| 
			| 
					
						| boble MG 
								Medlem    
								Innlegg: 171
								  Bosted: Bryne   | 
								|  | «  på: november 21, 2010, 19:26:47 pm » |  | 
 
 Er det mulig å få fatt på lager til en orginal  6v dynamo til en 52 t1?, om ikke er det firmaer som tar på seg overhaling av gamle dynamoer? |  
						| 
								|  |  
								|  |  Loggført | 
 
 66 t152 t1
 78 camper delebil
 67 splitt doca
 64 t3 ghia
 67 t3 variant x varebil
 68 t3 fastback
 70 t3 variant varebil
 71 411E variant
 85 jetta gt vert i familien siden ny.
 X   92 passat vr6
 X  t3 coach 1,9 tdi
 85 t3 reimo camper
 64 lillebror (Vurderes solgt)
 66 tommeliten
 65 Opio 600L husvogn
 audi a6 avant 99 mod (bruksen)
 |  |  | 
	| 
			| 
					
						| Andersen VW56 
								Supermedlem      
								Innlegg: 1986
								  Bosted: Østfold 
								Min urestaurerte 66 1300
								
								
								
								
								
								   | 
								|  | « Svar #1 på: november 21, 2010, 19:32:20 pm » |  | 
 
 Fredrikstad Viklevferksted har restaurert flere dynamoer for meg, de er flinke og ikke så dyre heller.telefonnummeret til dem er 69 31 15 90
 
 |  
						| 
								|  |  
								|  |  Loggført | 
 
 Dette er bilparken min, alle er kjørbare og registrert1959 VW 1200 boble, Resadagrønn (arvegods fra oldeforeldrene mine)
 1966 VW 1300 boble, sjøblå.
 1965 Fiat 1100D beige.
 1972 Simca 1100 LS, turkis.
 1973 Simca 1100 LS, Rød.
 1971 Daf 55, brun
 1973 Lada 1500S beige
 1983 Mazda 323 automatic lysblå.
 |  |  | 
	|  | 
	| 
			| 
					
						| Landmann 
								Medlem    
								Innlegg: 136
								  Bosted: Ved en fjord i nord 
								Det du eier det eier deg!
								
								
								
								
								
								   | 
								|  | « Svar #3 på: november 21, 2010, 20:27:08 pm » |  | 
 
 Er det mulig å få fatt på lager til en orginal  6v dynamo til en 52 t1?, om ikke er det firmaer som tar på seg overhaling av gamle dynamoer?
 Døtt ut lageret og sus til en maskinforretning: arbeidsnever finner fort ut av diametre og for en hundrings eller halvannen har du nytt lager    |  
						| 
								|  |  
								|  |  Loggført | 
 
 Då e' deinn 69-modellen berga frå rampen :-)Det italofile med twin og aluminium hører et annet forum til!
 |  |  | 
	| 
			| 
					
						| Endre S 
								Supermedlem      
								Innlegg: 2152
								  Bosted: Egersund 
								Våre liv er summen av de valg vi har tatt.
								
								
								
								
								
								   | 
								|  | « Svar #4 på: november 21, 2010, 21:19:58 pm » |  | 
 
 |  
						| 
								|  |  
								|  |  Loggført | 
 
 |  |  | 
	| 
			| 
					
						| mcmad 
								Medlem    
								Innlegg: 135
								  Bosted: Strømmen 
								RESTAURERT ER IKKE LENGER ORGINALT
								
								
								
								
								
								   | 
								|  | « Svar #5 på: november 21, 2010, 22:02:37 pm » |  | 
 
 Dette får meg til å tenke på ett opeltreff for flere år siden. En kapitan fra 60-62 har dynamohavari og ingen hadde reservedynamo.Da kommer Turbojonsen som har skrudd bil siden han sluttet med bleier og aldri er rådløs. Dynamoen blir demontert og 12 volts bateri og startkabler brukes till å brenne bort alle kortslutninger. Men hva med utslitt glidelager. Det ble løst med barberblad og grafittfett.1 år etter satt fortsat dynamoen i bilen og ladet like herlig men nå var reservedynamo med.
 Tror bilelektrisk verksted skaffer nytt lager da disse er like i flere dynamoer.Lykke til.
 |  
						| 
								|  |  
								|  |  Loggført | 
 
 Member of mandagsklubbenCAPSLOCKMONSTERET
 
 1957 panel overhode ikke til salgs uansett pris [CC 83410)
 15 stk Opel 1930-1993, 4 Dodge 1944-1976    7+ Tempo 1948-1975 Wauxhall Viva 1970, Volvo 144 1967, Volga 1964, NSU Konsul 500 1953, IFA 125 1953, PANTHER 250 VILLIERS 1959, Suzuki gs 750 1977, 8 traktorer 1952-1982 og diverse veterantilhengere og for lite plass.....
 Eva: 2x 1952 Opel Kapitan, 1966 Kadett, 1972 Dart, 1978 Rekord, 1981 HiAce,3x Tempo, AMBASADOR TRI STAR 200 1964, 89 Kadett Cab og 2 leyland traktor
 |  |  | 
	| 
			| 
					
						| VWdriver 
								Seniormedlem     
								Innlegg: 350
								  Bosted: Asker 
								VW 1303 Cab-78, VW 1302 Roadster-T4 2,0, P-911S-72
								
								
								
								
								
								   | 
								|  | « Svar #6 på: november 26, 2010, 22:46:10 pm » |  | 
 
 HEi folks
 Del dynamoen og ta med lagerne til Kulelager huset. Tror de har avdeling i Oslo. Men ihvertfall i Drammen. Har fått lagere der til alt mulig inkl Bombe fly fra 2 verdenskrig. Hyggelige priser også.
 Et annet alterernativ er Triconor(tror jeg de het) i Oslo om de holder på enda. De overhaler dynamoer. Bytter sleperinger, lager osv. Helt Ok på pris.
 
 Marius K.
 |  
						| 
								|  |  
								|  |  Loggført | 
 |  |  | 
	| 
			| 
					
						| joncb 
								VSN 
								Juniormedlem
								      
								Innlegg: 61
								  Bosted:    | 
								|  | « Svar #7 på: november 27, 2010, 00:04:34 am » |  | 
 
 Hei Byttet nettopp begge lager i min 6 V dynamo fra ca. 1952 (RED 130/6 2600 ALIS) - Det ene lageret hadde låst seg fullstendig slik at motoren faktisk stoppet - med et hyl - heldigvis med motren på tomgang - viftereima holdt merkelig nok!? Nye lager (selvsmørende) fikk jeg kjøpt hos ABRA her i Trondheim (kulelager@abraas.no  / tlf 73894410) for kr. 90,- pr. stk. Varenummer hos ABRA var 6202-2Z. På det originale lagrene fra SKF - det som skar seg - var det stemplet inn nummeret 6202.  Du bør ha en terse for å dra lagrene av akslingen, da de kan sitte godt fast - ut over det gikk utskiftingen greit Legger ved et bilde av de gamle og nye lagrene Mvh fra Trondheim Jon Chr.   |  
						| 
								|  |  
								|  |  Loggført | 
 |  |  | 
	| 
			| 
					
						| Kjetil Lima 
								Supermedlem      
								Innlegg: 2974
								  Bosted: Stavanger   | 
								|  | « Svar #8 på: november 27, 2010, 09:45:52 am » |  | 
 
 HEi folks
 Del dynamoen og ta med lagerne til Kulelager huset. Tror de har avdeling i Oslo. Men ihvertfall i Drammen. Har fått lagere der til alt mulig inkl Bombe fly fra 2 verdenskrig. Hyggelige priser også.
 Et annet alterernativ er Triconor(tror jeg de het) i Oslo om de holder på enda. De overhaler dynamoer. Bytter sleperinger, lager osv. Helt Ok på pris.
 
 Marius K.
 
 Hvis Marius skal ta turen til oslo med din 52 modell dynamo er jeg rett turen vil koste mer enn ny dynamo, han bor ikke så veldig langt fra Stavanger og det er et stykke fra Oslo.      |  
						| 
								|  |  
								|  |  Loggført | 
 
 1961 T1 - Custom |  |  | 
	| 
			| 
					
						| Kjetil Lima 
								Supermedlem      
								Innlegg: 2974
								  Bosted: Stavanger   | 
								|  | « Svar #9 på: november 27, 2010, 09:50:34 am » |  | 
 
 Hei Byttet nettopp begge lager i min 6 V dynamo fra ca. 1952 (RED 130/6 2600 ALIS) - Det ene lageret hadde låst seg fullstendig slik at motoren faktisk stoppet - med et hyl - heldigvis med motren på tomgang - viftereima holdt merkelig nok!? Nye lager (selvsmørende) fikk jeg kjøpt hos ABRA her i Trondheim (kulelager@abraas.no  / tlf 73894410) for kr. 90,- pr. stk. Varenummer hos ABRA var 6202-2Z. På det originale lagrene fra SKF - det som skar seg - var det stemplet inn nummeret 6202.  Du bør ha en terse for å dra lagrene av akslingen, da de kan sitte godt fast - ut over det gikk utskiftingen greit Legger ved et bilde av de gamle og nye lagrene Mvh fra Trondheim Jon Chr.  Marius, her serverer de varenummer du kan bruke på tess. Gi beskjed om jeg skal handle for deg, jeg får ca 40% rabatt der. |  
						| 
								|  |  
								|  |  Loggført | 
 
 1961 T1 - Custom |  |  | 
	|  | 
	| 
			| 
					
						| Endre S 
								Supermedlem      
								Innlegg: 2152
								  Bosted: Egersund 
								Våre liv er summen av de valg vi har tatt.
								
								
								
								
								
								   | 
								|  | « Svar #11 på: november 27, 2010, 11:51:40 am » |  | 
 
 Og Biltema har avtrekker til å gjer jobben... |  
						| 
								|  |  
								|  |  Loggført | 
 
 |  |  | 
	| 
			| 
					
						| VWdriver 
								Seniormedlem     
								Innlegg: 350
								  Bosted: Asker 
								VW 1303 Cab-78, VW 1302 Roadster-T4 2,0, P-911S-72
								
								
								
								
								
								   | 
								|  | « Svar #12 på: november 27, 2010, 14:44:35 pm » |  | 
 
 Hvis Marius skal ta turen til oslo med din 52 modell dynamo er jeg rett turen vil koste mer enn ny dynamo, han bor ikke så veldig langt fra Stavanger og det er et stykke fra Oslo.      [/quote]   Leste nok litt fort der, så bare Bryn og ikke Bryne   Nå har du fått mange gode tips i allefall. Lykke til. Marius K.   |  
						| 
								|  |  
								|  |  Loggført | 
 |  |  | 
	|  |