april 29, 2024, 22:31:54 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Fjerning av is på vinduer : )  (Lest 2809 ganger)
bobekken
Telehiv Jumpers
Juniormedlem
*****
Innlegg: 66
Bosted: stokke



Vis profil
« på: desember 07, 2010, 20:46:31 pm »

Ser det er mange av oss som kjører luftkjølt hele året.....
Har sjøl kjørt boble og variant nesten hver vinter de siste 10 åra.
Har skrapt ruter så det holder, men nå har jeg endelig, etter mye utforskning, funnet en rimelig effektiv
metode for fjerning av is på innsiden av rutene.

For oss som fortsatt mangler bensinvarmer, gjør som følgende :
Ta en brukt (tom) sprayflaske (jif, zalo e.l.) Ta en god mengde Nylonvask
(universal vaskekrem for vinduer, kjøpes på de fleste dagligvarebutikker),
og bland dette med frostveske.
Rist godt og spray på, tørk/skrap isen av, tørk deretter umiddelbart av med tørr fille.

Du får klar sikt og mindre etterising : )

God tur

Mvh Bjørn Oskar
Loggført
Cheron
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4993
Bosted: Hijol - Andebu


Luftkjølt? Ja takk!


Vis profil
« Svar #1 på: desember 07, 2010, 20:48:27 pm »

Hey! Konge tips! Skal begynne å kjøre luftkjølt i vinter nå, så dette må jeg ta med meg. Har allerede planlagt tur i morra for å kjøpe isskrape  Kult
Loggført

You'll never walk alone


                  Proud member of Senkemafia'n
mcmad
Medlem
***
Innlegg: 135
Bosted: Strømmen


RESTAURERT ER IKKE LENGER ORGINALT


Vis profil
« Svar #2 på: desember 07, 2010, 22:38:31 pm »

Ikke noe problem med luftkjølt om vinteren. Hadde for noen år siden en citroen Ami super 10.Merkelig bil men svært god og varm selv i 17 kalde. Det eneste var att under 14 kalde var det nesten umulig å få start uten å feilstille fortenning og varme forgasser Tvilende .Men denne hadde elektrisk vifte. Kan ikke en Petter Smarttype finne en vifte som kan monteres enkelt i Bobbla så regner jeg med att varmen kommer frem.
En liten historie på tampen vi skulle på fest på kongsvinger og skulle kjøre Bobla til en kompis.Det  var en sterk overdrivelse å si att varmekannalene var i ok stand.Men når vi komm blåfrossene fram tol Vinger var det en ting som var varmt og det var øllen til Kay som lå på gulvet bak. Blunker
Loggført

Member of mandagsklubben
CAPSLOCKMONSTERET

1957 panel overhode ikke til salgs uansett pris [CC 83410)
15 stk Opel 1930-1993, 4 Dodge 1944-1976    7+ Tempo 1948-1975 Wauxhall Viva 1970, Volvo 144 1967, Volga 1964, NSU Konsul 500 1953, IFA 125 1953, PANTHER 250 VILLIERS 1959, Suzuki gs 750 1977, 8 traktorer 1952-1982 og diverse veterantilhengere og for lite plass.....
Eva: 2x 1952 Opel Kapitan, 1966 Kadett, 1972 Dart, 1978 Rekord, 1981 HiAce,3x Tempo, AMBASADOR TRI STAR 200 1964, 89 Kadett Cab og 2 leyland traktor
Lars Bratteng
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1156
Bosted: Son -Oslo Fjorden Perle


Senkepøbel


Vis profil
« Svar #3 på: desember 07, 2010, 22:44:55 pm »

Bra tips, Kjører en 93 T4 med ikke fungerende varmeapperat tur-retur Oslo-Moss hver dag. Så sånn er det når du kjører (kald)luftavkjølt bil.
 Gliser
Loggført

Kjør Hardt Kjørt Stil, Kjør Turbo Boble Bil

79  - T2 Ratlooker Doka -Solgt
93 -  T4 Ratlooker Multivan - Solgt
68 -  T1 RatLooker med snurre
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #4 på: desember 07, 2010, 23:10:26 pm »

En litt annen observasjon, siden jeg har kjørt mye motorsykkel og også brukt briller i helhjelmen.
Da snakker vi dobbelt dugging!

En ting som hjelper, er å bruke vanlig håndsåpe (f.eks. hos Statoil...) blandet med litt vann, og tørk av med ei tørr fille etterpå.
Ikke perfekt, men virker klart bedre mot dugging, enn ingenting. Og bensinstasjoner finns ofte langs veien.

Har ikke testet det mot ising, men dugg er jo et steg mot ising.

 Glad
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #5 på: desember 07, 2010, 23:10:35 pm »

Ser det er mange av oss som kjører luftkjølt hele året.....
Har sjøl kjørt boble og variant nesten hver vinter de siste 10 åra.
Har skrapt ruter så det holder, men nå har jeg endelig, etter mye utforskning, funnet en rimelig effektiv
metode for fjerning av is på innsiden av rutene.

For oss som fortsatt mangler bensinvarmer, gjør som følgende :
Ta en brukt (tom) sprayflaske (jif, zalo e.l.) Ta en god mengde Nylonvask
(universal vaskekrem for vinduer, kjøpes på de fleste dagligvarebutikker),
og bland dette med frostveske.


Flott tips!
Bare en liten ting: Jobber med Helse, Miljø og Sikkerhet i oljebransjen, og skal bare melde at frostvæske er very nasty stuff. Pass på at du ikke får dette på hendene. Vi bruker alltid neoprene-hansker når vi jobber med dette. Hanskene kaster vi etter bruk. Kan virke som litt overdrevet, men det er ikke tull:




Fra Sikkerhetsdatabladet:

Helsefare:
Farlig ved svelging. Inntak kan forårsake skade på sentralnervesystemet, nyre-og leverskader og død.

INNÅNDING:
Hvis tåke er innåndet, kan lett irritasjon av luftveiene forekomme. Gjentatt eksponering kan påvirke det sentrale nervesystemet.

HUDKONTAKT
Kan opptas gjennom huden og gi lignende symptomer som ved svelging. Forventet å være lett irriterende.

ØYEKONTAKT:
Forventet å være lett irriterende.

SVELGING:
Farlig ved svelging. Produktet har en sterkt bitter smak som kan forårsake svie i munn og svelg samt brekninger. Svelging kan gi omtåkethet, kvalme og magesmerter. Pustebesvær, rask hjerteaktivitet og bevisstløshet kan komme. NOTE: Det er en markant forskjell på den akutte orale toksisitet imellom menneske og dyr. Mennesker er mere følsomme enn dyr. Den beregnede dødelige dosen for mennesker er 100 ml.
Loggført
bobekken
Telehiv Jumpers
Juniormedlem
*****
Innlegg: 66
Bosted: stokke



Vis profil
« Svar #6 på: desember 08, 2010, 16:19:45 pm »

Bra innlegg, tenkte ikke på dette, men ser poenget ditt. Når jeg testa blandingen hadde jeg hansker på ved  tilfeldighet, for det var 17 blå ute  Sint
Loggført
smeen
Juniormedlem
**
Innlegg: 61
Bosted: Spydeberg



Vis profil WWW
« Svar #7 på: desember 11, 2010, 10:44:49 am »

Litt Zalo i en sprayflaske med spylevæske fungerer også helt knall...

Øyvind
Loggført

Øyvind Solberg
Fjelly 1820 Spydeberg
Tlf:95 46 40 21

Selv små ting tar tid......
B-Bay
Seniormedlem
****
Innlegg: 497
Bosted: Buskerud



Vis profil WWW
« Svar #8 på: desember 11, 2010, 15:56:08 pm »

Faren min hadde en gammel splitt på tidelig 60 tallet, og han brukte en fille full med no tynner/ whitesprit på som han tørket vinduet med når det begynte og ise.
Isen ble borte, men det var ikke særlig lurt og kjøre med dette i bilen over lange strekninger  Gliser Gliser
Loggført

1973 Boble 1303 Cab
1973 Boble 1300s BUDDY
1977 Westfalia
1969 VW Buss (Prosjekt)
1971 Lillebror
bobekken
Telehiv Jumpers
Juniormedlem
*****
Innlegg: 66
Bosted: stokke



Vis profil
« Svar #9 på: januar 03, 2011, 22:14:04 pm »

litt kondenfjerner i spylerveske virker godt mot etterising........
Loggført
Ketil S.
Supermedlem
*****
Innlegg: 1710
Bosted: Bryne


Vis profil

« Svar #10 på: januar 04, 2011, 08:30:29 am »

Åhh, heldig du som har spyler som virker! Mitt tips er, under kjøring, å legge seg tett oppunder bilen foran, da får du saltsprutet fra den rett på frontruta. Vipps så har du isfrie ruter  Gliser
Før oppstart bruker jeg en sprayflaske med isfjerner, kjøpt på Shell`en. Isfri rute på sekunder, slipper skraping.
Loggført

T1 1963
T1 1974 -03
Lene
Supermedlem
*****
Innlegg: 603
Bosted: Porsgrunn


Bobla mi! Forelska :)


Vis profil WWW
« Svar #11 på: januar 18, 2011, 07:56:36 am »

Opplevde stålis på ruta (uttsia) mens jeg kjørte på e18 i helgen, var skummelt ! Null sikt og null kontroll! Skal rense rutene innvendig og utvendig med zaloblandingen asap, takk for tips !
Loggført

Atmobil
Supermedlem
*****
Innlegg: 937
Bosted: Litt over alt, men mest vanlig i Trøndelag....



Vis profil
« Svar #12 på: januar 18, 2011, 19:06:59 pm »

Åhh, heldig du som har spyler som virker! Mitt tips er, under kjøring, å legge seg tett oppunder bilen foran, da får du saltsprutet fra den rett på frontruta. Vipps så har du isfrie ruter  Gliser
Før oppstart bruker jeg en sprayflaske med isfjerner, kjøpt på Shell`en. Isfri rute på sekunder, slipper skraping.

Akkurat det er jo det værste mann kan gjøre. Saltet legger seg jo som ei hinne på ruta slik at en må til med hardere skyts enn spylerveske og viskere. Prøver selv å unngå kjøring på saltede veier da jeg anser dette som langt mere farlig. Blir fort null sikt både gjennom ruter og lykter samt at saltet legger seg på dekkene å gir en dårligere veigrep.
Loggført

vwmann
Seniormedlem
****
Innlegg: 271
Bosted: Trondheim


Ranheim


Vis profil
« Svar #13 på: januar 18, 2011, 19:43:13 pm »

Åhh, heldig du som har spyler som virker! Mitt tips er, under kjøring, å legge seg tett oppunder bilen foran, da får du saltsprutet fra den rett på frontruta. Vipps så har du isfrie ruter  Gliser
Før oppstart bruker jeg en sprayflaske med isfjerner, kjøpt på Shell`en. Isfri rute på sekunder, slipper skraping.

Akkurat det er jo det værste mann kan gjøre. Saltet legger seg jo som ei hinne på ruta slik at en må til med hardere skyts enn spylerveske og viskere. Prøver selv å unngå kjøring på saltede veier da jeg anser dette som langt mere farlig. Blir fort null sikt både gjennom ruter og lykter samt at saltet legger seg på dekkene å gir en dårligere veigrep.


Hørhør..... Gliser
Loggført

08 Passat stv 4 motion individual
72 Fastback, red rat
65 Notchback, orginal
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!