april 28, 2024, 21:29:19 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Opplading av Optima-batteri  (Lest 5255 ganger)
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« på: mars 23, 2008, 19:01:02 pm »

Har et par Optima-batteri som har vært utladet - noen som har erfaring med å lade disse opp igjen?
Min Biltema-lader (valgfri mellom 6 og 12V) tåler tydeligvis ikke å kobles til, smeller sikring med en gang. Har også prøvd med en eldre 70-talls 12V lader men det virker ikke som det tar lading da.
Alle tips mottas med takk!

Tja, googling hjelper litt da... ikke helt rett frem dette, visst!
http://www.batteriesareus.com/index.php?main_page=page&id=2&chapter=0
Charging an Optima or AGM Battery
After handling the Optima product for 15+ years we would like to share the following:
See our NEW line of OPTIMA recommended Chargers (Battery Accessories)
Facts:
- Batteries are designed to store electricity.
- Batteries do not make electricity.
- Batteries must be charged before any testing is accurate or effective.
- Alternators ARE NOT battery chargers!
- Seldom to batteries discharge / re-charge on their own.
- Deep Cycle batteries will take much longer to charge.
- Battery chargers need to be tested and amperage and the voltage checked manually.
- Sitting a battery on concrete does NOT discharge it!

Battery charging instructions:

* Voltage at the battery terminals when vehicle is running should Be from a minimum of 12.8 volts to < 15.0 volts
* Battery chargers should charge 13.8 ? 15.50 volts,

Never charge a battery at > than 15.6 volts.

We recommend the following charging procedure for a 34, 34/78, 75/35, and 6v:

1) Charge the battery A MINIMUM OF 100 amps for 15 mins ( @ 14.5+ volts)
a) Let battery and charger cool for 15 mins
2) Repeat step one at least four times - after letting battery cool 15 mins after each charge
3) Charge at 2-10 amps (trickle / automatic) for 24 hours minimum
4) Test the battery
5) D31 batteries: repeat each step again

--> WE ALWAYS RECOMMEND CHARGING TWO BATTERIES AT A TIME- CONNECT THEM POSTIVE POST TO POSITIVE POST ? negative post to negative post) AND PUT THE CHARGER NEGATIVE CABLE ON ONE BATTERY AND THE POSITIVE ON THE OTHER BATTERY! (and DOUBLE CHARGING TIMES)

ALL Optima's need Charged up if they have been discharged, before testing!

We compare charging an Optima to waking a teenager up on Saturday morning, or filling an empty 55-gallon drum with water ? it?s going to take some work!
&Oslash;yerulling Gliser

Charging 10 amps on a drained 31 series battery is like filling a 55 gallon drum with an eye dropper!
Charging 10 amps on a drained 34/78 sries battery is like filling a 55 gallon drum with a 10oz cup - it can be done; but why?

Your alternator will not (and should not be used to) charge an OPTIMA up - unless you have a 100 amp alternator and less than 100 amp draw, and charge it for A long period of time with the car running. (and this will only ruin your alternator)


Experience indicates most batteries thought to be defective may have been discharged, and just need woke up ? and recharged,
Questions to ask before having battery tested:
How many amps is the alternator charging at full output?

How many volts is the alternator charging at full output?

How many amps draw is there on the battery, when application is NOT running?
(Put an amp meter between (+) cable and the (+) post of the battery)

Always use a voltage regulated battery charger with limits set to the above ratings. Overcharging can cause the safety valves to open and battery gases to escape, causing premature end of life. These gases are flammable! You cannot replace water in sealed batteries that have been overcharged. Any battery that becomes very hot while charging should be disconnected immediately. If the safety valaves have popped, warranty is void!
Thank you,
Technical assistance
______________________________
Website: www.BATTERIESareUS.com
Email: tech@BATTERIESareUS.com
______________________________
We suggest you print this out and share it with others!
« Siste redigering: mars 23, 2008, 19:05:52 pm av RZR-Andy » Loggført
Pål A
Seniormedlem
****
Innlegg: 252
Bosted: Akershus


'74 1303 Germanlooker


Vis profil
« Svar #1 på: mars 23, 2008, 19:27:11 pm »

Merkelige greier - har aldri hørt om dette. I min bilstereokarriere (!) har jeg opplevd et yellow- top og et red-top ta kvelden. Kan dette bety at disse batteriene kan vekkes til live...?
Loggført

What kind of wood would a woodchuck chuck if a woodchuck would chuck wood?
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #2 på: mars 23, 2008, 19:30:13 pm »

hmm...

vel de Redtop jeg har hatt og som har hatt dyputlading MÅ lades med MAX 2A ellers er det store muligheter for att de går føyka.
dette i følge importør (og egne erfaringer)da jeg ringte dem etter å ladet det første batteriet mitt med 15A og  batteriet hadde ca 60 grader  i temp etterpå.(hvordan skal man klare det uten spesiallader hvis man går tom for strøm og bruker startkabler/tar bilen på trillen)
Defekt.
Så ett annet  9 mnd gammelt Redtop som ble tomt over natta grunnet ett kupèlys som stod på.
Brukte startkabler for å få starta bilen og kjørte en 30 min tid for å få ladet det opp igen..
men etter dette så var batteriet defekt.. det holdt ikke på strømmen og ladet seg ut over noen dager.
Dette mener jeg att ett såpass "gromt" batteri må tåle en oppladig fra dynamo (som kan være ganske mange Ampere.)da de selges om startbatterier og til den prisen.
Fikk dette på garanti men oppgraderte  til ett Yellowtop da disse er såkalte Deepcycle og er beregnet på å kunne gå skikkelig tomme og tåle mere ladestrøm.

Ikke imponert over Redtop.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Pål A
Seniormedlem
****
Innlegg: 252
Bosted: Akershus


'74 1303 Germanlooker


Vis profil
« Svar #3 på: mars 23, 2008, 20:27:14 pm »

Jeg er heller ikke imponert over redtop - synes også yellowtop tok relativt tidlig kvelden. Dette er jo batterier som skal tåle mye (mis)bruk. Spørsmålet er om denne 100A "hestekuren" er det som skal til for et som tilsynelatende har gitt opp...
Loggført

What kind of wood would a woodchuck chuck if a woodchuck would chuck wood?
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #4 på: mars 23, 2008, 22:17:07 pm »

En venn av min far jobber med produksjon og design av aggregater til flyplasser, sykehus ol.
Han fortalte meg om denne metoden med å "sjokkstarte" optima batterier for mange år siden.
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #5 på: mars 23, 2008, 22:23:47 pm »

er vel verdt ett forsøk, for de er jo nesten ubrukelige sånn som dem blir.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Bjørn Hjellestad
Medlem
***
Innlegg: 221
Bosted: Bergen


member of slow children & Niceprice Racing


Vis profil
« Svar #6 på: mars 23, 2008, 23:47:38 pm »

CTEK laderene har en gelbatteriknapp, de er vedlig gode til å blåse liv i bly, vet ikke hvordan de er på å blåse liv i gel.
Den jeg har er kun 12v, finnes i 6v også!

http://www.ctek.no/
http://www.ctek.com/NO/Multi-XS-3600.aspx?p=batteries
Loggført

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!