november 01, 2024, 01:47:03 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: renovere kjøleblekk  (Lest 2434 ganger)
Stein Egil Granli
Nybegynner
*
Innlegg: 46
Bosted:



Vis profil
« på: november 30, 2010, 14:02:58 pm »


De originale blekka har slitt lakk, enkelte områder med rust osv. Har noen erfaringer med slipemetode, hvilken lakk som egner seg osv?



Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #1 på: november 30, 2010, 19:03:03 pm »

Sandblåsing er lettast og sannsynlegvis best. Med sliping so ville eg brukt roterande stålbørste på vinkelslipar til å ta lakk og laus rust. Der det er/har vert gravrust ville eg etterpå ha gått over med flappdisk forsiktig og slipa over det. So påføra noko rustbeskyttande maling. Brunox på sprayboks kan du bruka over der det har vert rust. når da er tørt so kan du grunna da, og evt sparkel-puss/spaysparkelgreier og deretter grunning igjen før lakk. Wurth har mykje bra grunning og lakker. Den dei selger på bilextra er ikkje so verst heller
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #2 på: november 30, 2010, 22:11:17 pm »

Ingenting å lure på

Sandblås
Pulverlakk

Ferdig...
Loggført
volkswagen1302
Seniormedlem
****
Innlegg: 391
Bosted: Grimstad



Vis profil
« Svar #3 på: desember 01, 2010, 17:14:25 pm »

Ingenting å lure på

Sandblås
Pulverlakk

Ferdig...


for oss vanlige dødlige så er vell pulverlakk litt værre å få til uten det rette utstyr?
Loggført

1971 Volkswagen 1302
R.I.P 1969 Volkswagen 1300

jada så sånn e det!!
Stein Egil Granli
Nybegynner
*
Innlegg: 46
Bosted:



Vis profil
« Svar #4 på: desember 03, 2010, 11:10:16 am »

Blir vel til at jeg går for lett pussing, grunning og vanlig lakk. Trenger ikke se 100 % strøkent ut.
Loggført
flatfour
Supermedlem
*****
Innlegg: 739
Bosted: Oslo / Bærum



Vis profil WWW
« Svar #5 på: desember 03, 2010, 12:13:27 pm »

Har sett noen har anbefalt Biltema 2k båtlakk. 
http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Maling-og-lakk/2-komponent-polyuretanlakk/

Men tåler den varmen?
Loggført

April '55 Oval               Jeg selger:  Vintage lampe, Orange arbeidslampe, Gassmasker

volkswagen1302
Seniormedlem
****
Innlegg: 391
Bosted: Grimstad



Vis profil
« Svar #6 på: desember 03, 2010, 16:59:55 pm »

Har sett noen har anbefalt Biltema 2k båtlakk. 
http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Maling-og-lakk/2-komponent-polyuretanlakk/

Men tåler den varmen?

vanlig lakk holder fint bare grundarbeidet blir gjort riktig, det blir jo ikke noe serlig varmt Blunker
Loggført

1971 Volkswagen 1302
R.I.P 1969 Volkswagen 1300

jada så sånn e det!!
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #7 på: desember 03, 2010, 20:25:49 pm »

Min erfaring med pulverlakk er at den tåler ikke olje over lengre tid.
Men kan jo være dette variere fra typer pulverlakk?
Loggført

Ivar
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Ask i Norhordaland


Samler seg opp......


Vis profil
« Svar #8 på: desember 06, 2010, 12:34:29 pm »

Har nett gjort mine klar!
Den originale lakken er kjempenkel å bli kvitt, i lag med olje og skit.
Stor badestamp (som ungane har vokst frå), og 3 kg kaustik soda Gliser Gliser. Blanke stålet på alle deksla på under timen.
Spyl godt med høytrykk etterpå, og alt er blanke metallet.
Då er grunning og lakk fritt fram. Eg har OK resultat med felglakken til Biltema, til ein fornuftig pris.
Loggført

1975 T2 Sika  - Arbeidshest      |o * o|


“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with their experience.”
nk
Supermedlem
*****
Innlegg: 1011
Bosted: Hønefoss



Vis profil
« Svar #9 på: desember 06, 2010, 12:56:36 pm »

Min motor er etter 12 år med Quick spraylakk like blank og fin. Trenger ikke alltid å legge så mye arbeide i ett hobbykjøretøy som bare er til sommerbruk.
Bare matte ned originallakken, grunne bart metall, litt owatrol på rustporer og vipps, - flotte blanke deler som holder i mange år.
« Siste redigering: desember 06, 2010, 13:00:33 pm av nk » Loggført

tlf: 40843606
perpioneer
Supermedlem
*****
Innlegg: 895
Bosted: Arendal



Vis profil
« Svar #10 på: desember 06, 2010, 12:56:45 pm »

For hundre år siden hadde jeg en kompis som jobbet et sted de lagde bordsager. Han tok med kjøleblikka mine og hang på et og et i smug på "samlebåndet" der alle delene ble pulverlakkert. Ble knallbra resultat. Merket ikke noe til at de ikke tålte olje o.l.
Loggført
volkswagen1302
Seniormedlem
****
Innlegg: 391
Bosted: Grimstad



Vis profil
« Svar #11 på: desember 06, 2010, 17:35:40 pm »

Min motor er etter 12 år med Quick spraylakk like blank og fin. Trenger ikke alltid å legge så mye arbeide i ett hobbykjøretøy som bare er til sommerbruk.
Bare matte ned originallakken, grunne bart metall, litt owatrol på rustporer og vipps, - flotte blanke deler som holder i mange år.

quick kan annbefales fra meg oxo, varer evig!
Loggført

1971 Volkswagen 1302
R.I.P 1969 Volkswagen 1300

jada så sånn e det!!
nk
Supermedlem
*****
Innlegg: 1011
Bosted: Hønefoss



Vis profil
« Svar #12 på: desember 06, 2010, 18:23:21 pm »

Ja , , det er lenge det !
Loggført

tlf: 40843606
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!