 13:36:57 pm »

ingen hull hos meg.. Gliser
Loggført
JooV
Seniormedlem
****
Innlegg: 292
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #15 på: januar 01, 2011, 15:45:27 pm »

Venter på et 215mm T4-svinghjul nå, men har litt annet småplukk å holde på med i ventetida. Har fått tak i gammel type vannpumpe og automatstarter, så holder på å få dette på plass. Den gamle motoren er tatt ut, det gikk som en drøm med avtagbar bakplate.

* DSCF1211.jpg (115.63 KB. 800x600 - vist 272 ganger.)


* DSCF1212.jpg (102.75 KB. 800x600 - vist 219 ganger.)

« Siste redigering: februar 06, 2011, 21:24:04 pm av JooV » Loggført

1969 T1 V-1915
2001 Chrysler PT Cruiser Limited
JooV
Seniormedlem
****
Innlegg: 292
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #16 på: februar 19, 2011, 17:22:53 pm »

Da har det svinghjulet mitt kommet, ett 215mm type 4 (takk til race-buggy for salg og Knasten for maskinering!) Fikk satt inn lageret i det slik at jeg slapp å fjerne lageret i veiva på motoren også, det var jo en uventa bonus.

Fikk det på plass i dag, og lærte meg at originale Type 1-trykkplater ikke passer i slike svinghjul. Så da blir det nettshopping igjen Glad

* DSCF1002.jpg (86.67 KB. 800x600 - vist 245 ganger.)


* DSCF1006.jpg (143.03 KB. 800x600 - vist 256 ganger.)

Loggført

1969 T1 V-1915
2001 Chrysler PT Cruiser Limited
JooV
Seniormedlem
****
Innlegg: 292
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #17 på: mars 05, 2011, 19:26:57 pm »

Da har det kommet litt snacks fra Unneberg; nytt utløselager (typen med hylse), ny utløserarm, 215mm clutch og trykkplate.

* DSCF1001 (2).jpg (124.37 KB. 800x600 - vist 216 ganger.)

Fikk også prøvemontert motoren for første gang i dag:

* DSCF1003 (2).jpg (122.27 KB. 800x600 - vist 253 ganger.)


Har bestemt meg i første omgang å beholde så mye som mulig av transportereksosen, så jeg har kun kappa og fjerna røret fra sylinder 1, + potta. Tenkte å få tak i / lage en flens på sylinder 1 og bruke fleksirør derfra til der jeg har kappa originaleksosen. Så blir det nok ei eller annen T1-potte, muligens noe tuckaway under en skjerm. Får se litt.

* DSCF1005 (2).jpg (139.86 KB. 800x600 - vist 224 ganger.)


Neste jobb blir å kappe ut slik at innsprutsrailsene får plass (de krasjer i platene over ventildekslene), og så blir det rørleggerarbeid på motoren (vann).

Loggført

1969 T1 V-1915
2001 Chrysler PT Cruiser Limited
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!