april 28, 2024, 10:23:09 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hvordan får jeg fjernet alt som er inne i tunellen?  (Lest 1385 ganger)
king.oslo
Seniormedlem
****
Innlegg: 459
Bosted: Oslo



Vis profil
« på: desember 12, 2010, 21:22:02 pm »

Heisann,

Jeg renoverer bilen i vinter. Flyndra er 100% strippet med unntak av komponentene inne i tunellen.

Det er et stag, tilsynelatende noen komponenter og mange slanger for vaiere.

Problemet mitt er at jeg ikke skjønner hvordan jeg skal komme til inne i der. Må jeg kappe av tunellen og sveise den på igjen etterpå, eller er det
en annen måte?

Takk takk! Glad

Mvh,
Marius
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #1 på: desember 13, 2010, 00:38:03 am »

Normalt er det ingen spesiell grunn til å gå inni tunellen og rense, men dei fleste bilar har jo rust i bunnen av tunnelen og spesielt fremst i rammehovudet i bunnen. Bunnen på tunellen er punktsveisa fast i kanten på overdelen, så vist du har ein god bor(gjerne fleire) og ein drill og veldig lite å gjera på so kan du jo bora opp alle dei ørtiørten punkta rundt kanten for å få av bunnen. Men eg ville heller ha kappa opp ein bete og sveist etterpå. raskare og enklare. Ellers so går da jo an å sprøyta god hulromsbeskyttelse i tunellen, eller galvanisera heile bunnplata då vert jo plata syredippa fyrst og drit forsvinner(men synd om det dukkar opp hol då og plata er galvanisert)
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #2 på: desember 13, 2010, 18:16:44 pm »

Og det staget du nevner, er det staget fra girspaken og bakover? Viss det er det staget kan det fjernes gjennom å ta av et lokk helt fremme mellom forstillingsrørene, og tre det ut den veien. Resten sitter vel så fast at det bør bli inni tunnellen.
Jeg hadde nok satset på å sandblåse så langt man kommer til, for så å behandle med rusthindrende midler etterpå.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
king.oslo
Seniormedlem
****
Innlegg: 459
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #3 på: desember 13, 2010, 18:25:54 pm »

Og det staget du nevner, er det staget fra girspaken og bakover? Viss det er det staget kan det fjernes gjennom å ta av et lokk helt fremme mellom forstillingsrørene, og tre det ut den veien. Resten sitter vel så fast at det bør bli inni tunnellen.
Jeg hadde nok satset på å sandblåse så langt man kommer til, for så å behandle med rusthindrende midler etterpå.

Det er riktig stag du snakker om. Girkassen og spaken er ute av flyndra, jeg drar i staget frem og tilbake, så kjenner jeg at det ikke glir helt fritt. det går liksom igjennom et eller annet i tunellen som gir det en myk friksjon. Stabiliserer den horisonale bevegelsen til staget. Hvilke komponenter er det staget går gjennom? Hvordan blir det å få det tilbake på plass?M
Loggført
Vw1302s
Seniormedlem
****
Innlegg: 442
Bosted: Skoppum



Vis profil
« Svar #4 på: desember 13, 2010, 19:27:40 pm »

Staget henger i en foring like ved hullet til girspaken. Staget må ikke bennes veldig for hullet som foringa sitter i er ikke så stor. Med litt lirking så pleier det å gå  Glad Du må også løsne girøverføringa som kobler staget til kassen fra staget, men det har du sikkert alleredet gjort. Blunker
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #5 på: desember 13, 2010, 21:02:34 pm »

Det pleier å gå fint med ei kombinasjonstong ned gjennom girspak holet og so flytter du den frammover litt og litt, hjelper og å spraya noko olja på foringen(den er antakligvis moden for utskifting)
Litt køddent heilt framme men det finn du ut av Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
king.oslo
Seniormedlem
****
Innlegg: 459
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #6 på: desember 15, 2010, 16:09:24 pm »

Ja, nå har jeg tittet inn i innspeksjonsluka forran i flyndra mi. Der var det mye rust. Rusten går bakover til forbi girspaken, i alle fall.

Nå er spørsmålet. Hvordan fikser jeg dette best? Det er ikke så lett å slipe inne i der. Jeg snakket med en venn av meg. Han frarådet med på det sterkeste å skjære opp tunellen, da stålet er ca 3mm tykt, og han sa at flyndra ville slå seg hvis jeg skulle begynne å sveise igjen med så sterk varme som ble nødvendig.

Hjelp!M
Loggført
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #7 på: desember 15, 2010, 16:22:01 pm »

Dyppe hele flyndren i syrebad er det eneste som kan fjerne all rust inni tunellen.
Men det koster.....
Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #8 på: desember 15, 2010, 19:10:09 pm »

Sansynlevis mest rust fremst. du kan jo skifta rammehovud bunnen, då får du go tilgang til å sandblåsa inni der og fiksa rustproblem, samt då er det lettare å få sandblåst vidare inn i tunnelen, og for å komma lenger bortover med sandblåsing kan du jo skjera opp nokon mindre firkantar bortover langs sida på tunnellen store nok til å få sandblåst bunnen. vist du skjønner.
Skifter du rammehovudbunnen oppdagar du nok og att du bør skifta endane på napoleonshatten i tilfelle gjer du det samtidig.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #9 på: desember 27, 2010, 09:21:36 am »

Stålet er ca 3mm tykt, og han sa at flyndra ville slå seg hvis jeg skulle begynne å sveise igjen med så sterk varme som ble nødvendig.

Om du kapper over rett bak rammehodet og før girkasse gaffelen bak, så sitter langsidene bare med punktsveiser.
Man kan fint få til dette uten at det slår seg... men beregn god tid.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!