april 28, 2024, 13:23:16 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Lakk-Hjelp  (Lest 12562 ganger)
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #30 på: mars 20, 2008, 11:31:46 am »

i følge lakkprodusent spies hecker for å oppnnå best mulig beskyttelse mot rust så anbefaler de 2k grunning UNDER sparkel.
MEN det er flere veier til ROM..dette er i allefall èn som fungerer.
Men sparkel sitter like godt på bart metal(hvis ikke litt bedre)
Metoden skal visstnok være bedre for rustdannelser da det sies att det ruster lettere da sparkel er porøst og holde lengre på fuktigheten som trenger inn.
Litt av poenget er att lakk ikke er helt tett.
Han fra spies hecker har sagt dette:

MEN det du skal være OBS på er att eboxy grunning blir veldig blank og må pusses/mattes litt ned før videre påføring av produkter.

TYYYNT lag med syre


Så 2k grunning ( her rødbrun)






så sparkel :






Så fyller/slipegrunning:



Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #31 på: mars 20, 2008, 11:35:55 am »

Så eg kan sparkla oppå epoxy vist eg sliper/matter den ned litt??
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #32 på: mars 20, 2008, 11:37:37 am »

ja
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #33 på: mars 20, 2008, 11:41:38 am »

Då har eg da under kontroll igjen, takka Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #34 på: mars 20, 2008, 11:55:14 am »

Det er rett begge deler. Jeg har alltid sparklet rett på stål, filler, grunning/sealer og farge og evt klarlakk

1. Sandblås/puss ned/slip/rens, der det skal lakkast.
2. Epoxy-grunning
3. Sparkel
4. Filler
5. Dekkfarge

1. Sparkel
2. Etsgrunning
3. Filler
4. Sealer eller epoxy primer
5. Dekkfarge


No har eg plutselig to lister Hæ Kve av dei er rett???
Loggført

Mvh

Marius
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #35 på: mars 20, 2008, 12:01:31 pm »

syregrunning/etch primer/etsgrunning  har vel liten hensikt oppå sparkel

Sealer/våt-i-vått grunning er vanligst å bruke som regel hvis man  får gjennomslipinger i fyller/slipegrunningen. eller sliper med litt grovere papir da den "holder igjen" over gjennomslipinger og fyller litt.
Men f.eks vannsliper man fyller/slipegrunning fiint nok trenger man det ikke.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Gaston
Supermedlem
*****
Innlegg: 681
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #36 på: mars 20, 2008, 12:59:17 pm »

Herlig med en så klar og fin oppskrift på grunnarbeide ,Knasten. Pleier å være så mye info og muligheter at jeg faller ut!


Loggført

1957 Type 2
Pål A
Seniormedlem
****
Innlegg: 252
Bosted: Akershus


'74 1303 Germanlooker


Vis profil
« Svar #37 på: mars 20, 2008, 14:10:52 pm »

Et annet spørsmål - det er åpenbart viktig med riktig temperatur når man spruter lakk mv. Men er det like viktig når man sparkler?
Loggført

What kind of wood would a woodchuck chuck if a woodchuck would chuck wood?
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #38 på: mars 20, 2008, 14:20:08 pm »

sparkelen tørker en del kjappere i +25 enn i +10.
Personlig liker jeg å ha litt tid på meg ved påføring.. så da liker jeg litt kjøligere temp.
men den tørker jo uansett
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #39 på: mars 20, 2008, 14:46:05 pm »

Skal jo helst ikke vannslipe filler eller sparkel. Dette "suger" jo vann ganske godt. Har jeg lært:)
Loggført

Mvh

Marius
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #40 på: mars 20, 2008, 14:50:12 pm »

Skal jo helst ikke vannslipe filler eller sparkel. Dette "suger" jo vann ganske godt. Har jeg lært:)

folk lærer foskjellige ting  Blunker . men å vannslipe fyller blir gjort daglig på lakkverksteder.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
caben
Medlem
***
Innlegg: 101
Bosted: hjemme



Vis profil
« Svar #41 på: mars 20, 2008, 20:24:36 pm »

Våtsliping er fyfy,selv tørrsliper jeg alt jeg lakkerer.Har hatt nok rustreklamasjoner etter våtsliping som ble gjort før.
Loggført
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #42 på: mars 20, 2008, 20:46:24 pm »

Sparkel rett på stål ser jeg mange gjør , tror dette er fy fy ..
Bruker 2 K rustprimer etter sandblåsing. deretter sparkel..

Har du sett lakk som sprekker m/rust under , i de fleste tilfeller
er da sparkel lagt rett på ubeskyttet stål !!
Mvh
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #43 på: mars 20, 2008, 21:16:34 pm »

Ja da må no vera mykkje tryggare å ha grunning før sparkelen
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #44 på: mars 23, 2008, 19:42:55 pm »

Derfor grunning på bart stål FØR sparkel  Blunker 
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Eide
Medlem
***
Innlegg: 247
Bosted: Uskedalen



Vis profil WWW
« Svar #45 på: mars 23, 2008, 19:46:16 pm »

trur du får det meste du treng her  http://www.lakkspesialisten.no/

Trur dei er flinke med rådgiving her oxo.viss du kjenner ein som driv med slikt kan det være ein fordel å kjøpe gjennom han slik att du kan få det til inn pris.er ganske dyre saker når skal ta ein heil bil inni,utvendig,alt++++
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #46 på: mars 28, 2008, 19:36:00 pm »

Har handla meg maling i dag Kult
Før eg kom opp på BSSV(Bilskadesenteret Voss), hadde eg tenkt meg ein pris på rundt 1000kr, Men etter kvart fekk eg den hyggelige prisen: 2012kr Sjokkert Trist

Dette var for:
-0,8 Liter Standox Epoxy Primer
-0,4 liter Herdar til primer
-1 Liter Svart Standox maling
-0,5 Liter herdar til maling
-1 Liter Vasketynner

Så spørsmålet er: Er dette eit godt kjøp eller har eg drete på leggen?

Han eg kjøpte det av sa dette var det beste markedet kunne tilby og den epoxy primeren var den einaste typen Mercedes godkjente til reparasjon(etter kollisjon) Dette var sånnt dei sjølv brukte på verkstaden og i lakkboksen.

Ein ting er i vert fall sikkert; Vert ikkje mykje sløsing!!

Ja, og so var det vist meir eg lurte på:
På baksida av epoxy-boksen står det ein del ting eg ikkje heilt skjønner kva betyr og tenkte kansje nokon andre her gjør;

Complaint - 1,4-1,5 mm, 2,0-2,5 bar, 2-3 = 60-90 (um?) 
HVLP - 1,5-1,6 mm, 0,7 bar, 2-3=60-90(um?)

Ka i all verden betyr det?? ps: Det er bilde av ei malasprøyte over desse to faktarutene(?)

Og så står det att ved 60-65grader er det 30min tørking mens ved 18-22grader er det 16timar! -Er dette pr. Lag?? I såfall vil det ta mangen dager før lakken er ferdig.
« Siste redigering: mars 28, 2008, 19:37:49 pm av Tistlo » Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #47 på: mars 28, 2008, 21:55:00 pm »

Du har nok ikke gjort noe dårlig kjøp:) Men jeg ville trent noe før jeg prøvde meg med dette. Her har du et forsøk:) Og ut fra spørsmålene dine tør jeg tippe at du ikke har tatt i ei lakksprøyte før. For dette er basis ting som går på trykk, dyse, viskositet, blandingsforhold og tørketid. Nå er jo jeg generelt negativ til det meste:). Men mitt råd er som sakt at du legger den lakken på vent, kjøp noe billig bengalakk og tren. Lær deg sprøyte bilde, overlapp osv Bare bli litt kjent med sprøyta. Vis du ikke kjenner sprøyta spiller det ikke noe rolle hvilke lakk du har. Resultate blir sjeldent bra. Dette er min erfaring, sikkert 100 stk som skal kjefte på meg igjen, men dette tror jeg er virkeligheten.

Det var lite lakk vis du skal ha det på en hel bil, hobby folk pleier å bruke litt mere enn proffe.
Loggført

Mvh

Marius
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #48 på: mars 28, 2008, 22:24:19 pm »

Detta skulle då vera eit midlertidig kjøp men med den prisen må eg nok kjøpa noko billigare og øva på...Og ja, eg har aldri tatt i ei sprøyta før...Men eg har heller aldri klart å se for meg att det er så forbaska vanskelig å sprøyta..er vel berre å legga på i tynne strøk...men kva med lag..Kor mangen bør eg bruka med epoxy-primer på f.eks. Bunnplata?
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #49 på: mars 28, 2008, 22:33:43 pm »

Kan jo og legga til att det står "For professional use only" på alle boksane, nett for å setta prikken øve i'en.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #50 på: mars 28, 2008, 22:57:57 pm »

Sidan eg ikkje har so mykkje å gjera på i kveld. Har min fantastiske hjerne kokt opp ein primitiv sprøyte-øvelse, som eg ikkje veit om er så smart... VATN! Er det lurt å bruke vatn i ei sprøyta som er beregna for kjemikalier? og spraye på papp osv. Ps: Sprøyta har aldri vore brukt før..
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
HaraldL
Seniormedlem
****
Innlegg: 250
Bosted:



Vis profil
« Svar #51 på: mars 28, 2008, 23:15:45 pm »

For å lære deg å sprøyte, se disse videoene:
http://www.sata.com/Media/index.jsp

Hvis du har vann i sprøyta, hvordan skal du se resultatet? Hva med å blande i litt god gammeldags solbærsaft?  Rekker tunge Nei ikke ha vann i sprøyta du. Hva med å f.eks. ta noen rester husmaling og tynne det med white spirit, til det får cirka samme konsistens som det du øver deg opp til å lakke.
Loggført

x 1961 Type 1 Gulf Blue 'Hard Drop Bugs'
x 1984 Type 2 (T3) 1,6 TD
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #52 på: mars 28, 2008, 23:23:01 pm »

Resta-maling er i vert fall ikkje noko problem å oppdriva her i gården Osteaktig
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #53 på: mars 29, 2008, 00:00:47 am »

Såg dei Sata Filmane. Sjøl om eg har tysk på skulen er han ikkje so veldig god, men eg fekk med meg noko. Men filmane får da jo til å virka so enkelt, men det er det vel ikkje? Og det var jammen meg ei kraftig reingjering etter bruk, må eg sei.

Ser jo og STOORE forskjella på utstyret. Dei bruker høgteknologiske og digitale malasprøyter, mens eg har ei u-teknisk sugemata billig-sprøyta.

Eit spml: Kva er forskjellen på HVLP Og RR
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #54 på: april 05, 2008, 17:13:06 pm »

Det ser drit enkelt ut å lakkere når du ser proffer gjør det, men jeg prøvde, og det var vanskeligere enn man skulle tro!

Det er den kombinasjonen med å ikke legge på for lite, og ikke legge på for mye.

Også er det en del forskjell å lakkere oppå org lakk og grunning.. prøvde på et ekstra motorlokk (pussa, men ikke grunna), og den fløt mye mere ut, enn bilen som var grunna!

Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
HaraldL
Seniormedlem
****
Innlegg: 250
Bosted:



Vis profil
« Svar #55 på: april 05, 2008, 17:42:56 pm »

Også er det en del forskjell å lakkere oppå org lakk og grunning.. prøvde på et ekstra motorlokk (pussa, men ikke grunna), og den fløt mye mere ut, enn bilen som var grunna!

Hadde du samme lakktype, blandeforhold og romtemperatur..?
Loggført

x 1961 Type 1 Gulf Blue 'Hard Drop Bugs'
x 1984 Type 2 (T3) 1,6 TD
wide5
Supermedlem
*****
Innlegg: 1544
Bosted: randaberg



Vis profil WWW
« Svar #56 på: april 05, 2008, 18:15:43 pm »

Det er best å ha grunning under sparkel. men da må det være tokomponent epoxygrunning som tåler sparkelen.
Se på bilbyggerprogram på tv også. Så fort noe er slipt, legges det på epoxygrunning for å hindre at det ruster igjen. Gjorde dette nylig med mitt prosjekt, og det gikk veldig bra. Glad
Lykke til.
petter'n.
Loggført

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #57 på: april 05, 2008, 20:13:32 pm »

Som kjent frå American Hotrod på Discovery (i kveld kl. 22.) Så er det fyrst sandblåsing og deretter rett inn til epoxygrunning     -     so begynner metallarbeidet Blunker

Han eg kjøpte malingen hjå, sa att det var berre til å sparkle oppå den Glad Det gjor dei alltid på bilskadeverkstedet der, så då må eg og kunna gjøra da :=)
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Sider: 1 [2]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!