april 29, 2024, 04:36:39 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: spm. ang. motorkode og stempler  (Lest 3018 ganger)
patrick
Medlem
***
Innlegg: 151
Bosted: oslo/kristiansand


-65 panel -74 panel -86 syncro


Vis profil
« på: mars 24, 2008, 20:05:39 pm »

nå har jeg endelig skrevet ned hva som står på motoren som jeg overhaler.

kassa har disse tallene nederst på blokka på høyre side.

AS 21

043 101 102a

stemplene sier:

085107
9+
62

"stempelforing" sier

97

341 101 302


noen som kan opplyse meg om hva disse tallene betyr? er dette til standard 1600 eller har det blitt satt inn noe "større"?

vet ikke hva som står på kammen ennå, glemte blokksplitteren igjen i oslo...

patrick wilder
Loggført

1302R
Seniormedlem
****
Innlegg: 283
Bosted: Stord



Vis profil
« Svar #1 på: mars 24, 2008, 20:09:37 pm »

Blokka er ihvertfall den sterkeste av dei gamle standard blokkene. Ny produserte blokker fra AS serien heiter AS41 og skal vera nåko sterkare. Ikkje så møkjer eg kunne svare på, men håper dette er til hjelp...

vegar
Loggført
patrick
Medlem
***
Innlegg: 151
Bosted: oslo/kristiansand


-65 panel -74 panel -86 syncro


Vis profil
« Svar #2 på: mars 24, 2008, 20:22:32 pm »

takk for raskt svar og ser frem til flere opplysninger.
vet du noe KFS?
Loggført

1302R
Seniormedlem
****
Innlegg: 283
Bosted: Stord



Vis profil
« Svar #3 på: mars 24, 2008, 20:36:35 pm »

KFS?
Loggført
patrick
Medlem
***
Innlegg: 151
Bosted: oslo/kristiansand


-65 panel -74 panel -86 syncro


Vis profil
« Svar #4 på: mars 24, 2008, 20:41:17 pm »

KFS = Unneberg
Loggført

1302R
Seniormedlem
****
Innlegg: 283
Bosted: Stord



Vis profil
« Svar #5 på: mars 24, 2008, 20:43:53 pm »

ok. lert nåko nytt i dag og Osteaktig
Loggført
Unneberg Bil
Forhandler
Supermedlem
*****
Innlegg: 1545
Bosted: Tønsberg


SVARER PÅ MAIL. IKKE PM!!!!!


Vis profil
« Svar #6 på: mars 24, 2008, 20:48:26 pm »

takk for raskt svar og ser frem til flere opplysninger.
vet du noe KFS?

hehe  er ikke alle som kjenner meg like godt Glad

AS21   er  1600   fra ca 1970 til 1973

hva de andre talla betyr hvet jeg ikke Trist
Loggført

åpent man-fre 0900-1600
kvelder og helger etter avtale
IKKE PM !!
Tlf 33330606
deler@unneberg-bil.no
patrick
Medlem
***
Innlegg: 151
Bosted: oslo/kristiansand


-65 panel -74 panel -86 syncro


Vis profil
« Svar #7 på: mars 24, 2008, 21:12:38 pm »

hehe takk for det!

noen andre som vet om dette er standard sylindersats eller noe større?
Loggført

Unneberg Bil
Forhandler
Supermedlem
*****
Innlegg: 1545
Bosted: Tønsberg


SVARER PÅ MAIL. IKKE PM!!!!!


Vis profil
« Svar #8 på: mars 24, 2008, 21:56:18 pm »

du kan jo måle diametren ! 85,5 et std 1600
Loggført

åpent man-fre 0900-1600
kvelder og helger etter avtale
IKKE PM !!
Tlf 33330606
deler@unneberg-bil.no
patrick
Medlem
***
Innlegg: 151
Bosted: oslo/kristiansand


-65 panel -74 panel -86 syncro


Vis profil
« Svar #9 på: mars 24, 2008, 22:12:23 pm »

de var 85,5 ja. takker og bukker!

da lurer jeg igjen på hva er største sylindersats man kan ha på denne blokka uten modifiseringer? og hva koster det?

man bytter altså bare sylindre og sylindervegger? er veldig fersk på dette...
Loggført

1302R
Seniormedlem
****
Innlegg: 283
Bosted: Stord



Vis profil
« Svar #10 på: mars 24, 2008, 22:38:29 pm »

såkalte "slip-in" sylindere trur eg er 87 mm i diameter, er vel dette som blir 1641cc..?
Veit at dalhmes har disse settene. består av sylindere, stempler og ringer... husker ikkje pris.
meiner sylinder veggene er tynnere på disse settene, og at dette påvirker kjøling, veit ikkje kor møkje dette har å sei på ein relativt std motor, men kan anbefale deg å kjøpe kjøleblekk til ein T-3 samtidig, dalhems har disse og, koster ikkje stort og øker lruftstrømen rundt sylindrene.

vegar
Loggført
OAS
Nybegynner
*
Innlegg: 42
Bosted: BREKSTAD


Vis profil

« Svar #11 på: mars 24, 2008, 22:46:22 pm »

Får sett med stempler og sylindre med boring på 88 som bolt on, dette vil gi 1679 med original veiv.
Send en mail til KFS så får du pris. Glad
Loggført
patrick
Medlem
***
Innlegg: 151
Bosted: oslo/kristiansand


-65 panel -74 panel -86 syncro


Vis profil
« Svar #12 på: mars 24, 2008, 22:53:41 pm »

hvor mange hester tilfører dette settet da? og hvor mange skal jeg ha med standard 1600?
Loggført

1302R
Seniormedlem
****
Innlegg: 283
Bosted: Stord



Vis profil
« Svar #13 på: mars 24, 2008, 23:24:29 pm »

50-54 hester i std 1600, kor møkje med større sylindere veit eg ikkje

vegar
Loggført
Lars Johansen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1938
Bosted: Lillehammer



Vis profil
« Svar #14 på: mars 24, 2008, 23:30:26 pm »

as21 er vel en noe annen legering enn as41. H

adde ei as21 blokk. Den kom fra singelport transporter 1600 motor.

Var også  liten oljekjøler på den.
Loggført
patrick
Medlem
***
Innlegg: 151
Bosted: oslo/kristiansand


-65 panel -74 panel -86 syncro


Vis profil
« Svar #15 på: mars 24, 2008, 23:39:15 pm »

denne har twinport-topper. hvordan vet jeg om jeg har liten eller stor oljekjøler?
Loggført

Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #16 på: mars 25, 2008, 18:32:41 pm »

såkalte "slip-in" sylindere trur eg er 87 mm i diameter, er vel dette som blir 1641cc..?
Veit at dalhmes har disse settene. består av sylindere, stempler og ringer... husker ikkje pris.
meiner sylinder veggene er tynnere på disse settene, og at dette påvirker kjøling, veit ikkje kor møkje dette har å sei på ein relativt std motor, men kan anbefale deg å kjøpe kjøleblekk til ein T-3 samtidig, dalhems har disse og, koster ikkje stort og øker lruftstrømen rundt sylindrene.

vegar
Det finnes både 87 og 88 mm "slip-in" sylindre, dvs de passer med blokk/topper borret til originale 1600 sylindre (85,5mm). Disse vil gi da henholdsvis 1641ccm og 1679ccm. Disse sylindersettene er sjeldent anbefalt, fordi de (som sagt) gir dårligere kjøling enn originale sylindre, siden de har tynnere vegger enn 85,5 sylindre. Men om du bygger en motor som holder seg ved lavere turtall og ikke er så mye trimmet, så kan nok dette gå greit (uten at dette er noe jeg har erfart selv).

Dette T-3 kjøleblekket er det sagt og synset mye for og imot om, men Jake Raby har selv testet de forskjellige (T1 vs T3) og målt temperaturer og lignende. Les litt om dette her (siste posten på første sida i tråden):

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=144092&highlight=tins
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #17 på: mars 25, 2008, 19:03:49 pm »

as21 er vel en noe annen legering enn as41. H

adde ei as21 blokk. Den kom fra singelport transporter 1600 motor.

Var også  liten oljekjøler på den.

H=1500
B=1600-singelport
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
patrick
Medlem
***
Innlegg: 151
Bosted: oslo/kristiansand


-65 panel -74 panel -86 syncro


Vis profil
« Svar #18 på: mars 26, 2008, 00:50:50 am »

det er tydelig at dette er en standard 1600. men hva tilfører de andre slip in settene av hk?  skal ikke opp i voldsomme turtall...

vil bare se hvor mange kroner en må ut med for å få flere hestekrefter!
blir nok å totaloverhale til orig.1600
Loggført

OAS
Nybegynner
*
Innlegg: 42
Bosted: BREKSTAD


Vis profil

« Svar #19 på: mars 26, 2008, 01:16:23 am »

Det er vel mer hester og hente på eksos og forgasser.  Glad
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!