april 19, 2024, 05:27:30 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Etterlysning kubel..  (Lest 8191 ganger)
rusthaug
Medlem
***
Innlegg: 201
Bosted: oslo



Vis profil
« på: november 16, 2010, 18:51:52 pm »

For noen uker siden hadde jeg eu kontroll på en caravelle på jobben, og under leting etter varseltrekant, fant jeg verktøyskrinet til eier av bilen. Dette var et hazet skrin til å feste i reservehjulet på bobla, riktig så fint og helt komplett Glad
Jeg ringte eier for å høre om han ville selge det  Øyerulling, dette var desverre ikke aktuelt da det hadde vært i en av de første boblene hans, en split.
Vi snakket en stund om eldre vw, og han nevner at han har hatt en krigsmodell også, en 42 kubel.
Jeg mener han sa han hadde hatt den fra 52-59, og da solgte til en gartner som brukte den i jobb et par år...Motoren ble vist byttet og gravd ned i en hage på Røa da den hadde fått skjørtebank.
Bilen gikk den gang på 5 sifret A nummer.
Videre tror jeg den ble solgt til en bensinstasjon eier rett utenfor Oslo som hadde flere gamle vw, og han mente den allerede da ble betraktet som spennende/gammel og derfor muligens har overlevd...
Er det noen som kan si noe mer om denne, evt om noen har hørt om bensinstasjon eieren som allerede tidlig på 60 tallet hadde sansen for gamle vw ??
Loggført
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #1 på: november 16, 2010, 20:40:18 pm »

Spør om det var Texaco stasjonen på Høvik, i så fall om jeg ikke husker feil så heter han Halvorsen. Han bor i Oslo og denne bilen kan i så fall spores videre.
Loggført
rusthaug
Medlem
***
Innlegg: 201
Bosted: oslo



Vis profil
« Svar #2 på: november 16, 2010, 23:06:50 pm »

Godt mulig det stemmer med Texaco Høvik, skal se om jeg greier å finne ut noe mer..
Loggført
SplitMan
Moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #3 på: november 16, 2010, 23:09:56 pm »

Det er vel Erik Halvorsen det er snakk om - han hadde bensinstasjon og han hadde flere krigs-VW. Et par Kubler og en Schwim ihvertfall. Schwimmen og en av hans Kubler inngår i en litt for hemmelig stor bilsamling i Oslo nå for tiden og de er aldri i bruk...men jeg er litt usikker på hvilket chassisnummer/reg nr akkurat den Kubelen har - det er 2-3 stk som var innom Halvorsen. Men de er alle i live i dag...
Loggført

SCREWDRIVER #2
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #4 på: november 16, 2010, 23:57:36 pm »

Topp. Sånn er det med åra og husken. I alle fall gikk Schwimmen til USA med min skjeldene reserve 4xw gear kasse oppi. Den var ikke en tilsiktet eksportert fra meg i hvert fall.
Loggført
SplitMan
Moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #5 på: november 17, 2010, 00:05:54 am »

Uten å spore av for mye her...

Du har snakket om dette USA-sporet tidligere også Sven Ole...jeg er litt usikker på det. Halvorsen sin gamle Schwim er fortsatt i Oslo - det er 100% sikkert. Dette er x-Truls Brink, x-Fossholm/Andersen, x-Halvorsen, x-Johnsen-bilen.... og den gikk altså til slutt til en samler i Oslo, og ikke til USA. Det er helt sikkert.

Om gearkassen din gikk til USA i en Kubel...kan hende, men jeg kjenner ingen Schwim-eksport fra Norge til USA. Denne nevnte Schwimmen er forsåvidt gått så mye under jorda, at kanskje var det en cover-up-historie at den gikk til USA. Jeg vet ikke...
Loggført

SCREWDRIVER #2
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #6 på: november 17, 2010, 10:04:29 am »

Schw.
Den infoen fikk jeg fra Finn eventuelt også Arve. En ting er sikkert, Bjørn vet dette 100%. Det var han som hjalp Halvorsen med denne bilen, som også skal ha Norsk oprinnelig krigshistorie? Den manglet det aller meste av mekanikk med tanke på schw. og 4xw. Der forsvandt delelageret mitt i regi av Bjørn. Bjørn hjalp han å bygge opp denne bilen på 1970 tallet.
Jeg håper jeg er feilinformert i denne saken. Det hadde vert fint om den befant seg her hjemme i Norge.

Blir veldi glad om delene mine befinner seg der de skulle være, nemlig i Norge. Skulle jeg eksportert så hadde jeg gjort det selv og høstet profitten, men det var meningen min å hjelpe han med billige deler.

Jeg synes du kan ringe Halvorsen å ta en prat med tanke på opdatering av registeret. Du må i så fall hilse han så mye fra meg, jeg kjenner han meget godt fra tiden på Høvik. Han er pensjonsist og bor i Oslo.

Sven Ole.
« Siste redigering: november 17, 2010, 12:44:47 pm av svenole » Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!