april 29, 2024, 08:18:17 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Termostat og termotec på eksos?  (Lest 1203 ganger)
TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« på: mars 24, 2008, 10:31:05 am »

Jeg monterer i disse dager en 2007 motor med all original kjøling - det vil si med spjell og termostat. Det interessante spm er da om man bør eller ikke bør montere termotec på eksosen - vil dette evt "lure" termostaten da den kanskje og påvirkes av eksosanleggvarme?
Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #1 på: mars 24, 2008, 12:18:12 pm »

termostaten står vel i luftstrømmen fra cyl/topper nesten hele tiden slik att varmen fra eksosen ikke stiger opp/bort dit?
mulig hvis/når spjeldene er helt stengt(hvis de i det hele tatt er helt stengt da?)
har ikke sett så mye på det støvsugerkjøleanlegget men bare prøver å tenke (ikke alltid lett)
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #2 på: mars 24, 2008, 12:36:47 pm »

Jeg TROR ikke det skal ha noen praktisk betydning. Kjør på med termotec du Tom.
Loggført
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #3 på: mars 24, 2008, 13:41:15 pm »

Spørsmålet er vel hvor nærme eksosrørert står termostaten. Orginalt er termostaten lite påvirket av eksosvarmen pga varmepottene, så det er vel naturlig å lage miljøet rundt termostaten så likt orginalt som mulig, siden det er sylinder- og toppvarmen som skal styre termostaten.
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #4 på: mars 24, 2008, 20:30:54 pm »

Jeg har kjørt uten termostat, men det er ikke i utgangspunktet fordi jeg har termotec på J-rørene. Derimot mangler J-rørene mine festeører til blekket under støtstangrørene og siden de er wrappet med termotec har det ikke blitt til at jeg har laget fester og dermed kjørt uten disse blekkene. Når dette blekket mangler blir termostaten erfaringsmessig stående såpass åpent og kjølt at den ikke åpner skikkelig. Ingen gunstig løsning og i år skal ører, blekk og termostat på.
Når du har disse blekkene inntakt tror jeg ikke det har noe særlig betydning for termostaten om du bruker termotec eller ikke. Som nevnt over her avgir ikke en original varmepotte særlig varme.
Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!