april 29, 2024, 03:20:15 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Skilter på veteranbobla, lover og regler?  (Lest 6276 ganger)
Raymond
Medlem
***
Innlegg: 149
Bosted: Halden



Vis profil
« på: mars 24, 2008, 19:43:26 pm »

Sitter bare skilt bak på bobla mi nå, og det er vel ikke helt etter boka? Tenkte jeg skulle få bestilt meg noen ordentlige skilt. Er det noe som må/bør gjøres via biltilsynet, eller kan man bestille seg hos firmaer som lager slikt? Kom over et firma som drev med slikt borti Bergenskanten et sted, men de leverte vel primært til Vestlandsområdet. Noen her i Østfold som driver med slikt?  Og er det samme regler på veteranbiler med tanke på størrelser som det er på nye(re) biler, eller står man litt friere til å velge?
Loggført

Den er IKKE søt, den er tøff!!!
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #1 på: mars 24, 2008, 20:33:56 pm »

Spørs om du har veteranskilt, eks A-1234, alle biler eldre enn 1971 kan få slike skilt om de ikke har det i dag. Dette fikser biltilsynet.

Skilt til nyere biler etter 1971 må bestilles hos Biltilsynet. Kan søke om tidsriktige skilt, mao trykket på alu plate som de gjorde det da bilen var ny.

Antar at du har veteranskilt, skilt til biler med veteranskilt eldre enn 1971 kan bestilles utenom biltilsynet, f.eks hos www.latorskilt.no (Best å ringe dem, de er trege på mail/nett), eller kan du ringe hvilken som helst fabrikk som lager skilt for Biltilsynet og bestille direkte der.
Loggført

1961 T1 - Custom
Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #2 på: mars 24, 2008, 20:37:47 pm »

Antar at du har veteranskilt.
Både Lator i Bergen og Skiltfabrikken i Oslo sender over hele landet. Du trenger ikke rekvisisjon, bare å ringe og bestille det du trenger så får du dem i posten..
Ang størrelser får du høyt (to linjer, vanlig bak på boble) og langt (en linje). Har du et nr med en bokstav og tre siffer, evt fire siffer hvor et er et 1-tall, kan du få skilt i US størrelse (15x30 cm) med vanlig størrelse på tallene.
Det er mulig og få mindre skilt med krympet utgave av tall og bokstaver, men disse blir verken fugl eller fisk i mine øyne, usikker på lovligheten også.
Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
Raymond
Medlem
***
Innlegg: 149
Bosted: Halden



Vis profil
« Svar #3 på: mars 24, 2008, 21:04:01 pm »

Har veteranskilt ja. Var dette firmaet jeg tenkte på ja, noen som vet om noen andre firmaer som driver med det samme? Syntes prisen var litt stiv, 700,- for to skilt......
« Siste redigering: mars 24, 2008, 21:07:06 pm av Raymond » Loggført

Den er IKKE søt, den er tøff!!!
alask
Supermedlem
*****
Innlegg: 1750
Bosted: viterbro/ås



Vis profil WWW
« Svar #4 på: mars 24, 2008, 21:09:32 pm »

for å få mindre skilt med mindre bokstver/tall så må dette godkjennes av bt
jeg hadde en silverado 03 for et år siden som jeg mente at dette var nødvendig
pga at det ble bøyd og stygt når man skulle komme til utløseren for reservehjul og gass påfylling
en det holdt ikke for det var jo plass!
så kjører man med disse små skiltene står man i fare for å få en klekelig bot for dokumentfalsk men
har ikke hørt om noen som har fått dette før så....
Loggført
Raymond
Medlem
***
Innlegg: 149
Bosted: Halden



Vis profil
« Svar #5 på: mars 24, 2008, 21:26:29 pm »

Klar over at dette er veldig strengt på biler som ikke kvalifiserer til veteranskilt (nyere enn -71). Men er det samme reglene for veteranskilt?
Loggført

Den er IKKE søt, den er tøff!!!
alask
Supermedlem
*****
Innlegg: 1750
Bosted: viterbro/ås



Vis profil WWW
« Svar #6 på: mars 24, 2008, 22:16:02 pm »

koster ikke skilt 500 hos bt? gjorde det i allefall for et par år siden!
Loggført
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #7 på: mars 24, 2008, 22:55:02 pm »

700 inkluderer sikkert oppkravsgebyr og porto. men dyrt nok, det er det...
Loggført

1961 T1 - Custom
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #8 på: mars 25, 2008, 15:47:56 pm »

ring å hør med http://www.tt-bilrekvisita.no/ i larvik. de lagde hvertfall skilt (eller får tak i)
Loggført
Paasan
Supermedlem
*****
Innlegg: 602
Bosted: Oslo


Frøkna


Vis profil
« Svar #9 på: mars 27, 2008, 10:10:48 am »

Jeg bestilte av Lator og fikk dem til å lage et knøttlite (båtskilt) foran og mini firkantet bak.
Har vært på Eu og i kontroll uten at noen har brydd seg med det
Loggført

empiboy (Mr. Eikstad)
Supermedlem
*****
Innlegg: 796
Bosted: Skien


Senk hele bilen! ikke bare litt av den.....


Vis profil
« Svar #10 på: mars 29, 2008, 08:49:57 am »

Jeg bestilte av Lator og fikk dem til å lage et knøttlite (båtskilt) foran og mini firkantet bak.
Har vært på Eu og i kontroll uten at noen har brydd seg med det

Lator lager veteranskilter i den størelsen man ønsker. De bare nevner at det kan bli bråk i en kontroll hvis man har feil størelse. Derimot oslo skiltfabrikk ville ikke lage annet enn standard bil størelse skilt til meg. De mente jeg måtte ha en rekvisisjon for å få mindre, selv om det ikke er rekvisisjonsplikt på veteranskilt. Forstå det den som kan Glad
Mitt råd til alle er å bestille fra lator.
Loggført

B.K.A VW Forbund. Forbundet for de som er hardt rammet av bremseproblemer og rust.
Pyrre
Juniormedlem
**
Innlegg: 62
Bosted: Fiskarstrand



Vis profil
« Svar #11 på: mars 29, 2008, 10:38:57 am »

Har nå fått bestilt skilter til min 69 mod, jeg sa at jeg kan vel ikke male et par skilt i påvente av de nye. Og da var faktisk svaret at i praksis kan du faktisk gjøre det, så det kan vere at jeg gjør frem til jeg får skilt.
Loggført

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!