april 27, 2024, 07:41:48 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hvordan skifte lagre i Puma forstilling?  (Lest 2096 ganger)
Bjørn Hjellestad
Medlem
***
Innlegg: 221
Bosted: Bergen


member of slow children & Niceprice Racing


Vis profil
« på: mars 23, 2008, 08:51:40 am »

Hei!

Noen som har en quick fix på hvordan en skifter indre og ytre lagre i puma forstilling?
Loggført

RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #1 på: mars 23, 2008, 14:19:19 pm »

Bjørn, vil tror det må til en glidehammer for å få ut det brente lageret... Eneste løsning jeg kan komme på, bortsett fra evt. å varme opp godset rundt. Har glidehammer liggende, så må vi evt. tilpasse med noe gripeanordning på innsiden. Hva trenger du?
Red:
Fant dette - nederste løsning er antagelig lettest!
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=249843&highlight=front+beam+needle+bearing
« Siste redigering: mars 23, 2008, 14:37:36 pm av RZR-Andy » Loggført
Bjørn Hjellestad
Medlem
***
Innlegg: 221
Bosted: Bergen


member of slow children & Niceprice Racing


Vis profil
« Svar #2 på: mars 23, 2008, 17:21:24 pm »

Vet du om den saken som står på midten som justeringsskruen henger fast i tåler en god banking?
Den stopper i indre lager, er det bare til å slå i vei her?
Loggført

RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #3 på: mars 23, 2008, 18:08:18 pm »

Der ville jeg vel kanskje vært litt mer forsiktig så de ikke kiler seg fast, men på den andre siden - ut skal de jo! Har du fått ut de ytre og tømt rørene for grease? Midtstykket er vel bare et metallstykke som passer inni røret, og det skal vel gå greit å finne den igjen om den kommer ut av posisisjon, bare du får rotert den på plass igjen.
Loggført
Bjørn Hjellestad
Medlem
***
Innlegg: 221
Bosted: Bergen


member of slow children & Niceprice Racing


Vis profil
« Svar #4 på: mars 23, 2008, 21:25:32 pm »

Tenkte å kakke ut indre lager til det traff ytre også bare hamre videre! Slegge-mekaniker...
Trenger bare finne et suitable-pipe-piece!
Loggført

Bjørn Hjellestad
Medlem
***
Innlegg: 221
Bosted: Bergen


member of slow children & Niceprice Racing


Vis profil
« Svar #5 på: mars 24, 2008, 00:53:41 am »

Rørbiten er på plass, har banket på den, ingenting som rikker seg, ser ikke ut til at metallbiten inni er i direkte kontakt med indre lager, mulig noe greier på gang her...
Loggført

Bjørn Hjellestad
Medlem
***
Innlegg: 221
Bosted: Bergen


member of slow children & Niceprice Racing


Vis profil
« Svar #6 på: mars 24, 2008, 01:44:53 am »

Finner ikke noe splitskisse på dette produktet på nettet heller, noen som har tegning på PUMA?
Loggført

JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #7 på: mars 24, 2008, 11:26:36 am »

Er det meningen at det innerste "lageret" skal være mulig å bytte? Har aldri hørt om noen som har gjort det.
Jeg bare spør.
Loggført
Bjørn Hjellestad
Medlem
***
Innlegg: 221
Bosted: Bergen


member of slow children & Niceprice Racing


Vis profil
« Svar #8 på: mars 24, 2008, 17:00:37 pm »

Er det meningen at det innerste "lageret" skal være mulig å bytte? Har aldri hørt om noen som har gjort det.
Jeg bare spør.

Ikke vanlig å bytte, som oftest er dette i orden, en liten bakelitt sak.
I dette tilfellet hadde forstillingen låst seg, ingen fjæring, og det var indre lager som var åstedet for heng.
Skifter dette for å få liv i forstillingen igjen.

Noen som har tegning på puma?
Evt noen som har peiling på hvilke deler de er satt sammen av og i hvilken rekkefølge?
Virker som om det er en sak som sørger for at inderste lager ikke skal skli lengre inn, denne må i tilfelle være satt inn etter at blingsen som skal være justerbar er satt inn, denne kan dyttes fra ene enden av forstillingen til den andre, men manlger ca 5mm for å komme i kontakt med indre lager.
Loggført

Notch67
Supermedlem
*****
Innlegg: 551
Bosted: Bergen


Vis profil

« Svar #9 på: mars 24, 2008, 20:07:15 pm »

Alternativt kan du polere bærearmen og brotsje bakelittforingen. Så bruker du en glidehammer på ytterlagret. Jeg laget en skive som jeg festet på glidehammeren, av toppskiven på en støtdemper til balljoint.

Mvh
Loggført

Patina er for fattigfolk.
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #10 på: mars 26, 2008, 14:13:28 pm »

Hjelper denne deg, Bjørn?

@ http://www.vw-classic.net/pcat1200/index2.html
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!