GeirW
Medlem
Innlegg: 164
Bosted: Asker
|
|
« på: oktober 18, 2010, 14:16:00 pm » |
|
Hvor varmt blir det dersom alt av fungerer? Dvs med eksos og varmepotter i orden og en vifte som blåser? Er usikker på om jeg burde skifte varmepotter og eksos rund baut. Har en følelse av at jeg blir mer eksosforgiftet enn varm, dog noe usikker på om det bare er den originale boblebussduften. Dersom det kommer eksos inn i kupeen, skyldes det da utelukkende lekkasje i selve eksosanlegget, eller kan dette også ha med selve varmepottene å gjøre? Evt manifold? Dersom noen har interiørplate til skyvedøren til en 73, er jeg også interessert i dette. Slenger på et spørsmål vedrørende smørepunkter. Har lokalisert og smurt 3 nipler på frontakselen, er det flere nipler gjemt på bilen?
|
|
« Siste redigering: oktober 18, 2010, 21:03:41 pm av GeirW »
|
Loggført
|
|
|
|
Rapidspeed
Seniormedlem
Innlegg: 306
Bosted: porsgrunn
|
|
« Svar #1 på: oktober 18, 2010, 22:53:54 pm » |
|
splittbussen min dro jeg ut av skauen etter nesten 30 år.. fikk start på den og stod på utsiden mens den tuslet og gikk... lukket opp døra og skal virkelig si deg jeg ble lang i maska.. bilen var joggu varminni... ga litt gass og opp fra defrosterdysene kom det joggu mye gammal morro... men godt og varmt ble det..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jubaluba
|
|
« Svar #2 på: oktober 19, 2010, 16:42:25 pm » |
|
Hvis det kommer eksos inn gjennom varmeapparatet er det nok eksosrørene inni varmepottene som har sett sine beste dager.
|
|
|
Loggført
|
1972 1302 Delebil som ble til spiker. 1971 1302s "frøken Blå". 1963 1200 "frøken Rød" 1973 Transporter "Hippie container" (medeier). 1992 Polo (løste seg opp i regnet). 1994 Golf "svart-stygga" (avlivet).
(o\ ! /o) (o\_!_/o) (o=|=o) |o\*/o| |o```o| |o| ° |o|
|
|
|
Rabben
Seniormedlem
Innlegg: 453
Bosted: Rogaland
Diktator -> Klubbløs #001
|
|
« Svar #3 på: oktober 27, 2010, 11:03:56 am » |
|
"Problemet" med min 72 modell med T4 motor er hvordan varmen blir fordelt inne i bilen. Jeg har campinginnredning, så varmen bak i bilen kommer ut inne i 2 benker. På fremre rad så blir det dermed godt å varmt, mens det ikke blir særligt varmt baki bilen. Noe som igjen vil si at det er en utfordring å føle seg god og varm i nakken/øvre del av ryggen når en kjører. Det siste løses gjennom å trekke for gardinene, noe som muligens er en dårlig løsning sitter dama baki bilen
|
|
|
Loggført
|
--- Mvh Rabben
|
|
|
GeirW
Medlem
Innlegg: 164
Bosted: Asker
|
|
« Svar #4 på: oktober 30, 2010, 16:27:55 pm » |
|
Har selv full skillevegg bak førersete-rekka, så varmen har igrunn et lite rom å varme. Nå har det seg også slik at varmepottene ser ut til å bli mer og mer effektive for hver eneste dag som går, og nå blåser det riktig så varmt og fint der inne. I tillegg er også ebern`n i gang, så det er supergod temp der inne. I tillegg forventer jeg enda mer effekt når jeg blir kvitt lekkasjer ved å montere nye varmepotter, og da tror jeg sannelig jeg kan begynne å eksportere varme! Fjernvarme noen..?
|
|
« Siste redigering: oktober 30, 2010, 16:39:28 pm av GeirW »
|
Loggført
|
|
|
|
Lars Bratteng
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 1156
Bosted: Son -Oslo Fjorden Perle
Senkepøbel
|
|
« Svar #5 på: oktober 31, 2010, 23:57:41 pm » |
|
Har du tenkt på å montere eber? Funker dritt bra
|
|
|
Loggført
|
Kjør Hardt Kjørt Stil, Kjør Turbo Boble Bil
79 - T2 Ratlooker Doka -Solgt 93 - T4 Ratlooker Multivan - Solgt 68 - T1 RatLooker med snurre
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
|
« Svar #6 på: november 02, 2010, 20:53:46 pm » |
|
Har selv full skillevegg bak førersete-rekka, så varmen har igrunn et lite rom å varme. Nå har det seg også slik at varmepottene ser ut til å bli mer og mer effektive for hver eneste dag som går, og nå blåser det riktig så varmt og fint der inne. I tillegg er også ebern`n i gang, så det er supergod temp der inne. I tillegg forventer jeg enda mer effekt når jeg blir kvitt lekkasjer ved å montere nye varmepotter, og da tror jeg sannelig jeg kan begynne å eksportere varme! Fjernvarme noen..? NYE varmepotter har ikkje noko serleg rykte på seg for å gje meir effekt enn gamle orginale. Så eg ville ha satsa på å fiksa dei gamle du har
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
EspenX
Supermedlem
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo
Praise the raised
|
|
« Svar #7 på: november 02, 2010, 21:01:04 pm » |
|
Hvor varmt blir det dersom alt av fungerer?
Hvis du har halvvegg bak forsetene (og ikke walkthrough) så blir det kjapt godt og varmt i kupeen selv uten Eber hvis varmesystemet er i god stand. Bortsett fra at det som Rabben sier kan bli litt kaldt i nakken
|
|
|
Loggført
|
1969 Militær-buss
|
|
|
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud
Singelport Mafia'n
|
|
« Svar #8 på: november 02, 2010, 22:15:48 pm » |
|
Har selv full skillevegg bak førersete-rekka, så varmen har igrunn et lite rom å varme. Nå har det seg også slik at varmepottene ser ut til å bli mer og mer effektive for hver eneste dag som går, og nå blåser det riktig så varmt og fint der inne. I tillegg er også ebern`n i gang, så det er supergod temp der inne. I tillegg forventer jeg enda mer effekt når jeg blir kvitt lekkasjer ved å montere nye varmepotter, og da tror jeg sannelig jeg kan begynne å eksportere varme! Fjernvarme noen..? NYE varmepotter har ikkje noko serleg rykte på seg for å gje meir effekt enn gamle orginale. Så eg ville ha satsa på å fiksa dei gamle du har For oss dødelige mennesker tistlo, så er det helt hensiktsløst å skulle "reparere" de gamle du har! Hvis det har gått så langt at det lekker eksos, vil jo det da si at innmaten i de er gåen? Er jo ingen liten operasjon og skulle begynne og bale med det!
|
|
|
Loggført
|
" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better" Audi 100 2,5TDI VW 1300 1970 Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen 45632450 ------------------------------- Medlemsansvarlig Røyken og Omegn Aircoolers Rikard@roykenaircoolers.comroykenaircoolers.com
|
|
|
Bj?rn
Supermedlem
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum
- 1303 -
|
|
« Svar #9 på: november 02, 2010, 23:48:43 pm » |
|
Vet ikke åssen det er med T2, men hvis alle spjell funker som de skal, ingen lekkasjer osv blir det godt og varmt i en T1. En jeg kjenner hadde eber i bobla, brukte den i starten til bilen ble varm og god, deretter kun fra motor. Dette var på vinteren i ca 30 minus, og han kjørte da ca 15 mil med orginal varmetilførsel.
Mange sier at bobler er så kalde, men hvis alt er 100% tror jeg det kan bli ganske behagelig temp på vinteren i boble. Er vel ofte spjella på varmepottene som har å ruste fast litt.
|
|
|
Loggført
|
Keep it cool, keep it oldschool!
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
|
« Svar #10 på: november 03, 2010, 12:48:11 pm » |
|
Har selv full skillevegg bak førersete-rekka, så varmen har igrunn et lite rom å varme. Nå har det seg også slik at varmepottene ser ut til å bli mer og mer effektive for hver eneste dag som går, og nå blåser det riktig så varmt og fint der inne. I tillegg er også ebern`n i gang, så det er supergod temp der inne. I tillegg forventer jeg enda mer effekt når jeg blir kvitt lekkasjer ved å montere nye varmepotter, og da tror jeg sannelig jeg kan begynne å eksportere varme! Fjernvarme noen..? NYE varmepotter har ikkje noko serleg rykte på seg for å gje meir effekt enn gamle orginale. Så eg ville ha satsa på å fiksa dei gamle du har For oss dødelige mennesker tistlo, så er det helt hensiktsløst å skulle "reparere" de gamle du har! Hvis det har gått så langt at det lekker eksos, vil jo det da si at innmaten i de er gåen? Er jo ingen liten operasjon og skulle begynne og bale med det! Mangen dødlege mennesker har tilgang til sveiseapparat og du får kjøpt sånne stussar som du kan sveisa på varmepottene i enden der det ofte ruster sund. Ellers so er ofte eksoslekasjar pga att det ikkje er tett i skjøyter mellom slangane og potta + ein eksoslekkasje i ein skjøyt. Men da lettaste er jo å skaffa bra brukte varmepotter.. Eller nye, som ikkje nødvendigvis er bedre varme i
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
|