april 27, 2024, 19:22:02 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Ledningnett Kübel  (Lest 2733 ganger)
EspenN
Medlem
***
Innlegg: 119
Bosted: Lena



Vis profil
« på: mai 08, 2011, 21:37:15 pm »

Noen som kjenner det elektriske anlegget til Kübelwagen?

Forskjeller på tidlige og sene modeller? Ser Kdf-SERVICE i Polen opererer med to forskjellige ledningssett, det første fra 1940-43 og det andre fra 1943-45.
Hvor mye jobb er det å skifte hele ledningsnettet? Må mye demonteres? Er det en noenlunde enkel jobb, eller må man være tilnærmet bilelektriker for å gjøre dette selv?

Min bil er en 45 mod, men med stort speedometer og to sikringsbokser. Ledningsopplegget bak sikringsboksene ser veldig hjemmegjort ut, men alt bortsett fra Notek virker noenlunde ok. Jeg sliter med en jordfeil på baklyktene uten at det er noe stort problem, men på sikt bør nok det hele byttes.

Tips og gode råd mottas!

EspenN
Loggført
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #1 på: mai 09, 2011, 08:50:05 am »

De orginale ledningene anbefales byttet. De er wiret med stål og litt kobber i mange tilfeller. I alle fall er gamle kabler brannfarlige med dårlig ledningsevne.

Skifte selv? det vil vel bero på kunskapsnivået. Det er en fordel med kunnskap rundt instalasjon og elektro.
Kabler i kanaler skal trekkes i strømpe som en bekyttelse. Så var det kvadrat på ledninger. 1,5 er vanlig. Men jeg foretrekker 2 kv. for det meste i hovednettet. Dette med tanke på 6v strømforskyning. 4-5 kv. er egnet til dynamo og starter også fra dasjbord i denne sammenhengen (1 kabel).
Så var det hovedbryter fra batteri, se spesifikasjon for forsikring av veteran.

Merk deg hvordan orginalkablene er laget, ta dem ut mest mulig hele. Dra ei snor etter når kabel draes ut av kanal. Den brukes til å trekke inn nytt. Tell kursene, se på koblings skjema. Dra gjene gjennom en ekstra ledning om det er plass til dette.
Forøvrig er det noe som heter kontakt og jording. Trolig er selve dasjbord tilkoblingen forskjellen på kubel.

Det var noen tanker fra denne kanten, lykke til.
« Siste redigering: mai 09, 2011, 17:26:36 pm av svenole » Loggført
EspenN
Medlem
***
Innlegg: 119
Bosted: Lena



Vis profil
« Svar #2 på: mai 09, 2011, 20:11:38 pm »

Takk så langt Sven Ole. Jeg regner med at å kjøpe ledningsopplegget ferdig fra Polen og det vel gjør jobben noe enklere.
http://www.kdf.cp6.win.pl/Kubelwagen-1943-45--Wiring-harnesses.php

Det jeg trenger før jobben kan begynne er en varm garasje til vinteren. Noen som kjenner noen som kjenner noen som evt har et sted som passer ikke altfor langt fra Drammen? Da er jeg i tilfelle VELDIG interessert.

EspenN
Loggført
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #3 på: mai 09, 2011, 20:22:01 pm »

Han i Polen har fått trøbbel med helsa så han leverer ikke for tiden. Spør om leveringstid?

like orginalt om du kjøper ledning på biltema og strekker selv, biligere også. Se og tell kurser på koblings skjema og pluss på noen kurser bakover. Du trenger blinklys bak, var  ikke på kubel + park brems på høyre side i tillegg vil jeg tro. Med den trafikken som er så prioriter sikkerhet om mulig.    Glad

PS. 10.05.11. Hørte i dag at han har begynnt å jobbe i gjen. Det lednigsnettet han bygger ser fint ut. Dyrt men bra tror jeg.
« Siste redigering: mai 10, 2011, 21:18:08 pm av svenole » Loggført
EspenN
Medlem
***
Innlegg: 119
Bosted: Lena



Vis profil
« Svar #4 på: mai 10, 2011, 21:58:39 pm »

Vært i kontakt med ham og han kan levere raskt.

EspenN
Loggført
SplitMan
Moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #5 på: mai 11, 2011, 07:25:08 am »

Tomasz i Polen er på beina igjen og leverer ja - fikk deler fra han nå i helgen. Hans ledningsnett er fantastiske! Ikke annet å si enn det...perfekt kvalitet og god merking. Veldig veldig bra.
Loggført

SCREWDRIVER #2
EspenN
Medlem
***
Innlegg: 119
Bosted: Lena



Vis profil
« Svar #6 på: mai 11, 2011, 19:08:07 pm »

Takk, da vet jeg veldig godt hva jeg skal gjøre.

EspenN
Loggført
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #7 på: mai 11, 2011, 20:24:03 pm »

Jeg skal rive ut et gammelt og legge inn et nytt som er underveis i posten fra denne leverandøren, det er bestillt for lenge siden, ikke min bil.
Det er interesant å se hva det går for i sammenligning med det jeg har gjort før, nemlig lagt opp forsterket nytt men forbedret og ellers etter skjema. Kvadraten på ledningene er viktig på 6v. anlegg. Dette ble det trolig spart på under krigen.
 
En annen ting er at de originale kursene ikke legger opp til blinklys bak osv. Noe som er viktig med tanke på trafikksikerhet om det ønskes. Jeg får se hva det er han lager når dette er kommet. Det går også an å trekke noen ledniger ekstra hvis dette går helt etter originalen.

Under, diagram for 1944.


* April1944.jpg (111.81 KB, 640x436 - vist 161 ganger.)
« Siste redigering: mai 11, 2011, 21:23:14 pm av svenole » Loggført
EspenN
Medlem
***
Innlegg: 119
Bosted: Lena



Vis profil
« Svar #8 på: mai 12, 2011, 11:42:34 am »

Jeg har spurt Tomasz spesielt om dette med blinklys, men har ikke fått noe svar ennå.

EspenN
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!