Såpabublan
Juniormedlem
Innlegg: 62
Bosted: Vestfold
|
|
« på: november 01, 2010, 17:13:01 pm » |
|
Som topic sier.. Har bytta coil og kondensator satt på blekkplate i bunn og rør fra vifte til eksos, men enda vil den ikke gå når den er varm Smeller som faan i eksosen og flammene står. Når bilen er kald er den fin!! Bilen MÅ ha litt choke på for at den ska gå uansett. Hva er galt med bobla mi?? Kjører 10w40 mineral olje hvis det har noe å si. Chrome luftfilter men pluggene er 8 9 år gamle eller mere
|
|
|
Loggført
|
1992 Ford Sierra Cosworth 4x4 360hk 1969 Vw Boble 1600cc 1986 Ford Sierra turbo 3dørs Vingebil 1987 Ford Bronco 302 v8 x 42 Sierra'r
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #1 på: november 01, 2010, 17:17:56 pm » |
|
fiks ordentlig luftfilter, bytt plugger, og sjekk ventiler
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
Såpabublan
Juniormedlem
Innlegg: 62
Bosted: Vestfold
|
|
« Svar #2 på: november 01, 2010, 17:19:30 pm » |
|
fiks ordentlig luftfilter, bytt plugger, og sjekk ventiler Motoren klakker ikke i det hele tatt :s det som er rart så tror ikke det er ventilene men kan jo få sjekka di. Hva er åpninga ?
|
|
|
Loggført
|
1992 Ford Sierra Cosworth 4x4 360hk 1969 Vw Boble 1600cc 1986 Ford Sierra turbo 3dørs Vingebil 1987 Ford Bronco 302 v8 x 42 Sierra'r
|
|
|
Lassen
Supermedlem
Innlegg: 1034
Bosted: Sandnes i Rogaland
Praise the Lowered
|
|
« Svar #3 på: november 01, 2010, 17:23:05 pm » |
|
fiks ordentlig luftfilter, bytt plugger, og sjekk ventiler Motoren klakker ikke i det hele tatt :s det som er rart så tror ikke det er ventilene men kan jo få sjekka di. Hva er åpninga ? Den skal være 0.15 på døgnkald motor
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #4 på: november 01, 2010, 17:24:46 pm » |
|
hvis de er for stramme, og så utvider støtstengene seg.. you do the math åpning er 0,15mm om jeg ikke husker helt feil
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
Såpabublan
Juniormedlem
Innlegg: 62
Bosted: Vestfold
|
|
« Svar #5 på: november 01, 2010, 20:11:29 pm » |
|
Skrudde ut plugga nå da, fikk mildt sagt SJOKK når jeg så de, at den bilen har starta er utrolig :s spola fort bort til mekonomen kjøpte 4 nye og nå virker det faktisk ut som at bilen er fin. Når jeg mener fin så blir den ikke mongo når den er varm tok bare en liten prøve tur da. Men gassern er mongo
|
|
|
Loggført
|
1992 Ford Sierra Cosworth 4x4 360hk 1969 Vw Boble 1600cc 1986 Ford Sierra turbo 3dørs Vingebil 1987 Ford Bronco 302 v8 x 42 Sierra'r
|
|
|
Torbjørn Ravndal
|
|
« Svar #6 på: november 04, 2010, 01:40:05 am » |
|
Har hatt samme problemet som deg. (dobbelporta 1600) Bilen rykka å sto i , værre og værre jo varmere den ble. Bytta plugger, pluggledninger, fordelerlokk og rotor. Nå går den som en kule når den er kald, den sviver fint når den er varm, men vil ikke svive på tomgang når den er varm. Har prøvd å justere tomgangen, men den vil ikke svive uansett... Ikke meningen å kuppe tråden, men vi har lignenede problemer og antar flere også kan ha hjelp av tilbakemeldingene som kommer her ??
|
|
|
Loggført
|
1973 - 1200 "spareboble"
|
|
|
Lassen
Supermedlem
Innlegg: 1034
Bosted: Sandnes i Rogaland
Praise the Lowered
|
|
« Svar #7 på: november 04, 2010, 17:40:57 pm » |
|
Har hatt samme problemet som deg. (dobbelporta 1600) Bilen rykka å sto i , værre og værre jo varmere den ble. Bytta plugger, pluggledninger, fordelerlokk og rotor. Nå går den som en kule når den er kald, den sviver fint når den er varm, men vil ikke svive på tomgang når den er varm. Har prøvd å justere tomgangen, men den vil ikke svive uansett... Ikke meningen å kuppe tråden, men vi har lignenede problemer og antar flere også kan ha hjelp av tilbakemeldingene som kommer her ?? Suger ikke falsk luft en plass da ?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
|
« Svar #8 på: november 04, 2010, 21:29:30 pm » |
|
Lenge siden ventilene er sjekket? Ligger de på, kan det hende de ikke tetter nok når motoren blir varm. Og du tror at alt er i orden, for motoren går veldig stille. Ellers er det mange gamle coiler som svikter når de blir varme.
Og mange gassere som er slitne/trenger en overhaling etter 40 år +-...
|
|
« Siste redigering: november 04, 2010, 21:31:13 pm av Kjell Roar »
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Torbjørn Ravndal
|
|
« Svar #9 på: november 04, 2010, 21:42:17 pm » |
|
Det er klart.. jeg har ikke peiling på hvor mye motoren er gått. Byttemotor, som jeg fikk i fjor høst fra stavanger, men den "tikker" ikke, har kjørt i dyserens og forgasserrens, men den må vel kanskje ha en overhaling.
|
|
|
Loggført
|
1973 - 1200 "spareboble"
|
|
|
1972-1302S-Stavanger
Nybegynner
Innlegg: 8
Bosted:
|
|
« Svar #10 på: mars 30, 2011, 17:56:00 pm » |
|
har samme problemet selv på en 1600 1302s hvor den starter supert på kald motor, men starter dårlig på varm. den går når den er varm også, som regel, men dårligere, rykker, og spytter ut flammer, smeller og går dårligere når jeg tråkker ned pedalen for fult, som om den drukner. Har bytta tenning og diverse elektrisk, gikk litt bedre da, men kan enda dø til tider når den er varm og hopper som f... Kansje ikke så mye hjelp i det men fikk litt frustrasjon av brystet
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
tmatre
Supermedlem
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp
|
|
« Svar #11 på: mars 31, 2011, 00:46:31 am » |
|
Plukk fra hverandre gasser, gjør rent... Har du ikke bensin filter, monterer du det før du monterer gasser igjen :-)
men først av alt.. sjekk at choke spjellet er helt opent når den er varm!
|
|
|
Loggført
|
"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
|
« Svar #12 på: mars 31, 2011, 01:19:23 am » |
|
Stiften kan laga mykje dekelskap vist den er feil justert eller er brent. Kontroler att opninga er 0.4mm og samtidig sjekk att det ikkje er ein flekk på kontakt flata. då er den brent, isofall puss ned det brente, juster på nytt , tut å kjøyr. om den etterkvart vert brent igjen så byt kondensatoren og puss over stiften igjen
Viktig att vakumoptrekket fungerar(røyr frå fordelar til gassar) sug i enden av røyrer mot gassar og sjå nedi fordelar for å konstatera att det er bevegelse..
Og tenninga kan vera ein ide å kontrolera og.
Men eg trur stiften lagar mykje kødd for dekan med problem. eg opplevde ivertfall nyleg på bruksboblo att stiften var syndaren for den gjekk greitt på kald motor, hosta litt ved pådrag, gjekk bra når den vart god å varm, men ikkje på tomgang, spess ikkje inn mot kryss.. viste seg att plasten på stiften var nedsleten så klaringen hadde vorte ganske liten på stiften, nesten ikkje opning, men etter fiksing av den so var alt på stell att
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
|
« Svar #13 på: mars 31, 2011, 08:56:26 am » |
|
Plukk fra hverandre gasser, gjør rent... Har du ikke bensin filter, monterer du det før du monterer gasser igjen :-)
men først av alt.. sjekk at choke spjellet er helt opent når den er varm!
Husk å holde bensinfilteret vekk fra motorrommet pga brannfaren. Bør monteres under tanken. Noen bensinpumper har innebygd filter.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
|
« Svar #14 på: mars 31, 2011, 09:08:04 am » |
|
.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Knutandre
Medlem
Innlegg: 177
Bosted: Dønna- Helgelandskysten
|
|
« Svar #15 på: april 05, 2011, 18:02:35 pm » |
|
kan jeg skyte inn et spørsmål? skal det ikke være en pakning mellom forgasser og innsug? kan ikke se at jeg har noen.
Hadde oppe fordelerlokk i dag, skal det ikke være mer spillerom enn 0.4mm ? kan noen forklare meg det der ?
et til: bilen drar dårlig i 1 gir, er liksom så dau. har automatic
|
|
|
Loggført
|
Nylig kjøpt boble. 71 mod vw automatic
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #16 på: april 05, 2011, 18:38:50 pm » |
|
kan jeg skyte inn et spørsmål? skal det ikke være en pakning mellom forgasser og innsug? kan ikke se at jeg har noen.
Hadde oppe fordelerlokk i dag, skal det ikke være mer spillerom enn 0.4mm ? kan noen forklare meg det der ?
et til: bilen drar dårlig i 1 gir, er liksom så dau. har automatic
skal være pakning.. 0,4mm når stiften er "ute"
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
kengro
Nybegynner
Innlegg: 14
Bosted: Hedemark
|
|
« Svar #17 på: april 05, 2011, 21:11:28 pm » |
|
sett stiften på 0,37mm.å bytt membran på gasseren.har du vakum gasser?
|
|
|
Loggført
|
69mod 1300
|
|
|
janbobble
Medlem
Innlegg: 224
Bosted: jessheim
|
|
« Svar #18 på: mai 05, 2011, 20:20:58 pm » |
|
viktig med pakninger mellom gasser og innsug og mellom innsug og topp. for å forhindre unødvendig varme i gasser og innsug, da forstøver ikke bensina og heller blir dråper , som kan forårsake spytting , og smell i innsug / eksos. å verstefall stopp. større fare for sånne problem med trimma motor ifeks køkjøring.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|