april 27, 2024, 07:21:46 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Blokk  (Lest 2560 ganger)
affe
Nybegynner
*
Innlegg: 8
Bosted: Hordaland


Vis profil

« på: mars 22, 2008, 14:34:59 pm »

Tenkte eg skulle bygge ein motor men lurer litt på hva blokk eg skal bygge på Glad tenkte på noe over 1835 for det har eg nå Glad Har hørt om ad blokk og as blokk, hva er best og hva er forskjellen på dei? Glad Hvis noen vil så kan dere godt ligge inn tips og linker til hva eg skal kjøpe Glad hadde tenkt meg 150 hk+++ Blunker
Loggført
Lars Johansen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1938
Bosted: Lillehammer



Vis profil
« Svar #1 på: mars 22, 2008, 14:58:26 pm »

Tenkte eg skulle bygge ein motor men lurer litt på hva blokk eg skal bygge på Glad tenkte på noe over 1835 for det har eg nå Glad Har hørt om ad blokk og as blokk, hva er best og hva er forskjellen på dei? Glad Hvis noen vil så kan dere godt ligge inn tips og linker til hva eg skal kjøpe Glad hadde tenkt meg 150 hk+++ Blunker

As er vel det beste utgangspunktet pga større oljekanaler enn ad og ab. Men alle de 3 er kurrante å bygge på. Når du skal ha så mye effekt ville jeg kjøpt ei ny blokk som var klargjort for langslag osv.
Loggført
affe
Nybegynner
*
Innlegg: 8
Bosted: Hordaland


Vis profil

« Svar #2 på: mars 22, 2008, 15:13:09 pm »

har dere noen linker til en sånn blokk? eventuelt noen som har en på lur?? Kult
Loggført
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #3 på: mars 22, 2008, 15:48:36 pm »

Aircooled.net selger ihvertfall nye magnesiumblokker, og klargjør disse for langslag og tilpasser for den størrelse sylindre du vil ha om dette er ønskelig. De klargjør også for full flow.

http://www.aircooled.net/new-bin/viewproductdetail.php?keyword2=ECA0001&cartid=0322200847191154
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
wide5
Supermedlem
*****
Innlegg: 1544
Bosted: randaberg



Vis profil WWW
« Svar #4 på: mars 22, 2008, 15:52:22 pm »

De blokkene som er merket as41 nede ved oljesumpa er vel den som går for å være av de bedre, uavhengig av om den heter as,ad eller hva det nå skal være på blokka ved dynamofoten der..
Petter'n.
Loggført

RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #5 på: mars 22, 2008, 16:01:31 pm »

Når du skal inn i jungelen er det like greit å begynne et sted;)
VW i magnesium: http://www.vwparts.net/VW043101025.html
Eller aluminium: http://www.vwparts.net/HDALUMCASE.html
Finnes titalls eller hundretalls leverandører av blokker, alle har sine meninger og synspunkter om hva som er best.
Et annet alternativ er å handle et ferdig "byggesett" som f.eks. her:
http://www2.cip1.com/ProductDetails.asp?ProductCode=C15%2D2332%2D1

Bare vær obs på at å sette sammen en motor er en ting - å bygge en motor som klarer bruk dag ut og dag inn over tid uten problemer, det er en annen. Her kommer erfaring, spesialverktøy osv inn i bilde. Blueprinting (tilpasning av alle deler til nøyaktige toleranser med vekt og klaring) er vel nøkkelen til suksess over tid. Proffene er gode på dette (se EndreD sin tråd), vi andre får prøve å lære av det de kan.
Lett å la seg inspirere av sånt som dette http://www.youtube.com/user/Chico626
Loggført
affe
Nybegynner
*
Innlegg: 8
Bosted: Hordaland


Vis profil

« Svar #6 på: mars 22, 2008, 16:44:37 pm »

det settet fra cip1 såg jo veldig innteresangt ut Glad grei pris også Blunker hvordan er kvaliteten på det? og noen som hvet sånn ca hvor masse hk det er i den? men for meg så såg det ut som dei ikkje sendte den utfor statene Trist
Loggført
affe
Nybegynner
*
Innlegg: 8
Bosted: Hordaland


Vis profil

« Svar #7 på: mars 22, 2008, 17:05:54 pm »

var innpå å såg på dei blokkene på vwparts Glad fin pris der og Glad men min tekniske engelsk er på eit minimun, såg det var forskjellige ting eg kunne krysse av for der Glad noen som gidd å forklare? Kult
Loggført
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #8 på: mars 22, 2008, 17:42:18 pm »

var innpå å såg på dei blokkene på vwparts Glad fin pris der og Glad men min tekniske engelsk er på eit minimun, såg det var forskjellige ting eg kunne krysse av for der Glad noen som gidd å forklare? Kult
"Bore" er størrelsen på sylindrene som passer, og angitt i diameteren til sylinderne som passer.

"Stroker crank" er når du har veivaksel med lengre slag (longer stroke) enn 69mm.
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #9 på: mars 22, 2008, 18:59:33 pm »

Cip1 er en av de store volumselgerne på nettet, derfor gunstige priser. Men de lager ikke motorer eller deler selv, noe som gjør at du bør vite på forhånd hva du vil ha.
Gene Berg http://www.geneberg.com/cat.php er en av de respekterte plassene, de utvikler deler selv også. det koster mer, men du får deres ekspertise på kjøpet. CB Performance http://www.cbperformance.com/ har også et bra navn og god service.
 
SCAT (som i pakkeløsningen fra cip1) er en av de største merkevarene i motordeler og snacks over et par-tre tiår, men i dag foregår vel det meste av produksjonen i Kina, regner jeg med. Det er forskjell i både pris og kvalitet; er det billig er gjerne kvaliteten deretter. Er det dyrt OG det kommer fra de mest renommerte forretningene, så vil det antagelig holde lenger. Men det kommer igjen an på hvor nøyaktig motoren bygges... U C? Er det nødvendig med de dyreste delene om en ikke bygger motoren til topp spesifikasjoner Glad
Hvis det er noe som er "gresk" så er det antagelig en god anledning til å lese seg opp litt - kan være smart FØR man sender avgårde en bestilling. Det koster fort noen titusener i dette gamet! Det har vært flere gode motortråder på vw2you  , agder vwklubb sitt forum http://www.agdervwklubb.com/forum/index.php?topic=1126.0 , og vi har Erik http://vw2you.com/cgi-bin/UltraBoard.cgi?action=Read&BID=24&TID=13067&SID=5587 som er i gang med sin "stroker"-motor på VWACB-forumet. Veldig lærerikt! Felles for de fleste er at man er i varierende grad grønn på motor før en begynner, men lærer underveis med kommentarer fra de som har vært der.

Det vanlige blir kanskje at du
1) først leser deg litt opp,
2) bestemmer deg for hvilken motorstørrelse du er ute etter og
3) så lager du deg et budsjett (kan fort ta overhånd og du vil ikke feilbestille deler!).
4) Deretter starter du en prosjekttråd på forumet her.
De erfarne motorgutta her inne kjører mye løp, enten dragrace eller på bane, og har masse kompetanse som de deler med oss amatører. Men det er endel grunnleggende ting som du må finne ut av selv først.
Ikke bare enkelt dette!

http://aircooled.net/gnrlsite/resource/articles/t1hpeng.htm er en grei plass på nettet!
« Siste redigering: mars 22, 2008, 20:43:19 pm av RZR-Andy » Loggført
affe
Nybegynner
*
Innlegg: 8
Bosted: Hordaland


Vis profil

« Svar #10 på: mars 24, 2008, 01:17:03 am »

Huff det er masse å tenke på når man skal bygge motor Glad dyrt blir det også Trist trur kanskje eg må ligge dette litt på is intil videre Kult eller kanskje eg kjøper noe fint med litt motor i Glad
Loggført
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #11 på: mars 26, 2008, 14:27:39 pm »

Alt koster penger, ja... Kvalitet koster mye mer enn billiggreier. Det gunstigste er å kjøpe noe der andre har tatt det økonomiske tapet, kynisk - men fornuftig. Da er det gjerne ferdig jobb og bare vri om tenningen.
Alternativet er å ta det over langs, det er ikke gjort i en håndvending for de fleste av oss når en skal hobbyfinansiere sånne ting. Men det er kjempemorro å skru motor!
Anbefaler deg å ta med motoren på motorkvelden i VWACB torsdag!   
Loggført
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
.
« Svar #12 på: mars 26, 2008, 22:09:23 pm »

.
« Siste redigering: februar 02, 2011, 10:30:09 am av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!