april 29, 2024, 05:20:41 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Filip's gule 1302 '71  (Lest 2429 ganger)
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« på: november 20, 2008, 18:00:54 pm »

Som noen kanskje har fått med seg har jeg en Type 4-motor under oppbygging, som skal inn i min gule 1302 fra 1971. Samtidig med at bilen får ny og større motor fant jeg ut at jeg skulle prøve å få tatt det som var av rust, og tatt en ordentlig overhaling av forstillinga.

Det er handlet inn brukte skivebremser fra en boble, som kjent får en godkjent opp til 100 hester med slike bremser, så jeg satser på å holde motoren under dette.

Til forstillinga slo jeg like godt på stortromma og handlet et "Full front kit" fra TopLine, dvs. nye styrestag med endeledd, midtre styrestag, bærekuler, styredemper, bronseforing til hjelpesnekka, alt av urethanforinger, "caster fix bushing" (urethanforing til stabilisatorstaget som flytter staget litt fremover, for senkede biler) og camber+ kit (6mm/1 grad ekstra justering av cambervinkelen i begge retninger). TopLine er kjent for å levere kvalitetsdeler, og deres camber+ kit og caster fix bushing er kjempegreie å ha når bilen er senket.

Når jeg kjøpte bilen var den såvidt jeg kunne se relativt rustfri, eller i alle fall uten noen annet enn overflaterust. Når jeg til slutt tok en grundig sjekk av bilen fant jeg selvsagt noe glassfiber fremme under hver av skjermene, som dette over stygge saker. Ikke noe det er umulig å få til, men selvsagt er det kjedelig å finne slik på bilen en har trodd er rustfri.

Førersiden; her har jeg kun tatt det groveste med et skrujern, men denne siden er den verste.
 

Passasjersiden; her har jeg begynt å kappe ut dårlig metall, og gått på med en grovrengjører/negerkuse.
 

Hva tror dere om den rusta?

Planen min blir nok å få rensket ordentlig opp inni alle kriker og kroker ved å sandblåse. Så sveiser jeg igjen hullene i bunn, dvs. de som vender mot bakken. For å få beskyttet innsiden mot videre rust skal jeg så dekke innsiden med et egnet stoff (POR 15? Owatrol?), og så kappe en plate som passer over det store hullet, men lage et lite hull i denne før jeg sveiser den fast, slik at jeg har sjangs å komme til med en sprøyte av noe slag og få dekket sveisene med noe. Så dekkes det hullet med glassfiber. Hørtes ikke det ut som god plan?
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #1 på: november 20, 2008, 18:13:11 pm »

Du har vist litt rust og forholde deg til 'og, ja Glad

Men er det lurt å ha i masse maling før du sveiser? sånn eg har forstått det så vil dette berre smelte eller ta fyr...
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #2 på: november 20, 2008, 18:28:57 pm »

Du har vist litt rust og forholde deg til 'og, ja Glad

Men er det lurt å ha i masse maling før du sveiser? sånn eg har forstått det så vil dette berre smelte eller ta fyr...
Er noe rust å på bobla mi også ja, men jeg ser lysere og lysere på det Blunker

Planen var å bare få dekket de områdene innerst før jeg sveiser, de områdene jeg har minst sjangs for å nå gjennom hullet jeg planla å sprøyte gjennom etterpå. Det blir vell å legge inn en slange med noe dyser i eller noe slikt, så det er kanskje ikke nødvendig.
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #3 på: januar 18, 2009, 16:19:45 pm »

Det har vert heller labert med oppdateringer her på forumet i det siste, men dette er fordi jeg har fått gjort en god del i garasjen med bilen. Jeg har fått sveist igjen rusten som var i innerskjermene, og lagt på godt med Brunox Epoxy, og senere skal jeg ha noen strøk lakk og godt med tectyl over dette igjen. Sveisefugene er tettet med Tec7.

Det største problemet her var selvsagt å få banket og bøyd til plater som passte godt, og tatt i betraktning at jeg aldri har gjort verken platearbeid eller sveising før synes jeg resultatet ble veldig bra.



Kvaliteten på delene jeg fikk fra TopLine var det ikke noe å klage på, men jeg konkluderte med at laget med lakk som var på de kun var der for at ikke tingene skulle ruste når de ble lagret. Lakken var syltynn, og jeg fikk frem bart stål etter veldig lite pussing med sandpapir. Så da ble samtlige deler pusset ned, grunnet med sinkspray og lakkert med hammerlakk. Prikken over i'en ble rødt stabilisatorstag og diverse slikt, men jeg tror kanskje det tok litt overhånd med den røde hammerlakken etterhvert Øyerulling

Alt dette har jeg også fått montert, sammen med skivebremser handlet brukt på forumet. Så nå synes jeg bilen er ganske klar til å takle motoren som skal inn etterhvert! Det eneste jeg vurderer er ett litt tykkere stab.stag eller noe stabilisering av bakenden, men dette får jeg heller vurdere etter å ha prøvd motoren i bilen og sett om jeg har penger til overs til noe slikt.




Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #4 på: januar 18, 2009, 16:54:26 pm »

Dette ser veldig bra ut!!!!

Dei endeledda er det sånne ferdigpressa frå unneberg?
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #5 på: januar 18, 2009, 17:23:42 pm »

Om du leser så ser du at endeledda er kjøpt fra TopLineParts i USA. Om Unneberg bruker samme produsent vet jeg ikke, men jeg måtte i alle fall ikke presse sammen noen ledd.
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
SveinØ
Supermedlem
*****
Innlegg: 840
Bosted: Molde



Vis profil
« Svar #6 på: januar 19, 2009, 01:22:49 am »

Dette ser veldig bra ut!!!!

Dei endeledda er det sånne ferdigpressa frå unneberg?

Tenker vel sikkert på leddene i king/linkpin forstilling du nå  Blunker
Loggført

Member of the Vintage VW Club of Møre & Romsdal
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #7 på: januar 19, 2009, 16:20:32 pm »

Veitta f.. ka eg tenker på, men eg fekk svaret...
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #8 på: januar 25, 2009, 14:17:11 pm »

Før jeg monterte forstillinga tok jeg ut styresnekka fordi jeg hørte noen rare klikkelyder fra denne i blant når jeg rattet en del frem og tilbake. Med snekka på benken var den veldig tung å bevege over "midten", så da justerte jeg denne litt løsere. Dette hjalp på klikkelyden, men nå har jeg selvsagt mer dødgang i rattet. Finnes det flere justeringsmuligheter enn den skruen på toppen?

Pakningene i hver ende av snekka er også ganske kaputt, så jeg tror ikke det er vits å fylle på olje en gang. Bør jeg prøve å få inn noe hjullagerfett her, eller er det mulig å bytte disse pakningene?
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #9 på: februar 01, 2009, 20:07:57 pm »

Hver gang det regner har jeg hatt et problem med at jeg fikk en del vann inn på gulvet på førersiden, under baksetet. Dette kommer nok av at en av vinduspakningene ikke er helt tette, så dette tenker jeg å tette med litt sicaflex. Men i dag kom jeg på at det skal vell være en slags drenering slik at kondens og slikt kan renne ut av dette hulrommet bakom panelet bak? Så etter å ha lett litt fant jeg hullet på bildet under, men det var tettet igjen med en plugg. Skal denne pluggen være der, eller er dette dreneringa?


(Ja bildet er tatt opp ned Øyerulling)
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Sniper
Medlem
***
Innlegg: 133
Bosted: Florø


Mean Machine


Vis profil
« Svar #10 på: februar 05, 2009, 22:40:13 pm »

Skulle gjerne hatt eit bedre bilde fra litt avstand så eg såg hvor det hullet er, men problemet ditt seier meg at den plasten som ligger bak dørtrekket er deffekt! det er viktig at den er tett spessielt nederste del da vann som renner ned langs vinduet og forbi gummi pakkningen renner gjennom døra di å har du ikkje den plasten som skal ligge bak dør trekket der så spruter det vann på dørtrekket og ned på gulvet da dråpen treffer botten av døra, å dei hullene som er i nedre del langs døra (sikkert nærmare 10stk) dei skal vere der for dei drenera vannet ut på undersiden av døra. så tips sjekk plasten bruk sikaflex eller lignande for å lime den til døra igjen, sølvtape kan brues til å lime plasten sammen om du skal ha fått ei rift i den.

Lykke til.
Loggført

VW Beach Buggy 1968, 1600 T1 Motor (Var Norges raskeste luftkjølte Beach Buggy) 
VW Beach Buggy 1967, 1600 T1 Motor (Million Dollar Baby)
VW 1303S 1973. 2Liter T4 motor (porsche styla) Solgt
VW 1303S 1973 1600 T1 Motor (Porsche Styla) Solgt
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #11 på: februar 05, 2009, 23:02:44 pm »

Plasten bakom dørtrekket er ikke i hele tatt hos meg, så da får jeg mekke til en slik ihvertfall, takk for tipset!

Men det kommer såpass store mengder med vann inn at jeg tror nok det er noe drenering som er tett, så har du et bilde som viser hvor de dreneringshullene skal være? Hullet på mitt bilde er litt til høyre for døra, på undersiden av panelet her, rett ovenfor kanalene. Altså hullet viser ikke med stigtrinnet montert.
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!