april 24, 2024, 06:31:31 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: VW restaurering forhandler (USA), prisforespørsel  (Lest 5657 ganger)
Ricbus
Nybegynner
*
Innlegg: 3
Bosted:


Vis profil

« på: november 16, 2010, 23:14:33 pm »

Hei dere!

Jeg er i fasen hvor jeg planlegger innkjøp av en eldre VW boble, og har hatt en lang maildialog med en forhandler fra USA. Grunnen til at jeg kom over nettopp denne forhandleren var på grunn av en tilfeldig film på youtube.

Grunnen til at jeg er i kontakt med en forhandler som dette, som bygger opp eldre bobler fra bunn av, er at jeg ikke har tilgang til verksted, verktøy som trengs eller kunnskap som trengs ved restaurering. Selv syns jeg han virker meget seriøs og kunnskapsrik, slik at jeg har god tillit til at de leverer en god vare. Hjemmesiden deres er www.classicvwbugs.com

Jeg har fått et prisanslag, og det vil selvfølgelig variere med hva slags options man ønsker osv. Uansett, det er et anslag:

Sitat
Any 68 and later bug usually hovers around the 8-9k area.  Bugs 60-67 and go for 9-15k.  59 and earlier go for upper teens into the 25k+ area
.

I tilegg til dette kan de modifisere til f.eks nye bremser, større motorer osv.

Sitat
I can make the bug really anyway you want.  It is no problem at all putting a larger 1600 engine into an earlier car along with disc brakes, 12v conversion, the works.  I would go with a 67 or earlier bug since they are worth the money in the end.  A 68 and later bug just does not bring the dollar yet.


Spørsmålet mitt er:
- Er det noen kjente firmaer i USA eller Europa som gjør det samme, og kan levere like god vare til like god pris? Noe av grunnen til at jeg lurer på det er om det f.eks er det i Europa, vil det være mye lettere med tanke på frakt / henting. I tilegg ser jeg for meg om en bedrift i Norge vil være en del dyrere.

Nå er ikke jeg kjent med alle utgifter, men kan noen ta en rask titt på denne utregningen og se om den ser noenlunde grei ut?

Sitat
Eksempel: VW Boble 1965
Pris: $ 10 000 (60 000 kr)
Frakt: 7000 kr
Total bil + frakt: 67 000 kr
Mva: 16 250
Engangsavgift 4700

Total: Rett under 88 000 kr

I dette tilfellet, vil en strøken 1965 modell være verdt 88 000 kr i Norge?

Tusen hjertelig takk for alle kommentarer!
Mvh Richard
Loggført
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6105
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #1 på: november 16, 2010, 23:42:12 pm »

Vedr verdi i Norge så vil en fin -65 sjeldent være mere verdt enn halvparten av 88 tusen NOK. Hadde jeg vært deg hadde jeg sporet opp den mest strøkne originalbilen i Norge og heller kjøpt "denne". 60-talls bobler er ikke dyre i Norge og det finnes faktisk strøkne originalbiler her.

Vil du ha en oppusset og/eller modifisert så finnes det folk i Norge som gjør dette.

Er du spesielt etter en -65 modell?
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #2 på: november 16, 2010, 23:56:09 pm »

I dette tilfellet, vil en strøken 1965 modell være verdt 88 000 kr i Norge?

Originalbil-nei.
Restaurert tilnærmet original-nei.
Restaurert og ombygd med stor motor, bremser,++ kanskje.

Mye bra 50tallere solgt billigere i Norge det siste året.

Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6105
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #3 på: november 17, 2010, 00:00:10 am »

På finn fant jeg denne -65 modellen: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=25092064

Langt fra 27 000  til 88 000 ,men denne kan også bli meget fin tipper jeg om en koster på 50 laken.

(Men noen av oss setter patina høyere enn ny lakk)
« Siste redigering: november 17, 2010, 00:07:14 am av Squareback » Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Ricbus
Nybegynner
*
Innlegg: 3
Bosted:


Vis profil

« Svar #4 på: november 17, 2010, 00:07:24 am »

Angående 65 modell så var det kun et eksempel. Grunnen til at jeg ikke valgte tidligere enn 59-modell var rett og slett at det ble for dyrt fra denne forhandleren. Da jeg spurte om pris så var det kun anslag, men hvis dere har sett på hjemmesiden, så gjelder det 100% restaurering. Altså, så og si alt blir byttet ut. Motor får komplett overhaling osv. Motoren jeg diskuterte med han var en overhalt original 1600 motor, samt skivebremser bak foran og noe annet snacks.

Squareback, du nevner at flere i Norge driver med dette. Har du link til en hjemmeside eller lignende? Problemet mitt når jeg ser på brukte bobler er at jeg ikke vil kjøpe "katta i sekken" om dere skjønner. Jeg trenger bilen ikke kun for at det er en boble, men også som et fremkomstmiddel på sommeren. 50-talls boblene er de jeg for så vidt liker best når det kommer til utseende, men da er jeg avhengig at det er ettermontert en noe større motor, da 35 hk blir for lite Glad
Loggført
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6105
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #5 på: november 17, 2010, 00:16:10 am »

Er flere her på forumet som kan ta på seg slike oppgaver. (De får melde sin interesse selv.) I restaureringssammenheng så er dessverre en del av de nye reprodelene av langt dårligere kvalitet enn de originale tyske så man bør ikke bytte alt til nytt uten at man får topp vare. Dette er bla tilfelle med skjermer og støtfangere som er meget kostbare i originalkvalitet (eller "bedre"...)

Motorer, overhalte, kommer på ca 15-20 tusen og oppover her tillands (og ikke spesielt rimeligere "ute"). Trimmede motorer er selvsalgt mye dyrere.

Skivebremser bak er ikke nødvendig med norske fartsgrenser og 50-60 hk. (Med 90-100 Hk eller mer og kvass kjørestil så er det ingen ulempe heller om dette er en sommerbil)

Hadde satset på en 53-57 (Oval) om du sikter på bil til ca 90 tusen eller mer.  58-64 modell ("Big WindoW") er litt rimeligere. 65-66 er merkelig nok ofte rimeligere enn -67 som er siste årsmodel med gammel look og nokså ettertraktet
« Siste redigering: november 17, 2010, 00:24:04 am av Squareback » Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Svein.
Supermedlem
*****
Innlegg: 2424
Bosted: Lørenskog


Vis profil

« Svar #6 på: november 17, 2010, 00:29:38 am »

Hei
Hvorfor lete så langt unna???
Hvorfor ikke kjøpe noe ala denne http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=25226309 .
Lever den feks til http://www.vwveterandeler.no/ og legg 50000,- i den der.
Da tror jeg nesten sikkert, at du har en bil du kan være stolt av.
Lykke til.

Mvh Svein.
Loggført

201m  8,063 sek. 136,42km/t
402m 12,708 sek.176,81km/t...
Knut Andersen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1182
Bosted: Fredrikstad



Vis profil WWW
« Svar #7 på: november 17, 2010, 00:35:20 am »

.
« Siste redigering: november 19, 2013, 21:45:43 pm av Knut Andersen » Loggført

Tlf: 41668466, rpm@aircooled.no
1952, T-117 RPB Piraya
1963, T-1, Luftwaffe
1963, T-1, Beach Buggy
1969, T-147, Kleinlieferwagen Fridolin
1970, T-1, Mania Spyder KitCar
1971, T-211, Brannbil
1981, T-251-021, Karmann Gipsy
1991, T-255-299, Caravelle C, Syncro
2001, Chrysler Sebring Cabriolet
2008, Chrysler Sebring Limited HardTop Cabriolet.
nime
Supermedlem
*****
Innlegg: 1115
Bosted:


Vis profil

« Svar #8 på: november 17, 2010, 10:10:39 am »

Mine personlige betraktninger...

- tidlige VW i kjørbar stand er dyre i utlandet, og relativt rimelige her i landet ift objekter.
Eks: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=25048876
En ryddig '53 Zwitter i tilsynelatende meget bra stand til NOK 85.000, tilsvarende ca $14.000.

- om du tar restaurering her i landet via et firma har du muligheten til å reklamere på jobben og også holde litt øye med prosessen.

- mange har brent seg på USA-"restaurerte" biler - det koster penger å restaurere skikkelig, selv i USA.

Uansett hva du velger, ta med deg noen som KAN boble når du skal se på bil. Det er mye pus-i-pose å få kjøpt.
« Siste redigering: november 17, 2010, 10:12:16 am av nime » Loggført
Ricbus
Nybegynner
*
Innlegg: 3
Bosted:


Vis profil

« Svar #9 på: november 17, 2010, 10:16:04 am »

Er flere her på forumet som kan ta på seg slike oppgaver. (De får melde sin interesse selv.) I restaureringssammenheng så er dessverre en del av de nye reprodelene av langt dårligere kvalitet enn de originale tyske så man bør ikke bytte alt til nytt uten at man får topp vare. Dette er bla tilfelle med skjermer og støtfangere som er meget kostbare i originalkvalitet (eller "bedre"...)

Motorer, overhalte, kommer på ca 15-20 tusen og oppover her tillands (og ikke spesielt rimeligere "ute"). Trimmede motorer er selvsalgt mye dyrere.

Skivebremser bak er ikke nødvendig med norske fartsgrenser og 50-60 hk. (Med 90-100 Hk eller mer og kvass kjørestil så er det ingen ulempe heller om dette er en sommerbil)

Hadde satset på en 53-57 (Oval) om du sikter på bil til ca 90 tusen eller mer.  58-64 modell ("Big WindoW") er litt rimeligere. 65-66 er merkelig nok ofte rimeligere enn -67 som er siste årsmodel med gammel look og nokså ettertraktet

Takk for informasjon. Prismessig syns jeg eksempelet fra meg på 88 000 kr var i noe høyeste lag, men jeg tenkte om det var det som skulle til for å få en i tipp topp stand var det muligens verdt det. Jeg skal følge med på bruktmarkedet og se om jeg kommer over noe av interesse.

Hei
Hvorfor lete så langt unna???
Hvorfor ikke kjøpe noe ala denne http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=25226309 .
Lever den feks til http://www.vwveterandeler.no/ og legg 50000,- i den der.
Da tror jeg nesten sikkert, at du har en bil du kan være stolt av.
Lykke til.

For så vidt var den eneste grunnen til at jeg lette så langt unna, var at jeg ikke fant noen i Norge. Mulig mine google ferdigheter ikke er de beste, men uansett så kom jeg over den hjemmesiden jeg tidligere refererte til. Av norske sider så fant jeg kun delelager. Men nå ser jeg jo fra linken din at det finnes.
Og denne har jeg til salgs:
http://lokalrubrikken.rubrikk.no/annonser.VW_1200_Boble_1963_modell.26196760.aspx

Trenger en vask, polering og justering så er den klar for en tur..

Det ser ut som en flott bil, men jeg kan dessverre ikke melde min interesse helt enda da jeg venter på at motorsykkelen min skal bli solgt. Trenger litt mer penger i kassa først Glad

Tusen takk for alle svar dere! Det har vært veldig hjelpsomt. Jeg skal følge med på bruktmarkedet og se hva som dukker opp, samt ta kontakt med vwveterandeler. Ha en fin dag! Glad
Loggført
otto
Medlem
***
Innlegg: 200
Bosted: verdal

en dans i bobble rus.


Vis profil

« Svar #10 på: desember 03, 2010, 22:48:40 pm »

ta å sjå på blocket.se, de e et stort marked i sverige å bilan kåstitj skjorta helj.
så kanj du rækn dæ ned når de gjels kursn Blunker
Loggført

bobble 60
bobble 62
bobble 54
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!