november 20, 2019, 18:49:26 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 16 17 [18] 19 20 ... 31
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Oxyboxer i Ghia  (Lest 146857 ganger)
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7540
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #510 på: februar 25, 2013, 23:28:03 pm »

Jeg henger fremdeles litt igjen i forgassere og magnettenning Gliser
Men "sprut" skal jeg nok få handla en dag når jeg blir stor. Må nok ha en propell i eksosen også... Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 6112
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #511 på: mars 03, 2013, 23:27:26 pm »

har både sprut og propell jeg Blunker

Men i dag har jeg lekt reodor, gøy det også Glad

Siden jeg skal ha inn T1-løftere og foringer, måtte jeg maskinere løfterføringene i blokka. T-1 løfterne har en "sopp-fasong", og hodet på denne soppen er ca 5mm tykt, så da må jeg ta av disse føringene slik at ikke kammen kniper på dette sopp-hodet.

Så jeg fant fram en gammel hydraulisk løfter som jeg tok ut innmaten av, og montere på en pinnebolt. Så tok jeg et 6mm bor og sveiset på den ene siden, og slipte det skarpt med en passe vinkel Glad

* cutting tool.jpg (27.1 KB. 419x600 - vist 146 ganger.)


Deretter satte jeg det i drillen, og kjørte i gang:

* guide bore.jpg (137.07 KB. 500x383 - vist 161 ganger.)


Jeg lagde et merke 6mm under toppen, så får jeg se om det er nok, når jeg får kammen og løfterne i løpet av uken forhåpentligvis.

Loggført
grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 6112
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #512 på: mars 03, 2013, 23:37:28 pm »

I tillegg er alle roterende deler pakket ned og leveres til Knasten i morgen, og sylindrene er pakket ned for å sendes til dreiing, så det skjer litt i kulissene også
Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7540
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #513 på: mars 04, 2013, 00:27:12 am »

Det der funka jo som kniv i varmt smør! Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 6112
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #514 på: mars 04, 2013, 13:00:31 pm »

drillen ble varm i alle fall Blunker

Jeg målte også cc på toppene i går, og kom til ca 61cc. Med 1.2 i vendehøyde blir det ca 1:8.6 i statisk komp, så her må det maskineres...

Noen som har en tommelfingerregel på hvor mange cc du tar per mm?

Vet det kommer an på utforming av kammer etc, men kansje noen kan bidra litt?
Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7540
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #515 på: mars 04, 2013, 14:45:42 pm »

Du må regne volum. Står nok i en formelbok eller på nett.
Evt enklere løsning: finnes flere motorkalkiser på nett der man kan legge inn vendehøyde, cc i kammer, slag og borr osv
cb har vel en...


EDIT
ser nå at du mener toppen. Gliser
Kjøp en sprøyte og fyll kammeret med væske. Mål hvor mye du vil ha i kammeret for ønsket komp og mål hvor langt det er ned til væsken fra kanten på kammeret.med f.eks. et skyvelære
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 6112
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #516 på: mars 04, 2013, 15:02:14 pm »

ok, det er jo en løsning.

Ulempen er at det er så mye overflatespenninger i væsken at det kryper opp i kantene... Noen som har noe bedre triks enn zalo-vann? (Zalo skal liksom bryte overflatespenningene...)
Loggført
Volkswagen
Juniormedlem
**
Innlegg: 82
Bosted: Maura



Vis profil
« Svar #517 på: mars 04, 2013, 15:32:43 pm »

Rødsprit skal være fint å bruke til væskemåling
Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7540
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #518 på: mars 04, 2013, 18:55:07 pm »

Har brukt bremsevæske en gang også, men sprit eller bensin funker vel bra.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 6112
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #519 på: mars 07, 2013, 00:03:01 am »

Får se litt på dette da Glad

Men det skjer ting i en viss møkkakjeller, så i dag droppet det inn et par bilder:

* IMG_20130306_185349.jpg (134.46 KB. 615x461 - vist 215 ganger.)


* IMG_20130306_224457.jpg (106.79 KB. 615x461 - vist 185 ganger.)


Ser ut til at det ble touring-car spec på balanseringa

Loggført
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1789
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #520 på: mars 07, 2013, 00:06:25 am »

Fantastisk arbeid i den møkkakjelleren:). Og i din garasje Roy:)
Loggført

Mvh

Marius
grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 6112
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #521 på: mars 07, 2013, 11:23:41 am »

hehe jeg skal ikke ta noe av æren for dette, det er andre som gjør nybrottsarbeid; jeg bare koker av det jeg synes virker som gode ideer Glad
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #522 på: mars 07, 2013, 11:29:40 am »

svinghjulet er fint maskinert av fabrikk, jeg har bare  frest mønsteret for  trigger hjul.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 6112
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #523 på: mars 08, 2013, 21:47:09 pm »

Da var svinghjul og veivparti tilbake på Nøtterøy, og jeg har fått en time en garasjen i dag også Glad

Først begynte jeg med å legge inn kammen i blokka, og sjekke at jeg hadde maskinert nok på løfterføringene i blokka. Et par av de trengte litt justering, men nå er det i området 1mm klaring ved maks løft.

Neste da er å presse inn foringene, så de er lagt i frysern for natta... Så får vi se hvor mye jeg må brotsje de etterpå...

Etter et par turer på den lokale statoilen for å spyle rent mest mulig spon i blokka, monterte jeg veiva igjen, for å teste om hall-sensoren reagerte på maskineringa i svinghjulet. Det ser ut til å line opp bra, men det poweret jeg hadde i garasjen hadde tatt kvelden, så jeg må ned på rc-hobbyrommet og låne et annet power så jeg får testet. Er litt spent på det.



Loggført
grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 6112
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #524 på: mars 09, 2013, 21:53:05 pm »

Etter en laang ettermiddag på fotballturnering med en av gutta i dag, fikk jeg koplet opp med et power som virket, og signalet ble veldig bra Glad

Her er et par bilder fra sensorens plassering:

* hall location.jpg (136.83 KB. 500x550 - vist 134 ganger.)


* sensor trigger.jpg (75.8 KB. 550x460 - vist 128 ganger.)

« Siste redigering: mars 11, 2013, 10:20:29 am av grelland » Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5673
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #525 på: mars 09, 2013, 22:27:10 pm »

Tøft!
Loggført

Speed is no substitute for direction
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #526 på: mars 09, 2013, 22:40:56 pm »

så det blei original plassering allikvæl på sensor?
vet du om den sensoren trenger "pull up" motstand eller har den det innebygd?
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 6112
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #527 på: mars 09, 2013, 22:59:52 pm »

ja det var det som var planen, Jørn, og merkene i svinghjulet var i forhold til den sensorplasseringa Glad

den gir i alle fall greit signal uten noe pull-up, og det står ikke noe i dokumentasjonen om at det behøves, så jeg har ikke tenkt å legge opp til noe pull-up.
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #528 på: mars 09, 2013, 23:02:30 pm »

det er inngangen på MS som "bør" ha pull-up, så du er sikker på reint signal
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 6112
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #529 på: mars 11, 2013, 00:30:14 am »

aha, da får jeg kikke litt på manualen, har ikke sett så nøye på hva som skal til for å konvertere fra EDIS til hall-sensor og COP enda...

Hadde planer om å skru i kveld, men 4.5 timer på en tribune i idrettshall både i går og dag satt sine spor i skrotten, så det ble ikke mye skruing...

Eneste jeg fikk sett litt på hva hvor langt unna svinghjulet jeg kunne flytte sensoren og fortsatt få signal, og jeg kom i alle fall til ca 2mm uten at jeg kunne observere noen problemer med signalet, så denne løsningen virker robust og fin.
« Siste redigering: mars 11, 2013, 10:21:05 am av grelland » Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #530 på: mars 11, 2013, 00:36:54 am »

har du en Hall sensor uten noe logic innebygget? TMbryn tipset om att noen få har logikk for å oprettholde sync, noe du ikke vil ha pga missing tooth
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 6112
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #531 på: mars 11, 2013, 09:48:06 am »

Ja, skal ikke være noe smart logikk, i denne, kun dum sensor Glad

Er denne:

http://www.diyautotune.com/catalog/hall-effect-threaded-body-crankshaft-position-sensor-p-489.html

Og det de sier om tilkopling:
"On a MegaSquirt, connects to pin 24. We just set our MegaSquirt up for the VR conditioner and it works great"

Eneste kommentaren jeg har hør om denne er at den er specet til 85°C, noe som kan være et problem for noen, men bør ikke være det på den plassen jeg har montert den.
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #532 på: mars 11, 2013, 21:42:43 pm »

sketchy med max 85 grader!
blokka blir jo fort 85 grader og hvis det er maks tempertatur så ville jeg bytta med en gang.
hadde den stått f.eks på en brakett i friluft hadde det nok gått
den andre de har på DIY tåler 125 grader og kan  monteres i org hullet bare du tar vekk foringa og slliper littebitt i hullet og på sensoren.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 6112
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #533 på: mars 11, 2013, 23:36:40 pm »

Tror du det altså  Hæ

Jaja får vel stole på erfarne efi-folk Glad

Ellers var jeg en tur på Unneberg i kveld og fikk prøvd meg litt på dreiebenken, og har foreløpig laget 4 inserts til pinneboltene:

* first 4 inserts.jpg (106.75 KB. 550x372 - vist 138 ganger.)


Og så måtte jeg prøvemontert en av de:

* insert trial mount.jpg (79.67 KB. 550x359 - vist 122 ganger.)

For å få det til å tette mot sylindrene må insertsene ikke stikke over overflaten på blokka, så jeg må nok flytte de litt rundt for å plassere de riktig. Håpet å slippe å "decke" blokka.


Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7540
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #534 på: mars 12, 2013, 00:07:19 am »

Looking good!
Bare å skru de inn der de skal sitte og slipe ned det som stikker ut Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #535 på: mars 12, 2013, 00:16:36 am »

kan vel skrues inn "under" deck høyden?
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 6112
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #536 på: mars 12, 2013, 00:21:48 am »

kan vel skrues inn "under" deck høyden?

jepp det er det som er planen, har ikke lyst å slipe noe, med fare for å ødelegge anleggsflaten mot sylinderen
Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7540
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #537 på: mars 12, 2013, 00:24:57 am »

Om det er plass til å skru de en ekstra omdreining er det lite å lure på ja.
(Tenkte om det ikke gikk så kan man skru den ut igjen og slipe litt av toppen)
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 6112
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #538 på: mars 12, 2013, 00:27:00 am »

Da er jeg med  Gliser
Loggført
grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 6112
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #539 på: mars 20, 2013, 23:27:57 pm »

Litt langt mellom oppdateringene her, men i dag fikk jeg igjen sylindrene fra en svipptur til Jessheim for å få de dreiet ned til riktig lengde.

Sylindrene så fine ut de, men siden disse var av den lange typen, anbefalte Erik meg å prøvemontere uten råder og stempler etc for å sjekke at de ikke traff skinkene på veiva.

Så jeg monterte et par pinnebolter for å prøvemontere (har ikke hatt tid til å dreie alle offset-insertsene ennå...), men da oppsto et lite problem:

* lander ikke.jpg (73.19 KB. 550x286 - vist 133 ganger.)

Sylindrene landet ikke på anleggsflata på adapterringen.

Det viste seg at de går i mot en kant inne i blokka, antakelig fra den gang blokka ble maskinert på fabrikken:

* kant.jpg (64.74 KB. 550x306 - vist 109 ganger.)


* kant2.jpg (84.16 KB. 550x353 - vist 106 ganger.)


Som man ser er det litt forskjellig hvor stor denne kanten er i de forskjellige sylinderhullene, så jeg får vurdere om jeg skal slipe litt i blokka eller stikke av sylindrene litt. Er vel lurt å ha så lange sylindre som mulig så lenge de går klar av veiva/rådene.

« Siste redigering: mars 20, 2013, 23:39:42 pm av grelland » Loggført
Sider: 1 ... 16 17 [18] 19 20 ... 31
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!