april 29, 2024, 13:16:42 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Overhaling av turbo?  (Lest 1274 ganger)
Are
Medlem
***
Innlegg: 197
Bosted: Trondheim



Vis profil
« på: mars 22, 2008, 12:55:42 pm »

Hei.

Fikk tak i en havarert turbo for en tid tilbake. Hadde egentlig bare tenkt å bruke den til å bygge eksosanlegg etter, for så å kjøpe ny turbo når resten av motoren var ferdig. Men når etter å ha tatt en titt på nypris på turbo, og pris på rep-kit, så fant jeg ut at en overhalt turbo får holde i første omgang.

Saken er den at turboen hadde stoooor slakke alle veier, både opp og ned og til siden  Rekker tunge  Men det er ingen sprekker å se noen plass.  Men som jeg fryktet har den fått "slitekant" på akslingen, der hvor lagerene står. Jeg lurte på om det da er noe vits i å prøve å overhale? Har ikke fått målt noe med micrometer enda, men noe sier meg at det er svært små tolleranser ute å går her....






Are =)
Loggført

RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #1 på: mars 22, 2008, 14:21:03 pm »

Uten å være noe slags ekspert på turbo, så ville jeg tro at den akslingen er skikkelig gåen... Og da spøker det for opplagringen også. En ting er at selve turboen kan rase, men du vil vel helst ta vare på resten av motoren også om du legger litt arbeid i den?
Disse greiene går jo lett rundt med 100000 omr i minuttet, så slakk og kast her vil bli fatalt. Virker som denne har kokset pga. for dårlig drenering av oljen, mange vanlige bileiere som ikke lar turboen få kjøle seg ned med frisk olje etter hardkjøring.
På f.eks. ebay får du turboer for noen tusenlapper, handler du hos respekterte forhandlere sitter du litt tryggere. Det er visstnok ikke uvanlig at nyproduserte turboer som blir kassert fordi de ikke holder mål havner ut på markedet via private.
En annen ting er turbo vs. motorvolum og resten av oppsettet på motoren. Kjører du en for stor turbo ift. volum får du ikke nok spinn på den til at den blir særlig kjørbar. Så et tips kan være å skaffe en fra en motor med tilsvarende volum.
Loggført
Karmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1057
Bosted: Kongsberg



Vis profil
« Svar #2 på: mars 22, 2008, 15:44:36 pm »

Ring Ronny på GIK Turbo på Kongsberg etter påske. Han hjelper deg både med evnt overhaling eller ny turbo. Avbalansering er superviktig og han sier at selv på splitter nye turboer fra kjente produsenter så er 90% av de for dårlig balansert.
Dårlig balanse = mindre rpm = tregere spool-up = effekttap
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!