mars 28, 2024, 19:11:59 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: judson  (Lest 2881 ganger)
ALIEN
Supermedlem
*****
Innlegg: 749
Bosted: Trondheim



Vis profil
« på: november 19, 2007, 17:38:11 pm »

da har det seg slik at jeg har fått hjem judson kompressoren min.. dette er bare et hus, ikke olje glass filter osv...  hvordan vil denne kunne fungere på en motor med 64 mm slag, med 85,5 mm sylindere, en vill kam, topper med større ventiler og et hjemmelaget innsug, med en kadron gasser på ? er det noe effekt å hente på dette om man setter på et mindre reim hjul en det skal være på kompressoren, eller stjeles hestene tilbake av dreving?? det er vel kansje for store lekasjer i det kompressorhuset som Morten Ivar sier?Hæ


Kom med inspill

Alien
Loggført

SCREWDRIVERS  #3

www.screwdriversnorway.blogspot.com

hvor er hobbysjela til folket blitt av??  mi er til salgs, gi bud!!!
Mr.Judson
Nybegynner
*
Innlegg: 5
Bosted:


Vis profil

« Svar #1 på: november 19, 2007, 22:02:23 pm »

Hei.
Har selv Judson på min VW1200  61 model. Det finnes forskjellige typer judson. Nå vet ikke jeg hvilken type du har. Men i utgangspunktet så er den laget for en spesifikk motor uten å modifiserer den nevneverdig. Jeg har hatt kontakt med en som selger Judson i Belgia. Han mener det er bortkastete penger å spandere på topper, ventiler, kam, eksosanlegg...osv. Hold deg til resepten for hva den er laget til. Det vil si at du i utgangspunktet øker efekten nesten 50% på en original motor. Du bør heller ikke setten den på en nybygget eller nyoverhalt motor før den er kjørt inn. Og skal du få en lang og god levetid på kompressoren din, så må den også kjøres inn. Nå vet jeg heller ikke om din er overhalt eller brukt. Som sagt så er det noen enkle saker å montere og effekt økningen er merkbar...bare spør de jeg har overrasket. Det du må gjøre er å sette ned tenningen, få deg en større dyse til forgasseren, skaff deg oljebeholder. Det å minske reimskivehjulet ville jeg ha vært forsiktig med også...det blir økt turtall og igjen friksjon som igjen blir til varme, som igjen blir sugd inn i motoren og til kjølingen...det er div. ting å ta hensyn til. Økt effekt...betyr også mer varme. Da må du evnt. finne på noe....kjøleåpninger i motorlokket osv...det er tiltak. Men jeg må si at jeg er fornøyd slik den er ment til å fungere uten modifiseringer. Men ta en titt på  http://www.vwjudsonregister.org.uk/ her er det mye godt stoff. Håper det har vært litt opplysende...du går en rasker tid i møte....og det meget enkelt. Det jeg skal gjøre er å få en 356 oljekjøler og en dypere oljesump og filter. Da får du en bedre kjøling og mer olje å smøre med.

Lykke til.

Henning
Loggført
ALIEN
Supermedlem
*****
Innlegg: 749
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #2 på: november 19, 2007, 23:19:11 pm »

Den eventuelle baktanken her er vel strengt tatt å se hvor fort man kan klare å få en liten motor, med en slik kompressor til å kjøre 400 meteren på.
behovet for kjøling faller da bort.. kompressoren vil jo snurre raskere, men over en så kort periode hver gang, at den vil vel også berge..
det er vel begrenset med smøring på disse orginalt, så man må eventuelt finne på noe lurt der.. for å få smurt de skovlene bedre på høyt turtall..

Takker for inspill fra mr judson


ØNSKER INSPILL FRA FLERE

Alien
Loggført

SCREWDRIVERS  #3

www.screwdriversnorway.blogspot.com

hvor er hobbysjela til folket blitt av??  mi er til salgs, gi bud!!!
Mr.Judson
Nybegynner
*
Innlegg: 5
Bosted:


Vis profil

« Svar #3 på: november 20, 2007, 08:21:14 am »

Jeg hadde da kjøpt meg en oljebeholder til denne. Da kan du selv justere mengden olje du vil gi den via dråpetelleren som står på toppen av den. Ved gatebruk er den ca 1 dråpe pr. 5-6sekund. Så da er det bare å åpnekranen mer..Ellers så lader den med ca 0,4 -,0,5 bar med standard utveksling. .Lykke til.

Henning
« Siste redigering: november 20, 2007, 09:58:23 am av Mr.Judson » Loggført
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #4 på: november 30, 2007, 13:32:42 pm »

Leste et sted at de sjeldne engelske Shorrock-kompressorne var overlegne Judson og Mag, googlet litt på det. Spørs om det er gasseren som er nøkkelen til mer power:
 
"If you mention the words "supercharging" and "Beetle" in the same breath , most people will immediately think of Judson, the American-made vane-type blower from Conshohocken, Pennsylvania. However, back in the '60s it was possible to buy a British-made unit that could be fitted to your Volkswagen: the Shorrock.

Designed and developed by Chris Shorrock, it was available as a kit to fit a whole range of different vehicles, the most popular being such makes as British MGs and Fords. The Volkswagen connection came about when Shorrock looked into tuning the Beetle in the very early '60s and was then approached by Joe Vittone of EMPI in 1963. Vittone was visiting the UK to meet various companies with a view to marketing their products in the USA under the EMPI banner.

What impressed him about the Shorrock system was that it was a properly designed conversion that used a carburetor other than the original. Other supercharger conversions, such as the Judson or the Swiss-made MAG kit, relied upon the poor old 28mm Solex which came on the basic 1200 engine of the time. Shorrock argued, quite justifiably, that there was no way in which such conversions could be efficient if the stock carburetor was retained. Indeed, other blower manufacturers earned supercharging as a whole a bad name largely because of this. The main problem was an inability to deliver the correct amount of fuel to the engine throughout the rev range, under all kinds of load."
http://beetle.cabriolets.free.fr/tech/how01.htm (av Keith Seume)

Blir spennende å se hva du får til!
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!